global qsl

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

global qsl

#1 Bericht door EA5JEX »

Ik kwam een nieuwe dienst tegen, online kaarten printen en versturen.
http://www.globalqsl.com/how_it_works.php
Het is me niet helemaal duidelijk waar de kaarten heen gestuurd worden en hoe dat verder werkt.

Er staat ook ergens dat het ontvangen station betaald, dat lijkt me sterk, tenzij hij directe qsl vraagt.

Het lijkt erop dat ze naar buro adressen sturen, maar dat is ook onduidelijk.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Kees

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: global qsl

#2 Bericht door PD2R »

Ik gebruik Global QSL en zo nieuw is dat eigenlijk niet. Het principe is eenvoudig. Je betaald een bedrag voor een bepaald aantal QSL kaarten. Je kunt online een programmatje downloaden om je QSL kaart mee te ontwerpen. Na betaling ontvang je de activeringscode om het programma te kunnen gebruiken. Wanneer je je QSL kaart ontworpen hebt dan kun je die uploaden naar Global QSL. Vervolgens kun je de QSO's uploaden waarvoor jij QSL kaarten wilt versturen.
Het versturen gaar enkel via het bureau en niet direct. Wil je direct QSL kaarten versturen dan kun je daarvoor een aantal gedrukte QSL kaarten bestellen bij Global QSL om zelf te versturen.

Het voordeel van dit systeem is dat je diverse ontwerpen kunt maken en versturen. Zo gebruikte ik het om mijn bureau QSL's te beantwoorden van mijn activiteiten als OZ/PD2R.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: global qsl

#3 Bericht door EA5JEX »

Ik neem aan dat ze de kaarten naar het buro van het betreffende land versturen?

Kees

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: global qsl

#4 Bericht door elsinga »

Yep. Via het US bureau, omdat ze daar zitten.

/me gebruikt GlobalQSL ook.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: global qsl

#5 Bericht door PD2R »

Elsinga, hoe kom je daar bij? De mannen van Global QSL zijn Israeli en hun bedrijf is daar dus ook gevestigd.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: global qsl

#6 Bericht door elsinga »

Oh? Meen ik te hebben gelezen. kan ik ook faut hebben. ;)

De gedrukte kaarten die ik bestelde om direct te versturen werden volgens mij wel vanuit de US verstuurd...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: global qsl

#7 Bericht door PA3EYC »

Global QSL zit inderdaad in Israel.
Ik gebruik de diensten van die jongens om vakantie qsl's te maken.
Je moet wel hééél erg veel geduld hebben. Ik stuur van elk ontwerp ook een kaartje naar mijzelf. QSL's van de velddag en mijn vakantie, beide in juni 2012, kreeg ik afgelopen weekeinde pas binnen. Response tijd van 1 - 1,5 jaar is heel normaal.
Er is ook een forum maar daar wordt zelden op gereageerd.
Als ik een vraag heb dan mail ik ze even en daar reageren ze vrij snel op.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: global qsl

#8 Bericht door Randy »

Afgelopen maand kaarten van mei 2012 ontvangen, dus dat het niet snel is kan ik bevestigen. Volgens eigen zeggen versturen ze als ze 500 kaarten voor een bureau hebben maar tenminste eens per 3 maanden. Dat lijkt dus niet te kloppen. Als je een kleinere oplage hebt is het wel een erg makkelijke dienst. ADIF uploaden, ontwerp uploaden en weer lekker op de banden bezig zijn in plaats van schrijven :).

Iedereen kan trouwens gewoon een account aanmaken bij GlobalQSL, dan zie je in je Inbox in ieder geval wat je kant op komt en welke kaarten je dus mag verwachten.

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: global qsl

#9 Bericht door PA3EYC »

Randy schreef:Iedereen kan trouwens gewoon een account aanmaken bij GlobalQSL, dan zie je in je Inbox in ieder geval wat je kant op komt en welke kaarten je dus mag verwachten.
Of welke kaartjes waarschijnlijk nooit meer komen.

Er zijn diverse kaarten die al meer dan 2 jaar geleden verstuurd zouden zijn die ik nog nooit in mijn handen gehad heb.
Van alle kaarten die naar F/PA3EYC(/p) of DL/PA3EYC(/p) verstuurd zijn heb ik er nog nooit één ontvangen hoewel ik aangegeven heb dat die naar het PA bureau moeten.

Van bovenstaande weet ik natuurlijk niet of dat aan de service van GlobalQSL ligt of dat er zo links en rechts bij de buro's wat fout gaat. Het kan natuurlijk ook zijn dat de pakket post vanuit Israël (strenge controle?) ook niet altijd even vlekkeloos verloopt.

Nadeel voor deze jongens is dat je op de site kan zien welke kaartjes naar je op weg zouden moeten zijn. Dus als er één niet aankomt dan weet je dat onmiddellijk. Van alle kaarten die gewoon via de internationale buro's verstuurd worden weet je dat niet, dus weet je ook niet als er wat verloren gaat.

