80m QSO met ZL

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

80m QSO met ZL

#1 Bericht door PA3EYC »

Een 80m QSO met Nieuw Zeeland is voor de meesten van ons, waaronder ikzelf, niet eenvoudig of vrijwel onmogelijk.
Ik heb ZL thuis op de 60m draaddipool slechts één keer gehoord maar niet kunnen werken.

Ik ben nu op vakantie en Zuid Frankrijk en sta een tiental kilometers onder Avignon.
Ik heb 15m draad weggespannen met en fiberglas mast en een SG-230 smarttuner.

Gisteravond zat ik met de KX3 te luisteren op 80m en hoorde daar ZL2IFB die diverse EU stations werkte in CW.
Ik deed, eigenlijk tegen beter weten in, ook een poging met slechts 8W (LiPo cellen in de KX3). Blijkt Gary te reageren.
Ik dacht dat hij mijn call niet goed terug seinde maar ik nog net een rapport seinen voordat enkele kanonnen uit EU er bovenop doken.
Na 10 minuten gaf Gary weer een CQ waarop even niemand reageerde dus ik deed weer een poging. Waarop hij wederom reageerde en nu kon ik horen dat hij de juiste call had.

Ik dacht niet dat het kon om met 8W op 80m op een stukje draad een QSO te maken met ZL. Dus heb ik hem een mail gestuurd of hij het wel was en niet iemand die zijn call gebruikte hier in EU.

Vanmorgen kreeg ik een reactie van hem dat ik inderdaad 2x in het log stond. Ik kwam bij hem net boven de ruis uit en ook hij vindt het ongelofelijk dat dit met 8W en een stukje draad gelukt is.

Uiteraard is dit ook de verdienste van het station van Gary dat dit gelukt is. K3, 80m loop antenne N/Z en 500 Watt.
Maar nogmaals, ik wist niet dat het kon. Dus ik neem er een extra biertje op!!
Bijlagen
zl2ifb log.JPG
'73, Maarten -PA3EYC-

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: 80m QSO met ZL

#2 Bericht door Remco »

Maarten, proost ! Dat is, zeker gezien jouw setup, een superverbinding!

Gary heeft een goed station voor 80m maar ik denk ook dat
het het gebrek aan storing was bij jou zodat je hem uberhaupt hoorde?

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: 80m QSO met ZL

#3 Bericht door PA3EYC »

Dit heeft uiteraard ook met het station en de omgeving van Gary te maken.
Ik heb hem al twee keer eerder gewerkt met exact dezelfde setting vanaf een camping in Frankrijk en Duitsland op 30m CW ook met 8W.
Natuurlijk heeft het ook te maken dat het hier een rustige omgeving is. Als je niets hoort kan je ook niets werken.
En de KX3 heeft een super rustige ontvangst. De laatste velddag verbaasden velen zich wat een fijne ontvanger de KX3 heeft (SDR).

Maar dan nog. Op 80m met 8W (met de interne accu's) op een stukje (random) draad wat getuned moet worden.

Ik heb de hele avond tegen mijn vrouw gezegd dat dit onmogelijk is. Dat ik waarschijnlijk gepiepeld wordt of ik heb zijn call fout genomen. DL i.p.v. ZL (scheelt maar één streep). Maar vanmorgen bevestigde hij de QSO's! Zal proberen een foto te plaatsen van de antenne opstelling.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5128
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: 80m QSO met ZL

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Mooi resultaat Maarten.

Zo zie je maar wat er met laag vermogen en beperkte antenne mogelijk is.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: 80m QSO met ZL

#5 Bericht door pe5t »

Opmerkelijke verbinding.
Ook een kwestie van condities. Vanuit zuid Frankrijk gaat het in deze tijd van het jaar op 80m beter naar ZL dan vanuit PA-land.
Gisteren hoorde ik een paar ZL's met ssb op 3795. Niet sterk, en de signalen waren het best op mijn zuid-oost beverage. Dus een ''krom'' radio pad.
Kijk ook eens naar DL8QS in het log. Heiko heeft een zeer goed 80m station (en kan ook heel wat power maken), en toch geen beter rapport dan jij Maarten!
Heel bijzonder.

Plaats reactie