Amsterdam & St. Paul eilanden ????

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
pa7ww
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 okt 2012, 22:07
Roepletters: PA7WW
Locatie: Hof van Twente

Re: Amsterdam & St. Paul eilanden ????

#16 Bericht door pa7ww »

Hoi, dan heb je aardig veel geduld gehad :)
Je kan wachten tot de laatste dagen van hun expeditie, vaak wordt het dan wat rustiger, ook gaat dan de seinsnelheid meestal wat naar beneden.
Ik zit nog te kijken voor 17 meter SSB, maar dat schiet ook nog niet erg op... :(

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Amsterdam & St. Paul eilanden ????

#17 Bericht door EA5JEX »

De grote split en een gedeelte van de call roepen helpt ook al niet.
Valt me wel op dat als ze een specifiek station of NA roepen, iedereen gewoon blijft door roepen.
Op 12 en 15 waren ze heel zwak maar na 1 call al gewerkt.

Kees

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Amsterdam & St. Paul eilanden ????

#18 Bericht door PG7M »

Blijkbaar hebben veel stations dezelfde call :mrgreen:

Europa en in het bijzonder Zuid-Europa is wat dat betreft een zooitje ongeregeld.
pa5cw schreef:De grote split en een gedeelte van de call roepen helpt ook al niet.
Valt me wel op dat als ze een specifiek station of NA roepen, iedereen gewoon blijft door roepen.
Op 12 en 15 waren ze heel zwak maar na 1 call al gewerkt.

Kees
PG7M Robert

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Amsterdam & St. Paul eilanden ????

#19 Bericht door pe5t »

Zojuist qso nr 16 gelogd, RTTY op 15m. 9 banden, 3 modes.
Lukt het niet met een ''end fed'', gewoon een beter station bouwen.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Amsterdam & St. Paul eilanden ????

#20 Bericht door pa1bvm »

jammmer dat ze geen EME spulletjes voor 144 Mhz bij zich hebben ..

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Amsterdam & St. Paul eilanden ????

#21 Bericht door PA2RU »

pe5t schreef:Zojuist qso nr 16 gelogd, RTTY op 15m. 9 banden, 3 modes.
Lukt het niet met een ''end fed'', gewoon een beter station bouwen.
Er zijn mensen die ze gewerkt hebben met een g5rv en 100 watt , met een endfed zou het dan ook moeten lukken..
73 René PA2RU

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Amsterdam & St. Paul eilanden ????

#22 Bericht door pe5t »

Met CW, moet kunnen. Zojuist nr 17 (20m ssb, wat een pile-up) in het log.

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: Amsterdam & St. Paul eilanden ????

#23 Bericht door PA2LO »

Met CW, moet kunnen. Zojuist nr 17 (20m ssb, wat een pile-up) in het log.
Gefeliciteerd Kees, mooi resultaat. Ik neem aan dat Amsterdam Island geen ATNO voor jou was maar dat je in de jaren 80 de dxpeditie al gewerkt had?

Ik blijf het fantastisch vinden dat er mensen zijn die (samen) een half miljoen dollar (!) neerleggen voor een trip als deze en (los van alle tijd die de voobereiding kost) voor 6 weken afscheid nemen van familie, huis en haard om anderen het plezier te gunnen van een (AT)NO.

Zojuist nog even geluisterd naar de bizarre pile-up op 20 meter SSB. Ik ben toch best wel wat gewend en heb nog (relatief) jonge oren, maar potjandikkie...soms valt er echt helemaal niets uit te halen. Respect voor de operators!

Voor iedereen die nog aan het jagen is succes en remember: het is maar een hobby!

(Tja, dat laatste is natuurlijk makkelijk praten: zelf heb ik FT5ZM op de 5 banden waarvoor ik op dit moment een antenne heb inmiddels gewerkt. I know the feeling :wink: )

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Amsterdam & St. Paul eilanden ????