Als je enkele kaarten mist, die je persé wilt hebben, kan je ze een mailtje sturen. Dan drukken en versturen ze die nogmaals. Wat dat betreft is de service best wel goed bij die jongens.
'73, Maarten -PA3EYC-

dc2dc

Re: global qsl

#10 Bericht door dc2dc »

Heb deze dienst sinds juli 2011 in gebruik, maar ben er niet kapot van !
Hierboven vermeldde redenen, zoals de af en toe zeer lange doorlooptijd, maar ook de bedroevende kwaliteit van de qsl's zijn voor mij de reden deze dienst niet meer te gebruiken.
Voor mij alleen nog eQSL 8)

72 de dc2dc, Daniel.

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: global qsl

#11 Bericht door Randy »

DC2DC schreef:Voor mij alleen nog eQSL
Stuur dan gewoon niets. Nu ben ik al geen liefhebber van papieren QSO (stuur ze niet actief uit, antwoord alleen), maar eQSL is toch wel vrij waardeloos. Je kunt het niet gebruiken voor DXCC's, je kunt het niet gebruiken voor IOTA. Het is alleen leuk als snelle bevestiging.
Dan voegt Logbook of the World tenminste nog wat toe...

dc2dc

Re: global qsl

#12 Bericht door dc2dc »

@Randy,

En dat is dan ook PRECIES hetgeen ik doe: eQSL EN LotW.
Ik heb zelf HELEMAAL NIETS met qsl-cards etc.
De eQSL en LotW is dan ook t.b.v. het tegenstation.
(en als je dat niet aanstaat, heb je verrekte pech gehad :lol: ; ik bepaal altijd nog wel zelf even wat ik doe en wanneer 8) , bemoeial !)

72 de dc2dc, Daniel.

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: global qsl

#13 Bericht door pe5jw »

Hoe zit het met qrz zijn die ook zo iets begonnen ?
Kreeg bij het inloggen een meld over iemand die zijn qsl bevestigt had of zo en dat ik logbook v2 moest activeren.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: global qsl

#14 Bericht door PA3EYC »

DC2DC schreef:Heb deze dienst sinds juli 2011 in gebruik, maar ben er niet kapot van !
Hierboven vermeldde redenen, zoals de af en toe zeer lange doorlooptijd, maar ook de bedroevende kwaliteit van de qsl's zijn voor mij de reden deze dienst niet meer te gebruiken.
Voor mij alleen nog eQSL 8)

72 de dc2dc, Daniel.
Daniel,
Ik gebruik al een tijdje deze service maar over de kwaliteit van de kaarten ben ik erg te spreken.
De kwaliteit, van ontwerp, die geleverd wordt door de amateurs is de kwaliteit die wordt uitgeprint.
Ik laat altijd een kaartje van mijn verschillende ontwerpen naar mijzelf opsturen en ben zeer tevreden over de kwaliteit.
Ik gebruik in de regel een foto van de omgeving die ik in een voldoende hoge resolutie bewerk en upload. Resultaat is keurig.
Zo zie je maar weer. Dezelfde service maar toch verschillende meningen.
'73, Maarten -PA3EYC-

dc2dc

Re: global qsl

#15 Bericht door dc2dc »

Hallo Maarten, PA3EYC,

Dank voor je response.

Mijn kritiek is niet de opmaak van de betreffende qsl-kaarten; i.d.d. "whay you see is what you get", niets mis mee.
Mijn kritiek, en dat is mogelijk niet goed uit de verf gekomen, ligt meer op de kaart zelf; een flinterdunne film-achtig plakkende folie, die ook aan andere kaarten kleeft.
Ik heb natuurlijk destijds, toen ik met deze dienst begon, mezelf ook een qsl gestuurd, dus ik weet waarover ik spreek.
De kaart is bijna zo dun dat je er doorheen kunt kijken; niet alleen mijn mening helaas, doch heb ik al van velen om mij heen mogen vernemen.
Zoals al eerder vermeld, heb ikzelf niets met qsl-cards en/of awards, zodat het stoppen met deze dienst voor mij een logische stap was.

Om de "tegenpartij" enigszins tegemoet te kunnen komen heb ik eQSL gestart met daarbij een periodiek uploaden van m'n logfiles naar LotW.
Maar, zoals een ander lid van zendamateur.com het al verwoordde: "Misschien beter maar helemaal niets sturen", hetgeen ook nog een optie is natuurlijk, dit houden we nog even in beraad !
Ik begrijp dat je een andere mening bent toegedaan, en daar is niets mis mee, het is alleen niet de mijne.
Ondanks dat, wens ik je derhalve nog vele leuke qso's, qsl's en mogelijk awards toe onder het motto: "live and let live" 8)

72 de dc2dc, Daniel.

Plaats reactie