Sterk stoorsignaal op 3565KHz, wie weet wat het is?

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Sterk stoorsignaal op 3565KHz, wie weet wat het is?

#1 Bericht door dxhunter »

Al enige weken zit er op 3565 KHz een zeer sterk signaal van ongeveer 3 KHz breed. Aangezien 3566 KHz bekend staat als de sideswiper frequentie is dit voor velen hinderlijk. De wekelijke CW ronde van het SSN (http://sideswipernet.org/) op zondagavond heeft zelfs al QSY moeten gaan.

Ik heb een schermafdruk bijgevoegd van mijn eigen panadapter SDR. Maar ook op de diverse webSDR ontvangers verspreid over heel Europa is het signaal in de avonduren zeer sterk. Het klinkt al een grote ruisbult, dus ik denk dat het een digitaal gemoduleerd signaal is, bijvoorbeeld in QPSK o.i.d. Overdag is het signaal lang zo sterk niet wat doet vermoeden dat het van buiten ons land komt.

Wie heeft er een idee wie of wat dit is?

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Sterk stoorsignaal op 3565KHz, wie weet wat het is?

#2 Bericht door PA3BAS »

Ziet eruit als een DRM-signaal
.... But will it blend?

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Sterk stoorsignaal op 3565KHz, wie weet wat het is?

#3 Bericht door pe5t »

Ik weet niet wat het is, maar op mijn noord-west beverage is het het sterkst. Komt kennelijk van over zee want die is hier maar een paar km vandaan. Ook mijn 2 elements 80m antenne wijst naar het noorden.

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: Sterk stoorsignaal op 3565KHz, wie weet wat het is?

#4 Bericht door dxhunter »

In de newsletter aug 2015 van de IARU monitoring komt het signaal ook voor. http://www.iarums-r1.org/iarums/news2015/news1508.pdf
Het schijnt een Stanag4285 signaal te zijn, http://www.sigidwiki.com/wiki/STANAG_4285 ,in PSK8 modulatie. Waarschijnlijk van een Navo station in Aberdeen. Dat is inderdaad richting noord-west.

Volgens gegevens op de site van AT hebben radioamateurs een primaire status om 3565. Zijn er nog secundaire gebruikers op 80 meter eigenlijk?
In de avonduren verschijnt om de paar minuten een 2e signaal ongeveer 10KHz lager, dat ziet er uit als het IDLE signaal.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Sterk stoorsignaal op 3565KHz, wie weet wat het is?

#5 Bericht door elsinga »

Leuk, in een band waar wij (en de engelsen) primaire status hebben. Secundaire status is er wel in een aantal europese landen, maar niet in Engeland (waar het signaal vandaan schijnt te komen) of bij ons.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Sterk stoorsignaal op 3565KHz, wie weet wat het is?

#6 Bericht door PA3RIS »

Is dat signaal er continu? Want dan ga ik het toch eens proberen te decoderen.

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: Sterk stoorsignaal op 3565KHz, wie weet wat het is?

#7 Bericht door dxhunter »

PA3RIS schreef:Is dat signaal er continu? Want dan ga ik het toch eens proberen te decoderen.
Ja ik denk dat het continu aanwezig is. Overdag is het zwakker te horen in ons land, 's avonds is het S9+++ Waarschijnlijk het sterkste signaal in de 80 meter band.
Op het moment (18:30) is het alweer behoorlijk sterk te aanwezig, ook via de websdr van Twente.

Zou leuk zijn als het je lukt om te decoderen. Zelf ben ik niet zo thuis in de digitale modes en heb er ook geen software voor op mijn pc staan.

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Sterk stoorsignaal op 3565KHz, wie weet wat het is?

#8 Bericht door PA3RIS »

pa4m schreef: Ja ik denk dat het continu aanwezig is. Overdag is het zwakker te horen in ons land, 's avonds is het S9+++ Waarschijnlijk het sterkste signaal in de 80 meter band.
Op het moment (18:30) is het alweer behoorlijk sterk te aanwezig, ook via de websdr van Twente.

Zou leuk zijn als het je lukt om te decoderen. Zelf ben ik niet zo thuis in de digitale modes en heb er ook geen software voor op mijn pc staan.
Ik ga het binnenkort een keer proberen. Ik gebruik vrijwel alleen digimodes dus dat is geen probleem. Het enige is dat m'n 80 meter antenne naar beneden kwam bij het omzagen van een boom. Maar dat komt binnenkort wel goed.. :)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Sterk stoorsignaal op 3565KHz, wie weet wat het is?

#9 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik heb gen idee hoor, maar wel denk ik, wat doet de NAVO nou in deze moderne satelliete tijd op zo'n freq. ?

Kan iemand mij dat uitleggen?
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: Sterk stoorsignaal op 3565KHz, wie weet wat het is?

#10 Bericht door dxhunter »

Nog even een screenshot gemaakt nu het 2e stoorsignaal rondom 3548 KHz ook in de lucht is. Het lijkt toch erg op een STANAG4285 IDLE signaal.
Dit signaal is niet continu aanwezig maar schakelt af en toe in en uit.

Screenshot is van HDSDR dat hier werkt met een Funcube Pro+ die signaal krijgt uit het 1e IF van een TS-480.

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Sterk stoorsignaal op 3565KHz, wie weet wat het is?

#11 Bericht door PA1WBU »

Juul - PE0GJG schreef:Ik heb gen idee hoor, maar wel denk ik, wat doet de NAVO nou in deze moderne satelliete tijd op zo'n freq. ?

Kan iemand mij dat uitleggen?
Backup voor als die fijne satellieten uit hun baan worden geblazen? Sat comm is zeker niet onkwetsbaar..

Plaats reactie