DX VHF of UHF?

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: DX VHF of UHF?

#31 Bericht door pa4o »

Ja klopt was de Locator contest. Die contest heette eerst de Regio contest en aan die contest heb ik ook veel aan meegedaan. Ben een paar keer eerste geworden totdat met in die contest de regels gingen veranderen en er een Locator contest van gingen maken. Sindsdien vind ik er geen bliksem meer aan.

Peter

Gebruikersavatar
PD7H
Berichten: 369
Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:46
Roepletters: PD7H
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: DX VHF of UHF?

#32 Bericht door PD7H »

Heb ze niet gehoord, maar mijn antenne stond natuurlijk ook pal de andere kant op ;)
73, Hans
PD7H

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: DX VHF of UHF?

#33 Bericht door PF9ZX »

HansGSX-R schreef:Heb ze niet gehoord, maar mijn antenne stond natuurlijk ook pal de andere kant op ;)
Die van mij stond weer alle kanten op :wink:
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
PD7H
Berichten: 369
Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:46
Roepletters: PD7H
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: DX VHF of UHF?

#34 Bericht door PD7H »

PD8MJW schreef:
HansGSX-R schreef:Heb ze niet gehoord, maar mijn antenne stond natuurlijk ook pal de andere kant op ;)
Die van mij stond weer alle kanten op :wink:
Dat heeft ook zo z'n voordelen ;)
73, Hans
PD7H

PE2CH

#35 Bericht door PE2CH »

...
Laatst gewijzigd door PE2CH op 22 okt 2013, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: DX VHF of UHF?

#36 Bericht door PA9X »

Deze opening op 2m lijkt me een typisch geval van Es naar Spanje en via tropo naar EA8. Tussen Spanje en EA8 is in de zomer de band vaak open door tropo.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: DX VHF of UHF?

#37 Bericht door PA2RU »

Multi-hop ES , op 6 komt dat vaker voor dan op 2...
Tropo vanuit Spanje naar de Canarische eiland lijkt me onwaarschijlijk maar ook niet onmogelijk .
Komt wel eens voor dat ze van uit het zuiden van Engeland wel verbindingen maken naar EA8 omdat het pad dan volledig over water gaat.
73 René PA2RU

PA5MW
Berichten: 143
Lid geworden op: 08 mar 2010, 10:07

Re: DX VHF of UHF?

#38 Bericht door PA5MW »

Zaterdagavond (who needs TV?) de Elecraft XV144 transverter uit de vakantiekist opgegraven http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=7&t=11622

Na wat Elecraft mailinglijsten afgespeurd te hebben een upgrade, maar ook een mogelijke oorzaak van mijn 'geklapper' gevonden; de 5A zelfherstellende zekering (soort van PTC) schijnt onderbemeten/minder betrouwbaar te zijn.
Component met stuk koper overbrugd.
De transverter aangesloten op de K2 en de antennekabel uit de wirwar in de shack gepeuterd. Aan de andere kant zit een 15 jaar oude 17el Tonna(boomlengte 6m60) @13m hoogte, met een flink kromme boom, scheve elementen, zichtbare corrosie en dito mos :mrgreen:
Even draaien naar QTF135 (ja verder dan noodzakelijk, vanwege kromme boom?) en daar is op 144.490 duidelijk hoorbaar DB0FAI uit de buurt van München.
Stukje terug naar 144.449 en de rotor verder naar QTF165 en dan de filters indraaien naar 400Hz(IF) en 140Hz(AF) op de K2 en wachten...... Hmmm.. dankzij de blaadjes aan de bomen is er iedere zomer wat extra demping in zuidelijke richting. Door de transvertuitgang even aan een Perseus SDR te knopen, lijkt er op de kleinste RBW heel langzaam toch echt een spoortje signaal in de waterfall te verschijnen. Plaatjes zijn mooi, maar radioamateurisme is QSO's maken via het oor. Gauw terug pluggen aan de K2. Tropo is onderhevig aan langzame QSB, dus even wachten op de volgende piek...........en ja daar is duidelijk hoorbaar HB9HB! Prachtig!
Zelfs met een stok-oud stuk krom&vuil alu kan je nog fatsoenlijk mee luisteren op 144 :wink:

Gisterenmiddag wat rondgedraaid, verschillende stations horen contesten.
Een OK2, die 2 S-punten boven de bandruis zat, gewerkt met slechts 20W in de SSB pieken. Ging niet makkelijk; ook hier moest ik even op een QSB piek wachten zodat hij mijn call na 4 keer wel goed had. Daarna was de peik er ook bij hem want mijn rapport en volgnr kwamen ineens Q5 door. De OK2 was nog uren hoorbaar, zelfs op een 4el voormast yagi @9m
De transverter werkt inmiddels prima, geen geklapper meer na 20sec TX , ook niet na meerdere minuten en/of QSO's

Er ligt ook nog ergens een kapotte DEMI transverter, evenals een blinkende(=meer dB's) 7mtr lange ANJO 144MHz antenne.
Tevens breek ik bijna dagelijks mijn nek over die rol verse H2000 coax, kortom het wordt weer tijd om eens wat zaken te vernieuwen/repareren.

