QSL moraal PA stations

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6272
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: QSL moraal PA stations

#16 Bericht door PA3DAT »

Een ander punt: wanneer je begaan bent met amateurradio, als je dit een fijne hobby vindt
en je wilt er nog graag lang van genieten, zorg dan dat je belangen behartigd worden.
Zorg dat je lid bent van een vereniging waar mede-amateurs zich inzetten voor jouw belangen.
Die onze banden verdedigen, nationaal én internationaal!

Zonder die verenigingen hadden we er de afgelopen jaren nooit de 4-meterband bijgekregen,
of de 6-meterband destijds. We geloven toch niet écht dat het AT wel op eigen initiatief leuke
dingen voor ons was gaan bedenken? Helemaal nu we ook al geen machtigingsgeld meer hoeven
te betalen? Zonder die verenigingen was deze hobby er waarschijnlijk al niet meer geweest.

Dus er zijn drie dingen belangrijk voor een geslaagde radioverbinding:
1. lidmaatschap van een landelijke vereniging
2. een zo goed mogelijke antenne
3. een zendontvanger

En nou niet klagen dat het te duur is en je het niet kunt betalen. Had je je energie-contract maar
moeten oversluiten, dan had je zo minstens € 250 verdiend op jaarbasis. Of eens heel kritisch
kijken naar je zorgverzekering, dat kan je wel € 1000 schelen op jaarbasis! Of je had gewoon niet
die Kenwood HF-set van 10 mille moeten kopen... :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: FT2000 of FT1000 ?

#17 Bericht door Bert_1 »

PA3DAT schreef:
Ene HenkDeBoer, niet lid van een vereniging maar schijnbaar wel een callsign(?), heeft lak aan het forumverbod tot "het plaatsen van berichten met een
kwetsend of provocerend karakter." Hij doet de voorzet en vervolgens koppen jullie 'm er allemaal in? Lekker hakken met zijn allen op Johan PE9DX?
Volgens mij zit je er naast, er wordt voornamelijk aangegeven dat qsl kaarten niet voor iedereen heilig zijn en dat lijkt me nuttige info voor de ts. En die henkdeboer moet je gewoon negeren, die wil gewoon een beetje rellen denk ik.
Bert

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 490
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: QSL moraal PA stations

#18 Bericht door PE9DX »

Ten eerste ik voel me in het geheel niet aangevallen door wie dan ook hoor.
Ik kan wat dat aangaat wel wat hebben, hetgeen ik met deze topic wil bereiken is de reden dat ik graag wil weten waarom mensen wel qso's maken maar geen qsl kaarten versturen. Dit is alleen mogelijk als je dus lid bent van één van de verenigingen welke PA rijk is. In het geval je dus via het buro wilt versturen. Dit betekend dus dat er vele nieuwe ? amateurs in het geheel niet meer lid zijn / worden van de verenigingen.

Het valt mij trouwens ook op dat van alle verbindingen die er zijn gemaakt het grootste gros van de kaarten welke terugkomen van PD stations zijn. Ook dit bevreemd mij of is het gewoon zo dat de oude garde dit met de paplepel ingegoten heeft gekregen en dat het er standaard bij hoort iets wat in het verleden heel normaal was. Het beantwoorden van een qso met een qsl.

Laat ik ook nog vermelden dat dit niet de 1ste activiteit is waarbij ik de kaarten afhandel, maar het mij opeens bij deze laatste activiteit opviel.

Moraal voor mij zal worden dat alle qso's worden beantwoord maar dat de PA kaarten worden afgewacht wat er binnen komt en dan deze zullen worden beantwoord.

Johan-PE9DX.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: FT2000 of FT1000 ?

#19 Bericht door Bert_1 »

PE9DX schreef:Ten eerste ik voel me in het geheel niet aangevallen door wie dan ook hoor.
Ik kan wat dat aangaat wel wat hebben, hetgeen ik met deze topic wil bereiken is de reden dat ik graag wil weten waarom mensen wel qso's maken maar geen qsl kaarten versturen.
Super!, misschien heb je hier wat aan. In mijn geval zou het gewoon onwetendheid zijn. Zoals gezegd 30 jaar geleden ooit begonnen maar alleen op 2 meter en daar was ik snel op uitgekeken en niet verder gegaan. Pas anderhalf jaar geleden opnieuw begonnen en ontdekt dat alles zo enorm veranderd was dat het nu zo leuk is dat je eigenlijk niet weet waar je moet beginnen, vooral als je 30 jaar in wilt halen. Zo ben ik de technische kant ingedoken en heb het reuze naar mijn zin en doe af en toe aan een contest mee, voornamelijk om punten uit te delen. Ik ben al jaren lid van de veron maar nog nooit op een bijeenkomst geweest (ivm stoffig imago wat ik eigenlijk niet wilde aannemen maar gaandeweg lijkt het er wel op) en zendamateurs uit mijn vriendenkring hoor ik ook nooit over qsl kaarten. Ik heb dus ook geen idee wat daar allemaal leeft en hoe het in zijn werk gaat, mijn qsl kaart zou waarschijnlijk ook terug zijn gegaan. Ik heb niks tegen qsl kaarten maar ben er gewoonweg niet aan toe gekomen en ik heb nog heel veel andere dingen op mijn todo lijstje staan. Ik lees hier wel vaker berichten over 'herintreders' en misschien geldt bovenstaande wel voor meer zendamateurs?
Bert

