Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbanden?

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#46 Bericht door PA3JMS »

Zag eerst het probleem ook niet zo. Maar na alles een beetje gelezen te hebben kom ik tot de conclusie dat het niet verstandig is of misschien zelfs wel ongewenst. Even los van het feit of de wet er wel of niet iets over zegt. Je identificeert met je call. De call heeft tot doel je te identificeren als amateurstation. M.a.w. je zegt op dat moment dat je een amateur station bent. Je zit dan buiten de toegewezen banden. Een toezichthouder zou dit kunnen opvatten als een overtreding. Voorbeeld je zit c.q. te roepen op de C.B. band met je call. Hoe weet men dan of dit als CB'er is of als amateur? Je zou namelijk een fout gemaakt kunnen hebben als amateur en per ongeluk op de CB-band aan het zenden zijn. Of je het dan met legale apparatuur (kan men niet zien!) doet of dat het een vergunningsvrije frequentie is maakt dan niet veel meer uit. Geeft dus mogelijk misverstanden en gezeur. Ik zou het dus niet doen. Hele verhaal geld ook voor PMR.

Ben ook benieuwd naar het antwoord van het AT.
73 Jan

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#47 Bericht door elsinga »

Of het *mag* of dat het *verstandig* is, dat zijn twee verschillende dingen. Het gaat hier voornamelijk over het mogen. Ikzelf zou het ook niet doen, of het nu mag of niet, vanwege het vergissingsgevaar.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#48 Bericht door PA4WK »

Wist niet dat deze vraag aan het AT voorgelegd is
Goed idee die kunnen er in iedergeval met zekerheid iets over roepen
73's Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#49 Bericht door pa1bvm »

en dan ...

stel nu dat er een aantal lieden zijn die met de juiste apperatuur werken op de cb band .. niets mis mee...
maar nu gebruiken ze even geen " rode bes" dan wel " zware raaf" skip name ..
nee .. ze hebben netjes een paar mooie " echte " calls gevonden en die gaan ze gebruiken ...
dus we horen ene PD0ATW in gesprek met PA1BVM ...

maar dat mag helemaal niet ...
dan krijg ik twee brieven thuis .. ( ik was ooit pd0atw )

hmm ..leuke puzzle voor de mannen in Groningen

Gebruikersavatar
PA1RLM
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 mar 2009, 13:29

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#50 Bericht door PA1RLM »

Mijn ervaring is dat het AT hier keurig, en duidelijk, op antwoord. Ik heb, na aanleiding van een goede discussie op PI2NOS, het AT ook een vraag gestuurd: Mag een Novice amateur in Frankrijk, via Echolink uitkomen op PI2NOS. De meningen waren hierover (met soms goede argumentering) nogal verdeeld. Het AT kwam na een aantal dagen met een duidelijk antwoord zodat dit vraagstuk "opgelost" was.

Het kan dus even duren voor er een antwoord komt, maar dan is het wel duidelijk.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4507
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#51 Bericht door PE1PQX »

pa1bvm schreef:en dan ...

stel nu dat er een aantal lieden zijn die met de juiste apperatuur werken op de cb band .. niets mis mee...
maar nu gebruiken ze even geen " rode bes" dan wel " zware raaf" skip name ..
nee .. ze hebben netjes een paar mooie " echte " calls gevonden en die gaan ze gebruiken ...
dus we horen ene PD0ATW in gesprek met PA1BVM ...

maar dat mag helemaal niet ...
dan krijg ik twee brieven thuis .. ( ik was ooit pd0atw )

hmm ..leuke puzzle voor de mannen in Groningen
Denk dat je dan hooguit 1 kunt verwachten, je oude call is destijds ingetrokken en de nieuwe uitgegeven.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#52 Bericht door pa1bvm »

@PE1PQX daar heb je gelijk in ..
mischien is het een LDE ( long delayed echo .... )

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#53 Bericht door andre »

PE1PQX schreef: Denk dat je dan hooguit 1 kunt verwachten, je oude call is destijds ingetrokken en de nieuwe uitgegeven.

Meen jij dit nu serieus André?

