Backscatter op 10 meter?

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3FPV
Berichten: 83
Lid geworden op: 30 dec 2013, 11:23
Roepletters: PA3FPV

Backscatter op 10 meter?

#1 Bericht door PA3FPV »

Op zaterdag 8 februari had ik op 28 MHz in SSB een QSO met PJ4NX op Bonaire. Dit weekend vond de PACC contest plaats en PJ4NX maakte nogal wat QSO's met PA.
Het viel mij al snel op dat ik nogal wat van de aanroepende PA-stations kon ontvangen. Een paar ervan heb ik ook genoteerd: PA3HCM, PA3FMC, PE1BSI. Zij bevinden zich beslist niet op normale zichtafstand van mijn /A locatie in Zeeland, waar ik me die dag bevond.
PE1AJ uit Urk hoorde ik zelfs herhaaldelijk aanroepen, zonder dat PJ4NX hem antwoordde.
Maar het waren er veel meer, die ik R 3 à 5 met sterke fading en met meestal een zekere 'echoënde' modulatie kon horen. Mijn antenne is een vertical op kleine hoogte.

Is het mogelijk dat de F2-reflectie die dag zo was, dat signalen ook werden teruggekaatst in de richting waar ze vandaan kwamen? Of is dit altijd zo, maar niet zo opvallend (sterk) aanwezig?
Stay out if you can't lend a hand

PG0DX
Berichten: 618
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Backscatter op 10 meter?

#2 Bericht door PG0DX »

Ja,

Gebeurt best veel...vooral met de wat "grotere" stations.

En idd, de ene keer is het wat sterker als de andere keer.

Vr. gr,

Henry.

PH1Z
Berichten: 249
Lid geworden op: 25 jan 2012, 21:26
Roepletters: PH1Z

Re: Backscatter op 10 meter?

#3 Bericht door PH1Z »

Klopt dat viel mij ook op, wij werkte met de antenne zuid-west ( opitbeam) van uit Gelderland en kregen rapporten vanuit Friesland en Groningen :D
Transceivers : Icom 781 | Icom 7700 | Icom 7100 |
Broadcasting : Heil 781 | Heil Pro-Set Elite 6

Plaats reactie