dxpeditie seizoen

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa3geg
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 nov 2007, 14:28

dxpeditie seizoen

#1 Bericht door pa3geg »

Het dxpeditie seizoen is weer aangebroken, dus mensen op de warc banden wordt het weer ergeren.
Zo was ik lekker in een qso verwikkeld en plotseling heel veel signalen, ik dacht ik heb een pile-up maar nee mij werd de huid
vol gescholden wat ik op die frequentie deed. Er was namelijk een dxpeditie die split werkte van zo'n beetje de hele 100khz van
de 30 meterband en die hebben blijkbaar een vetorecht in de amateurwereld.

Ben eens even gaan kijken op de site van FT4JA , vreemd onder de kop sponsors. Er wordt dus geld betaald ! heel veel geld.
Ook wordt er apparatuur beschikbaar gesteld door de grote firma's in ruil voor gratis reclame, heb ik vroeger niet geleerd dat
commercieel gebruik van een amateur station niet is toegestaan?

En dit is er nog maar een.

Nu komt het ergste nog, mij viel op dat ook andere stations die zich zelf belangrijk vinden(dus geen dxpeditie of zo)
OOK AL SPLIT en ruim split gaan werken. Dat wordt lastig met veel zendamateurs over de hele wereld, maar goed dat ssb is uitgevonden.

Voor de gewone amateurs onder ons die graag een gewoon qso willen maken wordt het nu wel erg Moeilijk. Elk weekend en op doordeweekse
dagen ook al een paar uur, is er een contest, je zou zeggen ga lekker naar de WARC banden. Goed maar daar hebben de N amateurs niets aan.
En ik ook niet want daar lopen dus die dxpedities de boel te verzieken met 50khz split. als je er 2 hebt zit de boel op slot.
En ze roepen maar up up up up up up . Vroeger was het nog 2 up 3 up maar nu onbeperkt up up up tot het einde van de band en als kon ook nog
graag ver er buiten. je hoort zelfs al up up up down down down. De waanzin ten top.

Het schreeuwt en doet alles door elkaar het is net of de deuren van alle psychiatrische inrichtingen ter wereld op het zelfde tijdstip
wagenwijd zijn open gezet. Ik praat nu dus niet meer alleen over de 30 meterband maar ook mijn zeer geliefde 12 meter of 17 meterband.

Het viel mij op dat ik door verwarring zelf rare ideeën kreeg zoals split als standaard verplicht te stellen, met andere woorden men mag dan alleen nog split
werken en minimaal 10 kc breed (meer mag)en als eis 24 uur per dag. Wie hier niet aan voldoet wordt de vergunning ingetrokken en men krijgt een voorwaardelijke
gevangenisstraf van 3 maand en een taakstraf.
Een andere eis zou kunnen zijn dat men niet rustig mag praten, en schreeuwen als exameneis wordt ingesteld. Natuurlijk moet daar dan een voldoende voor
worden gehaald.
Ook wordt elke amateur verplicht gesteld om 1 keer in zijn leven een dx peditie te organiseren op eigen kosten, de eigen Waddeneilanden zijn uitgesloten dat zou te makkelijk zijn.

De amateur is verplicht zelf voor lijfwachten te zorgen die hem of haar beschermen tegen opdringerige dxpeditie fans.
Eventuele pepperspray en wapenstok dienen door de amateur zelf te worden aangeschaft om het personeel mee uit te rusten.

Ik werd plotseling weer helder toen een loei van een signaal door de squelch kwam met up up up up

Ik had het blijkbaar niet gedroomd.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: dxpeditie seizoen

#2 Bericht door PA3DAT »

Ja ja, het is me wat. Gelukkig houd ik van contesten, dus bij mij werkt het andersom: hebben we komend
weekend nog een leuke contest, liefst CW? Niet? Jammer, dan maar wat anders doen dan radio... :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: dxpeditie seizoen

#3 Bericht door dxhunter »

Tja wie overkomt dat niet dat de frequentie waarop je bezig bent ineens in gebruik is door anderen. Op de band geldt op een zekere manier het recht van de sterkste, niet in de laatste plaats in een pile-up.

