Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbanden?

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#76 Bericht door PA3DAT »

Ik wil niet moeilijk doen, maar... :mrgreen:

Je schrijft "één uitzondering" maar dat zijn er natuurlijk veel meer. Elke band waarop je mag uitzenden
zónder registratie is vrij van regels t.a.v. roepnaamgebruik. Neem nou de 2,5 en 5 GHz WiFi-banden:
wanneer ik mijn call als ssid instel in mijn router dan wordt mijn roepnaam dag en nacht uitgezonden
op die banden! En wat voor 27Mc geldt, geldt natuurlijk ook voor de PMR-banden.

Maar nú wordt het moeilijk: mijn buurman heeft zo'n 10mW LPD-portootje waarmee hij (legaal) uitzendt
op 433.400 MHz. Hij noemt zichzelf PE1PQX. Mag dat?

Volgens mij wel, want:
A. Hij is een legale gebruiker van de vrijgegeven LPD-band.
B. Voor hem gelden geen roepnaamvoorschriften of beperkingen.
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#77 Bericht door andre »

PE1PQX schreef:Het heeft even geduurd voordat AT met een antwoord kwam:
Geachte heer,

Uw onderstaande vraag is intern besproken. Het is inderdaad juist dat het gebruik van roepnamen op de 27 MHz-band (op de toegestane 40 kanalen CEPT) vrij is. Dus ook uw amateurroepnaam mag u gebruiken op de 40 cb- kanalen. Een amateurroepnaam wordt weliswaar toegekend aan een amateurstation maar zoals u zelf ook al schrijft zijn er geen beperkingen of voorschriften voor roepnamen op de cb-kanalen.

Met vriendelijke groet,

* (Namen even uit privacy overwegingen verwijderd.)
Zoals ik het lees hebben beide kampen gelijk ("ja het mag" en "Nee, het mag niet").
Een amateurroepnaam is gebonden aan de voorwaarden die aan de vergunning verbonden zijn (N & F) en daarom mag je dus eigenlijk niet mee buiten de amateurbanden zenden.
Hierop is dus één (ongeschreven) uitzondering: de 27 MHz-band.

Of het verstandig is een HAM-call te gebruiken op 27MHz??? Ik vind persoonlijk van niet... maar iemand anders mag het zijne (of hare) er van vinden.
Zo zou ik mijn call niet op 27MHz willen horen (ter identificatie) en ik zou er zelf ook niet snel op uitkomen (persoonlijke interesse, of eerder de afwezigheid daarvan)

Ik wil ook niet lullig doen, maar er staat toch klip en klaar dat het wel is toegestaan, zonder restricties voor cb.
Ik zou niet weten welke voorwaarde er staat genoemd waarbij het niet is toegestaan André. En daar ging toch echt de vraagstelling over in mijn optiek.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#78 Bericht door PE1NBD »

Hallo medeamateurs. Na lang wachten heb ik vandaag antwoord gekregen van het Agentschap Telecom. Hierbij de mail: Geachte heer De Vegt,

Op 14 december 2016 heeft u om duidelijkheid gevraagd of het gebruik van de amateurroepnaam alleen is toegestaan op de amateurbanden of dat deze ook mag worden gebruikt op de 11 meter band. Na intern overleg is gebleken dat er geen voorschriften en beperkingen zij aan het gebruik van een roepnaam op de 11 meter band (CB). Amateurroepnamen mogen dus worden gebruikt op de 11 meter band hoewel de roepnaam toegekend wordt voor het amateurstation. Het feit dat het gebruik van roepnamen op de 11 meter band ongelimiteerd is maakt dit mogelijk. U dient hierbij wel gebruik te maken van goedgekeurde 27 MC apparatuur. U mag uw amateurradio niet gebruiken op de 11 meter band.