Dan ga ik me op cb 'King Alexander'....of 'Queen Mary' noemen.
Benieuwd wie er dan bij mij op de stoep komen te staan. Ik verwacht iig geen AT, maar dan misschien wel de AIVD....
Maar van mij mag iedere gebruiker op 11 meter mijn call gebruiken hoor. Is niet bescherm, alleen geregistreerd. Prettig weekend iedereen.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#54 Bericht door PA3DAT »

Je hebt een amateur-roepnaam gekregen voor gebruik op de amateurbanden. Maar je kunt er natuurlijk ook
andere dingen mee doen, bijv. jezelf registreren op dit forum. Je kan er de telefoon mee opnemen, ook leuk.

Er staat bij mijn weten nergens een artikel wat je verbiedt om die call voor andere dingen te gebruiken dan
die waarvoor je hem gekregen hebt. Ik mag mijn wifi-hotspot PA3DAT noemen, dan wordt dat ook doorlopend
uitgezonden. En op 27Mc met goedgekeurde spullen mag je als "skipname" best je eigen call gebruiken. Of je
neemt die van een PA-nuller, bijv. PA0A. Wie zou je dat -op 11 meter- kunnen verbieden? Er zijn toch wel
meer hondjes die 'Fikkie' heten? :D
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#55 Bericht door PA4WK »

Ik heb begrepen dat dit discussie punt al aan het AT voorgelegd is
Ik ben heel benieuwd wat ze er van vinden.
Los daar van kun je natuurlijk de discussie voeren of het wenselijk is je eigen of andermans roepletters op vergunnings vrije frequenties te gebruiken.
Ik zou het niet kunnen waarderen als dat met mijn roepletters zou gebeuren.
73's Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#56 Bericht door andre »

PA4WK schreef: ...Los daar van kun je natuurlijk de discussie voeren of het wenselijk is je eigen of andermans roepletters op vergunnings vrije frequenties te gebruiken.
Ik zou het niet kunnen waarderen als dat met mijn roepletters zou gebeuren.
73's Wim
Begrijpelijk, maar dat is dan ook weer een hele andere discussie, en daar gaat het in dit draadje dan ook niet over.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4507
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#57 Bericht door PE1PQX »

Nog steeds geen antwoord van AT, zal morgen de vraag verhalen al daar.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#58 Bericht door PA3DAT »

Wat vinden jullie dan van deze gedachte: je mag op 27Mhz zelf bepalen hoe je je wilt identificeren, daar
zijn geen regels voor. Eens?

Dan noem ik mij PA0LO, een mooie Italiaanse naam, dat mag toch? Eens?
Wacht even, die eerste O is een nul, er staat pa0lo, dat is een Nederlandse callsign! Nou en? Daar heb
ik als 27Mc'er nog nooit van gehoord. Dit is gewoon mijn skipname!

Welke overheidsinstantie gaat deze 27Mc'er verbieden zich PA0LO te noemen? Niemand toch?

OK, ik zou het niet leuk vinden wanneer iemand op 27MHz zich PA3DAT zou noemen. Maar ik kan hem
dat ook niet verbieden. Ik kan zelfs de domeinnaam http://www.pa4wk.nl claimen voor mijn website.
Voor € 2,99 is dat binnen 1 minuut geregeld. Niet zo leuk voor Wim, wel volkomen legaal... :wink:

Ga ik niet doen hoor Wim! :D
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#59 Bericht door PA4WK »

Je hebt helemaal gelijk, dat zal waarschijnlijk ook het antwoord van AT worden.
Het kan ook nog zo zijn dat jij je call alleen maar mag gebruiken eaar hij voor bedoeld is.
Dat kan omdat ze op jou wel grip hebben je bent bekend, andersom zal dat niet te handhaven zijn, je kan iemand niet verbieden een bepaalde naam te gebruiken op de vrije frequenties ook al is dat toevallig een call sign
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#60 Bericht door PE2AAB »

Precies wat Aloys zegt; zo is het en dat zal AT vermoedelijk in een nette wetstekst achtige verklaring geten.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie