160m t/m 1880khz

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe1pal
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 aug 2008, 18:23
Roepletters: PE1PAL
Locatie: Siddeburen

160m t/m 1880khz

#1 Bericht door pe1pal »

Het is weer een gezellige contestdrukte op 160m echter mogen de nederlandse zendamateurs natuurlijk weer niet verder als de 1880khz terwijl de rest van Europa ook daarbuiten er vrolijk op los toetert...
Ik vraag mij af waar deze beperking nu eigenlijk wel goed voor is, behalve dat wij natuurlijk weer een mooi stuk DX mislopen :evil:
Volgensmij weer een mooi voorbeeld van Dutch bureaucratie?
73'
Paul -PE1PAL

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: 160m t/m 1880khz

#2 Bericht door PA5COR »

Hangt af van de kuststations die nog in gebruik zijn, dat was het originele verhaal.
Maar de Duitsers en Engelsen, hetzij hun maar met 33 watt ERP, toeteren er vrolijk op los daar.
Het is de band war ik het meeste de VFO op parkeer, heb nog wat puntjes uitgedeeld maar nu ff zacht gezet, wat een gekrakeel....;)
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

dc2dc

Re: 160m t/m 1880khz

#3 Bericht door dc2dc »

Hallo PA5COR en PE1PAL,

Ik begrijp jullie frustratie, maar ik denk dat je beter af bent door het AT aan te schrijven en te informeren in hoeverre hun motieven voor deze regels nog valide zijn !
Ik ben zelf een Nederlander woonachtig in Duitsland, dus ook ik mag toeteren op de 160 !
Maar vergeet niet, dat er veel meer verschillen zijn, b.v. "wij" mogen op bijna alle amateurbanden met 750 W PEP uitkomen, maar wij mogen b.v. niet zomaar op 6 meter komen (alleen na overleg en toestemming van het BNA (DL-AT), en ik meen dan alleen nog met cw in een heel klein bandsegment).
"Wij" mogen b.v. absoluut geen anderen achter de microfoon laten met onze call (kids-day); enige exceptie is een extra "opleidings-call" naast je eigen call aanvragen.
"Wij" betalen voor gebruik van frequentie-ruimte; hebben nog wel een A-LICENTIE, en krijgen goede hulp bij storingsproblematiek.
"Stront aan de knikker" met storingveroorzakers ? : BNA grijpt onmiddelijk en hardhandig in !
Een wijs man zei ooit eens : "elluk voordeel heb z'n nadeel".
Dus.......

72 de dc2dc, Daniel.

pe1pal
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 aug 2008, 18:23
Roepletters: PE1PAL
Locatie: Siddeburen

Re: 160m t/m 1880khz

#4 Bericht door pe1pal »

DC2DC schreef: "Wij" betalen voor gebruik van frequentie-ruimte; hebben nog wel een A-LICENTIE, en krijgen goede hulp bij storingsproblematiek.
"Stront aan de knikker" met storingveroorzakers ? : BNA grijpt onmiddelijk en hardhandig in !
Een wijs man zei ooit eens : "elluk voordeel heb z'n nadeel".
Dus.......

72 de dc2dc, Daniel.
Hoi Daniel, eigenlijk ook wel logisch natuurlijk; als er meer geld in het laatje komt kan men ook meer service aan zendamateurs verlenen. Je ziet in NL dat de schoen hier wel begint te wringen met al die geimporteerde 'EMC' proef rommel.
Ik zou er geen moeite mee hebben om voor mijn vergunning (weer)een vergoeding te betalen als hier ook een schonere band tegenover zal staan.

Hoe krijgen we nu de VERON/VRZA in beweging om het 160m beleid eens ter sprake te stellen zodat we ook de gehele 160m mogen gebruiken net als onze oosterburen. Ik neem aan dat alleen mijn melding hiervoor niet veel uit zal halen...
73'
Paul -PE1PAL

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: 160m t/m 1880khz

#5 Bericht door pe5t »

PE1PAL,

Benieuwd welke DX jij boven 1880 kHz bent misgelopen.
Behalve een enkele Amerikaan en HK1NA levert een bezoek aan het DX-cluster geen DX op.
Overigens nog een hele uitdaging met een FD4 op 15 meter hoogte.

