FT4TA en splt

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
pa3geg
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 nov 2007, 14:28

FT4TA en splt

#1 Bericht door pa3geg »

Nadat ik al melding maakte van asociaal gebruik van split maakt deze het wel erg bond
FT4TA werkt op 12 meter ( 100 khz band !!!!) in cw van 24.894 tot 24.908.3 split !!! alles wat daar tussen ligt is dus van deze
dx expeditie de rest moet gewoon ophoepelen blijkbaar en niet zeuren.

In ssb maakt dit station het nog bonter door alles te claimen vanaf 24.950 tot u raadt het al 24.990.

Op 17 meter het zelfde verhaal.

Ze hebben het goed afgekeken van de vorige dxpedities die met dit verschijnsel begonnen zijn.

Helaas maken maar enkelen ook melding van dit asociale en egoistisch gedrag.
Hamspirit 2014 het gaat nu wel heel snel omlaag.

Wordt het niet tijd om dit split gebeuren dan maar helemaal te gaan verbieden als de amateurs zich zelf niet meer in de hand hebben.

http://www.qrz.com/db/FT4TA

Volgens deze link op qrz zijn er nog al wat sponsoren 25000 euro per sponsor en andere bedragen?
blijkbaar is dan alles toegestaan maar wachten tot het weer voorbij is en hopelijk komt er dan niet weer zo snel een of ander maf eiland.
kan ik ook weer eens een verbinding maken wanneer ik het zelf wil.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: FT4TA en splt

#2 Bericht door PA3BAS »

Ach, het zijn Fransen, en die hebben soms het idee dat de wereld er is om de Fransman te behagen....
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
pa0qrb
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 jan 2010, 19:51
Roepletters: pa0qrb
Locatie: Julianadorp

Re: FT4TA en splt

#3 Bericht door pa0qrb »

Dr OM,

Zonder split frequency werken door een DX-peditie (of een ander station dat "in trek" is) wordt denk ik problematisch: de stations die de DX proberen te werken horen het station gewoon niet meer door de pile-up heen. Bovendien: wie zou een verbod moeten handhaven? De DXCC desk?
Wat denk ik wel belangrijk is in dit verband, is het feit dat er ook een DX code of conduct bestaat voor DX-station/expedities. En je hebt gelijk met de constatering dat sommige operators zich daar niet aan willen houden. Dit is vervelend om twee redenen:
. De redenen die je zelf al hebt omschreven. Ik heb daar niets aan toe te voegen.
. Ook voor de mensen in de pile-up is het een ramp. Je weet gewoon niet meer waar je moet roepen.
Een QSX slot van bijv. up 1 tot 5 kHz (CW) wordt wel zo'n beetje als het maximum beschouwd. Breder is zinloos: een flink aantal draait er toch achteraan zodat ze alsnog op een kluitje zitten te roepen.
Ga je breder dan val je erg veel hams lastig die ook een stukje spectrum willen voor een "gewoon" QSO, en in kan me voorstellen - al vind ik het een zeer foute reactie - dat iemand wiens ragchew QSO verzopen is in een pile-up van 15 kHz breed gaat zitten jammen zoals nu gebeurt bij FT4TA. Vanavond was het weer raak, op 10.1 MHz: doorroepen op de DX frequentie, de onvermijdelijke reactie van de cops en vervolgens jamming. Als het zo doorgaat ga ik ze niet werken (gelukkig heb ik ze niet nodig voor DUF4: dat heb ik al gewerkt en bevestigd, met alle zeven continenten).
"Exemplary behavior" vind ik bijvoorbeeld bij de W1AW portable stations. Klein QSX slot, je weet waar je moet roepen en meestal heb je ze ook vrij snel te pakken. W1AW/7 (WA) vanavond bijvoorbeeld binnen een minuut of vijf, up 2.

Dit verhaal is uiteraard strikt IMHO en "your mileage may vary". Ik ben geen DXpedition operator en ik heb nog nooit aan het ontvangende deel van een pile-up van enige betekenis gezeten. Beste stuurlui ... (zelf aanvullen).

