DX VHF of UHF?

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

DX VHF of UHF?

#1 Bericht door PD1A »

Hallo, na wat experimenten met yagi- en rondtraal antennes vraag ik me toch af wat nou de ideale manier voor DX is.
Ik wil alleen op UHF of VHF werken, quadantenne, yagi, rondstraler, VHF 2meter, UHF?
Soms merk ik dat 70cm wel repeaters opendrukt en VHF op dat moment niet, quadantennes zijn een stuk rustiger met luisteren, rondstraler pakt alles mee en scheelt niet zo heel veel in signaalsterkte tov mijn 9el yagi of 6 el quad......
UHF antennes zijn weer een stuk kleiner met hoge gain.
Wellicht hebben jullie al genoeg ervaring met DX op deze banden dus wat zijn jullie ervaringen of adviezen?

Zijn er ook speciale DX frequenties op UHF of VHF waar ik op zou kunnen werken?

PD1A

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: DX VHF of UHF?

#2 Bericht door PF9ZX »

Gewoon even rond de 144.300 gaan luisteren/roepen in SSB.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: DX VHF of UHF?

#3 Bericht door EA5JEX »


Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: DX VHF of UHF?

#4 Bericht door PE7EB »

Eens met PA5CW en als je de ruimte en de middelen er voor hebt, zou ik persoonlijk gaan voor kruisyagis met schakelbare polarisatie.
(Zowel horizontaal als verticaal bruikbaar, bij polarisatie draaiingen is met een links- of rechtshandig circulair gepolariseerde antenne winst te halen, tevens ook zonder elevatie al bruikbaar voor satelliet werk)
Dat laatste is een puur persoonlijke voorkeur :)
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: DX VHF of UHF?

#5 Bericht door PE5PVB »

Mooiste blijft natuurlijk een loopyagi met draaibare dipool...

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: DX VHF of UHF?

#6 Bericht door PD1A »

Dank voor jullie reacties maar ik wil me op 1 band richten VHF of UHF, wat zou de meeste mogelijkheden geven ivm afstanden/antennes.

vr gr Hans

pa7ww
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 okt 2012, 22:07
Roepletters: PA7WW
Locatie: Hof van Twente

Re: DX VHF of UHF?

#7 Bericht door pa7ww »

hoi, meestal leg je de grootste afstanden af op VHF, op de 2 meterband is bovendien meer aktiviteit dan op UHF.
Je kunt met een lange horizontaal gepolariseerde antenne enkele duizenden kilometers afleggen middels Tropo, Meteorscatter, Aurora, sporadische E , enz enz. Dat alles in zowel cw als SSB.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: DX VHF of UHF?

#8 Bericht door PE7EB »

Het is jouw keuze ... maar ik persoonlijk zou voor 2 én 70 gaan!
Optioneel: doorleren voor F en 4m, 6m en 23cm erbij :)
Ik zou me niet blind staren op één band, maar dat is mijn mening.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: DX VHF of UHF?

#9 Bericht door PA1LH »

Heb hier zelf een eigenbouwsel antenne voor de 2 meter en 70 cm, maar moet zeggen dat ik weinig activiteit waarneem.
Behalve dan afgelopen woensdag met de locator contest, toen was het lekker druk op de 2 meter.
Binnenkort een antenne bouwen voor de 6 meter (dat roep ik al 3 weken geloof ik ;) ) en mogelijk nog een dipooltje voor de 4 meter.
Plannen genoeg, kan nog niet zeggen welke band(en) voor mij de voorkeur hebben.
Vind de 10 en 20 meter banden ook wel leuk als er condities zijn.
Dilemma's, ze blijven lastig :)
Leon - PA1LH.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: DX VHF of UHF?

