FT4TA en splt

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
pd7yy
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 mei 2012, 11:09
Roepletters: PD7YY

Re: FT4TA en splt

#16 Bericht door pd7yy »

Er zijn wel vaker expedities in verleden geweest met grote spread split, maar op de 10 meter band is dit niet vaak een probleem wanneer je bijvoorbeeld tussen 28.350 en 28.370 dit doet. Alleen bij zeer goede condities nof een contest zit dit gedeelte vol. Voor andere banden kan ik me voorstellen dat de band snel te vol wordt.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: FT4TA en splt

#17 Bericht door PE1PQX »

PA2LO schreef:Misschien is dit de oplossing? http://hamhijinks.com/ebola-stricken-ha ... and-space/
Met alle respect, maar dit kan ik niet leuk vinden. Ebola is al erg genoeg.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: FT4TA en splt

#18 Bericht door pe5t »

PA3GEG,

Ik snap wat je bedoelt, maar het is zinloos dit forum te gebruiken voor een klaagzang waar niemand iets mee kan. Ik zag dat je een 12 meter beam in de mast hebt en kennelijk op deze band gericht bent. Het uiten van je frustraties op dit forum zal je niets anders opleveren dan de reacties die je inmiddels gehad hebt. Dat is het lot van iemand die zich een slachtoffer rol aanmeet. En dan wordt je mogelijkerwijs nog meer gefrustreerd. Maak je niet druk om zaken die je (langs deze weg) niet kunt veranderen. Zoek andere wegen om je liefhebberij te beoefenen als je geliefde band(en) deels (zijn) volgelopen met pile-ups. Met zo'n mast als jij daar hebt zijn er zo veel meer mogelijkheden. Die heel speciale expedities (meer dan 15 jaar was dit land -FT4TA- niet actief) zijn ook maar tijdelijk. Het beheersen van cw naast ssb kan ook helpen. Slechts zelden opereren expedities op een band gelijktijdig met ssb en cw.

PE5T, Vrijwel zeker een door jou bedoelde ''sarcastische niet serieuze'' opmerker.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: FT4TA en splt

#19 Bericht door PD2R »

Ja, de split bij de huidige DX-pedities is gigantisch breed maar dat ligt niet, zoals door anderen ook al is aangehaald, en de DX-peditie maar aan de prutsers die niet luisteren. Helaas zijn er vele die niet kunnen luisteren en juist daar zou je een manier voor moeten vinden om die personen aan te kunnen pakken. Als DX station markeer QSO's met dergelijke mensen gewoon in je log en stuur je ze geen bevestiging van het QSO. In plaast daarvan stuur je ze een kaart dat ze zich herhaaldelijk niet hebben gehouden aan de DX code of conduct en derhalve niet in aanmerking komen voor een QSL kaard. OK, het duurt even voordat het effect heeft maar het zal zeker iets te weeg gaan brengen in de DX community :mrgreen:

Of het bovenstaande nu de oplossing is weet ik niet. Maar klagen over een dergelijk onderwerp op dit forum helpt helemaal niet.

Jammer genoeg wordt er dan ook weer het contesten er bij gehaald. Duizenden amateurs (jazeker, kijk maar naar het aantal unieke callsigns tijdens de afgelopen CQWW) die er volop plezier aan beleven. Daarbij laten ze de WARC banden overigens gewoon met rust.
En ja, elk weekend is er wel ergens een contest maar slechts enkele weekeinden per jaar zijn dat wereldwijde contestesten waarbij de gehele band bezet is. Daar komt bij dat die hele grote contesten ook nog eens verdeeld zijn over een CW en een SSB gedeelte. Dus hoezo er is geen plaats op de band!?

Wanneer ik op bepaalde tijdstippen naar het midden van het land moet rijden dan weet ik dat ik de file terecht kom. Ik heb daar een gruwelijke hekel aan dus pas ik het tijdstip aan waarop ik moet reizen of ik kies een andere route. Daarnaast hou ik de verkeersinformatie in de gaten zodat ik goed voorbereid de weg op ga.
In het laatst voorbeeld kun je voor "verkeersinformatie" ook de woorden "contest kalender" lezen en voor "weg" kun je ook het woord "band" lezen.
Mocht ik onverhoopt toch in de file terecht komen dan is dat jammer en zal ik het moeten accepteren. Wanneer je op de band in een pile-up terecht komt kun je altijd nog de VFO een draai geven of de set helemaal uit zetten. :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: FT4TA en splt

#20 Bericht door PA2LO »

Daarbij laten ze de WARC banden overigens gewoon met rust.
Hoorde van de week een QSO tussen twee Amerikaanse OM's die helemaal los gingen op de W1AW-stations die op 12 en 17 actief zijn: het werken van deze stations levert punten op voor de centennial. Volgens de OM's was er daarmee duidelijk sprake van een contest op de (contestvrije) WARC-banden, want "If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck." Reden genoeg voor één van de OM's om verhaal te gaan halen bij de ARRL, die volgens hem gereageerd hebben met "we zullen het in overweging nemen".

pa3geg
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 nov 2007, 14:28

Re: FT4TA en splt

#21 Bericht door pa3geg »

pe5t schreef:PA3GEG,

Ik snap wat je bedoelt, maar het is zinloos dit forum te gebruiken voor een klaagzang waar niemand iets mee kan. Ik zag dat je een 12 meter beam in de mast hebt en kennelijk op deze band gericht bent. Het uiten van je frustraties op dit forum zal je niets anders opleveren dan de reacties die je inmiddels gehad hebt. Dat is het lot van iemand die zich een slachtoffer rol aanmeet. En dan wordt je mogelijkerwijs nog meer gefrustreerd. Maak je niet druk om zaken die je (langs deze weg) niet kunt veranderen. Zoek andere wegen om je liefhebberij te beoefenen als je geliefde band(en) deels (zijn) volgelopen met pile-ups. Met zo'n mast als jij daar hebt zijn er zo veel meer mogelijkheden. Die heel speciale expedities (meer dan 15 jaar was dit land -FT4TA- niet actief) zijn ook maar tijdelijk. Het beheersen van cw naast ssb kan ook helpen. Slechts zelden opereren expedities op een band gelijktijdig met ssb en cw.

PE5T, Vrijwel zeker een door jou bedoelde ''sarcastische niet serieuze'' opmerker.
PE5T

Bedankt voor je bijdrage.

Ik beheers gelukkig ook cw en mijn qso's zijn ongeveer 50/50 cw/ssb.

Helaas zijn deze stations ook hier (CW)weer actief. 10 15 khz breed.

Of het zin heeft hier een onderwerp van te maken op dit forum weet ik ook niet.
Wel weet ik dat forums er zijn om vrij je mening te uiten en onderwerpen te beginnen die misschien ook anderen interesseren
zolang dit binnen de fatsoensgrenzen blijft en gerelateerd is aan de hobby.

Tijdens enige qso's die ik de laatste dagen heb gemaakt, zijn er veel mensen die zich hier ook aan ergeren.
uit meerdere landen, waaronder operators van grote pile-up's die dit gedrag ook niet begrijpen en zelfs zeggen dat het hier
gaat om wel heel slechte operators als ze binnen een bepaalde marge khz de stations er niet uit kunnen pikken.

Door het hier bespreekbaar te maken gaat het misschien een beetje leven je weet maar nooit.
Waar is anders een forum voor, alleen maar onderwerpen die over de mooie dingen gaan binnen de hobby.
Heel graag maar zo werkt dat heden ten dagen niet meer binnen de amateur wereld.

pa3geg
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 nov 2007, 14:28

Re: FT4TA en splt

#22 Bericht door pa3geg »

PD2R schreef:Ja, de split bij de huidige DX-pedities is gigantisch breed maar dat ligt niet, zoals door anderen ook al is aangehaald, en de DX-peditie maar aan de prutsers die niet luisteren. Helaas zijn er vele die niet kunnen luisteren en juist daar zou je een manier voor moeten vinden om die personen aan te kunnen pakken. Als DX station markeer QSO's met dergelijke mensen gewoon in je log en stuur je ze geen bevestiging van het QSO. In plaast daarvan stuur je ze een kaart dat ze zich herhaaldelijk niet hebben gehouden aan de DX code of conduct en derhalve niet in aanmerking komen voor een QSL kaard. OK, het duurt even voordat het effect heeft maar het zal zeker iets te weeg gaan brengen in de DX community :mrgreen:

Of het bovenstaande nu de oplossing is weet ik niet. Maar klagen over een dergelijk onderwerp op dit forum helpt helemaal niet.

Jammer genoeg wordt er dan ook weer het contesten er bij gehaald. Duizenden amateurs (jazeker, kijk maar naar het aantal unieke callsigns tijdens de afgelopen CQWW) die er volop plezier aan beleven. Daarbij laten ze de WARC banden overigens gewoon met rust.
En ja, elk weekend is er wel ergens een contest maar slechts enkele weekeinden per jaar zijn dat wereldwijde contestesten waarbij de gehele band bezet is. Daar komt bij dat die hele grote contesten ook nog eens verdeeld zijn over een CW en een SSB gedeelte. Dus hoezo er is geen plaats op de band!?

Wanneer ik op bepaalde tijdstippen naar het midden van het land moet rijden dan weet ik dat ik de file terecht kom. Ik heb daar een gruwelijke hekel aan dus pas ik het tijdstip aan waarop ik moet reizen of ik kies een andere route. Daarnaast hou ik de verkeersinformatie in de gaten zodat ik goed voorbereid de weg op ga.
In het laatst voorbeeld kun je voor "verkeersinformatie" ook de woorden "contest kalender" lezen en voor "weg" kun je ook het woord "band" lezen.
Mocht ik onverhoopt toch in de file terecht komen dan is dat jammer en zal ik het moeten accepteren. Wanneer je op de band in een pile-up terecht komt kun je altijd nog de VFO een draai geven of de set helemaal uit zetten. :wink:
"Boeiend verhaal" vooral de laatste alinia.

slechts enkele weekeinden per jaar zijn dat wereldwijde contestesten waarbij de gehele band bezet is. Daar komt bij dat die hele grote contesten ook nog eens verdeeld zijn over een CW en een SSB gedeelte. Dus hoezo er is geen plaats op de band!?

Bovenstaande kan ik niet volgen, bijna elk weekend is er wel degelijk een contest op alle banden, de contesten die zich beperken tot een beperkte bandbreedte
en beperkt aantal banden heb ik geen moeite mee ( alhoewl ik nog steeds het nut er niet van inzie om 10 keer te vragen wat is de call ik kan je niet goed opnemen en vervolens een 59 weg te geven maar goed dat is persoonlijk.)

paul
Berichten: 192
Lid geworden op: 21 nov 2011, 21:36

Re: FT4TA en splt

#23 Bericht door paul »

Als we elkaar respecteren zou het zo veel makkelijker zijn.

Als men ergens aan het heien is en ik ga er naar zitten luisteren, dan ga ik mijzelf daar aan ergeren en heb er dan heel erg veel last van.
Als ik mijn schouders ophaal, er bewust niet naar ga luisteren, dan ga ik mij er ook niet aan ergeren en heb er dus geen last van.

Als een vrachtwagen een andere vrachtwagen in haalt met 5 km/h snelheidsverschil, dan kan ik me daar druk over maken. Ik kan ook denken, ach ja, de man/vrouw is aan het werk en moet ook zijn/haar centen verdienen. Die laatste redenatie is voor de chauffeur en voor mijzelf een stuk aangenamer.

Ieder zijn ding, leven en laten leven.

In tegenstelling van wat er geroepen wordt, zijn er heden ten dagen enorm veel amateurs actief. Ze hebben allemaal internet en DX clusters. Dus aan de pileup kant zal het er allemaal niet makkelijker op geworden zijn.

pa3geg
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 nov 2007, 14:28

Re: FT4TA en splt

#24 Bericht door pa3geg »

paul schreef:Als we elkaar respecteren zou het zo veel makkelijker zijn.

Als men ergens aan het heien is en ik ga er naar zitten luisteren, dan ga ik mijzelf daar aan ergeren en heb er dan heel erg veel last van.
Als ik mijn schouders ophaal, er bewust niet naar ga luisteren, dan ga ik mij er ook niet aan ergeren en heb er dus geen last van.

Als een vrachtwagen een andere vrachtwagen in haalt met 5 km/h snelheidsverschil, dan kan ik me daar druk over maken. Ik kan ook denken, ach ja, de man/vrouw is aan het werk en moet ook zijn/haar centen verdienen. Die laatste redenatie is voor de chauffeur en voor mijzelf een stuk aangenamer.

Ieder zijn ding, leven en laten leven.

In tegenstelling van wat er geroepen wordt, zijn er heden ten dagen enorm veel amateurs actief. Ze hebben allemaal internet en DX clusters. Dus aan de pileup kant zal het er allemaal niet makkelijker op geworden zijn.

Als we elkaar respecteren zou het zo veel makkelijker zijn.



Klopt maar het zou toch wat meer collegiaal zijn als deze dx stations anderen ook respecteren en een stukje van de band gunnen i.p.v. alles zelf op te eisen.

PA1A
Berichten: 247
Lid geworden op: 06 mar 2009, 10:05
Locatie: Leens
Contacteer:

Re: FT4TA en splt

#25 Bericht door PA1A »

@PA3GEG
''Concordia domi, foris pax!''
Te beginnen bij het respecteren van het DXcluster.
KD4ESV heeft je het al eens duidelijk uitgelegd. Waarom dan gewoon doorgaan met het uitbraken van een suppuratief exsudaat ?

p.s. kortere opmerkingen passen wél in het frame van het DXcluster.
Bijlagen
PA3GEG - FT4TA
PA3GEG - FT4TA

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: FT4TA en splt

#26 Bericht door PE9DX »

Ik zou uit voorzorg mijn spullen maar van de stroom halen en de antennes afkoppelen.

PE9DX.


BREAKING NEWS!

It is not well known but for many years the major manufacturers of HF transceivers, have quietly fitted them with a special circuit that would cause your transceiver to internally combust should you use it to exhibit poor operating practices.

Like maintaining a nuclear deterrent, they have always lived in hope that they would never be forced to activate this circuit. However manufacturers have been concerned for some time with the poor behaviour of many operators when using their equipment and what they have heard during the current Tromelin Island DXpedition has forced them to act. Therefore on 0000z Saturday 15 November 2014 a coded message will be sent to all transceivers they have sold activating this circuit.

Once activated your transceiver will internally combust if you undertake any of the following:

a) Calling when the DX station is transmitting something other than your call sign – it can sense the DX station’s signal and what is sent

b) Calling when you can’t hear the DX station – it can also sense when the DX station’s signal cannot be heard

c) Tuning up on the DX station’s frequency – if you send a tone for more than 50ms and the radio senses another signal on the frequency

d) Sending or saying “up” or “down” on a frequency occupied by another signal

e) Sending strings of dits or dahs, using profane language, going “ah ah ah” or broadcasting music or anything else recorded

f) Calling if the DX op is asking for a region other than yours – the circuit can sense which region you reside in (Note only works if you are in NA/JA/EU)

This list is not exhaustive and can be remotely adapted as poor operating practices change.

It has also been acknowledged there is a risk that people will blow up their rigs simply because they inadvertently forget to put the split button in. Therefore the manufacturers are prepared at their cost to install a big flashing red light on top of your rig as a visual reminder but of course the risk of detonation remains with you. It should also go without saying but any attempt to remove the circuit will cause the rig to explode.

On a more positive note it appears manufacturers are also jointly working on a new innovation for your transceiver to transmit a signal which blows up plasma TVs within a one mile radius of your house. This is expected to be a sure fire sales winner.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

PA1A
Berichten: 247
Lid geworden op: 06 mar 2009, 10:05
Locatie: Leens
Contacteer:

Re: FT4TA en splt

#27 Bericht door PA1A »


Plaats reactie