VHF DX is leuk, of het nu op een berg of thuis in de shack is :D :D
http://pa5mw.blogspot.nl/search/label/144Mhz

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: DX VHF of UHF?

#39 Bericht door pa1bvm »

gebruik hier ( Schijndel , JO21RO) ook een K2 met daaraan een DEMI transverter LNA op het dak en een 17 ele cushcraft.
hb9hb bijna elke dag wel te horen , FAI zeker die is echt een stuk harder.
LNA is van het type PA3BIY ( ATF 54134 ) , maar ik gebruik ook dat RX printje van Sam G4DDK met een PGA103+ mmic ( 0.4 db ruis + 20 db gain met een erg goede IP3)
diezelfde PGA103+ komt op de plek van de huidige ERA 5 MMIC in de rx van de DEMI transverter .
http://www.g4ddk.com/PGA103+2.pdf

Als ik K2/DEMI vergelijk met " bejaarde" IC-746 dan is K2 + DEMI toch beter ...vooral met zachte DX tropo signaaltjes
voor EME gebruik ik toch de IC-746 de K2 verloopt nog net iets teveel in frequentie voor EME /JT65B qso's
IC-746 is alleen stabiel te krijgen met een X-tal heater ( op het referentie X-tal) , dat werkt prima .. moet nog een X-tal heater in K2 zetten ( de DEMI transverter heeft er al eentje )
K2 x-tal filter voor SSB aangepast naar " wide " omdat ik veel in digimodes bezig ben ( meteorscatter >WSJT FSK441 en EME >WSJT JT65B)

x-tal heater is relatief goedkoop iets van 16 euri
http://www.kuhne-electronic.de/en/produ ... -40-a.html

PA5MW
Berichten: 143
Lid geworden op: 08 mar 2010, 10:07

Re: DX VHF of UHF?

#40 Bericht door PA5MW »

Prachtige setup en lokatie Rick !

LNA ja of nee?
Inzake een preamp in de mast denk ik dat zoiets, muv EME op een rustige lokatie, in een woonwijk nooit zinvol is.
Heb er ruim 15 jaar met verschillende geexperimenteerd en nog nooit enige s/n verbetering geconstateerd.
Rekenkundig kan je onderbouwen dat zoiets op 2m geen winst gaat opleveren.
Enfin; een lang onderwerp waar ik graag over mag bomen want er zijn natuurlijk wel meerdere kanten aan deze zaak.

IC746
Geweldige user interface. Wat een fijne set is dat!
Echter; daar hebben Rens, PA3FGA en ik ons lange tijd op 'stuk gemeten' om te ontdekken waarom die nu zwakke gemoduleerde signalen op 2m slechter hoorbaar maakt dan .....bijna iedere andere setup (K3+XV144, K2 + DEM of andere XV144). Wij dachten aan de interne AGC afhandeling, maar ook de AF ruis. Iets wat meestal een grotere invloed heeft dan men vermoed.
Zie daarvoor ook: http://www.flickr.com/photos/29333935@N07/8278768720/
En ter vergelijk de K2: http://www.flickr.com/photos/29333935@N07/8247393942/
Niet helemaal eerlijk vergelijk, daar de K2 hierbij effectief een veel smallere bandbreedte heeft (140Hz meen ik)
Ik ben nog op zoek naar een 3.5" interface naar USB. Fotograferen van de analyzerplaatjes is geen succes zoals men kan zien HI.


Media en waar iedereen lijkt achterna te lopen..c.q. na te praten
Allemaal zaken waar je maar bar weinig over leest.
Grootste struikelblok in de media is dat men op zoek is naar "vermarktbare PK's", daarbij de overige criteria bij het beoordelen van een zendontvanger gemakshalve maar ff weglaat. De ARRL lijkt hier erg onder druk te staan van de adverteerders.

Statische testen op een meettafel met een draaggolf. Eventueel aangevuld met een of twee meerdere carriers tbv IP3/IMD metingen. Dat heeft beide geen enkel raakvlak met de realiteit waar bandruis, gemoduleerde signaal(en), AGC gedrag, phase noise etc.. evident zijn.
Een meting met statische carrier vs een gemoduleerde carrier levert bij sommige populaire merken >8 dB verschil in s/n op. Waar eerst een type koploper is in MDS, is het bij een traag CW signaal ineens de omgekeerde wereld.