Een paar dagen geleden was er hier een topic dat de dxpedities gestoord worden. http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=7&t=16659
Lijkt erop dat er wat overleg nodig is. Want beide partijen ondervinden hinder van elkaar.

verwijderd

Re: dxpeditie seizoen

#4 Bericht door verwijderd »

Beste Gerald

Ik vind dit zo jammer dat een mede amateur zoals u zo reageert
Deze groep mensen, die een bepaalde DXCC activeren waar geen mens woont en als #4 op de most wanted list staat, zijn in mijn ogen helden.
Toevalligerwijs zijn 2 vrienden van mij(Vincent F4BKV & Christian EA3NT) die deelnemen aan deze DXpeditie.
Als u weet wat die mannen allemaal moeten doen om dit te organiseren voor ons hoeveel tijd,energie dit allemaal kost
kan je niet anders concluderen dat deze mensen onze hobby wereldwijd op de kaart zetten.

Het feit dat grote DXpedities worden gesponsord is vrij normaal. Ik neem aan dat je berijpt dat niet iedereen een ton of 3 - 4 in de kast heeft liggen.

Ook het feit dat men met grote splits werkt is doodnormaal of wil je met een kleine 3000 / 4000 man te gelijk 5 up gaan roepen.
Zal niet meevallen.....
Daarbij met grote DXpedities worden er door het bewuste DX station 50khz bandbreedte in gebruik genomen.
In tegenstelling tot contesting waar tegenwoordig de gehele band in beslag word genomen.... dus Conclusie ....

Ook het begrip van u als een DX peditie een bepaalde freq. in beslag neemt gaat nergens over.
Uiteraard is het niet leuk als je in een lokaal QSO zit op de kleine 30 mtr band en in eens mensen hoort roepen dat de freq. in gebruik is vanwege deze DXpeditie.
Maar wat maakt het uit, deze mensen zitten er maar 1 of 2 weken. Daarbij u stelling dat men 100khz gebruikt is wel erg overdreven.
De grootste split die FT4JA heeft gebruikt tot dusver is 50Khz op 15mtr SSB geweest. Maar ja daar is de band groot genoeg.

Waar ik me aan stoor is dat mensen een lokaal QSO gaan voeren rond een DX window (als er propagatie is), ik wil niet zeggen dat u dat doet, maar als voorbeeld nemen we dat men op 14.202 een loc QSO gaat voeren dan lijkt het mij beter dat rond 14.300 te doen.

Het woord begrip is al eerder genoemd en zo moet je het ook zien. De personen die lopen te kwekken te schreeuwen, de zo gehete "police"officers zijn allemaal nerveus en gespannen omdat ze de bewuste DXCC nog niet hebben kunnen werken of nog nodig hebben voor hun DXCC Honour roll etc.... Daarbij heeft het ook met cultuur te maken. Een Japanner gedraagt zich totaal anders dan een temperamentvolle Italiaan

Maar stelt u eens voor dat niemand meer deze grote DXpedities zou ondernemen, dan zou niemand ooit de kans hebben om zijn/haar DXXC Honour roll te halen. Misschien heeft u die ambitie niet, maar vele in onze Ham community wel.

Dus old man als u zich er vreselijk aan stoort dan zit er ook nog een knop op u TX waarmee u zo van deze ellende af ben......

Prettige Zondag en veel hobby plezier toegewenst

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: dxpeditie seizoen

#5 Bericht door PA5COR »

Beetje kort door de bocht hier.
Een amateur die gewoon een gesprek wil voeren heeft net zoveel recht op het gebruik van de frequentie als een DX peditie, en wie het eerst de frequentie heeft houd hem, of moet uit fatsoen die afstaan aan een ander wat zijn eigen keus is.

Dat DX pedities niet zo vaak voorkomen is wat onzinnig, er is altijd wel een contest of DX peditie bezig....
Dat die mensen een expeditie houden is hun keus, hoe ze dat financieren ook, maar dat geeft niet hun, noch de ongevraagde band politie, het recht anderen die eerder op een frequentie zitten eraf te koeieneren.

50 KHz van een band in bezit nemen is niet reeel, misschien wel gemakkelijk, maar ten opzichte van de vele duizenden andere gebruikers a sociaal.

Dit soort houding is dan meestal ook de reden dat de expedities vaak gestoord worden... de band is van ons allemaal, niet alleen voor een Dx peditie en hun fans.
Net zo goed als je vraagt aan de mensen om rekening te houden met die expedities kan je ook stellen dat die expedities rekening met andere gebruikers dienen te houden en hun shift/bandbreedte te beperken en niet een band te monopoliseren.

Je probeert het leuk te verkopen, maar geen score.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
PA1WES
Berichten: 198
Lid geworden op: 02 mar 2014, 18:11
Roepletters: PD1WES

Re: dxpeditie seizoen

#6 Bericht door PA1WES »

Is het niet gebruikelijk eerst te vragen of een frequentie in gebruik is, alvorens deze zelf in gebruikt te nemen? Of dat nu voor CQ of voor een split is zou niet moeten uitmaken, net zoals t niet uitmaakt of t door een al dan niet gesponsorde DXpeditie, een sota, een iota, een jota of gewoon een solo amateur vanaf de zolderkamershack in gebruik is. Dan zet je de split toch gewoon verderweg op de band, of vraag je netjes of je de frequentie over mag nemen?

