Het 'Samen morse oefenen' topic

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Het 'Samen morse oefenen' topic

#1 Bericht door PA3LS »

Zoals wel meer mensen heb ik ook een beetje last van 'sleutelvrees'. Soms voelt het alsof ik mensen lastig val, met mijn 'pse again' verzoekjes... Daarnaast biedt het luisteren naar QSO's van anderen niet zoveel vermaak omdat QSO's vaak erg kort zijn.
Daarom zou ik graag oefenen met mensen die ik in ieder geval via het forum kan spreken :)

Ik kan op 40 en 80m komen, met een kleine 10w in een half/kwartgolf draadje. Op 80m komt dat west europa wel door, alhoewel het in de skip zone een beetje lastig is.
Wie o wie wil met z'n allen (of met z'n tweeën) een oefengroepje vormen? Liefst doordeweeks, want dan is de band wat rustiger (heb geen morsefilter in mijn Wireless Set 19)
FM modulated MCW (lees: morse pieper voor de microfoon) op 2m wordt voor mij binnenkort ook mogelijk. Niet erg bandbreedte-efficient maar de band is toch vaak rustig. Ik zit daar wel aan een paar kristalfrequenties vast.

Ik kan 10-12wpm opnemen (maar ik mis nog best veel letters, waardoor ik zenuwachtig word, en nog meer mis - enzovoorts) en tot 15wpm zenden.

groeten,
Laurens.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Het 'Samen morse oefenen' topic

#2 Bericht door pa1bvm »

ik zag laatst nog een icom -202 te koop voor +/- 120 euro
3 watt PEP in usb / cw ..prima ding voor de tweemeterband
VXO gestuurd van 144.000 -144.400 en ouderwets gevoelig ...

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: Het 'Samen morse oefenen' topic

#3 Bericht door on4cgw »

Hallo ,

Op welke Freq, wil wel eens meedoen , heb een MLA en END Fed Antenne

73
Kurt ON4CGW

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Het 'Samen morse oefenen' topic

#4 Bericht door PA1FOX »

Laurens,

Ik kan je zeker aanbevelen op je aan te melden op de site van CWops CWacademy. Als je aangeeft dat je voor niveau 2 wilt inschrijven zit je precies op het goede startniveau en komen zaken als sleutelvrees zeker aan de orde.

CW Academy is een gratis cursus van 8 weken, 16 avonden, gebruik makend van een Skype groep. In de niveau 2 cursus werken we er naar toe dat je na afloop rond de 18-20 wpm kunt werken en ook de plankenkoorts grotendeels kwijt bent.

Als je meer informatie wilt kun je me ook een keer een mailtje sturen (amsat.org). Het zou leuk zijn om je een keer te werken op d'een of d'andere band.
(Geldt ook voor anderen natuurlijk)

73,
Alex - PA1FOX

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Het 'Samen morse oefenen' topic

#5 Bericht door PA3LS »

on4cgw schreef:Hallo ,

Op welke Freq, wil wel eens meedoen , heb een MLA en END Fed Antenne

73
Kurt ON4CGW
40m of 80m, is maar net welke band het best door komt. Ik denk dat 80m nog het best is voor NL en BE, maar mijn 40m signaal is sterker. Als je voldoende ver weg woont, is dat beter.

@ PA1fox: klinkt ook interessant! Maar ik zie al een probleem qua tijdzone... Wat ik op hun site zie, is om 7 uur in amerikaanse tijdzones. Dat is hier midden in de nacht. Of is er een europese afdeling?

Tot nu toe drie gegadigden:
ON4CGW
pa1bvm
PA3LS

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Het 'Samen morse oefenen' topic

#6 Bericht door PA1FOX »

PA3LS schreef: @ PA1fox: klinkt ook interessant! Maar ik zie al een probleem qua tijdzone... Wat ik op hun site zie, is om 7 uur in amerikaanse tijdzones. Dat is hier midden in de nacht. Of is er een europese afdeling?
Ja die is er, sterker nog, het is een wereldbrede organisatie. In Europa worden ook die cursussen gehouden op voor ons normale tijden.
(kan het weten, geef zelf nl via CWops die cursus)

73,
Alex

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Het 'Samen morse oefenen' topic

#7 Bericht door PA3LS »

Wanneer start de volgende groep?

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Het 'Samen morse oefenen' topic

#8 Bericht door PA1FOX »

Gedurende september/oktober dit jaar.

Gewoon inschrijven, als het niet uitkomt kun je altijd nog afmelden.

Plaats reactie