IF filtercurves
Ook de IF filtercurves in een ontvanger zijn uiterst evident, daar kan ik boekdelen over schrijven.
DSP vs analoog; wat er allemaal aan verschillen zijn terwijl men alleen maar roeptoetert over "Brickwall Filtering"

Als ICOM nu eens ECHT een SOFT-edged DSP filtercurve zou bedenken voor haar DSP's. Maar goed ik heb de nwere generaties nog niet kunnen testen, wellicht dat die beter zijn.
Kenwood heeft dat bij haar nwe TS590 wel goed begrepen http://www.flickr.com/photos/29333935@N07/8277748989/
En deze set zeer bruikbaar voor weak signal (getest met 2 verschillende 590's op 144 en 50Mhz) gebleken bij ons thuis.


Maar zelfs de juiste toepassing van een geschikte (dat is mogelijk niet hetzelfde als een 'goede') hoofdtelefoon kan al een invloed opleveren inzake QSO of geen QSO mogelijk.http://pa5mw.blogspot.nl/2013/02/wsa-160m-1.html

Kristaloven of enkel een verwarmer
Voor je IC746 X-tal heater; frot het blikje vol met watten. Dat blikje is ietwat open en er loopt de luchtstroom van de internal fan langs.

Die 40C-X-tal heater van Kühne heb ik al meerderen van geiinstalleerd. Werken fb, maar behoeven wat meer werk; de direkte omgeving moet thermische geiisoleerd worden, anders krijg je door sterk veranderende locale opwarming (bv TX in jouw DEM) toch nog verloop. Oplossing is b.v. door er een styrofoam bakje (onderste deel van een koffieautomaatdrinkbekertje), gevuld met (alweer) watten, er overheen te plaatsen.

Je ziet, er zijn legio onderwerpen waar over te bomen valt :mrgreen:

Als ik mijn DEM gerepareerd krijg, zal ik graag eens die PGA103+ implementeren.
Misschien kunnen we ook eens vergelijken met mijn XV144?

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: DX VHF of UHF?

#41 Bericht door pa1bvm »

Mark ,

ik zie dat je redelijk dicht bij mij in de buurt zit ( ik woon in schijndel ) ... en ook dat je met een K2 aan het werken bent ..
Ik zou wel eens mijn K2 willen vergelijken met een andere ..het is maar zelfbouw ( via kit ) en een fout is zo gemaakt.

mijn issue is dat het het waterval spectrum van WSJT ( jt65B)tijdens EME er op de K2 heel erg anders uitziet dan die van de IC-746
zelfde zie ik als ik in WSJT in FSK441 luister( meteoren) ....ik dacht dat het misschien het band filter K2 op 28 mhz was ..
ook heb ik geen echte ervaring met het afregelen van de K2 filters via spectran software, ik heb zo goed mogelijk de handleiding gevolgd
maar ben zeker geen expert ..

ander naar puntje .. ik heb nogal moeten rommelen met de tijdconstantes van de Noise blanker van de K2 ..+/- factor 10 groter moeten maken op het schrikdraad van mijn buurman te onderdrukken
( op ic-746 totaal geen last ( met NB aan ) )

nou zien de spectra er wel anders uit het beeldscherm het lijkt geen effect te hebben in de detectie van EME signalen , of reflecties van meteoren
dus ik maak me geen zorgen .. alleen tja waar komt dat nou vandaan
k2 heeft dan AGC off , USB , geen interne preamp aan , geen audio filter
ic-746 geen AGC , SSB geen interne preamp aan



uit mijn hoofd een tekening .. ik weet niet of je WSJT Software ook gebruikt
spectrum.JPG

73 Rick

PA5MW
Berichten: 143
Lid geworden op: 08 mar 2010, 10:07

Re: DX VHF of UHF?

#42 Bericht door PA5MW »

Ja prima, dan breng ik mijn K2 mee.
En de Elecraft ruusgenerator. Daarmee kan je veel beter de IF filters meten.

Ik doe nooit iets met digi modes en heb derhalve geen ervaring met WSJT.

Wat ik wel weet is dat de std K2, dus zonder SSB print, heel slecht presteert in SSB bandbreedte.
Er staat weliswaar beschreven in de handleiding hoe je die voor SSB ontvangst moet afregelen, echter de filtercurve zal altijd pieken en dalen vertonen. Maar wellicht wist je dat al?
Ik zou voor digimodes een 1000Hz filterbreedte in CW mode proberen zo in te stellen qua BFO dat het acceptable werkt. Die is nl wel vlak.

Plaats reactie