4 meter band

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

4 meter band

#1 Bericht door pc9t »

Aangezien op de Flex 6500 ook een mogelijkheid zit voor de 4 meter band, maar hier nog geen antenne voor heb, vraag ik me af of het loont om hier iets voor te plaatsen.

Zijn hier überhaupt activiteiten op, en moet ik deze band zien als 2 en 6 meter of zijn hier weinig tot geen activiteiten op.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: 4 meter band

#2 Bericht door ----- »

Hartstikke mooi bandje met nog een beetje pioniers geest. veel zelfbouwers en experimenteerders te vinden.

Wel een echte Es band en dus 98% van het jaar weinig activiteit, maar tijdens meteorregen / aurora / Sporadic-E is het er feest.

Ik heb inmiddels 24 landen gewerkt op 4 meter waar van EA8 3217Km de verste is. Maar zelf vind ik de verbinding met S01WS Western Sahara de mooiste.

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: 4 meter band

#3 Bericht door PA1WBU »

PG8M schreef:Hartstikke mooi bandje met nog een beetje pioniers geest. veel zelfbouwers en experimenteerders te vinden.

Wel een echte Es band en dus 98% van het jaar weinig activiteit, maar tijdens meteorregen / aurora / Sporadic-E is het er feest.

Ik heb inmiddels 24 landen gewerkt op 4 meter waar van EA8 3217Km de verste is. Maar zelf vind ik de verbinding met S01WS Western Sahara de mooiste.
Helemaal eens Marcel! Gewoon puur leuk Es werken. S01WS ook hier in t log zoals je maar al te goed weet HI

Best dx weet ik zo niet. Nordic werken op 4 tijdens het Es seizoen was ook bijzonder leuk.

In mijn geval met een OZ2M transverter met 30 a 35W

Wilko

PE5HV
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 22:52
Roepletters: PE5HV
Locatie: JO21

Re: 4 meter band

#4 Bericht door PE5HV »

Leuke wetenswaardigheden over de 4 m band vind je op:

www.70mhz.org

bandplannen, modificaties, forum, antenne-ontwerpen.

Zelf gebruik ik FT-847 met modificaties PA1O, antenne 5 el yagi (combi met 6 m / 4-el yagi).
Voor FM een Condor 3000 (4 m uitvoering).
73
Harry
PE5HV / NL6594

PA0LMD
Berichten: 2252
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: 4 meter band

#5 Bericht door PA0LMD »

4 meter is een hele leuke band met regelmatig mooie openingen.
Mijn set staat de hele dag op 70,2 MHz in de squelch en zodra die pruttelend open gaat leg ik mijn werk even neer !
Ik gebruik een OZ2M transverter met Mosfet PA en een Sirio vertical.
Meten is (z)weten

PA2S
Berichten: 401
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 4 meter band

#6 Bericht door PA2S »

PC9T schreef:Zijn hier überhaupt activiteiten op, en moet ik deze band zien als 2 en 6 meter of zijn hier weinig tot geen activiteiten op.
Als iedereen wacht op een ander, zal het muisstil blijven:-)

Bij mij is de winterperiode de 4 meter antenne eruit, ben dan alleen in hoofdzaak op 60 meter met een wat hogere antenne. Deze gaat in april weer wat omlaag.

Dan gaat de 5+5 (6 en 4 meter duo) YU7EF weer in de mast. Zal mijn derde 4 meter seizoen worden. Inmiddels 30 entities gewerkt en dat vond ik wel verrassend. Had gedacht daar veel langer over te gaan doen.

In vergelijking met 6 meter is de band 'sporadischer' als het gaat om Es en ook met Meteor scatter gaat het allemaal net wat lastiger.

Als er een goede Es opening is, dan is het een drukte van belang.

Ook kun je bijvoorbeeld via de ON4KST chat prima meteor scatter skeds regelen. Met MSK-144 gaat dat als een trein.

Mijn spullen: zelfgebouwde transverter (eigen ontwerp) plus een PA met een buis. Zowel transverter als PA hebben eerst dienst gedaan voor 6 meter (de transverter ging van 2 naar 6, er stond een zelfgebouwde 2 m exiter voor (ook eigen ontwerp). Destijds 6 m DXCC gehaald met 100% zelfontworpen en gebouwde spullen. Amateurrradio dus:-)

Nu stuur ik de transverter aan met een IC7600 (mijn 2e koopdoos na 1992...) op 20 MHz. Deze set heeft een aparte transverter in/uitgang. Via een schakelaartje op de transverter wordt een spanning naar de ACC connector van de 7600 gestuurd, waarna de 7600 omschakelt naar de transverter. Ik kan op die manier makkelijk wisselen tussen 6 en 4. Met een coaxschakelaar gaat de antennekabel naar 6 of 4.

Gewoon een antenne in elkaar zetten en gaan met die banaan!

Succes en tot horens,

Henk PA2S

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: 4 meter band

#7 Bericht door pc9t »

Iedereen alvast dank voor jullie antwoorden.

Maar dat is dan geen band voor mij om daar een extra antenne voor te plaatsen.

De spaarzame tijd die ik in de zomer maanden heb vanwege andere hobby ga ik niet echt zitten wachten totdat er iets komt opzetten wat ook weer zo weg is. Dat geduld heb ik ook niet gehad met 2 meter.

Het is dat het mogelijk is met de Flex6500, vandaar de vraag.

Vertoef in de zomer maanden als het lekker zonnig is liever op het water als in de shack, en heb dan dus geen geduld om naar ruis te gaan luisteren :mrgreen:

Misschien dat het ook nog komt als ik geen HF antenne meer kwijt zo kunnen.

En zo is het toch mooi aan deze hobby dat er voor ieder wel een speciale band(en) is/zijn.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: 4 meter band

#8 Bericht door PA3DAT »

Er zijn wel hele leuke en compacte antennes voor! Bijvoorbeeld een dualbander voor 4 en 6 meter.
Wat vinden jullie van deze: http://www.antennas-amplifiers.com/6m-4 ... PA5070-7-3
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: 4 meter band

#9 Bericht door PA3DAT »

Niemand ervaring met bovengenoemde antennes? :(
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Plaats reactie