QSL moraal PA stations

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
klaasd
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 sep 2013, 18:26
Roepletters: PD3KD
Locatie: Groningen

Re: QSL moraal PA stations

#31 Bericht door klaasd »

Nope, de oude is pd3kd en de nieuwe is PE4KD. Maar goed, met geduld komen we ook een eind. Komt vast allemaal goed :D .

Gebruikersavatar
klaasd
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 sep 2013, 18:26
Roepletters: PD3KD
Locatie: Groningen

Re: QSL moraal PA stations

#32 Bericht door klaasd »

Wanneer ik op http://www.dqbmanager.nl/index.php?page=qslcheck mijn call invul krijg ik dit te zien: PE4KD is NOT a Dutch Registered Call Sign. of dit: PD3KD is NOT a Dutch Registered Call Sign. Dus zal ik nog even geduld moeten hebben. Komt vast allemaal goed. Nog bedankt voor het aanpassen! Das pas service :P

Gebruikersavatar
klaasd
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 sep 2013, 18:26
Roepletters: PD3KD
Locatie: Groningen

Re: QSL moraal PA stations

#33 Bericht door klaasd »

Dat is zeer vervelend dat dat de oorzaak is. Uiteraard is het nog het meest erg voor de familie. Ik wacht rustig af. Nogmaals dank voor de hulp en sterkte met de verlies en de administratie.

pe1rzd
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 dec 2010, 19:48

Re: QSL moraal PA stations

#34 Bericht door pe1rzd »

Zet mij maar op je lijstje Johan !

Ik hou niet van qsl spam !

Wil je geen kaarten ontvangen of stuur je geen kaarten retour laat dit dan even weten tijdens het qso!!
Doe je niet aan qsl post maak dan ook geen qso's
:evil:


compleet :lol:
Bijlagen
qsl.jpg
qsl.jpg (9.48 KiB) 5431 keer bekeken

HenkDeBoer
Berichten: 24
Lid geworden op: 26 jul 2013, 13:27

Re: QSL moraal PA stations

#35 Bericht door HenkDeBoer »

De forumregels zeggen dat een draadje over het onderwerp moet gaan. Inmiddels worden er hier zaken van het DQB geregeld, dus dwalen we van het onderwerp af. Waar zijn die regels dan voor en waar zijn de moderatoren?

Ik weet dat ik vervelend doe, maar het lukt dit forum maar niet om eens de zaakjes goed voor elkaar te krijgen. Wordt er geklaagd dan is er wat actie, maar even zo snel verwaterd het weer. Dit draadje was helemaal niet nodig geweest als de opzetter ervan eerst twee keer had nagedacht over wat hij wou schrijven en hoe (welke toon). Het enige forum van formaat in het Nederlands voor en door zendamateurs kan niet de zaakjes in goede banen krijgen en houden. Zodra dat wel het geval is wil ik me onder mijn eigen call aanmelden, maar ik zie dat nog niet gebeuren, helaas.

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: QSL moraal PA stations

#36 Bericht door Aeolus »

De moderators zijn er gewoon hoor, en als we van mening waren geweest dat hierop ingegrepen had moeten worden dan hadden we dat ook allang gedaan. Tot nu toe blijft het naar mijn mening nog wel binnen de grenzen, alhoewel het soms op het randje is. Dit topic wordt wel degelijk in de gaten gehouden.

pd7yy
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 mei 2012, 11:09
Roepletters: PD7YY

Re: QSL moraal PA stations

#37 Bericht door pd7yy »

Als qsl manager van de regio Arnhem kom ik nog wel eens op het dqb. Wat ik daar zag was dat sommige amateurs een special call in de lucht brengen en dat qsl alleen direct met 2 dollar te verkrijgen is. Bij dqb is aangegeven qsls weg te gooien die de special call sturen. Dan heb ik toch liever de aanpak van Johan.

pe1oid
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:52
Roepletters: pe1oid
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: QSL moraal PA stations

#38 Bericht door pe1oid »

Hoi ,

even een reactie van mijn kant, ik doe al en Antal jaren niet meer aan papieren qsl kaarten,
reden in deze tijd waar alles steeds meer digitaal gaat doe ik het via E-QSL, omdat helaas steeds meer
qsl kaarten verloren gaan, is dat voor mij de snelste en beste weg,

de beste oplossing zou zijn dat iedereen gewoon ook e-qsl zou versturen naast de papieren qsl ,

en lid van een vereniging ?. dat heb ik opgezegd omdat ik niet kan zeggen dat de verenging wat voor mij doet, als ik kijk naar al het niet amateur signalen die
er op de banden te horen zijn , hier in het noorden stikt de 70 cm van de didel signalen , en meer banden , ach met de banden die we hebben kunnen we tevreden zijn ik hoef geen
banden waar voor ik een weiland moet hebben om er een antenne op te spannen, die moeite kunnen de verenigingen zich sparen.
laat ze dan meer doen aan de ongewenste signalen , en geen lid zijn van een vereniging is voor iedereen een keuze ,die men zelf moet maken ,
en het verplichten van papieren qsl kaarten versturen , ach daar kan ik op zeggen dat moet ieder voor zich maar uitmaken, zo zou ik dan iedereen willen verplichten e-qsl te doen..
maar ook dat moet ieder maar zelf uitmaken, helaas tellen ze niet meer voor alle lij diploma's maar daar kunnen we dan ook wel weer een boom over opzetten..




zo dat was mijn 2 cent aan de discussie,

Goeten Jan Pe1oid ( non member of a club.)