73
Harold.
Little Pistol: 100W on a wire.

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: FT4TA en splt

#4 Bericht door PA2LO »

Nog een paar daagjes en de banden zijn weer rustig. In de rest van november zijn er weinig spannende DXpedities. Kortom, het merendeel van november heb je alle bandbreedte die je maar wil hebben.

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: FT4TA en splt

#5 Bericht door pe5t »

Heerlijk zo'n stukje. Ik kijk nu al weer uit naar het volgende.
Bijna vergeten: Het is niet die expeditie die zo breed is, het zijn juist die duizenden anderen die de band volsmeren. Duizenden die er lol aan hebben, dat weegt wel op tegen die ene mopperaar.

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: FT4TA en splt

#6 Bericht door PA2LO »


pa3geg
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 nov 2007, 14:28

Re: FT4TA en splt

#7 Bericht door pa3geg »

pe5t schreef:Heerlijk zo'n stukje. Ik kijk nu al weer uit naar het volgende.
Bijna vergeten: Het is niet die expeditie die zo breed is, het zijn juist die duizenden anderen die de band volsmeren. Duizenden die er lol aan hebben, dat weegt wel op tegen die ene mopperaar.
Met andere woorden de hele klas treitert een leerling en vinden dat allemaal prachtig dus dan is het wel OK?

Zonder gekheid het is eenvoudig voor de operator om aan te geven 5 up in ssb of 1 a 2 up in cw zoals eerder al gesteld werd met W1AW/7 die dit wel doet.
waarom up tot wel 25 khz of meer waarom ? Hij geeft het zelf aan en niet de aanroepende stations.

Bleikbaar heb je mijn verhaal niet goed gelezen of je snapt het niet.

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: FT4TA en splt

#8 Bericht door pe5t »

Jawel, en, maak je borst maar nat: in Januari komt NAVASSA in de lucht, nr. 1 van de ''most wanted" lijst.
Met 8 stations gelijktijdig op alle banden. Twee weken lang. Pile-ups van 3,5 tot 29 MHz
Ik zou maar naar de wintersport gaan.

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: FT4TA en splt

#9 Bericht door Radioot »

Nee hij snapt het niet, maar defect hebben er wel meer op de elbow roll.

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: FT4TA en splt

#10 Bericht door PA3EYC »

Het is mij ook opgevallen dat er en SSB wel split tot 50kHz voorkomt. Dat is zeker niet niks.
Echter, m.i. kan je de schuld daarvan niet enkel aan de operator van de DXpedition geven.
Op de site van (bijna) elke DXpedition wordt verwezen naar de DX Code of Conduct.
Wanneer iedereen zich daar netjes aan houd dan heeft een operator aan een minimaal aantal kHz split voldoende. In SSB zou 5-10kHz en in CW 1-3kHz up voldoende moeten zijn.
Maar als hij één station aanroept en tientallen anderen blijven gewoon, tijdens het qso, daar doorheen bléren of CW'en dan kan de operator vaak niet anders dan de menigte te verdelen over een breder frequentie gebied.
Wanneer elk station netjes wacht totdat er QRZ of TU UP gezegd of geseind wordt, dan wordt het een stuk leefbaarder. De QSO rate gaat daarmee omhoog en het resultaat is dat meer amateurs zo'n gewilde expeditie werken binnen een kleiner frequentiegebied.
'73, Maarten -PA3EYC-

pd7yy
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 mei 2012, 11:09
Roepletters: PD7YY

Re: FT4TA en splt

#11 Bericht door pd7yy »

Het jammere is dat er zoveel politie-agenten zijn. Het beste is gewoon op nummer de pile-up afhandelen. Alleen zijn de grote stations daar vaak op tegen, omdat ze dan niet in 1 keer de expeditie kunnen werken. Ik zou het echter zo wel doen, want mijn hoofddoel zou zijn zo min mogelijk bandbreedte, maar vooral zoveel mogelijk stations per uur. Wanneer de qso-rate zonder nummers en spread hoog kan blijven heeft dat uiteraard de voorkeur.

