vakantie in spanje

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
pd5s
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 dec 2013, 10:10
Roepletters: pd5s

vakantie in spanje

#1 Bericht door pd5s »

ik wil in juli en augustus naar spanje op vakantie gaan.
weet iemand hoe ik een aanvraag kan doen bij de spaanse telecom.
heeft iemand hier van een e mail adres of weet iemand hoe dat in spanje heet ??
of heeft iemand ervaring met de n-licentie in spanje ????

groetjes stefan pd5s

Gebruikersavatar
PD3R
Berichten: 74
Lid geworden op: 15 mei 2012, 02:53
Roepletters: PD3R
Locatie: Maastricht

Re: vakantie in spanje

#2 Bericht door PD3R »

pd5s schreef:ik wil in juli en augustus naar spanje op vakantie gaan.
weet iemand hoe ik een aanvraag kan doen bij de spaanse telecom.
heeft iemand hier van een e mail adres of weet iemand hoe dat in spanje heet ??
of heeft iemand ervaring met de n-licentie in spanje ????

groetjes stefan pd5s
hallo Stefan,

Over een aanvraag in Spanje of de Spaanse telecom kan ik je helaas niks vertellen.
Wat ik wel weet is dat je in Spanje op HF niks mag als N-amateur.
2 mtr. / 70 cm. dacht ik ook niet, maar dat weet ik niet zeker.

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 546
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: vakantie in spanje

#3 Bericht door pd1ahm »

Dat je als Novice niets mag in Spanje is niet geheel waar.
De Novice machtiging wordt daar niet erkend.
Maar het kan zomaar zijn dat als je iets aanvraagt wel toestemming krijgt.
Zelf heb ik deze ervaring gehad in Noorwegen.
Ik heb schriftelijke toestemming gekregen dat ik daar wel QRV mag zijn.
Wel met beperkingen, maar ach daar kan ik mee leven.

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: vakantie in spanje

#4 Bericht door EA5JEX »

De organisatie heet URE. Ze hebben lokale punten waar je machtiging kunt aanvragen (moet vaak wel Spaans spreken). Misschien kun je beter contact met lokale amateur opnemen.
Ik kom vaak in Spanje maar ben er nog niet tie gekomen call aan te vragen.

Ea5/pa5cw.

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: vakantie in spanje

#5 Bericht door EA5JEX »


Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7114
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: vakantie in spanje

#6 Bericht door PE2AAB »

Kees,

Hier staat volgens mij alleen de info betreft CEPT general amateurs. N valt hier dus niet onder.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: vakantie in spanje

#7 Bericht door andreph5c »

Wat je het beste kan doen als N-licentie houder is als volgt, even een scan maken van je machtiging en registratie bewijs , en uit leg geven dat je een beginnende amateur bent met nog geen full licence, en dat je Nederlandse novice bent die buiten de internationale regelgeving valt.
Als je dit dan naar de URE stuurt willen ze je wel helpen hier mee ( duurt wel lang 3 maand ongeveer ze zijn traag ).
Ik had dit ook gedaan in 1997 toen ik net mijn novice machtiging gehaald had ( later mn full licence ) , toen kreeg ik ook een brief per post ( en deze bij mn novice licentie moest houden ) gehad dat ik mocht zenden in Spanje alleen op 2 meter met een max vermogen van 10 watt.
Ik weet alleen niet of ze nog zo coulant zijn, maar toen wel.
Ik heb het in die tijd schriftelijk per post gedaan, maar denk dat het nu ook wel per mail gaat.

En anders is er nog een ( illegale ) mogelijk heid , als je aan de kust zit zeg je gewoon je call en dat je /mm bent, terwijl je gewoon in de auto of op de camping zit, ( foei maar waar een wil is, is een weg )

73 andre ph5c
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: vakantie in spanje

#8 Bericht door PA3FAT »

Neem anders eens contact op met PD2RKG. Hoor hem jaarlijks vanuit Spanje. Hij zal het wel weten.
Zijn uitzendingen staan ook op youtube.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

dc2dc

Re: vakantie in spanje

#9 Bericht door dc2dc »

Even ter informatie:

U.R.E. (Union de Radioaficionados Espanoles) is te vergelijken met b.v. de VERON of de DARC etc.; daar kun je mogelijk om info vragen omtrent een mogelijke machtiging in Es.
Zij verstrekken geen machtigingen, doet de VERON immers ook niet !