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: QSL moraal PA stations

#20 Bericht door Randy »

HenkDeBoer schreef:Ik ben trouwens lid van de 1/3, want ik heb een QSL manager. :lol:
Als je met je eigen call geen lid bent ven een vereniging, worden de kaarten alsno geweigerd door het DBQ. Een manager in het via veld zal dan niet (mogen) werken.

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: QSL moraal PA stations

#21 Bericht door Randy »

PA3DAT schreef:En nou niet klagen dat het te duur is en je het niet kunt betalen.
Mocht je om wat voor reden dan ook niet kunnen betalen, dan is er - in ieder geval bij de VERON - het VERON-fonds die zorgt dat ook jij het kunt betalen.

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: QSL moraal PA stations

#22 Bericht door xxxx »

Dag Johan,

Je wilt graag weten waarom mensen wel een QSO maken en geen QSL willen ontvangen. Als ik vanuit mijzelf kijk vindt ik het leuk om Qso's te maken, maar een QSL kaart van een PA station zit ik echt niet op te wachten. Mijn mening is dat als je een QSL kaart wilt hebben dan stuur je een en krijg je vanzelf wel een terug. Ik zou de rollen gewoon omdraaien (Bespaart je een hoop kosten en Energy) en dat is volgens mij ook een beetje wat de spelregels zijn voor een speciaal station of expeditie oid. Als mensen een Qsl kaart van een special event station willen hebben dan sturen ze jullie wel een die je later gaat beantwoorden.

Onder aan de streep zou ik mij niet zo druk maken om die 40 kaartjes....Als je tijdens het event maar lol hebt gehad toch? :wink:

Gr Jelle

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: QSL moraal PA stations

#23 Bericht door PD2R »

Johan, met alle respect, iemand maakt een verbinding met jou en daarna stuur jij hem een kaart via het buro. Vervolgens ben je gepikeerd dat je kaarten terug krijgt.
Je neemt volgens mij ten onrechte aan dat wanneer iemand een QSO met jou maakt, dat die persoon daarmee ook een QSL kaart wil ontvangen. Niet iedereen zit daar op te wachten en ik ben me ook niet bewust van een regel welke stelt dat je een QSO moet kunnen bevestigen met een QSL kaart.

Vervolgens neem je aan, wederom ten onrechte, dat iedere Nederlandse amateur die jou aanroept lid is van een van de twee landelijke verenigingen en daarmee QSL kaarten via het buro kan ontvangen.
De reden waarom mensen niet lid worden van één van de twee verenigingen weet ik ook niet. Persoonlijk ben ik lid omdat ik het belangrijk vind een organisatie te steunen welke mijn belangen behartigd. Dat niet iedereen daar zo over denkt vind ik jammer maar je kunt de mensen nu eenmaal niet verplichten om lid te worden.

Hans PD7H: je schrijft dat je geen QSL kaarten hebt maar vervolgens staat er op je QRZ pagina wel te lezen dat je QSL's direct of via het buro wilt ontvangen. Met ander woorden, je nodigt mensen uit om jou een kaartje te sturen zonder dat je de intentie hebt om die te beantwoorden.
Lijkt mij persoonlijk ook niet helemaal netjes of zie ik dat verkeerd?
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 948
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: QSL moraal PA stations

#24 Bericht door pa8w »

Helemaal eens met de vorige spreker.

Onze hobby bestaat uit zoveel disciplines, je kunt van niemand automatisch verwachten dat hij eenzelfde invulling van de hobby nastreeft als jijzelf.
De QSL kaart neemt een steeds kleinere plaats in tussen alle andere mogelijkheden om een QSO te bevestigen.
Misschien moet je het dus gewoon in een QSO aankaarten (woordspeling :wink: ) of en hoe men wil bevestigen.
"QSL via buro?" is een prima tekst daarvoor, net voor de afsluiting.
Hebben we tenminste info uit te wisselen tijdens het QSO.

Ik begin op mijn QRZ.com pagina met zoiets als "Geen QSL!"
Toch krijg ik ongevraagd plenty kaarten om mijn oren en dus heb ik maar 1000 kaarten laten maken zodat ik ook kan beantwoorden.
Maar als ze op zijn dan is het ook klaar ermee.

Ik vind niet dat ik zelf in elk QSO preventief moet gaan mompelen dat ik geen QSL kaart wil.
Als ik op mijn beurt iets van de ander wil, moet ik daar zelf over beginnen, en niet voor lief aannemen dat mijn actie in dank wordt nagevolgd.

Groetjes,
Wil.
(nog ca. 300 kaarten te gaan...)
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
PD7H
Berichten: 369
Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:46
Roepletters: PD7H
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: QSL moraal PA stations

#25 Bericht door PD7H »

Hoi Maarten,

Je hebt inderdaad gelijk, had het ooit al eens goed ingesteld, maar heb niet opgelet dat de tekst die in eerste instantie gegeneerd werd, niet werd aangepast als je andere checkboxjes aanvinkt.

Heb het alsnog aangepast.
73, Hans
PD7H

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: QSL moraal PA stations

#26 Bericht door TomNL »

PE9DX schreef:vanmorgen eens deze calls ingevoerd in qrz.com en het blijkt dat het bijna allemaal bestaande calls zijn.
Probeer de resterende eens op de site van het AT. Mijn call ga je ook niet vinden op QRZ.com.

HenkDeBoer
Berichten: 24
Lid geworden op: 26 jul 2013, 13:27

Re: QSL moraal PA stations

#27 Bericht door HenkDeBoer »

Randy schreef:
HenkDeBoer schreef:Ik ben trouwens lid van de 1/3, want ik heb een QSL manager. :lol:
Als je met je eigen call geen lid bent ven een vereniging, worden de kaarten alsno geweigerd door het DBQ. Een manager in het via veld zal dan niet (mogen) werken.
Dat werkt wel als je manager het bij het bureau aanmeld. Is gedaan, werkt prima.

HenkDeBoer
Berichten: 24
Lid geworden op: 26 jul 2013, 13:27

Re: QSL moraal PA stations

#28 Bericht door HenkDeBoer »

PA3DAT schreef:Ene HenkDeBoer, niet lid van een vereniging maar schijnbaar wel een callsign(?), heeft lak aan het forumverbod tot "het plaatsen van berichten met een kwetsend of provocerend karakter." Hij doet de voorzet en vervolgens koppen jullie 'm er allemaal in? Lekker hakken met zijn allen op Johan PE9DX?
Ik heb geen lak aan het forumverbod, kwam wel wat scherp uit de hoek, maar waar zijn die moderatoren dan? Zeker een dagje vrij? Volgens mij hadden ze de PE9DX wel eens kunnen aanpakken. Iets past niet in zijn straatje, dus wordt er gelijk een blacklist aangemaakt. Moraal is het antwoord op de vraag "wat is goed gedrag?" Is dit niet erg subjectief? Volgens PE9DX is goed gedrag tijdens het QSO te laten weten dat je geen QSL kaart wilt ontvangen, want dan toon je begrip voor degene die het station opzet. Dat is netjes. Op hetzelfde moment toont PE9DX dat hij zich niet kan inleven in mensen die geen QSL kaarten verzamelaar zijn en het primair om het radio gedeelte gaat. Dat is dus niet netjes, en tegelijk discrimineert hij, want als je op zijn lijstje staat geen QSL en wat hem betreft ook geen QSO. M.a.w. bepaalde groepen amateurs zijn het niet waard om een QSO mee te hebben, want ze zijn geen lid van een vereniging, hebben geen interesse in QSL kaarten en dus niet netjes.

En om nog wat perspectief te bieden: 40 kaarten van de 1400 is 2.85%, dus 1360 amateurs zijn wel blij gemaakt. Mooie score. Daar hoor je PE9DX niet over. Hij gaat 's avonds naar bed met een vervelend gevoel, slaapt slecht omdat 40 amateurs niet zijn moraal vertegenwoordigen. Het glas is half leeg, niet half vol bij PE9DX. En dus maar gal spuiten op za.com. Provocerend, noem ik het, dus ja, waar zijn die moderatoren?

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: QSL moraal PA stations

#29 Bericht door PD2R »

PD7H schreef: Heb het alsnog aangepast.
:wink: :D
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
klaasd
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 sep 2013, 18:26
Roepletters: PD3KD
Locatie: Groningen

Re: QSL moraal PA stations

#30 Bericht door klaasd »

k ben eind december lid geworden van Veron maar kan nog steeds geen kaart versturen. Geen wonder dat mensen geen lid meer worden van deze club. Als ik geweten had dat het allemaal zo zou lopen dan was ik ook geen lid geworden. En ik heb inmiddels ook m'n call proberen aan te laten passen omdat ik gepromoveerd ben. Ik ben benieuwd hoelang dat dan gaat duren :D . Ik kijk het nog 4 maanden aan en dan zeg ik m'n lidmaatschap wel weer op. lekkere club is dat.

Dus dat mensen geen qsl kaarten versturen ligt niet altijd aan de amateur :roll: .

Plaats reactie