#24 Bericht door PA2RU »

Ik ben al dagen bezig om ze gelogd te krijgen en tot nu toe zonder resultaat.
Het is een gigantische puinzooi op de frequentie's waar ze werken en dat hebben ze grotendeels zelf in de hand:
Afgelopen weekend heb ik een uur geprobeerd een qso met ze te maken op 12m , in dat uur noemen ze hun call slechts 3 keer..
Vandaag op 20 het zelfde : uur geprobeerd en weer noemen ze hun call niet of erg weinig... discipline is ver te zoeken..
Juist omdat ze hun call erg weinig noemen werkt dat een hoop gekloot en gek** op hun zendfrequentie in de hand omdat ze onduidelijk bezig zijn..
Na elke qso zouden ze moeten seinen : TU UP en minstens om de 5min. hun call met daar achter up..
In ssb wil ik het niet eens proberen want dat is een nog grotere gekkenhuis dan in CW :(

3B7C ( St. Brandon ) deed het veel beter in 2007..
73 René PA2RU

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Amsterdam & St. Paul eilanden ????

#25 Bericht door pe5t »

Ik miste FT5/Z nog op 160 en 30m en RTTY. Dat was snel gepiept. FB8ZF al gewerkt in 1975 (20m cw) en FB8ZG ook in 1975 (15m SSB). In 1998 was de laatste grote operatie. Op de meeste banden gewerkt.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Amsterdam & St. Paul eilanden ????

#26 Bericht door elsinga »

Het zou al schelen als ze regelmatig zouden melden waar ze luisteren en dat ook regelmatig zouden wisselen. Dan hebben de echte *luisteraars* snel hun QSO, terwijl de stations die alleen ins tandje *zenden* staan de meldingen waar geluisterd wordt missen... ;)

/me probeert het niet meer... veel te veel gedoe...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Amsterdam & St. Paul eilanden ????

#27 Bericht door PA2RU »

elsinga schreef:Het zou al schelen als ze regelmatig zouden melden waar ze luisteren en dat ook regelmatig zouden wisselen. Dan hebben de echte *luisteraars* snel hun QSO, terwijl de stations die alleen ins tandje *zenden* staan de meldingen waar geluisterd wordt missen... ;)

/me probeert het niet meer... veel te veel gedoe...
Het zou al schelen als ze regelmatig hun call eens noemen in cw..daarnaast luister ik met een 2'de set op de frequentie's waar ze zelf ook luisteren en zoek ik daar tussen een vrij plekje..
Ze zijn daar tot de 12'de dus er is nog wel kans om ze te werken..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
pa0qrb
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 jan 2010, 19:51
Roepletters: pa0qrb
Locatie: Julianadorp

Re: Amsterdam & St. Paul eilanden ????

#28 Bericht door pa0qrb »

Iedereen die het wel gelukt is: gefeliciteerd!

Bij mij dus nog niet. Ik ben door de week aangewezen op de avonduren en dan is het signaal hier marginaal. In de weekeinden was de pile-up tot nu toe niet om doorheen te komen. In een QSX slot van 10 a 15 kHz breed is het ook wel een tombola geworden. Ik ben bang dat de periode dat ze effectief on the air kunnen zijn (ik schat een week of twee) gewoon te kort zal blijken te zijn voor een significante afname van de drukte. T32C werkte ik bijvoorbeeld pas na drieëneenhalve week.
Wat ik wel leuk vind bij dit soort DXpedities: door de enorme aanzuigende werking hebben andere DX-stations het ineens een stuk rustiger. Dus zomaar ineens gelukt met El Salvador (inmiddels ook al op LoTW) en Rodrigues Island. Dat kon ik tot dusver wel vergeten.

73, succes
Harold pa0qrb.
Little Pistol: 100W on a wire.

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: Amsterdam & St. Paul eilanden ????

#29 Bericht door PA2LO »

3B7C ( St. Brandon ) deed het veel beter in 2007
3B7C maakte in totaal 137.484 QSO's.

FT5ZM zat gisteren al over de 80.000 QSO's met meer dan 22.000 unieke calls. Per dag komen er meer dan 10.000 nieuwe QSO's in het log en het team is nog tot 12 februari a.s. actief. Als ze dit tempo de komende dagen volhouden, gaan ze met gemak over het aantal Q's van 3B7C heen.

Eens: het totaal aantal QSO's is niet bepalend of de operators goede dx-practice hanteren of niet, maar toch...met dit soort aantallen doe je toch echt wel 'iets' goed.

succes met jagen!

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Amsterdam & St. Paul eilanden ????

#30 Bericht door PA3BAS »

Zitten ze daar op z'n minst met vierkante oren.... :D
.... But will it blend?

Plaats reactie