4800 km. op 2 meter?

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

echolink

#16 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Jij zend op 2M, iemand in jouw buurt zet dit signaal op internet en via het programma echolink op internet gaat jouw signaal de wereld over zonder dat jij het meestal merkt.
En omgekeerd.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

RV
Berichten: 50
Lid geworden op: 01 okt 2007, 23:31
Locatie: Zutphen

#17 Bericht door RV »

mmmmmmm
Ook niet leuk......

Hoe kom je er tijdens een QSO achter dat zoiets gebeurt? (Even afgezien van de exorbitante, niet realistische afstand in mijn geval)

Overigens was opvallend de lange tussenposen tussen de doorgangen.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

echolink

#18 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ik heb in het verre verleden wel eens vanaf mijn pc een echolink verbinding gemaakt maar nog nooit via mijn transciever, dit spreekt mij ook helemaal niet aan.

Wellicht zijn er andere die er meer ervaring mee hebben.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#19 Bericht door vk2gwk »

In het verleden heb ik ook wel eens Echolink verbindingen gemaakt vanaf mijn PC, via Internet naar een 2M station in NL die dat dan uitzond en het signal van een (mobile) station weer terug op het internet zette. Op die manier heb ik ook eens als VK op 2M met de Meppel ronde meegedaan.....

In principe zou het relayerende station - bijv. met een CW toontje - regelmatig zijn eigen call er tussendoor moeten geven - dan weet je met wie je de feitelijke radio verbinding maakt.

In een ander geval heb ik eens een Nederlandse zendamateur die in Nieuw Zeeland op vakantie was "gerelayeerd" via Echolink naar Nederland omdat er op dat moment geen propagatie was van ZL naar PA maar de ZL/PA0xxx bij mij s9+ binnen kwam.

Op zich wel leuke grapjes, maar het moet wel iedereen duidelijk zijn hoe de verbinding loopt. Anders krijg je dit soort verwarringen....
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#20 Bericht door Theo Postma »

RV schreef:mmmmmmm
Ook niet leuk......

Hoe kom je er tijdens een QSO achter dat zoiets gebeurt? (Even afgezien van de exorbitante, niet realistische afstand in mijn geval)

Overigens was opvallend de lange tussenposen tussen de doorgangen.
Juist je laatste regel, en dat meestal de draag golf blijft staan.
Een roger piep er tussen zit en als laatste dat de robot stem je zegt met welke link je verbonden bent.
En vaak een morse call van de zendamateur die het uitzend, de echo link verbinding.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

RV
Berichten: 50
Lid geworden op: 01 okt 2007, 23:31
Locatie: Zutphen

#21 Bericht door RV »

Maar het vreemde is dat de draaggolf juist niet aan bleef.
Verder geen piepjes of robotstemmen.

Het leek een gewone verbinding met dan wel een langere pauze tussen de doorgangen.

Gebruikersavatar
pe2kp
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 sep 2005, 21:54
Roepletters: PE2K
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: 4800 km. op 2 meter?

#22 Bericht door pe2kp »

RV schreef:Goedendag,

In de nacht van 24 september heb ik op 2 meter een station gesproken uit Florida.

In eerste instantie dacht ik dat het om een geintje ging.
Ik heb hierover met verschillende amateurs gesproken.
De ene zegt dat het onder bijzondere omstandigheden kan, de andere zegt dat het absoluut niet kan.

Graag wil ik van anderen hun mening horen.

Heb ik een heel bijzondere verbinding gemaakt of is de verbinding anderszins te verklaren (of was het inderdaad fake)?

m.v.g.
Rens
Van harte: Je bent de eerste die een verbinding gemaakt hebt met de USA op tweemeter. Tenminste: als het geen EME verbinding was, of via een repaeter... En nog wel in europa ook. En nog wel in FM. Nogmaals van harte. De claim gelijk even indienen met de bijbehorende QSL kaart bij de VHF-commissie van de VERON.

Ga er maar vanuit dat het een echo-link was. Of via een oscar, maar dan is het vaak nog 2 meter dl, 70cm upl.
73, Adriaan PE2K

http://www.pe2k.nl

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

#23 Bericht door PA3FS »

Als je niet weet of je via echo- link werkt dan druk je maar een keer op # (hekje) van je dtmf toetsen.Dan verbreek je de verbinding met echo -link .

pa1bjs
Berichten: 1138
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

#24 Bericht door pa1bjs »

De tegenpartij zend uit via echolink over een repeater
Dus de man uit florida praatte via internet over de repeater (dit kan rustig een"illegale" repeater zijn) en dit ontving jij.
Jij praat terug over de repeater en deze zet het ontvangen signaal om naar een echolink signaal en deze gaat via internet weer naar florida toe.
dus gedeeltelijk via internet en de ether
groet
Bas/pd1bjs
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Plaats reactie