qsl kaarten printen / dymo

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ON8WR - warddr
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 aug 2014, 01:56

qsl kaarten printen / dymo

#1 Bericht door ON8WR - warddr »

Ik ben ongeveer een maand geleden met de hobby begonnen, en heb ondertussen 385 contacten gemaakt.
Nu zou ik hiervan graag qsl kaarten maken.

Mijn idee was om een kant te laten drukken, en de andere kant te voorzien van een label met een Dymo of zo.

Nu heb ik gelezen dat dymo een thermische printer is, dat is hetzelfde systeem als kassaticketjes. Nu weet ik van die kassaticketjes dat die na een paar weken / maanden, afhankelijk van de condities, totaal niet meer leesbaar zijn.

Heeft iemand ervaring ofdat dat met dymo beter is?
Of zijn er betere / goedkopere methodes?
Waarom maken ze geen bouwpaketjes waar je de 0402 en 0201 ook nog moet solderen, dat maakt het pas echt een leuke uitdaging :)

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: qsl kaarten printen / dymo

#2 Bericht door PA3BAS »

Met de hand schrijven tijdens of vlak na het QSO kan natuurlijk ook. De inkt van een goede ballpoint gaat erg lang mee, potlood ook....;)

Je zou iets kunnen doen met een tweedehands laserprinter en stikkervellen. Ik heb een tijd geleden een prima werkende tweedehands laserprinter gekocht voor €15. Voor de kosten hoef je het dus niet te laten.
.... But will it blend?

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: qsl kaarten printen / dymo

#3 Bericht door PA3RIS »

Ik heb in het verleden inderdaad ook stickervellen en een laserprinter gebruikt. Zeker met standaard-stickervellen gaat dat prima.

Ik vind schrijven echter wel veel mooier, dus dat doe ik tegenwoordig.

ON8WR - warddr
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 aug 2014, 01:56

Re: qsl kaarten printen / dymo

#4 Bericht door ON8WR - warddr »

PA3RIS schreef:Ik heb in het verleden inderdaad ook stickervellen en een laserprinter gebruikt. Zeker met standaard-stickervellen gaat dat prima.

Ik vind schrijven echter wel veel mooier, dus dat doe ik tegenwoordig.
Dan moeten ze nog wel mijn geschrift kunnen lezen, anders heb ik daar niet veel aan.

Dymo leek me gewoon handig, niet zitten sukkelen met die labels er op de juiste manier in te steken, labels die ineens scheef trekken, ...
Waarom maken ze geen bouwpaketjes waar je de 0402 en 0201 ook nog moet solderen, dat maakt het pas echt een leuke uitdaging :)

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: qsl kaarten printen / dymo

#5 Bericht door PE9H »

Wij gebruiken hier enkele dymo en brother labelprinters, beide met thermisch zelfklevend matiaal op rollen erin.
Uit ervaring weet ik dat het minimaal een jaar of 8 tot 10 goed leesbaar blijft, tenzij je het in direct zonlich zet.

Uiteindelijk verdwijnt het zoals je zelf al zegt, dit gebeurt voornamelijk onder invloed van licht.

Een QSL kaart echter, wordt opgeborgen of opgehangen, maar dan met de bedrukte kant naar voren, je label zal dan geen last hebben.
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: qsl kaarten printen / dymo

#6 Bericht door PF9ZX »

Als je toch zoveel verbindingen maakt is laten drukken heel aantrekkelijk.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: qsl kaarten printen / dymo

#7 Bericht door PA3RIS »

ON8WR - warddr schreef:
PA3RIS schreef:Ik heb in het verleden inderdaad ook stickervellen en een laserprinter gebruikt. Zeker met standaard-stickervellen gaat dat prima.

Ik vind schrijven echter wel veel mooier, dus dat doe ik tegenwoordig.
Dan moeten ze nog wel mijn geschrift kunnen lezen, anders heb ik daar niet veel aan.

Dymo leek me gewoon handig, niet zitten sukkelen met die labels er op de juiste manier in te steken, labels die ineens scheef trekken, ...
Leesbaar schrijven is ook voor mij een uitdaging.. :) Maar gelukkig wordt ik ermee geholpen door een medeamateur die wel netjes kan schrijven. Zo helpen we elkaar met allerlei dingen en het is nog gezelliger ook.

Van scheeftrekken van die labels had ik geen last, ook al heb ik er zo'n 8000 geprint. Die stickervellen waren op A4-formaat en die stopte ik gewoon in de la van de laserprinter, werkte prima.

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: qsl kaarten printen / dymo

#8 Bericht door EA5JEX »

Die Dymo's zijn perfect. Vroeger printer met stickervellen nu diverse input formats verschillende fonts etc. Gebruik het zakelijk en prive. Veel logprogrammas kunnen stickers aanmaken. Ik heb voor speciale gelegenheden wel eens qsl kaarten geprint met een speciaal programmaatje, maar alleen kleine aantallen.
Kees

Plaats reactie