Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbanden?

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#16 Bericht door Rene - pg3r »

PE1PQX schreef:Mag je gebruikmakend van je amateur-registratie op 11mtr zenden? Nee dat mag niet (i.v.m. beperkingen in je registratie!)
Ik mag met goedgekeurde apparatuur zenden op 11 m. Ik mag me dan de Rode Pimpernel noemen, of de Bliksemschicht. Ik mag me zelfs PA0ABC of PE1PQX noemen op 11 meter. Roepletters hebben geen enkele status op deze vergunningsvrije band.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4506
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#17 Bericht door PE1PQX »

Nogmaals: "Mag je gebruikmakend van je amateurregistratie op 11mtr uitkomen?? NEE, je hebt beperkingen"
Je identificeren met een HAM-call staat daar los van. Of het handig is, is vers 2.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 968
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#18 Bericht door PA0BAK »

PE1PQX schreef:Nogmaals: "Mag je gebruikmakend van je amateurregistratie op 11mtr uitkomen?? NEE, je hebt beperkingen"
Nederlands is moeilijk :wink:
Je amateurregistratie heeft niets te maken met 11 meter, die doet (daar) dus niet ter zake.
Iedere burger mag op 27MHz werken, dus jij ook, of je nu zendamateur, of communicatie-amateur bent.
Het zijn 2 dingen die beiden draadloos zijn, maar verder geen overeenkomsten hebben.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#19 Bericht door PE1NBD »

Topic loopt wat uit de hand volgens mij. Misschien heb ik het niet duidelijk verwoord waar het nu eigenlijk om ging. Dus bij deze nog eens.
Mijn vraag was alleen of je met je N-call of F-call uit mag komen op 11 meter. Dat ik niet met een HF-set mag uitkomen op 11 meter weet ik al sinds ik in 1980 mijn MARC-machtiging en 22 kanalen bak aanschafte. Dus met een goedgekeurd "bakje" gebruikmakend van mijn call die ik toegewezen heb gekregen. Aangezien de meningen hierover nogal uiteen lopen lijkt het mij beter dat ik even een mail richting Groningen stuur zodat zij ons duidelijkheid kunnen verschaffen. Ik zou het zonde vinden voor de mensen die met hun Call op 11 meter zitten en daardoor het Agentschap Telecom aan de deur krijgen.
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#20 Bericht door andre »

'Mag je met een rijbewijs (B) (BE) op een driewieler fietsen?
Nouja, ik heb er natuurlijk niet zo voor geleerd in de praktijk en theorie 40 jaar geleden. Zal dan ook wel niet mogen met mijn rijbewijs.....

Maar toch mag ik dat wel. en sterker nog, als ik een stuk blik geel verf en met zwarte letters daar mijn auto kenteken op kalk mag ik die plaat ook nog op mijn driewieler monteren....Waarschijnlijk wordt ik wat vreemd aangekeken als ik hier door de straat 'sjees' op die driewieler, maar toch, het mag echt... 8)


Maar we wachten wel op de reactie van Oene wanneer hij contact heeft gehad met Grun...
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PC4D
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jun 2016, 15:14
Roepletters: PC4D
Locatie: Hulst
Contacteer:

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#21 Bericht door PC4D »

andre schreef: als ik een stuk blik geel verf en met zwarte letters daar mijn auto kenteken op kalk mag ik die plaat ook nog op mijn driewieler monteren....Waarschijnlijk wordt ik wat vreemd aangekeken als ik hier door de straat 'sjees' op die driewieler, maar toch, het mag echt... 8)
:lol: :lol: Wil daar graag foto's van zien :D
73 PC4D DaveDoesIT

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#22 Bericht door andre »

index.jpg
index.jpg (7.19 KiB) 4812 keer bekeken
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PC4D
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jun 2016, 15:14
Roepletters: PC4D
Locatie: Hulst
Contacteer:

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#23 Bericht door PC4D »

hahaha geweldige topic vervuiling :D
73 PC4D DaveDoesIT

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#24 Bericht door andre »

ik denk dat het wel mee valt met die vervuiling. Het is meer visualiseren wat ik eerder had geschreven. Soms helpt dat een beetje ter verduidelijking... :wink:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4506
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#25 Bericht door PE1PQX »

PE1NBD schreef: Mijn vraag was alleen of je met je N-call of F-call uit mag komen op 11 meter.
Mijn antwoord is NEE het mag niet.
Je N- of F-call heeft bijbehorende beperkingen. Simpeler kan gewoon niet.
Tussen 14.25MHz en 28MHz (N-call) of 24.99MHz en 28MHz (F-call) mag je volgens de voorwaarden niet uitkomen. Daar valt 27MHz dus ook in.
Dat het een vergunning vrije gebied is boeit niet, met je HAM-registratie (en dus call) mag je daar NIET zenden.
Onder 'Ome Koos' of 'pietje puk' met een marc-doosje mag dus wel, ook al heb je een N of F registratie.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#26 Bericht door PE2AAB »

Dan verwachten we nu een link naar een artikel op cept.org waarin dit staat ;-)

Je mening snap ik wel Andre maar het gaat in dit geval om de wetstekst. Daarin staat niets over het feit dat je die call niet buiten een amateurband mag noemen.

Sterker nog; Als ik een zendamateur me belt neem ik ook wel eens op met PE2AAB ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#27 Bericht door pa1bvm »

nou ....

de beperking is dan toch alleen het gebruik van de zendinstallatie
ik mag mijn HF station met 400 watt niet gebruiken op het CB stukje

maar ik mag met het juiste marc apparaat toch gewoon mijn " call " gebruiken ..daar gelden toch geen beperkingen qua " roepnaam"
maw "blauwe bes" en " zwarte kraai" = " PA1BVM "
en ik dacht ook dat alleen SSB en FM toegestaan zijn was het niet maximaal 4 watt ??

of ter vergelijking
als ik mijn motorbootje "PA1BVM" noem
en ik heb een echte marifoon ( met toon indentificatie etc etc ) met juiste papieren erbij en de brug in de trekvaart moet open
dan roep ik op de juiste frequentie " Hier PA1BVM mag ik een opening richting noord " ... toch

of mijn bootje nou Neeltje Jacoba is of PA1BVM dat is toch geen beperking ..

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4506
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#28 Bericht door PE1PQX »

Als je je HAM-call gebruikt om je te identificeren, gebruik je toch je HAM-registratie?? Dus is het niet toegestaan in de 11mtr-band.
Tenminste, dat is MIJN redenatie...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#29 Bericht door Rene - pg3r »

PE1PQX schreef:Als je je HAM-call gebruikt om je te identificeren, gebruik je toch je HAM-registratie?? Dus is het niet toegestaan in de 11mtr-band.
Je call heeft alleen een officiële status op de amateurbanden vermeld in de voorwaarden bij je licentie.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4506
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#30 Bericht door PE1PQX »

pg3r schreef: Je call heeft alleen een officiële status op de amateurbanden vermeld in de voorwaarden bij je licentie.
Klopt, en die voorwaarden stellen ook dat je niet op de 11mtr band mag zenden.. Valt buiten het frequentie gebied dat is toegestaan voor betreffende registratie.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie