Split werken loopt volledig uit de hand

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa3geg
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 nov 2007, 14:28

Split werken loopt volledig uit de hand

#1 Bericht door pa3geg »

Graag vraag ik aandacht voor het volgende.

Ik begrijp dat er dxpedities zijn die veel mensen aantrekt omdat deze prefixen niet vaak te werken zijn.
Tot zover volledig begrip hiervoor als ook het werken van split.

Ik werk zelf graag op de 12 meterband een klein bandje 100 kc groot.

Toen ik onlangs de in cw werkende meneer N ZD9?? ( een e-mail schreef waarom hij niet specifiek 1 of 2 voor mijn part 3 kc up noemde maar gewoon up ?
Kreeg ik van zijn crew een uiterst agressieve e-mail terug en ook onlangs van Nigel zelf ook een, zonder in te gaan op mijn vraag.
Vervolgens schreef ik terug dat het niet de bedoeling was om mensen te beschuldigen of te beledigen, maar aandacht vroeg dat ook andere mensen graag op dit bandje werken.

Voor de duidelijkheid op dat moment waren in dit smalle cw gedeelte 3 van deze dxpedities bezig die elkaars gedrag kopieerden.

Het resultaat was dat in het totale cw segment geen ander cw qso meer te maken was omdat de aanroepende stations tot wel bijna 10 kc begonnen te roepen na het ge up (zonder specificatie van hoeveel up.) van de dxpedities stations.

Vandaag brak me helemaal de klomp toen ik op weer 12 meter VK9DLX hoorde, in SSB maakte dit station het na mijn inziens wel erg bond.
Roepen op 24970 en dan 15 kc up en down. U raad het al vanaf de 24.955 t/m 24.985 voor een station exclusief de spletter van de aanroepende stations.

Ik vindt ongeacht de status van een station het wel zo netjes rekening te houden met andere bandgebruikers en nu ging het om een station. Wat als er 2 of 3 zijn zoals eerder genoemd in het cw gedeelte.

Nogmaals het gaat hier om een uiterst kleine band. Op 15 zou ik het net zo egoisties vinden als op 12 maar goed daar zijn nog uitwijkmogelijkheden.

Dat het zendamateurisme veranderd is in zijn gedragscodes dat moge duidelijk zijn, wel vindt ik dat de internationale overheden en verenigingen die verantwoordelijk zijn voor het gebruik van de amateurbanden wel eens wat meer mogen luisteren wat er gebeurt en eventueel aan dit soort gedrag desnoods paal en perk stellen.
Het blijkt dat de geachte OM's dit zelf niet meer in de hand hebben ( willen hebben).

Toen ik eens wat verder ging kijken zag ik dat deze gesponsorde dxpedities wel erg veel geld vragen voor een qsl kaart als er dan ook nog eens 75000 qso's gemaakt worden zoals ik vol trots te horen kreeg reken dan maar eens uit als je het maal 3 of 5 euro doet dit al in de tonnen loopt.

Vandaar misschien het gedrag en de agressieve benadering van crewmembers dan wel sponsoren.

Even voor de duidelijk de dit laatste is slechts op deze site nu naar voren gebracht niet in eerdere e-mails

Natuurlijk zijn er nu mensen die dit lezen, die ik tegen de borst stuit, het zij dan maar zo. Voor mij is echter 12 meter nu niet zo leuk meer.

Ik wens u allen veel DX,

best 73 PA3GEG

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Split werken loopt volledig uit de hand

#2 Bericht door EA5JEX »

1. Hoeveel up wordt in CW (bijna) nooit gebruikt, tot 3 kc up in CW is standaard.
Als een station 15 tot 20 kc up werkt is vaak te wijten aan de operator omdat hij daar stations
werkt, en dat is not done.
2. expedities stoppen vaak veel eigen geld in de dx-peditie, de $3 dollar gaat voornamelijk in
portokosten zitten omdat er niet veel biriefpost meer wordt verstuurd. Daarom zijn wereldwijd
de portokosten verhoogd.
Je kunt nog steeds via OQRS gratis bureau kaarten krijgen van veel expedities
of via LoTW de bevestiging (gratis) krijgen.

3. Het is de afgelopen tijd erg druk met Dx-pedities, normaliter zie je niet meerdere op 1 band,
bovendien is 12m niet de hele dag open naar alle windstreken.

ps. ik snap ook niet waarom hier SSB is toegestaan.

Kees

Plaats reactie