Zijn ze er nog , OM's die 2 meter SSB werken ?

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7H
Berichten: 369
Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:46
Roepletters: PD7H
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Zijn ze er nog , OM's die 2 meter SSB werken ?

#46 Bericht door PD7H »

Ik kon je met vlagen verstaan Lex, ben wel nieuwsgierig hoe ik bij jou binnen kom. Heb ook PA4PS nog gehoord en nog wel een keer geroepen, maar die verdween op een gegeven moment ook in de QRM.

Al met al wel leuke experimenten.
73, Hans
PD7H

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Zijn ze er nog , OM's die 2 meter SSB werken ?

#47 Bericht door PH2LB »

pa1bvm schreef:en iedereen zich nou ook via ON4KST kenbaar gemaakt ..
Rick, zag net pas de log regel op ON4KST, bedankt voor de bevestiging en het QSO & raporten.
HansGSX-R schreef:Ik kon je met vlagen verstaan Lex, ben wel nieuwsgierig hoe ik bij jou binnen kom. Heb ook PA4PS nog gehoord en nog wel een keer geroepen, maar die verdween op een gegeven moment ook in de QRM. Al met al wel leuke experimenten.
QRM was idd heel erg aanwezig heb idd een aantal keren gekroepen en een aantal keren wat in de ruis gehoord. Op bepaald moment kwam PA1BVM langs en PA4PS (?) kreeg ik idd ook mee, maar met vlagen.

maar klopt leuk experimenteren :-)
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

pa4o
Berichten: 798
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Zijn ze er nog , OM's die 2 meter SSB werken ?

#48 Bericht door pa4o »

Ik zit in Noord Groningen antenne richting JO33gh. Heb hier maar een 9el in de mast.

Peter

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Zijn ze er nog , OM's die 2 meter SSB werken ?

#49 Bericht door PH2LB »

pa4ps schreef:Ik zit in Noord Groningen antenne richting JO33gh. Heb hier maar een 9el in de mast.r
Lag vermoedelijk meer aan mij had de antenne op 240 graden staan :oops:
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

pa4o
Berichten: 798
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Zijn ze er nog , OM's die 2 meter SSB werken ?

#50 Bericht door pa4o »

Zat ook maar met laag vermogen hier, watt of 100 :D

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Zijn ze er nog , OM's die 2 meter SSB werken ?

#51 Bericht door PH2LB »

pa4ps schreef:Zat ook maar met laag vermogen hier, watt of 100 :D
Kom ik aan met met nog geen 15 watt :lol:

Maar zonder gekheid, was aardig wat activiteit in SSB (zowel H als V) was leuk om te doen en interessante resultaten.

Overigens ga ik me ook maar eens verdiepen in de mogelijkheden van ON4KST.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Zijn ze er nog , OM's die 2 meter SSB werken ?

#52 Bericht door andre »

Set nu, local time 21:32 ook even aan gezet. QRG 144.310 in JO21GW (Capelle a/d IJssel)
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

pa4o
Berichten: 798
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Zijn ze er nog , OM's die 2 meter SSB werken ?

#53 Bericht door pa4o »

Moet je zeker doen Lex. En ga eens wat proberen in FSK op de 2m. Alleen je moet veel geduld hebben. Mijn langste qso via MS was met 1 uit Spanje, we werkten alle twee met qrp. Met 15W, in FSK is dat echt qrp, maar het is ons gelukt alleen het heeft ons wel 3uur gekost. Zo heb ik ook qso's gemaakt die slecht 2minuten duurden in een MS regen. ook wel in USB trouwens, dat is ook heel mooi.. Maar zonder een ms regen moet je minstens rekenen op een half uur. Verder is 2m echt heel mooi met Aurora. Wat je dan hoort is echt ongelofelijk. Verste van mij is Italie, Hongarije. Maar heb veel meer landen gewerkt in AU. Antenne naar de Aurora, wil niet altijd zeggen dat die precies noord is overigens, maar kan net zo goed een 345graden of zo rond rond de 45graden zitten. En dan natuurlijk mooie Tropo openingen naar de oosten toe. Vorig jaar nog heb ik een paar gewerkt uit HA en S5 en 9A. Ook wel LY en YL en ES en RU2. Je moet echt van de 2m houden vind ik. En dan contesten als je daar van houd, dit gaat ook heel anders dan op hf. Maar je moet een goede antenne hebben dat is het belangrijkste..
Ik zit zelf al een aantal jaren bij contest groep PI4GN. Ik doe altijd 2m met Johan PE9DX en Timon PA1T. We zitten altijd bij Timon onder zijn call tegenwoordig. Kijk maar eens op zijn website dan zie je genoeg hi..