14.300 voor local zoals werd voorgesteld is overigens geen mogelijkheid, N-amateurs mogen maar tot 14.250 gaan.

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: dxpeditie seizoen

#7 Bericht door dxhunter »

Veel dxpedities maken maanden van tevoren al de frequenties en tijden bekend waarop ze QRV zullen zijn. Het is onmogelijk om dan al te weten of de frequentie vrij is. Deze frequentie planning is met name gebaseerd op band propagatie.
Ook zal iemand die aan de andere kant van de wereld op een eilandje zit stations uit Europa niet kunnen horen die met lage dipolen werken en dus denken dat de freq. vrij is.

Een ander verschijnsel is dat de frequentie waarop de dxpeditie gaat uitzenden vrij is, maar als jij een stukje hoger bezig bent krijg je dus een hele pile up over je heen van aanroepende stations omdat er split gewerkt wordt. Dit is denk ik wat pa3geg is overkomen.
Om te verwachten van een dxpeditie station om een vrije plek van 10Khz voor CW en 50KHz voor SSB op te zoeken lijkt me niet reëel.

Gebruikersavatar
pa0qrb
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 jan 2010, 19:51
Roepletters: pa0qrb
Locatie: Julianadorp

Re: dxpeditie seizoen

#8 Bericht door pa0qrb »

Dr YL, OM,

Een ieder die dit leest: zelf te bepalen wat je van het navolgende au serieux wil nemen of niet. Your mileage may vary...
Dus, op het risico af dat ik de hele DX community over me heen krijg:

Wat in deze thread aan de orde wordt gesteld raakt aan een aantal zaken die bij mijzelf - FYI: ik ben zelf fervent DX-er - de nodige wrevel opwekken. Ik verwijs hierbij ook naar een vorige thread van mij ("DX code of misconduct"), die vast nog wel ergens op dit forum te vinden is.

1. DXpedities op de WARC-banden.
De afgelopen dagen viel mij op bij het beluisteren van VK0EK en FT4JA dat ze op een WARC-band QSO maakten met iemand waarvan ik zeker weet dat hij die entiteiten al in zijn log heeft. Het motief om ze nogmaals te werken kan er redelijkerwijs maar een zijn: bandpunten. Bandpunten verzamelen heeft iets te maken met DXCC Challenge, met als uiteindelijke hoogtepunt de DeSoto wisselbeker. Ik heb hierbij twee bezwaren:
- Je belemmert daarmee een andere ham om een eerste QSO (All Time New One, "ATNO") te maken.
- DXCC Challenge en de DeSoto-cup hebben een sterk wedstrijdelement. In die zin is het niet zo bar veel anders dan een contest en wat daarmee te maken heeft hoort niet thuis op de WARC banden.
Aanbeveling: QSO's op een WARC-band gelden alleen als ATNO, en niet als extra bandpunt.

2. Er zou ook een DX code of conduct moeten komen voor DXpedities, waarin dingen zouden moeten komen als:
- Beperken van de breedte van het QSX slot.
- Verplichte QRG monitoring. Als het een puinhoop wordt op de QRG door DQRM en policing, QSY of QRT!
- Voorkeursbehandeling van ATNO'ers. Daarvoor kan je als DXpeditioner kijken naar je eigen log, maar bijvoorbeeld ook naar de houders van #1 DXCC Honor Roll (is gewoon te checken op de DXCC web site).
- Verplicht tenminste 1 x per dag bijwerken van een online log (de meeste doen dit al, er zijn voorbeelden van (near) real time updates). Daarmee voorkom je dat mensen het blijven proberen.

Nu wat radicaler, en out of the box.
3. Ik zou voorstander zijn van een herziening van de ARRL regels voor DXCC-entiteiten. Mijn idee:
Alleen souvereine geopolitieke entiteiten met VN-lidmaatschap kunnen DXCC entiteit zijn.
Dan ben je meteen van een hoop DXpedities af.
Kijk ik even alleen naar Europa: Volgens DXCC zijn daar 67 eintiteiten (volgens de DARC WAE-regels zelfs 73). Als je het voorgaande implementeert dan ga je terug naar 44.
Zo, dat ruimt op.
Even naar het hier en nu: VK0EK is dan gewoon Australië, FT4JA wordt gewoon Frankrijk.

4. Afschaffen van alles dat het verzamelen van bandpunten aanmoedigt, zoals multiband awards (5bWAC, 5bWAZ, 5bweetikveel), Challenge enzovoorts.

5. Afschaffen van endorsements op awards. Dus: DXCC=DXCC en weg met de honor roll, en weg met de stickers. Er zijn ook andere awards om te verzamelen. Voorbeeld: hoeveel hams in PA-land hebben de moeite genomen om DUF, 4me partie aan de muur te krijgen?

6. Het wegfilteren van DX-pedities uit de resultaten van DX spotting systemen, zoals het webcluster en Reverse Beacon Network. Dat is (deels) te automatiseren door bijvoorbeeld de top-60 van de DXCC Most Wanted list te onderdrukken. Zoals de meeste DX'ers weten neemt de DQRM met een orde van grootte toe als een DX station wordt gespot, dus dat zou flink schelen in de overlast.
Misschien maakt dit het DX'en ook leuker op een andere manier: gewoon weer eens over de band draaien en luisteren wat er te verhapstukken valt...

Het bovenstaande in verband of afzonderlijk te nemen, al naar gelang persoonlijke voorkeur.

En er zijn vast nog wel andere dingen te verzinnen. Als dit allemaal zou worden overgenomen door de IARU, dan wordt het een stuk rustiger op de HF-banden (en zeker de WARC-banden).
Gaat dat gebeuren? Geloof er niks van, maar het hebben van idealen is ook leuk.
Misschien komt er ooit nog eens een DX code of conduct voor DXpeditioners, dat zou al mooi zijn.

73, en kijk vooral naar de ondertekening ;-)
Harold.
Little Pistol: 100W on a wire.

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: dxpeditie seizoen

#9 Bericht door PA1WBU »

pa4m schreef: Om te verwachten van een dxpeditie station om een vrije plek van 10Khz voor CW en 50KHz voor SSB op te zoeken lijkt me niet reëel.
De vraag is evengoed of 50kHz split wel redelijk te noemen is. En daarbij realiseer ik me best dat dat makkelijk praten is als je niet met een brakke antenne op een of ander koraalrif zit te klooien.

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: dxpeditie seizoen

#10 Bericht door PA2REH »

pa0qrb schreef: kijk vooral naar de ondertekening ;-)
Harold.
Mooi gezegd, Harold. Tja, het was van het weekend wel raak, dus je hebt je maximaal vermaakt hihi. Las ergens dat ze de activiteiten hadden gecoördineerd. Nou dat klopt, In CW gaat FT4JA up en 3 kHz lager VK0EK die dan dwn werkt. En daartussen? Lekker rustig en alle gelegenheid voor een qso hihi. En dat in CW, want in phone is het qsx slot nog groter. Halve band is vergeven van de aanroepende stations. Was bij uitstek de gelegenheid een projectje te solderen dat al weer veel te lang op de plank lag. Geef mij maar WSPR. Het is QRP en slechts 6 Hz bandbreedte. Als dat niet netjes en zuinig is :) :-) En als ik daar op uitgekeken ben ga ik over op WSPR15 nog smaller en dan is er ook nog Opera.

Overigens gaven de dx pedities wel weer de gelegenheid om andere leuke stations te werken, die het aanmerkelijk rustiger hadden.
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: dxpeditie seizoen

#11 Bericht door pe5t »

1. Er bestaat niet zoiets als een ''dx seizoen". Dx -(expedities) zijn er het hele jaar door. Contesten ook.
2. Niet iedereen ergert zich, zeker niet de tienduizenden die het een sport vinden om een verbinding te maken met deze stations en er vaak ook een beetje financieel aan bijdragen om ze te laten gebeuren.
En ook niet de tienduizenden die graag aan contesten meedoen.
3. Het is niet waar dat deze expedities (en contesten) gedurende ''het seizoen" alle bandbreedte opslurpen met hun up, up, enz. Er blijft ruimte zat op 15, 10 20, 60 meter om verbindingen te maken.
4. Wat wil je, behalve je hart luchten, eigenlijk bereiken met deze (en je vorige) klaagzang(-en) op dit forum?

pa3geg
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 nov 2007, 14:28

Re: dxpeditie seizoen

#12 Bericht door pa3geg »

pe5t schreef:1. Er bestaat niet zoiets als een ''dx seizoen". Dx -(expedities) zijn er het hele jaar door. Contesten ook.
2. Niet iedereen ergert zich, zeker niet de tienduizenden die het een sport vinden om een verbinding te maken met deze stations en er vaak ook een beetje financieel aan bijdragen om ze te laten gebeuren.
En ook niet de tienduizenden die graag aan contesten meedoen.
3. Het is niet waar dat deze expedities (en contesten) gedurende ''het seizoen" alle bandbreedte opslurpen met hun up, up, enz. Er blijft ruimte zat op 15, 10 20, 60 meter om verbindingen te maken.
4. Wat wil je, behalve je hart luchten, eigenlijk bereiken met deze (en je vorige) klaagzang(-en) op dit forum?