Je aanvraag (formulier kun je denk ik wel hier of daar downloaden), dien je in te dienen bij de SETSI (in de volksmond JPIT genoemd) van de provincie waar je naartoe wilt. Er zijn 52 provincies ! (lijst van provincies en JPIT's ook op de URE-site)

Dus info bij de URE, en aanvragen bij de JPIT; misschien als je het heel aardig vraagt, is men misschien bij de URE bereid je te helpen met de aanvraag.

Succes,

Una salida atentamente,
Daniel, DC2DC

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: vakantie in spanje

#10 Bericht door EA5JEX »

PE2AAB schreef:
Kees,

Hier staat volgens mij alleen de info betreft CEPT general amateurs. N valt hier dus niet onder.
Er staat wel in wat je moet doen als je niet onder CEPT valt:
If your country is not a HAREC one but it has signed a reciprocity agreement with Spain, you can also apply for an EA callsign without doing exam. These countries ares: Argentina, Australia, Brasil, Canada, Colombia, Costa Rica, United States of America and Venezuela.

Je kunt het dus altijd proberen.

Kees

pd5s
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 dec 2013, 10:10
Roepletters: pd5s

Re: vakantie in spanje

#11 Bericht door pd5s »

oke bedankt we huren er ook een boot dus dan komt het goed uit haha
en op de camping kijk wel even wat ik er mee ga doen als er mensen zijn die een telefoon nummer of e-mail adres hebben dan hoor ik het graag ga naar barcelona.

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: vakantie in spanje

#12 Bericht door andreph5c »

Lokale ure afdeling Barcelona kan je hier bereiken : http://www.ure.es/ure/secciones-de-ure/ ... regat.html
Laat even weten voor anderen wat je ervaringen/resultaten zijn zo dat ook andere novice amateurs geholpen kunnen worden!
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

- PD2SKZ -
Berichten: 150
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: vakantie in spanje

#13 Bericht door - PD2SKZ - »

Hallo,

ikzelf ga ook naar spanje over een niet al te lange tijd, en heb een avondje op google zitten neuzen, waaronder ook dit topic naar boven kwam. Gezien het feit dat dit de meest recente topic was, reageer ik dan ook maar hier op. Ik heb een e-mail gestuurd in het spaans (lang leve google-translate!) naar de afdeling van het JPIT van de regio alwaar ik naar toe op vakantie ga.

Na een dag of twee kreeg ik de volgende reactie: (vertaling staat er direct onder)

Buenos días Sr. Uijtenhout,

Según el vigente Reglamento de radioaficionados (Orden IET/1311/2013, de 9 de julio, por la que se aprueba el Reglamento de uso del dominio público radioeléctrico por radioaficionados), España no ha adoptado la Recomendación ECC/REC 05/06, por lo que no existe equivalente a su CEPT NOVICE RADIO AMATEUR LICENCE.

Según lo anterior no puede atenderse su solicitud de Licencia Temporal en España.

Saludos

Úrsula Sirera

J. P. Inspección de telecomunicaciones
Plaza de la Montañeta 5
03001 Alicante
Teléfono 96512 39 37

Vertaling:
Goedemorgen meneer Uijtenhout,

Onder de huidige verordening amateur (IET/1311/2013 Orde van 9 juli, tot wijziging van het reglement van de publieke radio wat is goedgekeurd door amateurs), heeft Spanje niet de ECC / REC 05/06 Aanbeveling voor aangenomen wat niet gelijk is aan de CEPT NOVICE RADIO AMATEUR LICENTIE.

Zoals hierboven aangegeven kan niet worden voldaan uw verzoek tijdelijke licentie in Spanje.

Regards

Ursula Sirera
JP telecommunicatie Inspectie
Vierkante Montañeta 5
03001 Alicante
Telefoon 96512 39 37


Dus het is niet mogelijk om als novice amateur in spanje uitzendingen te plegen op dit moment.

Helaas ....

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: vakantie in spanje

#14 Bericht door elsinga »

Klopt. Had ik ook al uitgezocht en op www.pc5e.nl/cept gezet. ;)

Met Novice mag je maar in een beperkt deel van Europa wat doen, met Full vrijwel overal.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5128
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: vakantie in spanje

#15 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

andreph5c schreef: En anders is er nog een ( illegale ) mogelijk heid , als je aan de kust zit zeg je gewoon je call en dat je /mm bent, terwijl je gewoon in de auto of op de camping zit, ( foei maar waar een wil is, is een weg )

73 andre ph5c
Dan moet je een eindje uit de kust zitten. :D

/mm is bedoeld voor als je buiten de territoriaal wateren vaart.
http://en.wikipedia.org/wiki/Maritime_m ... teur_radio
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Plaats reactie