Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbanden?

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#31 Bericht door Rene - pg3r »

PE1PQX schreef: Klopt, en die voorwaarden stellen ook dat je niet op de 11mtr band mag zenden.. Valt buiten het frequentie gebied dat is toegestaan voor betreffende registratie.
Daar gaan we weer. Succes, André.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#32 Bericht door PE2AAB »

Sterker nog; de FCC zegt wél iets over identificeren.

◾You are not required to transmit a station identification announcement. You are, however, encouraged to identify your CB communications by transmitting a previously assigned CB station call sign; a self-assigned call sign consisting of the letter “K” followed by your initials and residence zip code; your name; or an organizational description including name and any applicable operator unit number.
Bron: https://www.fcc.gov/general/citizens-band-cb-service

Dus het is wenselijk je naam of iets van een nummer te gebruiken maar zeker niet verplicht. Niks is verplicht, alles mag.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#33 Bericht door pa1bvm »

iedereen mag met de de juiste apperatuur op het " vrije " stuk in de 11 - meter band zenden
er zijn beperkingen van vermogen en soort modulatie ...

wij geregistreede amateurs horen toch ook bij "iedereen"


zover ik het " spel door heb ... ik moet op de banden die behoren bij mijn registratie om de zoveel tijd mijn call noemen
het mag ook in morse dacht ik ... maar in ieder geval ook aan het begin van elke uitzending .. en dat soort regels ..

dan moet er toch ergens een " regel " zijn die ons klip en klaar een verbod oplegt om " onze" call te melden op plekken waar onze registratie niet geldig is en waar iedereen mag zenden ( met de juiste spullen )

Ik begrijp de redenatie van Andre ...maar een redenatie is helaas nog geen regel
hmm ...vaak zijn redenaties beter dan regels .. maar dat is weer een ander verhaal ..

Roy pd8rw
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#34 Bericht door Roy pd8rw »

Je mag je zelf noemen / identificeren op 11m zoals je wilt.
Je mag ook anoniem blijven :mrgreen:

Je amateur call heeft op 11m geen status , je mag deze gewoon gebruiken .

Enigste voorwaarden zijn die van goed gekeurde spullen voor de frequentie waar je zend .

Met je call pmr of 11m gebruiken is toegestaan , niet verplicht en zeker nooit verboden !

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#35 Bericht door pa1bvm »

Voor de goed orde ik ben zelf niet actief op " banden " lager dan 144 Mhz

pe1cmo
Berichten: 2064
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#36 Bericht door pe1cmo »

Ik ben regelmatig, net als de meeste zendamateurs ook wel, actief in de 700, 800, 1800 en 2100 MHz band.
Of ik daar nu mijn call noem of niet maakt niets uit, want we mogen daar komen.

Dat zijn de frequenties voor de GSM telefoon, smartphone of hoe je het ook wil noemen.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4508
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#37 Bericht door PE1PQX »

PE2AAB schreef:Sterker nog; de FCC zegt wél iets over identificeren.

◾You are not required to transmit a station identification announcement. You are, however, encouraged to identify your CB communications by transmitting a previously assigned CB station call sign; a self-assigned call sign consisting of the letter “K” followed by your initials and residence zip code; your name; or an organizational description including name and any applicable operator unit number.
Bron: https://www.fcc.gov/general/citizens-band-cb-service

Dus het is wenselijk je naam of iets van een nummer te gebruiken maar zeker niet verplicht. Niks is verplicht, alles mag.
FCC heeft geen enkele waarde/jurisdictie hier in NLD...