Punt1 Helaas
punt 2 Omdat niet iedereen zich ergert moeten duizenden anderen dat wel doen en zich maar schikken?
Punt 3 ik begrijp hieruit dat dat je bedoelt dat als dxpedities op de warc actief zijn
anderen die gewoon een qso willen maken daar niets te zoeken hebben en maar moeten verhuizen naar andere banden
omdat jij dxpedities leuk vindt? Een beetje egoïstisch gedrag. Dxpedities die het recht hebben anderen te verdringen?
Dit zou er op neer komen dat als mijn buurman elke dag tot midden in de nacht een apres ski feest houd
ik maar moet verhuizen omdat hij dat zo leuk vindt.

Punt 4 Als onderwerpen jou niet aanstaan zou ik als ik jou was niet reageren, volgens mij is een forum bedoeld voor onderwerpen
die alle amateurs aangaan de een kan zich wel in mijn verhaal vinden de ander niet.

Met punt 4 bedoel je eigenlijk "je mag alles schrijven zolang ik het maar leuk vind " ?


73 Gerald

pa3geg
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 nov 2007, 14:28

Re: dxpeditie seizoen

#13 Bericht door pa3geg »

PA2REH schreef:
pa0qrb schreef: kijk vooral naar de ondertekening ;-)
Harold.
Mooi gezegd, Harold. Tja, het was van het weekend wel raak, dus je hebt je maximaal vermaakt hihi. Las ergens dat ze de activiteiten hadden gecoördineerd. Nou dat klopt, In CW gaat FT4JA up en 3 kHz lager VK0EK die dan dwn werkt. En daartussen? Lekker rustig en alle gelegenheid voor een qso hihi. En dat in CW, want in phone is het qsx slot nog groter. Halve band is vergeven van de aanroepende stations. Was bij uitstek de gelegenheid een projectje te solderen dat al weer veel te lang op de plank lag. Geef mij maar WSPR. Het is QRP en slechts 6 Hz bandbreedte. Als dat niet netjes en zuinig is :) :-) En als ik daar op uitgekeken ben ga ik over op WSPR15 nog smaller en dan is er ook nog Opera.

Overigens gaven de dx pedities wel weer de gelegenheid om andere leuke stations te werken, die het aanmerkelijk rustiger hadden.

Dank je !

73's Gerald

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: dxpeditie seizoen

#14 Bericht door PA3DAT »

Gerard, jij hebt niet last van een DX-peditie, jij hebt gewoon last van je medeamateurs!

Die DX-peditie in de band is gewoon 1 station op 1 frequentie. Waar jij last van hebt, dat zijn die
duizenden medeamateurs, die allemaal graag een verbinding willen maken met dat ene station.

Normaal zitten er in een bandje van 50KHz pakweg 15 tot 20 mensen in ssb, of dubbel zoveel in
CW. Nu wordt eenzelfde bandbreedte gebruikt door honderden, zoniet duizenden amateurs! Dat
is toch zeer efficiënt bandgebruik, of zie ik dat verkeerd?

In feite klaag jij over een file, omdat je het liefst alleen op de snelweg zou rijden... :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pa3geg
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 nov 2007, 14:28

Re: dxpeditie seizoen

#15 Bericht door pa3geg »

Dat zie ik anders
PA3DAT schreef:Gerard, jij hebt niet last van een DX-peditie, jij hebt gewoon last van je medeamateurs!

Die DX-peditie in de band is gewoon 1 station op 1 frequentie. Waar jij last van hebt, dat zijn die
duizenden medeamateurs, die allemaal graag een verbinding willen maken met dat ene station.

Normaal zitten er in een bandje van 50KHz pakweg 15 tot 20 mensen in ssb, of dubbel zoveel in
CW. Nu wordt eenzelfde bandbreedte gebruikt door honderden, zoniet duizenden amateurs! Dat
is toch zeer efficiënt bandgebruik, of zie ik dat verkeerd?

In feite klaag jij over een file, omdat je het liefst alleen op de snelweg zou rijden... :wink:

Plaats reactie