#10 Bericht door PA0RAB »

Goeinavund.
Als je roept wil je gehoord worden D,r is toch niks dus knop om !!!!
Maakt niets uit welke antenne je hebt in geval van kondities..Trouwens een extra lange antenne is veel windgevoeliger dan een korte en het scheelt amper een s punt
Het meeste afstandsverkeer is horizontaal. Rond de jaren 1960 1970 is er een discussie geweest over horizontaal versus verticaal. Zuiver op praktische gronden heeft horizontaal voor afstand en verticaal voor mobiel lokaal stand gehouden. Laten we nu een topic starten over circulair links om en rechts om. Als het tegenstation anders zit heb je er niets aan(5 a 7 s punten verschil)
Probeer eens uit te zoeken wanneer er condities te verwachten zijn in samenhang met het weer fronten kou fronten hoge druk gebieden, Vaak er net langs prikken geeft vaak goede resultaten.
Goed luisteren geeft meer kennis en meer goede resultaten dan CQ geroep in de eeuwige ruisvelden
Draai je antenne rond en luister naar de ruis Luister uit welke richting je wat hoort hoe zwak ook Toename /afname ruis samenhang met weerkaarten
Op die manier kun je met een beetje geluk met QRP heel Europa werken Alleen Monaco Vaticaanstad en Bulgarije wil ik nog en de nieuwe landen van voormalig joegoslavie.%% met de hobby en 73 de Ruud PA0RAB
PS niet te veel in 1 keer willen maar kennis en vaardigheid opbouwen uit mislukkingen en de paar dingen die goed gaan

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: DX VHF of UHF?

#11 Bericht door pa1bvm »

Hi Hans ,

je wil je richten op een band 2 of 70 ,

op 2 meter heb je meer kans op sporadische -E dan op 70 cm
op 2 meter heb je meer kans op Aurora dan op 70 cm
op 2 meter heb je meer kans op meteor reflecties dan op 70 cm
op 2 meter zijn meer amateurs in europa actief dan op 70 cm

ik zou dan kiezen voor VHF .. ben zelf al jaren actief op VHF met af en toe een uitstapje naar 70 cm en ook naar 6 -meter
qua antennes is er veel keuze .. uiteindelijk gaat het voor tropo / e-skip / aurora en meteor scatter om zo veel mogelijk elementen hoog in de lucht te zetten . EME ( moonbounce is een ander verhaal )

dus voor 2 meter zo veel en zo groot mogelijk ( horizontaal gepolariseerd ) , denk aan een 10 elements , die hebben dan zo ongeveer een boom lengte van 6 meter
kan je die kwijt in de mast .. dan kunnen er vaak ook twee boven elkaar ..
kijk ook even naar LFA antennes daarvan wordt gezegd dat ze minder storing zouden oppikken ..

meeste DX stations gebruiken horizontale beams op 144
QSO gaan in SSB of vaak ook nog in CW denk aan aurora ( dus oefenen !!)
maar ook heeeeel veeel qso's in de Digitale modes ( vooral Meteor scatter , maar ook tropo en Iono scatter )

met 25 watt in een 10 elements zou je denk ik zo tegen de 30 a 35 landen in Europa kunnen werken
( tropo , e-skip, meteor scatter ) , zal niet vlot gaan je bent dan echt wel een tijdje zoet
je moet dan wel echt goed de propagatie in de gaten houden ..
en tja vergeet niet dat meeste DX stations op vhf in Nederland om je heen 100 a 300 watt in een 10 elements ( of meer ) stoppen
dus af en toe wordt je daar wel gefrustreerd van .. mooie momenten om dan heeel hard te denken aan een F-licentie

ook goed nadenken over een goede SSB / CW radio
denk ook aan SDR oplossingen met een transverter

ook een voorversterker op het dak is (vaak) een must
en zeker goede kabel denk aan ecoflex 10 en ecoflex 15

ben nu zelf ruim 35 jaar actief op VHF
begonnen met 3 watt en een 9-elements ..goed voor 15 landen
toen 2 x 9 ele , 2 x 10 ele , 2 x 17 ele en natuurlijk ook steeds ietsje meer vermogen

nu gebruik ik een 17 elements ( boomlengte bijna 10 meter ) op een mastje van +/- 10 meter hoog
ik gebruik die yagi voor tropo , e-skip , aurora , meteor scatter
die yagi gebruik ik al 35 jaar , moet eigenlijk eens vervangen worden

stukje verder in de tuin 4 x 10 ele op een mastje van 5 meter voor EME

Ik wilde per se 100 landen werken op 144 dus vroeg of laat moet je dan ook aan EME gaan doen
ik denk dat je zo tegen de 60 landen zou kunnen werken zonder EME , daarna moet het via de maan

