Oekraïne en aftakking

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Haas
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jun 2016, 19:11

Oekraïne en aftakking

#1 Bericht door Haas »

goedemiddag,

ik ben sinds jaar en dag luister amateur, poos er tussen uit geweest maar nu bezig alles weer op te bouwen en mijn licentie te halen (dus nog niet aanwezig, vandaar nog geen call).
nu luisterde ik gisteren mee op 3.754.00 alwaar onder andere PA1MV in discussie was over het gedeelte van de Oekraïne wat zich heeft afgesplitst en zich een eigen land/staat noemt nu. officieel hebben ze hier geen prefix/call blijkbaar, omdat deze nog niet officieel wordt aangenomen door andere landen. als amateur zou je dus met deze amateurs geen contact mogen maken.
graag een idee over hoe de andere (zend)amateurs hier over denken.

mocht dit in een ander gedeelte van het forum horen dan lees ik dat wel.

73, Peter

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Oekraïne en aftakking

#2 Bericht door EA5JEX »

Dit is volgens mij idd nog niet officieel erkend en kun je ze beter niet werken.

Zijn dacht ik D0 calls.

Kees

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Oekraïne en aftakking

#3 Bericht door PE1PQX »

Als de IARU, ITU, of wie de prefixes uitschrijft nog geen prefix toegekend heeft: geen QSO mee maken!! (tenminste, dat lijkt mij!)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Oekraïne en aftakking

#4 Bericht door PC1TK »

pa5cw schreef:Dit is volgens mij idd nog niet officieel erkend en kun je ze beter niet werken.

Zijn dacht ik D0 calls.

Kees
Maand terug hoorde ik zo een gast . Ze hadden een veld dag .
En had het behoorlijk druk ! Dus melde ik mij ook in .
Dacht dat het een Duitse amateur zou zijn . DØ1 ...
Maar het zou Angola zijn volgens Ham radio de LUX .
Een Duitse (?) stadion bleef er op hameren dat zijn zijn QTH vermelde .
Had kunnen weten .. want als je naar zijn QTH vroeg ging die naar de volgende .

Hoop zo iets de volgende keer op tijd te herkennen .

Haas
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jun 2016, 19:11

Re: Oekraïne en aftakking

#5 Bericht door Haas »

ik dank u voor de reacties.
nu mag ik zowiezo nog geen contacten maken op deze frequenties dus blijft het nog even bij luisteren buiten de 11 om, maar was erg benieuwd hoe de amateur met dit soort dingen om gaat.

73,

Peter

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: Oekraïne en aftakking

#6 Bericht door PA2LO »

Volgens mij gaat het hier niet alleen over niet uitgegeven prefixen zoals een D0-call maar juist ook om amateurs die zich in de Krim (Crimea) bevinden en met een Russische call verbindingen maken.

Volgens de op dit moment geldende internationale wetten en resoluties van de UN is de regio Crimea/Sevastopol een deel van de staat Oekraïne. De landsgrenzen van de Oekraïne zijn goedgekeurd door alle leden van de UN en de non-member leden. Dit ligt ook vast in alle internationale documenten.

In maart 2014 is de regio Crimea geannexeerd door meneer Putin. De Russen stellen dat er geen sprake is van een annexatie, maar dat 95% van de inwoners van de regio in een referendum hebben aangegeven dat zij tot Rusland willen behoren. De legitimiteit en de uitslag van het gehouden referendum staan ter discussie...
Desalnietteming gaat het leven in de regio door. Er worden nu Russische paspoorten uitgegeven, rijden auto's rond met Russische kentekens én zijn er amateur licenties verstrekt door Rusland. Stations in de Crimea hebben nu een call in de serie R.6K.. , R.7K.. , R.7R.. , R.6R... dus bijvoorbeeld RA6K , RB7KA , RA7R etc.

Crimea hoort echter volgens de internationale gemeenschap (nog steeds) bij de DXCC Oekraine. Feitelijk kan je dus, op basis van de internationale erkenning van Crimea als onderdeel van de Oekraïne, stellen dat amateurs die met een (Russische) call uit de genoemde series actief zijn, actief zijn op basis van een afgegeven licentie door een niet-bevoegd gezag (Rusland dus).

Of je dan niet met deze stations mag werken? Dat is een lastige. De ARRL lost het pragmatisch op zonder een kant te kiezen in het conflict: "A QSL with a call sign issued by the administration of Ukraine and showing the entity name as Ukraine counts as Ukraine. A QSL with a call sign issued by the administration of Russia and showing the entity name as Russia counts as Russia. A QSL that satisfies neither condition does not count for either entity." Met andere woorden: als een amateur in de Crimea met jou een verbinding maakt, is het afhankelijk van de call die hij gebruikt of de verbinding geldt als contact met de Oekraïne of als contact met Rusland.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Oekraïne en aftakking

#7 Bericht door PE1PQX »

En hoe zit dat met de regio Donetsk? Daar komen ook verschillende geluiden vandaan, wel autonoom, niet autonoom, Ukraine, Rusland...?
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3FQS
Berichten: 135
Lid geworden op: 14 aug 2010, 10:59

Re: Oekraïne en aftakking

#8 Bericht door PA3FQS »

Niet zo moeilijk doen:
Wil je een verbinding maken,dan doe je dat.
Wil je het niet,dan doe je het niet.
Of dit geldig is voor het een of ander,is een ander verhaal.

Haas
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jun 2016, 19:11

Re: Oekraïne en aftakking

#9 Bericht door Haas »

PA3FQS schreef:Niet zo moeilijk doen:
Wil je een verbinding maken,dan doe je dat.
Wil je het niet,dan doe je het niet.
Of dit geldig is voor het een of ander,is een ander verhaal.
met dit in het achterhoofd zou zelfs ik een verbinding kunnen maken.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Oekraïne en aftakking

#10 Bericht door PA2RU »

De IARU en de ITU hebben er niks te zeggen...
Deze dxcc ( voorzover je daar van kunt spreken ) word nog niet erkend door hen....
Zijn dus waardeloos voor de award jagers...
73 René PA2RU

Plaats reactie