Peter

Gebruikersavatar
PD7H
Berichten: 369
Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:46
Roepletters: PD7H
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Zijn ze er nog , OM's die 2 meter SSB werken ?

#54 Bericht door PD7H »

pa4ps schreef:Ik zit in Noord Groningen antenne richting JO33gh. Heb hier maar een 9el in de mast.

Peter
Heb je nog wel even gehoord en een keer geroepen na je QSO met Rick, maar je verdween ineens in de QRM. Mijn antenne stond ook niet helemaal op jou uitgericht, maar zou zo wel moeten lukken ;)
73, Hans
PD7H

pa4o
Berichten: 798
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Zijn ze er nog , OM's die 2 meter SSB werken ?

#55 Bericht door pa4o »

Normaal gesproken wel Hans, maar ik heb hier ook een veel ruis. Moet de antenne eigenlijk een graad of 7 eleveren dan wordt het wel iets beter. Maar nog geen tijd/zin aan gehad..
En ik heb maar een 9el ant in de mast en niet zo'n goeie als wat jij hebt :)

peter

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Zijn ze er nog , OM's die 2 meter SSB werken ?

#56 Bericht door pa1bvm »

nou... dat ging .. heb niet iedereen gehoord denk ik , maar wel een paar QSO's kunnen maken
blijft altijd lastig om met een horizontale beam de verticale stations te nemen , maar dat is dan ook weer de uitdaging

ik zag een paar stations in ON4KST chat terug komen

wat erg helpt bij het versturen van berichten op die chat is om ze specifiek voor iemand te maken

dus als je aan een station een bericht aan mij persoonlijk wil sturen dan tik je

/cq pa1bvm hallo hoe gaat het ...

dan krijg ik een geluids signaal ( meep meep ) en de text van de chat staat in oranje op mijn scherm ..
alle anderen op de chat zien dan de text ook , maar niet in Oranje ...

succes met de antennes en de verbindingen ..en wie nog wat wil proberen .. ik hoor ( lees ) het wel

greetz Rick

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Zijn ze er nog , OM's die 2 meter SSB werken ?

#57 Bericht door PH2LB »

Na al het SSB geweld op de 2 meter gisteravond nog een QSO gemaakt met PA1FOX om daarbij zoals eerder afgesproken per e-mail een paar testjes te doen in 2m SSB.

Na de antennes te hebben uitgericht op wederzijdse QTH's (onderlinge afstand +- 16 kilometer) en een aantal algemene onderwerpen het QSO laten passeren, was een van de experimenten het plaatsen van een stappenverzwakker tussen de set van PA1FOX en zijn antenne. De test bestond uit het stapsgewijs afbouwen van het vermogen tot we het laagst nog waarneembare signaal aan mijn kant breikte. Naar een aantal stappen kwamen we via 2 watt uit op een kleine 50 milli watt uit wat op mijn QTH nog waarneembaar was. De volgende stap van 10dB verzwakking was te vele van het goede :lol:.

Hoe dan ook, een avond goed gevuld met veel experimenteren en leuke QSO's.

Zekers voor herhaling vatbaar.

@Rick, kijk dat zijn de betere gebruikstips. Ik vroeg me al af hoe ik je dat voor elkaar kreeg mijn call in de chat te highlighten (misschien toch nog maar de handleiding lezen :oops: ).
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Zijn ze er nog , OM's die 2 meter SSB werken ?

#58 Bericht door PA0RAB »

L.S. eigenlijk een rare zaak. Als er een luisterend oor is zijn QSO's mogelijk.
Cyagn 73 de PA0RAB

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Zijn ze er nog , OM's die 2 meter SSB werken ?

#59 Bericht door pa1bvm »

PA0RAB , ik kan me niet herinneren dat ik jouw signaal gehoord heb op 144.310 dus dat heb ik dan gemist ..sorry

73 Rick

Gebruikersavatar
PD7H
Berichten: 369
Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:46
Roepletters: PD7H
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Zijn ze er nog , OM's die 2 meter SSB werken ?

#60 Bericht door PD7H »

Om maar weer eens een oud topic omhoog te schoppen, deze week leuke openingen op 2m... Engeland, Tjechië, Oostenrijk en Duitsland gewerkt. Is dit normaal voor einde zomer?
73, Hans
PD7H

Plaats reactie