German Ham Radio call sign list

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ON4VLM
Berichten: 576
Lid geworden op: 06 aug 2010, 09:38

German Ham Radio call sign list

#1 Bericht door ON4VLM »

The German regulator, the Federal Network Agency (Bundesnetzagentur), has published a 790 page PDF of amateur radio callsigns, names and addresses:
Rufzeichenliste_19_06_15.pdf
(9.56 MiB) 388 keer gedownload

pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

Re: German Ham Radio call sign list

#2 Bericht door pa2st »

Apart, ik zou er niet zo blij mee zijn als het AT zo'n lijst, inclusief adres, zou uitgeven. Met de naam van een stad zou ik nog niet zo'n moeite hebben. Op QRZ.com zijn ook veel adressen te vinden, maar dat heb je daar zelf in de hand.
CWops #2897

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: German Ham Radio call sign list

#3 Bericht door PE2AAB »

Ik heb niets te verbergen dus mijn gegevens zijn overal te vinden. ;-)

Enige plek waar ik mij geschonden in mijn privacy voel is op de A2 bij de traject controle. Daar klaag ik dan ook over bij de (r)Overheid :mrgreen:
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: German Ham Radio call sign list

#4 Bericht door DC4CP »

pa2st schreef:Apart, ik zou er niet zo blij mee zijn als het AT zo'n lijst, inclusief adres, zou uitgeven. Met de naam van een stad zou ik nog niet zo'n moeite hebben. Op QRZ.com zijn ook veel adressen te vinden, maar dat heb je daar zelf in de hand.

Dit ook gezien je zelf kan beslissen of je gegevens publiek gemaakt mogen worden.

http://ans.bundesnetzagentur.de/Amateur ... ichen.aspx hier kan je zelf gegevens opvragen.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: German Ham Radio call sign list

#5 Bericht door PA3DAT »

Voor het internet-tijdperk was dit heel normaal. Bij de Veron kon je het Nederlands callboek kopen met alle namen
en adressen van de Nederlandse radioamateurs. Ik heb ook nog het International Callbook met alle calls, namen en
adressen van de hele wereld erin ('85). Koning Hoessein, Ghandi etc. Vond niemand gek, destijds.

Nu we geen privacy meer hebben maken mensen zich er opeens druk om. Te laat, denk ik! :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

Re: German Ham Radio call sign list

#6 Bericht door pa2st »

DC4CP schreef:Dit ook gezien je zelf kan beslissen of je gegevens publiek gemaakt mogen worden
Kijk, dat is wel fijn!

En voor de mensen die niets te verbergen hebben: https://www.bof.nl/ons-werk/niets-te-verbergen/
CWops #2897

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: German Ham Radio call sign list

#7 Bericht door Remco »

Er is een recente quote omtrent 'niets te verbergen hebben' i.r.t. privacy en die gaat ongeveer als volgt:

Stellen dat je niets geeft om het recht op privacy omdat je niets te verbergen hebt, is niet anders
dan te zeggen dat je niets geeft om de vrijheid van meningsuiting omdat je niks te zeggen hebt.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: German Ham Radio call sign list

#8 Bericht door PA3DAT »

Je leuk Remco. Zo lust ik er nog wel een paar... :wink:

Wat ik bedoel is dit: voor het internet tijdperk had je een telefoonboek. Daar stonden je naam, adres,
postcode en woonplaats in. Vond iedereen normaal.

Nu hebben we internet, en bijv. facebook: mensen zetten werkelijk álles, hun hele hebben en houwen
op Facebook. Dat vindt het gros van de bevolking "normaal". Ik niet dus. Maar wat ik wél raar vind is
dat mede-hobbyisten hun naam en adres geheim willen houden. Dat mensen die dingen dus NIET op
bijv. QRZ.com zetten.

Dat vind ik een beetje... eh... 27MC'erig. De illegale 27MC'ers hadden ook alleen een postbusnummer.
Maar eh, net als met kaas van de Yak: dat is heel persoonlijk! :D :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: German Ham Radio call sign list

#9 Bericht door Radioot »

Als je wat meer mee gemaakt heb, bv met overijverige ambtenaren die graag niet relevante gegevens verzamelen,
dan kijk je heel anders tegen deze materie.

pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

Re: German Ham Radio call sign list

#10 Bericht door pa2st »

PA3DAT schreef:Dat vind ik een beetje... eh... 27MC'erig. De illegale 27MC'ers hadden ook alleen een postbusnummer.
Maar eh, net als met kaas van de Yak: dat is heel persoonlijk! :D :wink:
Jij mag mijn adres wel hebben. Ik zal het alleen niet bewust zichtbaar on-line zetten. Dat ik privacybewust ben, niet overal mijn adres achterlaat (stond niet in telefoonboek, geen FaceBook, geen adres op QRZ), maakt mij in jouw ogen een beetje 27MC'erig. Dat mag, want 27MCers zijn net als radioamateurs en sportvliegers ook gewoon mensen. Ik heb ondervonden dat in elke groep wel wat mensen zitten die niet voldoen aan wat ik normaal vind :)

Je had het over vroeger, ik was wel te vinden op BBSen, IRC en FidoNet. Daar gebruikte bijna iedereen een nick name. Voor zover ik me kan herinneren was dat normaal, je zou wel gek zijn als je je echte naam gebruikte. Voor mij was vroeger net als nu, wat dat betreft.
CWops #2897

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: German Ham Radio call sign list

#11 Bericht door pe5t »

Dat publiceren van die lijst door de Duitse overheid, daar kan toch niets mee mis zijn?
Met een beroep op de wet (Wet Openbaarheid van Bestuur, WOB) is die lijst voor de in Nederland geregistreerde amateurs zo op te vragen en dus ook te publiceren.
Het Nederlandse volk heeft er recht op te weten wie (naam, adres) waarvoor een vergunning of registratie heeft.
En dan delft ''privacy'' het onderspit. Geleuter over al of niets te verbergen hebben is dus in het geheel niet relevant.

pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

Re: German Ham Radio call sign list

#12 Bericht door pa2st »

pe5t schreef:Dat publiceren van die lijst door de Duitse overheid, daar kan toch niets mee mis zijn?
Klopt, klaarblijkelijk kan je daar zelf aangeven of je dat wil of niet.
pe5t schreef:Met een beroep op de wet (Wet Openbaarheid van Bestuur, WOB) is die lijst voor de in Nederland geregistreerde amateurs zo op te vragen en dus ook te publiceren.
Prima, maar dat is heel wat anders dan dat iemand voor mij mijn adres publiceert, of dat ik dat zelf zou doen.
pe5t schreef:Geleuter over al of niets te verbergen hebben is dus in het geheel niet relevant.
Privacydiscussies vind ik geen geleuter, maar daar ik heb me er wel genoeg over uitgelaten nu :)
CWops #2897

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: German Ham Radio call sign list

#13 Bericht door Radioot »

pe5t schreef:Met een beroep op de wet (Wet Openbaarheid van Bestuur, WOB) is die lijst voor de in Nederland geregistreerde amateurs zo op te vragen en dus ook te publiceren.
Het Nederlandse volk heeft er recht op te weten wie (naam, adres) waarvoor een vergunning of registratie heeft.
Ik zeg niet nodig dankzij het Antenne Register. Ook zo'n knap staaltje overijverige ambtenarij, zich niets aantrekkend van de zelf gevraagde adviezen van oa het CBP.

Plaats reactie