QSL moraal PA stations

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

QSL moraal PA stations

#1 Bericht door PE9DX »

Gisteravond naar de clubavond geweest van de afdeling Stadskanaal, prima opkomst 47 man in de zaal, gezellige boel dikke mik zoals altijd.
Plots tikt de qsl-manager me op de schouders en zegt Johan ik heb iets voor jou.
Zoals elke maand een pakje qsl kaarten, niks bijzonders denk ik dus.
Hij zegt je moet de bovenste stapel kaarten even checken dat komt niet helemaal goed.
Ik snel even kijken en wat schets mijn verbazing, september 2012 was er een speciale activiteit in Stadskanaal waar wij aan hebben deelgenomen. Tijdens dit evenement een dikke 1400 qso's gemaakt door de deelnemers. Maar ik kreeg nu 40 kaarten retour via het buro van allemaal PA stations met de vermelding NO MEMBER. vanmorgen eens deze calls ingevoerd in qrz.com en het blijkt dat het bijna allemaal bestaande calls zijn. Dus ik ga ervan uit dat dit ook zendamateurs zijn met interesse in onze hobby.

Even voor de duidelijkheid als je qso's maakt is het wel zo netjes om deze te beantwoorden als je hiervan een qsl kaart krijgt. Wil je geen kaarten ontvangen of stuur je geen kaarten retour laat dit dan even weten tijdens het qso!! Dat bespaart een hoop geld en moeite voor iemand die zoiets op poten zet. Doe je niet aan qsl post maak dan ook geen qso's, tenminste niet met een station met een speciale call of wat dan ook. Of indien ja aan LOtW of één van de andere vormen doet laat dit weten tijdens het qso.

Bij een volgende activiteit zal ik in de computer een black-list aanmaken van deze calls en zo snel als je aanroept er een seintje op het scherm komt dat er geen kaart naar toe hoeft. En wat mij betreft ook geen qso te worden gemaakt.

Johan-PE9DX.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

HenkDeBoer
Berichten: 24
Lid geworden op: 26 jul 2013, 13:27

Re: QSL moraal PA stations

#2 Bericht door HenkDeBoer »

PE9DX schreef:Bij een volgende activiteit zal ik in de computer een black-list aanmaken van deze calls en zo snel als je aanroept er een seintje op het scherm komt dat er geen kaart naar toe hoeft. En wat mij betreft ook geen qso te worden gemaakt.
Wat een onzin. Gaat het nou om radio techniek en proberen verbingingen via electromagnetische golven te maken of om oud papier? Als je 40 kaarten terug krijgt heb je dus je huiswerk niet gedaan, want op call sites kun je meestal QSL informatie terug vinden. En als je dat voor 1400 amateurs te veel vindt doe je het op de gok, maar dan moet je daarna niet komen klagen over het moraal van PA stations. En nou terug in je hoek!

HenkDeBoer
Berichten: 24
Lid geworden op: 26 jul 2013, 13:27

Re: QSL moraal PA stations

#3 Bericht door HenkDeBoer »

En dan nog wat: op QRZ.com heb je je eigen QSL info ook niet geplaatst en je website is in drie jaar niet ge-update en ook daar geen QSL info. Eerst dus je eigen zaakjes in orde maken voor dat je hier begint te klagen. Blijf dus maar still in je hoekje zitten.

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: QSL moraal PA stations

#4 Bericht door Randy »

Ik kan TS wel begrijpen. Je neemt moeite om een special event station neer te zetten en kaarten te maken en drukken. Als jij een special event station aanroept, weet je dat er een QSL kaart volgt. Helaas is in Nederland 1/3 van de zendamateurs geen lid van een van beide verenigingen die aangesloten zijn bij het DQB. Zij profiteren wel mee met veel voordelen van de VERON en VRZA maar dragen hier niets aan bij. De IARU-vertegenwoordiging en het Amateur Overleg, om twee punten te noemen.

Bij het station PI6ISS heeft hetzelfde zich voortgedaan: Internationaal kwamen er slechts 3 kaarten terug, uit PA al 40+, zie http://www.hamnieuws.nl/qsl-en-lidmaatschap-vereniging/.

HenkDeBoer
Berichten: 24
Lid geworden op: 26 jul 2013, 13:27

Re: QSL moraal PA stations

#5 Bericht door HenkDeBoer »

Randy schreef:Als jij een special event station aanroept, weet je dat er een QSL kaart volgt.
Echt waar? In mijn beleving is het andersom, want ik krijg bijna nooit kaarten terug van special event stations. Ik werk alleen op HF, dus dat zal verschil uitmaken.
Randy schreef:Helaas is in Nederland 1/3 van de zendamateurs geen lid van een van beide verenigingen die aangesloten zijn bij het DQB. Zij profiteren wel mee met veel voordelen van de VERON en VRZA maar dragen hier niets aan bij.
Dus zijn die amateurs dan maar meteen profiteurs? Ik zeg niet dat jij dat zegt, maar je kunt het zo wel uitleggen. Je kunt legio redenen hebben om niet lid te zijn. Bovendien, in de VS is het zo dat binnenkomende kaarten gratis zijn, dus die kunt je krijgen of je nu lid van de ARRL bent of niet. Voor het versturen moet je wel lid zijn. Prima oplossing dus.