PD2EDR
Berichten: 331
Lid geworden op: 27 feb 2007, 17:35
Locatie: Spijkenisse / The Netherlands / JO21DR

Re: FT4TA en splt

#12 Bericht door PD2EDR »

In echt grote pile-ups maakt op nummer werken ook niets uit. Grote stations blijven toch wel door brullen zonder uberhaupt te luisteren wat de OP zegt. En daarna de inmiddels veelvuldig aanwezige band-police die nog even mee helpt...

Mensen zouden gewoon wat fatsoen moeten opbrengen maar helaas...
Quod scripsi, scripsi

73 de PD2EDR

Edward / Spijkenisse

pd7yy
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 mei 2012, 11:09
Roepletters: PD7YY

Re: FT4TA en splt

#13 Bericht door pd7yy »

Dat sowieso. Er is ook altijd wel een idioot die gaat qrm-en op de dx-frequentie.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: FT4TA en splt

#14 Bericht door elsinga »

pd7yy schreef:Het jammere is dat er zoveel politie-agenten zijn. Het beste is gewoon op nummer de pile-up afhandelen. Alleen zijn de grote stations daar vaak op tegen, omdat ze dan niet in 1 keer de expeditie kunnen werken. Ik zou het echter zo wel doen, want mijn hoofddoel zou zijn zo min mogelijk bandbreedte, maar vooral zoveel mogelijk stations per uur. Wanneer de qso-rate zonder nummers en spread hoog kan blijven heeft dat uiteraard de voorkeur.
Een split op basis van nummer kan dan een oplossing zijn wellicht? Kan de expeditie gewoon "up number times 3" roepen en dan luisteren naar de up die ze dan in de planning hebben. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pa3geg
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 nov 2007, 14:28

Re: FT4TA en splt

#15 Bericht door pa3geg »

elsinga schreef:
pd7yy schreef:Het jammere is dat er zoveel politie-agenten zijn. Het beste is gewoon op nummer de pile-up afhandelen. Alleen zijn de grote stations daar vaak op tegen, omdat ze dan niet in 1 keer de expeditie kunnen werken. Ik zou het echter zo wel doen, want mijn hoofddoel zou zijn zo min mogelijk bandbreedte, maar vooral zoveel mogelijk stations per uur. Wanneer de qso-rate zonder nummers en spread hoog kan blijven heeft dat uiteraard de voorkeur.
Een split op basis van nummer kan dan een oplossing zijn wellicht? Kan de expeditie gewoon "up number times 3" roepen en dan luisteren naar de up die ze dan in de planning hebben. ;)

Zolang ik zendamateur ben 1983 heb ik tot voor een paar weken terug altijd nog maar gezien dat operators van speciale callsigns altijd
de melding gaven 1 up 2 up misschien 3 in cw en in ssb meestal 5 up. Dit lijkt me vrij normaal.
Hiermee heb ik ook geen probleem.

De eerste keer dat ik deze up ??? dus niet specifiek hoeveel up zag en de zaak dus uit de hand liep op voor mij 12 meter ( 100khz breed)
was de dxpeditie van ZD9XF Nigel G3TXF. Daarna volgden velen hem en is het dus nu een trend.
Vol trots melde hij ook nog hoeveel stations hij gewerkt had 75000( daar moeten dus andere dxpeditions weer overheen gaan)
we krijgen een soort van competitie en niet waar het om gaat om mensen aan een bijzonder eiland te helpen.
En nogmaals ik heb ook sterk mijn twijfels over de goodwill en de intentie als ik naar de hoge sponsor bedragen kijk met vermelding van wie dat dan wel niet zijn.


Ik ben in ieder geval verheugd met het feit dat het anderen ook is opgevallen. (ook al helpt dat natuurlijk niet veel)
De enkeling met de sarcastische niet serieuze opmerking negeer ik dan maar.

Het is jammer dat het normaal werken van stations op de banden erg moeilijk word, in het weekend de contesten en door de week de dxpedities die
de boel verzieken. Als je niet van contesten houd kun je nu dus ook in de weekenden niet meer uitwijken naar de warc banden door deze split praktijken loopt daar dus ook een verkapte contest.

Plaats reactie