Met vriendelijke groet,

XXXXX XXXXXXX
Vergunningverlener


Dus dit is nu ook duidelijk. Dat ik met m'n HF-transceiver niet op 11 of andere banden dan de amateurbanden was mij al jaren bekend. Daar ging het mij ook niet om. Ging alleen of wij onze toegewezen Callsign op andere banden dan de aan ons toegewezen banden mogen hanteren.
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#79 Bericht door PA3DAT »

In feite mag je je call dus overal voor gebruiken, want hij is van jou. Het AT heeft er geen copyright op. Je mag het op je
auto schilderen, op je boot, je mag er een domeinnaam van maken, zoals in pa3dat.nl
Je mag ook best de call van een ander gebruiken, zolang het dan maar niet voor gebruik in de amateurbanden is.

Zit ik alleen nog met de volgende vraag:
PA3DAT schreef:Maar nú wordt het moeilijk: mijn buurman heeft zo'n 10mW LPD-portootje waarmee hij (legaal) uitzendt
op 433.400 MHz. Hij noemt zichzelf óók PA3DAT. Mag dat?

Volgens mij wel, want:
A. Hij is een legale gebruiker van de daartoe vrijgegeven LPD-band (433.075-434.750MHz)
B. Voor hem gelden geen roepnaamvoorschriften of beperkingen.
Het is maar een voorbeeldje. Gelukkig zijn mijn buren niet écht geinteresseerd in radio en wat daarmee samenhangt! :D
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

verwijderd

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#80 Bericht door verwijderd »

PA3DAT schreef:

Maar nú wordt het moeilijk: mijn buurman heeft zo'n 10mW LPD-portootje waarmee hij (legaal) uitzendt
op 433.400 MHz. Hij noemt zichzelf óók PA3DAT. Mag dat?

Volgens mij wel, want:
A. Hij is een legale gebruiker van de daartoe vrijgegeven LPD-band (433.075-434.750MHz)
B. Voor hem gelden geen roepnaamvoorschriften of beperkingen.
Beste Aloys

Aangezien je inderdaad een punt heb waar misschien het AT niet aan gedacht heeft omdat men zich alleen gefocust heeft op 11mtr(CB) etc...
Rijst mij de vraag...

Wat ga jij ermee doen ?

Als ik jouw was zou ik AT even een mail sturen met je bevinding wellicht dat je dan ook een aNtwoord krijgt en deze vervolgens aan ons kan mede delen.

Ik wacht in spanning af .....

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#81 Bericht door PA3DAT »

Ik heb mijn antwoord zelf al gegeven, daar ben ik wel tevreden mee. De vraag is hypothetisch, op een
antwoord van de ambtenaar zit ik verder niet te wachten. Die wil ik daar ook niet mee lastigvallen... :D

Ik vond het gewoon een bijzonder idee: werkelijk iedereen mag met een LPD-porto uitzendingen doen
in de 70cm-band en zich daarbij een willekeurige callsign aanmeten, zelfs historische PA0-calls... En je
doet er niets tegen want het is legaal.
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1888
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#82 Bericht door pa0ejh »

Toch heb ik hier geen goed gevoel over, stel iemand gebruikt mijn Call op een LPD frequentie, met een illegale 50W zender...

Tevens gaat die te keer en schopt herrie, daarop beklaagt zich een legale gebruiker bij het AT, en hij noemt m'n Call als zijnde die illegaal bezig is, kans is groot dat het AT bij mij verhaal gaat halen, en dan moet ik maar aantonen dat ik het niet was....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#83 Bericht door PE2AAB »

pa0ejh schreef:Toch heb ik hier geen goed gevoel over, stel iemand gebruikt mijn Call op een LPD frequentie, met een illegale 50W zender...

Tevens gaat die te keer en schopt herrie, daarop beklaagt zich een legale gebruiker bij het AT, en hij noemt m'n Call als zijnde die illegaal bezig is, kans is groot dat het AT bij mij verhaal gaat halen, en dan moet ik maar aantonen dat ik het niet was....
Dat klopt.
Maar dat moet Harry van de Vijzelsgracht natuurlijk ook als men zijn naam gebruikt/misbruikt. ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#84 Bericht door PD4M »

Wie stelt moet bewijzen. Ontkenningen behoeven niet te worden bewezen; op degene die iets stelt rust het bewijs, niet op degene die iets ontkent.

Dus maak je geen zorgen.
Maarten
PD4M

Plaats reactie