Hans ..kom eens langs in Schijndel , dan hebben we het erover met een bakkie koffie of een Palm ..
blijkbaar heb je een DX-virus te pakken .. ben wel nieuwsgierig hoe dat zo gekomen is ....


73 Rick , PA1BVM

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: DX VHF of UHF?

#12 Bericht door PF9ZX »

Het is toch veel leuker om met zo min mogelijk zoveel mogelijk te bereiken. De meesten kunnen geen mega antennepark opstellen dus gewoon lekker met het meest haalbare, kleinschalig en veel geluk. :wink:
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Theo

Re: DX VHF of UHF?

#13 Bericht door Theo »

PD1A schreef:Dank voor jullie reacties maar ik wil me op 1 band richten VHF of UHF, wat zou de meeste mogelijkheden geven ivm afstanden/antennes.

vr gr Hans
das de vraag :D
Ik begrijp heel goed dat je dit vraagt, maar kort door de bocht komt het er op neer of je voor eenvoudig of moeilijk gaat.
2 meter is een stuk gemakkelijker om DX te werken, dan kun je elke dag wel doen, met name bij zon's op en ondergang.
Dan is er altijd wel sprake van wat tropo.
70 cm is echt vergelijkbaar met 2 meter, ook wel met gedrag, maar daar zul je veel meer moeite voor moeten doen.
Hoogte is dan het toverwoord, vuistregel is dat je toch echt boven de bebouwing uit moet zien te komen.
15 meter hoogte is dan snel wel minimaal wat je nodig hebt en dan een aardige antenne park.

Je kunt met zo een installatie dan ongeveer het zelfde bereiken als op 2 meter, en soms nog meer.
Bij 70 komt ook je kabel en stekkers ter sprake, zelfs ruisgetal gaat een rol spelen.
Maar 2 meter is met een klein mastje en een 10 elements al prima te doen, veel minder moeite en een simpeler antenne park.

Aan jouw de keus :D

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: DX VHF of UHF?

#14 Bericht door pa1bvm »

nou ....kijk even naar DX mogelijkheden .. denk aan verbindingen boven de 250 km ..

als je 70 cm en 2 meter met elkaar vergelijkt dan zijn er op 70cm toch duidelijk minder propagatie " kansen " dan op 2-meter


1) sporadische-e komt haast niet voor op 70 cm ..
2) aurora QSO's komen ook haast niet voor op 70 cm
3) meteor scatter QSO's .. ook lastig op 70 cm

ik ben een jaartje actief op 70 cm geweest met 2 x 21 elements Tonna en +/- 100 watt
ik kwam tot 18 landen ...zoekt er iemand nog een ic -402 met eindtrapje ????

70 cm heeft zeker voordelen voor EME , minder faraday rotatie , minder fading ook wel minder QRM uit de buurt
kortere yagi's ..maar wel zo een 10 db Extra demping op het pad aarde maan aarde

en ik zie wel eens wat over vliegtuig scatter dat schijnt goed te lukken op 70 cm .

maaar ..n over het algemeen .. minder DX- amateurs op 70 cm ( vergeleken met die op 144 )

uit de ( 144 Mhz ) cluster van vandaag ( 15 juli)
cluster.JPG
cluster.JPG (176.39 KiB) 5956 keer bekeken


groet Rick

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1486
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: DX VHF of UHF?

#15 Bericht door pa3met »

pa1bvm schreef: ik kwam tot 18 landen ...zoekt er iemand nog een ic -402 met eindtrapje ????
er zal vast wel iemand een 402 willen hebben. Leuk spul (ik heb een 202S)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Plaats reactie