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: QSL moraal PA stations

#39 Bericht door Randy »

klaasd schreef:Wanneer ik op http://www.dqbmanager.nl/index.php?page=qslcheck mijn call invul krijg ik dit te zien: PE4KD is NOT a Dutch Registered Call Sign. of dit: PD3KD is NOT a Dutch Registered Call Sign. Dus zal ik nog even geduld moeten hebben. Komt vast allemaal goed. Nog bedankt voor het aanpassen! Das pas service :P
PE4KD is a member of Dutch QSL Bureau.
PD3KD is a member of Dutch QSL Bureau.

Geregeld. Hetzelfde geldt voor de oude call :)

Gebruikersavatar
klaasd
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 sep 2013, 18:26
Roepletters: PD3KD
Locatie: Groningen

Re: QSL moraal PA stations

#40 Bericht door klaasd »

Dan ligt het nu helemaal aan mijzelf wanneer ik geen kaart terug stuur. Mijn smoezen zijn op :D .

paul
Berichten: 192
Lid geworden op: 21 nov 2011, 21:36

Re: QSL moraal PA stations

#41 Bericht door paul »

PA33A is een call van de VERON, maar geen lid van het DQB :shock: :mrgreen:

Het gedag van sommige mensen over de QSL kaarten, zegt veel over deze mensen.

Het is een hobby, en mensen die dit voor anderen regelen zijn vrijwilligers.
Even als de vereniging, de bestaat dankzij vrijwilligers.
Mensen de vrijwillig en belangeloos hun eigen tijd doneren, ten behoeve van anderen.
Wordt zelf een vrijwilliger, meld je aan, en zie hoe veel mensen vrijwillig veel en belangrijk werk voor anderen doen (en daarmee ook voor zichzelf uiteraard).

De twee topics waar dit draadje nu over lijkt te gaan;
Ook als je het niet merkt, is men in hun eigen tijd voor jou bezig.
Dus lid worden zou eigenlijk verplicht moeten zijn.
Net als een visvergunning.

En QSL kaarten, ga daarmee om zoals je dat zelf wilt.
Maar dat betekend uiteraard dat een ander dat ook zijn eigen manier doet.

Het is hobby!

Nee echt, het is een HOBBY!

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: QSL moraal PA stations

#42 Bericht door maarten_c »

Ik kan me de frustraties van Johan een beetje voorstellen.

Zelf zou ik het ander aangepakt hebben.
Het bij houden van een lijstje met call-s die geen lid zijn ven het buro is prima.
Maar om dan gelijk te stellen dat je dan daar geen verbinding mee moet maken is naar mijn mening geen slimme zet.
Iemand hoeft geen lid te zijn van VERON/VRZA om toch op de een of andere manier qsl kaarten te ontvangen.
Het kan zijn rechtstreeks, eqsl of lotw.

Eigenlijk zou je gewoon een database moeten hebben met members van het buro, ja of nee.
Dit koppelen aan je logboek. Als iemand lid is wordt er een sticker gedrukt die op de qsl geplakt kan worden.
Als iemand geen lid is gebeurt dat niet.
Heel veel special callsigns doen nu eenmaal ook aan EQSL of LOTW. QSL-buro is daarom niet perse nodig.

Overigens doen VERON en VRZA meer voor je dan alleen maar een boekje en QSL-buro.

Maarten

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: QSL moraal PA stations

#43 Bericht door coolepascal »

HenkDeBoer schreef: Wat een onzin. Gaat het nou om radio techniek en proberen verbingingen via electromagnetische golven te maken of om oud papier? Als je 40 kaarten terug krijgt heb je dus je huiswerk niet gedaan, want op call sites kun je meestal QSL informatie terug vinden. En als je dat voor 1400 amateurs te veel vindt doe je het op de gok, maar dan moet je daarna niet komen klagen over het moraal van PA stations. En nou terug in je hoek!
Tja, ... en ik ken Henk niet eens :lol:
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PD3R
Berichten: 74
Lid geworden op: 15 mei 2012, 02:53
Roepletters: PD3R
Locatie: Maastricht

Re: QSL moraal PA stations

#44 Bericht door PD3R »

Ik heb twee maal een speciale call aangevraagd.
De eerste keer heb ik alleen alle binnengekomen qsl's beantwoord.

Bij de tweede special call heb ik alleen gestuurd naar mensen die op qrz.com aangaven via het bureau te werken. Heb tot op heden pas 1 kaart terug gehad.

dc2dc

Re: QSL moraal PA stations

#45 Bericht door dc2dc »

Hoi Ralph,PD3R,

Zelf heb ik voor het laatst ~10 jaar geleden in Nederland m'n laatste speciale call gehad, voor de duur van een week, dacht ik.
M'n reguliere call was toen nog PH4U, en de special call was PA666R.
Op voorhand bij elk qso HF/VHF/UHF vermeldt dat iedereen een special-qsl via bureau kreeg; ik was toen nog lid van de VERON.
Geloof het of niet, maar binnen een jaar had ik ALLE qso's bevestigd gekregen 8) (meer geluk dan wijsheid??)
Het kan zo verkeren, niet ?

73 de dc2dc, Daniel.

Plaats reactie