Maar goed, heb AT met deze vraag opgezadeld en betreffende persoon is deze week niet aanwezig. Volgende week wellicht duidelijkheid.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pe1rxq
Berichten: 358
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#38 Bericht door pe1rxq »

PE1PQX schreef:Als je je HAM-call gebruikt om je te identificeren, gebruik je toch je HAM-registratie?? Dus is het niet toegestaan in de 11mtr-band.
Tenminste, dat is MIJN redenatie...
Wat was je username op dit forum ook al weer? En wat staat er onder elk bericht wat je hier post?
Als jouw redenatie klopt dan zou ik dat maar snel veranderen voordat ze het bij het AT door krijgen..... :D

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4508
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#39 Bericht door PE1PQX »

pe1rxq schreef:
Wat was je username op dit forum ook al weer? En wat staat er onder elk bericht wat je hier post?
Als jouw redenatie klopt dan zou ik dat maar snel veranderen voordat ze het bij het AT door krijgen..... :D
Onzinnige opmerking, internet is een totaal ander medium die er niets mee te maken heeft. Appels - peren...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pe1rxq
Berichten: 358
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#40 Bericht door pe1rxq »

Leg me eens uit wat er zo totaal anders aan is?
Zowel 11m als internet worden niet genoemd in de voorwaarden van je registratie....
Of is het pas speciaal als het door de ether gaat? In dat geval hoop ik dat je geen wifi gebruikt om te internetten...

Radioot
Berichten: 1036
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#41 Bericht door Radioot »

Afbeelding

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#42 Bericht door PA4WK »

Mij lijkt het heel simpel.
Je roepletters heb je uit mogen zoeken omdat je met goed gevolg een amateur examen afgelegd hebt
Het behalen van dit examen geeft je het recht om met de door jou gekozen roepletters van de frequenties gebruik te mogen maken waar je registratie je recht toe geeft met in acht neming van de daarbij behorende gebruiksbepalingen.
Enkele van deze bepalingen zijn, dat je 1 x in de 5 minuten je roepletters dient te noemen, en je uitsluitend verbindingen mag maken met andere amateurstations.
Tot zover is het denk ik duidelijk wat de amateur status betreft.

Maar naast dat je amateur bent ben je natuurlijk ook een gewone burger en mag je ook net als iedereen van de vergunningsvrije frequenties gebruik maken.
Maar let op, uitsluitend met de daarbij behorende bepalingen, je mag elke skip name aannemen die je wil behalve amateur roepletters, die vallen namelijk onder de bepalingen voor amateur frequentie gebruik, en die is op de vergunningsvrije frequenties niet van toepassing.
Ook mag je voor gebruik op de vergunningsvrije frequenties uitsluitend de apparatuur gebruiken die daarvoor toegelaten is, dat wil zeggen dat je daarvoor geen amateur apparatuur mag gebruiken.
Best 73's Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#43 Bericht door elsinga »

[mod] Laten we het antwoord van AT even afwachten. Het is duidelijk dat er 2 meningen zijn: 1) je roepletters zijn alleen bedoeld voor gebruik op de HAM banden en nergens anders en 2) op vergunningsvrije banden mag je elke roepnaam gebruiken en dus ook eentje die "toevallig" hetzelfde is als je HAM roepletters. Het AT zal uitsluitsel geven. [/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#44 Bericht door PE2AAB »

Tsja,

Het is niet zo moeilijk. De wet (dus ook het AT) zegt;

http://wetten.overheid.nl/BWBR0036378/2015-03-05

Artikel 2, lid e:
radiozendapparaten in de 27 MHz-frequentieband (CB), mits gebruikt in de in bijlage 3 aangegeven frequentiebanden en met inachtneming van de daarbij behorende gebruiksvoorschriften;

Er wordt geenszins gesproken over identificatie in welke vorm dan ook op vergunningsvrije toepassingen.
Maar inderdaad; beter wachten we de uitkomst van het AT af.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#45 Bericht door PA2RU »

PE1PQX schreef:Nogmaals: "Mag je gebruikmakend van je amateurregistratie op 11mtr uitkomen?? NEE, je hebt beperkingen"
Je identificeren met een HAM-call staat daar los van. Of het handig is, is vers 2.
Op de CB band heb je geen beperkingen als het gaat om roepletters of 'skipname' zoals hun dat daar noemen , als ik wil kan ik daar met m'n call een babbeltje maken op kanaal 14 :mrgreen:
Dat geld dus ook voor de LPD en PMR gebruikers...
Of dat ook wel verstandig is laat ik aan je eigen keus over..
73 René PA2RU

Plaats reactie