Gd DX, Kees

PA1A
Berichten: 247
Lid geworden op: 06 mar 2009, 10:05
Locatie: Leens
Contacteer:

Re: 160m t/m 1880khz

#6 Bericht door PA1A »

Kees,
De homemade GU43b van PE1PAL maakt het gemis van een antenne op 160 ruimschoot goed hoor!

dc2dc

Re: 160m t/m 1880khz

#7 Bericht door dc2dc »

Goede morgen,..... oeps goede middag Paul,

Ik denk dat je eerste precies zou moeten nagaan wat de huidige regeling is, en op welke motieven deze regeling tot stand is gekomen.
De hierarchische weg zou zijn een (voldoende) draagvlak zien te verkrijgen (dus vele aanvragers) om dit als voorstel op de verenigingsagenda te krijgen ter stemming etc.
Dit is een langdurige kwestie denk ik.
Iets anders, en ik weet niet of dit kans van slagen heeft, is een petitie samenstellen en dit met een vezoek aanbieden aan het AT.
Belangrijk is om het huidige besluit tegen het licht te houden, om te kijken of de motivatie van de regelgever (nog) valide is.
De wereld verandert in een hoog tempo, dus is het mogelijk dat er nu hiaten in die motivatie zitten; dit zou een houvast kunnen bieden om het AT de bestaande regeling mogelijk te laten heroverwegen.
(Let wel, hier in DL mogen we op de gehele 160 toeteren, maar in delen afbouwend in vermogen , en (officieel) GEEN contestgebruik. Dit laatste wordt door de overheid oogluikend toegestaan ! ).
Dus een groot aantal steunbetuigingen is denk ik noodzakelijk. (start hier een petitie, als dat mag van het zendamateur.com-beheer); AT leest hier toch al mee :lol:
Ik wens je succes !

72 de dc2dc, Daniel.

pe1pal
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 aug 2008, 18:23
Roepletters: PE1PAL
Locatie: Siddeburen

Re: 160m t/m 1880khz

#8 Bericht door pe1pal »

pe5t schreef:PE1PAL,

Benieuwd welke DX jij boven 1880 kHz bent misgelopen.
Behalve een enkele Amerikaan en HK1NA levert een bezoek aan het DX-cluster geen DX op.
Overigens nog een hele uitdaging met een FD4 op 15 meter hoogte.

Gd DX, Kees
Dag Kees, had je gisteren toch even moeten luisteren... de fd4 schakel ik daar gewoon als een soort T antenne :wink:
Dat werkt ZEER goed!
Zou overigens ook voor AM gebruik niet verkeerd zijn om wat meer ruimte op 160m te hebben, ben je een ander ook niet tot last..
73'
Paul -PE1PAL

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: 160m t/m 1880khz

#9 Bericht door PA5COR »

Al aangegeven in de beruchte enquete van het AT met diverse anderen van de 160 meter groep.( uitbreiding)
Snelle verandering zit er niet aan te komen, maar op het stuk wat we nu hebben kunnen we ons met vol vermogen uitleven.

De Engelsen kunnen dat niet, wel tot 2 MHz maar boven de 1850 met 33 watt PEP.....
Ik compenseer niet de antenne met de P.A. heb een inverted L van 23 meter hoog in een woonbuurt met 1000 meter radialen.
Meestal is 200 watt uit de FT 2000-D genoeg hoor, bevestigd phone met brazilie met 400 watt.
Ik gebruik een voorversterkte loop merk eigenpruts als antenne terwijl de verlengde FD-4 daar ook wil werken.
Ben net dit weekend met een nieuwe voorversterkte loop bezig.
Is wel een uitdaging aan de rand van de stad in een woonwijk op 160 bezig te zijn, maar ik sta erom bekend nooit de makkelijke weg te zoeken ;)
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: 160m t/m 1880khz

#10 Bericht door Vertrokken »

In België is het voor alle ON's buiten ON3 van 1810 tot en met 2000KHz.
Verder mogen de Harec mannen hier 1,5KW (op de meeste frequenties) maken mits ze het even melden wat gewoonlijk altijd wordt toegestaan.
Wij betalen voor de vergunning om de kosten van de werking/controle door het BIPT te betalen.
Misdraag je je op de band dan grijpen ze hardhandig in.
Bandplan leggen ze niet op.

Storing-veroorzakers krijgen de rekening van het onderzoek, dat is heel vaak de buurman die de klacht heeft neergelegd.
In eerste instantie komt de politie bij de amateur om uitleg vragen en bemiddelen om het op te lossen, lukt dat niet dan komt het BIPT die aan de veroorzaker (na meting) een rekening presenteert.

Plaats reactie