Ik ben trouwens lid van de 1/3, want ik heb een QSL manager. :lol:

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: QSL moraal PA stations

#6 Bericht door Hans PE1KWH »

Op de laatste avond in Amersfoort Veron A03 kwam dezelfde opmerking naar voren.

Iemand die de moeite neemt om een kaart te sturen mogen we nog steeds waarderen. Een verbinding bevestigen met een kaart is iets wat vrijwel alleen bij radioamateurs ( en daar willen we toch bijhoren ? ) wordt gedaan. Pak anders je GSM en toets een willekeurig lang nummer in dat begint met 2 nullen....
Praat met de persoon aan de andere kant, geef wat mij betreft een rapport en vergeet hem daarna.

Het zal wel aan mij liggen maar we geven bakken met geld uit aan een set, microfoon, koptelefoon, antenne, antennekabel, lineair en noem maar op maar +- 4 tientjes voor het lidmaatschap is te veel.

En in mijn opinie profiteert iedere amateur van het werk van de verenigingen, neem alleen maar het vrijgeven van diverse banden voor de N amateurs en oude C amateurs.

Als de verenigingen groter worden hebben ze meer te vertellen en gaan er mogelijk banden en andere zaken komen die nu enkel nog voor een paar andere landen mogelijk zijn.
En nee, ze kunnen niet toveren....... voor een toverspreuk ben je zomaar 1000 gulden kwijt......

Je hoeft niet het blad ( op papier of online ) te lezen en je hoeft niet naar de avonden, enkel af en toe langs de QSL manager voor je kaarten.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: QSL moraal PA stations

#7 Bericht door pa1bvm »

al mijn qsl gaat direkt
geen buro nodig ..en 100 % zeker

maar ik ben alleen actief op vhf

-Verwijderd account

Re: QSL moraal PA stations

#8 Bericht door -Verwijderd account »

Je zou eigenlijk eerst de vraag moeten stellen waarom iemand geen lid is of wil zijn?
Daarnaast is het typisch Nederland: elk groepje wil persé z'n eigen cluppie hebben. Kijk maar naar de grote hoeveelheid omroepverenigingen en politieke partijen :idea: Nergens zóveel als in Nederland... Vakbonden hetzelfde verhaal.
En bij radiozendamateurs is het al niet anders, er zijn meer verenigingen dan alleen maar VERON en VRZA.

Volgens mijn mening ligt hier een mogelijke oorzaak dat men geen lid is of wil zijn. Daarnaast de kwestie wat de vereniging daadwerkelijk doet voor de radio-amateurs, krijg het idee dat het bitter weinig is. Bijvoorbeeld over allerlei storingsbronnen waar wij last van hebben, daar krijgen we geen voet tussen de deur. In de landen om ons heen wordt deze kwestie kennelijk wel serieus genomen.

En wat betreft de QSL-post: da's vooral een mentaliteitskwestie van den Hollanders :oops:
Lidmaatschap van een amateurvereniging staat grotendeels los hiervan.

Toevoeging:
Zelf heb ik in het geheel geen qsl-kaarten.
Vind het overigens wel leuk om verbindingen te maken met special-event-stations en ik denk dat omgekeerd hetzelfde ook geldt. Waarom ben je anders een special-event-station :?:
Voor verbindingen met clubstations geldt voor mij hetzelfde. :)
Maar om nou een zwarte lijst te gaan bijhouden van radiozendamateurs die geen qsl sturen/beantwoorden...
Dit zegt wel veel over de initiatiefnemer hiervan.
Laatst gewijzigd door -Verwijderd account op 22 mar 2014, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: QSL moraal PA stations

#9 Bericht door Bert_1 »

Wat een gedoe over die kaarten, ik had hier geen idee van. Ik wist ook niet dat je automatisch een kaart krijgt als je met bepaalde stations een verbinding maakt. Ik betaal overigens al 30 jaar aan de Veron terwijl ik in het begin slechts een half jaar actief ben geweest en nu weer sinds anderhalf jaar. Het is dus niet altijd onwil of goedkoop meeliften met de rest.
Bert

dc2dc

Re: QSL moraal PA stations

#10 Bericht door dc2dc »

Wat een hoop misbaar om niks, zeg !
Ik proef hier maar 1 belang, juist..... eigen belang !
Je zou in de politiek moeten gaan, joh.
Er zijn veel belangrijkere dingen in de wereld.
BAH.

