Engelse repeaters.

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
ON5MS
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 aug 2016, 21:57
Roepletters: ON5MS
Locatie: Mechelen BE

Engelse repeaters.

#1 Bericht door ON5MS »

Ik vaarde van Zeebrugge naar Hull en terug. Rond middernacht bevind het schip zich kort bij de Engelse kust bij Lowestoft. Hier zijn vanop het schip de repeaters van Ipswich en Norwich zeer sterk te ontvangen. Ik riep regelmatig op, maar kreeg geen antwoord. Zijn Engelse OM's niet erg toegankelijk?

https://www.google.be/maps/@52.0710143, ... 6,8z?hl=nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Engelse repeaters.

#2 Bericht door PE2AAB »

Spreek regelmatig Britten over PI2NOS. Ik zou zeggen dat Britse amateurs juist zeer toegankelijk zijn. Ook als ik voor mijn werk in de UK ben en via lokale repeaters een oproep doe met mijn porto krijg ik regelmatig respons. Uiteraard is het beheersen van de Engelse taal wel een pré.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

ON5MS
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 aug 2016, 21:57
Roepletters: ON5MS
Locatie: Mechelen BE

Re: Engelse repeaters.

#3 Bericht door ON5MS »

Uiteraard riep ik op in het Engels.

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Engelse repeaters.

#4 Bericht door Rene - pg3r »

ON5MS schreef:Rond middernacht [..] riep regelmatig op, maar kreeg geen antwoord. Zijn Engelse OM's niet erg toegankelijk?
Misschien lagen ze op bed?

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Engelse repeaters.

#5 Bericht door PA3DAT »

Subtoon?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PE9E
Berichten: 77
Lid geworden op: 13 jan 2013, 14:15
Roepletters: PE9E
Locatie: JO32BC

Re: Engelse repeaters.

#6 Bericht door PE9E »

Linksdraaiende polarisatie? :mrgreen:

ON5MS
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 aug 2016, 21:57
Roepletters: ON5MS
Locatie: Mechelen BE

Re: Engelse repeaters.

#7 Bericht door ON5MS »

Subtoon was OK. Anders gaat de repeater niet open.
Ik wil melden dat ik een newbee ben met weinig ervaring.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Engelse repeaters.

#8 Bericht door PE2AAB »

ON5MS schreef:...Ik wil melden dat ik een newbee ben met weinig ervaring...
Daar ligt het vast niet aan ;-) Ik denk dat je gewoon de 'pech' hebt gehad dat er weinig mensen QRV waren op het betreffende moment. Een voorbeeld; de repeater van Eindhoven op 70cm is 's avonds ook niet zo druk ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Engelse repeaters.

#9 Bericht door PA3JMS »

Ook in Nederland gebeurd het regelmatig dat je op een algemene aanroep geen enkele reactie krijgt. Is sterk afhankelijk van het tijdstip waarop je aanroept en of men bereid is een QSO met je te voeren.

Ga regelmatig op vakantie naar Engeland en Duitsland. Je merkt dat het sterk afhankelijk is van waar je bent hoe druk repeaters zijn. Bij grote steden is het gebruik meer als in de wat meer afgelegen gebieden. Toch is het altijd de moeite waard om een "roepie" te doen. Heb op deze manier leuke locale qso's gevoerd. Ben zelfs wel eens uitgenodigd naar een lokale club avond te komen.
73 Jan

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Engelse repeaters.

#10 Bericht door PA3DAT »

PA3JMS schreef:Ga regelmatig op vakantie naar Engeland en Duitsland.
Is dat een serieuze tip Jan, in het kader van de vraag? Moet TS vaker de grens over, om het ter plekke mee te maken? :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Engelse repeaters.

#11 Bericht door elsinga »

Ik heb tijdens een vakantie van 4 weken in het noordoosten van de USA op zo'n beetje elke repeater die in de lijsten stond wel geroepen. Slecht 1 QSO kunnen maken... één dus. Was wel wat teleurstellend, maar gelukkig was het doel van de vakantie wat anders dan QSO's maken. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Engelse repeaters.

#12 Bericht door PA3JMS »

:lol: Aloys zet er maar IK voor. Het is dus geen tip. Persoonlijk vind ik het wel fijne vakantie landen. :wink:
73 Jan

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Engelse repeaters.

#13 Bericht door PA3DAT »

Jazeker, niets mis mee!

En ik heb toch wel redelijk wat verbindingen gemaakt via Engelse repeaters. Ik kreeg er zelfs de qsl-kaarten
van, van die Engelse tegenstations. Die vonden het erg leuk een buitenlandse collega te werken op VHF/UHF.
elsinga schreef:Ik heb tijdens een vakantie van 4 weken in het noordoosten van de USA op zo'n beetje elke repeater
die in de lijsten stond wel geroepen. Slecht 1 QSO kunnen maken... één dus.
Dat is nou het mooie als je cw beheerst. Neem je een minie-zendertje mee, ik heb bijv. een Elecraft KX-1 met
ingebouwd antennetunertje én keyer. Stuk draad eraan en je bent on-air op 40m en 20m. Dat is toch veel leuker?

Afbeelding

Grote foto: http://www.aloys.nl/cms/wp-content/afbe ... 07/kx1.jpg
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: Engelse repeaters.

#14 Bericht door dxhunter »

Veel van de amateurs die dagelijks rondhangen op repeaters praten het liefst met bekenden. Ik heb vaak genoeg gehoord dat een minder frequente repeater gebruiker een CQ deed en er niemand terug kwam. Toen nog geen minuut later een bekende repeater gebruiker zich liet horen bleken er ineens toch een aantal OM's QRV te zijn :?
Hetzelfde gebeurd soms ook als iemand zich laat horen in een andere taal, dan is ineens heel stil en zodra het buitenlandse station zijn QSO of aanroep beeindigd heeft duurt het niet lang of er is weer van alles te horen.
Het zal me niet verbazen als dit in de UK ook zo gaat.
Op HF komt dit gedrag ook wel voor maar ik denk toch wel in mindere mate.

ON5MS
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 aug 2016, 21:57
Roepletters: ON5MS
Locatie: Mechelen BE

Re: Engelse repeaters.

#15 Bericht door ON5MS »

@PA3DAT. Ik ben pas OM geworden. Ik heb een portable gekocht en wil hiermee mijn eerste ervaringen opdoen. Ik heb er inmiddels een DMR bij. Maar HF ligt zeker in het verschiet. Een collega komt kortelings helpen met een antenne te maken voor HF. Dan nog een transceiver kopen en we zijn vertrokken.

Plaats reactie