Daniel.

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: QSL moraal PA stations

#11 Bericht door PF9ZX »

Voor de, als ik het al red, 10 kaarten per jaar ga ik niet lid worden van een vereniging om kaarten te regelen via het buro. Ik stuur alleen direct. Met verenigingen heb ik niets en zal daar door de omstandigheden ook nooit heen gaan/kunnen. Kaarten "even" ophalen of brengen gaat al helemaal niet lukken.

Dat je automatisch kaarten toegestuurd krijgt of dat je moet aangeven dat je geen qsl kaart wilt is de omgekeerde wereld natuurlijk. Niets is vanzelfsprekend en daar zouden mensen eens bij stil moeten staan.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
PD7H
Berichten: 369
Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:46
Roepletters: PD7H
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: QSL moraal PA stations

#12 Bericht door PD7H »

Beetje vreemde veronderstelling dat iedere radio amateur dezelfde interesses zou moeten hebben. Wellicht ben ik te kort bezig om alles te kunnen overzien, maar ik zie ook niet waarom ik perse lid moet zijn van een vereniging, er plezier in zou moeten scheppen om papier te verzamelen, of me überhaupt zou moeten conformeren aan regeltjes die blijkbaar standaard zijn.

Voor alle duidelijkheid, ik heb mijn registratie gehaald omdat ik leuk vind om met radio bezig te zijn, te experimenteren en dingen zelf te bouwen. Uiteraard is het leuk om met verre, exotische of speciale stations te werken, maar het papieren bewijs ervan hoef ik niet te ontvangen.

Ik heb dus ook geen QSL kaarten, ben niet lid van een vereniging (wat overigens niets met deze stelling te maken heeft), maar heb wel eQSL, wat ik consequent gebruik.

Wat me opvalt is dat een aantal mensen de hobby alleen kan beleven als er een strak protocol gehandhaafd wordt en iedereen zich daaraan conformeert. Los van mijn interesse's, wat primair mijn drijfveer is om deze hobby te kiezen, heb ik geen enkele behoefte aan extra verplichtingen, omdat die in het dagelijks leven al voldoende worden opgelegd. Hobbies zijn juist een methode om even met de sleur van het leven van alledag te breken.

Kortom, laat iedereen de hobby bedrijven zoals hij/zij wil en haal de lol uit je eigen ding in plaats van je te ergeren aan hoe anderen de hobby beleven (waar ze overigens het volste recht toe hebben).
73, Hans
PD7H

PE1KEL
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: QSL moraal PA stations

#13 Bericht door PE1KEL »

Qsl-kaarten versturen is geen verplichting, dit staat immers niet vermeld in de machtigingsvoorwaarden.
Het is een technische hobby waarbij QSL voor de ene bijna een obsessie is en voor de andere totaal niet.
Ik zie in ieder geval de meerwaarde van een qsl-kaart niet.
Ik stook liever de bout warm.

Adriaan.

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 591
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: QSL moraal PA stations

#14 Bericht door PH4CK »

Hier al 20 jaar zendamateur, actief lid van een vereniging, en eigen QSL kaarten heb ik (nog) niet, is voor mij geen prioriteit.
Vind het af en toe wel leuk om een QSL te krijgen , maar ik hoef niet elke verbindig bevestigd te krijgen. en ik voel mij ook niet verplicht om een QSL kaart te beantwoorden.

Ik run hier een amateur station en geen postkantoor :?
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: QSL moraal PA stations

#15 Bericht door PA3DAT »

Hé jongens, beetje vriendelijker kan ook wel!

Ene HenkDeBoer, niet lid van een vereniging maar schijnbaar wel een callsign(?), heeft lak aan het forumverbod tot "het plaatsen van berichten met een
kwetsend of provocerend karakter." Hij doet de voorzet en vervolgens koppen jullie 'm er allemaal in? Lekker hakken met zijn allen op Johan PE9DX?

't Is weekend hoor, stelletje chagrijnen! :mrgreen:

Johan, gewoon niets van aantrekken, ik ken het gevoel. Na mijn IOTA-activiteiten in Scandinavië in 2012 heb ik zo'n 800 QSL-kaarten verstuurd, daar
kwam ook een behoorlijk aantal van terug.

Wanneer ik nu iets speciaals doe (activiteiten vanuit Luxemburg, Liechtenstein of de Alands-eilanden) dan beantwoord ik gewoon alle binnenkomende
kaarten. Wie mij een QSL stuurt, en dus er blijkbaar belang bij heeft, die krijgt er eentje terug.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie