Facebook Feestje in Haren 21-09-2012

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Facebook Feestje in Haren 21-09-2012

#1 Bericht door PA2EFR »

Van uw verslaggever.

Haren Gn. Vanmiddag rond 5 uur ben ik even wezen kijken of er nog wat te beleven viel.
Tot mijn verbazing was de Stationsweg, waar het bewuste meisje woont, afgesloten door de politie. Ook alle zijstraten waren afgesloten met dranghekken.
Aan beide beginpunten stond de pers opgesteld. NOS, HartvanNederland, SimoneFM, RTV-Noord etcetera.
Ik heb daar een kleine fotoimpressie van gemaakt:

http://sterremuur.freehostingcloud.com/files/feestje

Leuk detail: toen ik foto's van RTV-Noord maakte werd ik aangesproken door iemand. "Bedrijfsspionnage??" vroeg die.

Ik antwoordde dat ik zelf radioamateur was en even keek naar hun spullen. Dat vertrouwde hij niet, dus hij vroeg mijn roepletters. Nadat ik die gaf zei hij dat hij zelf ook zendamateur was. ;)

Hij was bezig een flinke pompmast uit te schuiven met een 2,5 GHz verbinding naar de Martinitoren. Vandaar gaat het naar de studio. Het signaal was volgens hem daar aan de zwakke kant.
Bijlagen
DSC_0952.jpg

Theo

Re: Facebook Feestje in Haren 21-09-2012

#2 Bericht door Theo »

Het is niet te geloven wat je als zendamateur nu allemaal mee maakt op de SHF banden :mrgreen:
De gehele wereld zie je voorbij komen.
En het is mis aan gaan, te veel overkill van de overheid.
Mooi is dit, om mee te maken.
Ik zie beelden, die ws nooit het nieuws zullen halen.........

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Facebook Feestje in Haren 21-09-2012

#3 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ja en zo waren er natuurlijk veel van die mensen "die even gingen kijken"............ En dan begint het gedonder.

Maar die meneer vroeg wat jou roepletters waren, maar wat waren dan de zijne?



Juul - Pe0GJG
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Theo

Re: Facebook Feestje in Haren 21-09-2012

#4 Bericht door Theo »

Ik zie heel veel niet zendamateurs beeld maken op onze frequenties :mrgreen:
Geen call in beeld, en de tekst versta ik niet.
Digitaal is helemaal leuk.
Dit is waar je voor leeft, je kunt volgen wat er in de lucht staat.
En mee kijken, live :oops:
Mooie hobby hebben wij mensen.

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Facebook Feestje in Haren 21-09-2012

#5 Bericht door PA3BAS »

Wat misschien wel grappig is te weten dat die satellietstraalwagens (sng's) ook roepletters hebben. Nederland heet daar HOL. De roepletters zijn HOL met een nummer, bijvoorbeeld de HOL120. Meestal gaan ze met een vermogen van een paar watt met een bandbreedte van ongeveer vijf mhz naar boven. De transponder in de satelliet stuurt hetzelfde signaal weer terug op dezelfde frequentie maar dan met tegengestelde polarisatie. Zo kan je ontvangen via de satelliet wat je wegstuurt, en weet je of de boel werkt.

Voor verbindingen die niet live hoeven wordt er trouwens weinig gebruik gemaakt van satelietstraalwagens. Allemaal vervangen door ftp-servers. Bijna net zo snel en veel goedkoper. Minuut satelliettijd kost om en nabij de 1000 euro heb ik me laten vertellen.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Facebook Feestje in Haren 21-09-2012

#6 Bericht door PA2EFR »

Juul schreef:Ja en zo waren er natuurlijk veel van die mensen "die even gingen kijken"............ En dan begint het gedonder.

Maar die meneer vroeg wat jou roepletters waren, maar wat waren dan de zijne?

Juul - Pe0GJG
Dat was PE1RDH uit Borgercompagnie.

Inmiddels erg trieste toestanden hier.
Zelfs het gerucht van een dode. Hopelijk is dat niet waar.

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Facebook Feestje in Haren 21-09-2012

#7 Bericht door Randy »

Leuke eindtrapjes ook boven op de SNG. 2x 400 Watt. De kosten vallen overigens reuze mee: 4-8 euro per minuut aan huur van de transponder afhankelijk van de beschikbaarheid.

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Facebook Feestje in Haren 21-09-2012

#8 Bericht door pe5jw »

Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Facebook Feestje in Haren 21-09-2012

#9 Bericht door PA3BAS »

Randy schreef:Leuke eindtrapjes ook boven op de SNG. 2x 400 Watt. De kosten vallen overigens reuze mee: 4-8 euro per minuut aan huur van de transponder afhankelijk van de beschikbaarheid.

Hmm....i stand corrected. Dan zit het totaal verkeerd in mijn hoofd, of de prijzen zijn in de afgelopen jaren nogal veranderd.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Facebook Feestje in Haren 21-09-2012

#10 Bericht door Randy »

Moche je een breedband-ontvanger op VHF hebben, tussen 180 en 210 Mhz zitten alle reportagezenders voor de radio. Met 5-10 Watt WFM portable tot 10 km goed te ontvangen. De stationaire zenders hebben vaak een 4-elements antenne. Deze verbindingen heb ik voorheen zelf altijd wel werkend gekregen op een 20km met redelijk lage antennes (2x 4 elements op ~12 meter).

Retour audio gaat in UHF. 429,975 wordt vaak gerbuikt alsmede enkele frequenties in de 450 en 460 Mhz. Vanuit wagen of studio het veld in, dus een redelijk groot berei, normale smalband FM (15-20 km). Volgens de licentievoorwaarden 10 Wat (ERP?) op maximaal 18 meter hoogte.

Theo

Re: Facebook Feestje in Haren 21-09-2012

#11 Bericht door Theo »

Ik schrik van de beelden, en heb er geen woorden voor.
Dit gebeurd op de amateur banden mensen, kan een ieder zien.

De inhoud mag ik niet doorgeven.

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Facebook Feestje in Haren 21-09-2012

#12 Bericht door PA3BAS »

Theo schreef:Ik schrik van de beelden, en heb er geen woorden voor.
Dit gebeurd op de amateur banden mensen, kan een ieder zien.

De inhoud mag ik niet doorgeven.
Zijn dat dan satellietbeelden die je ontvangt Theo? Of straalverbindingen? Schrik je van de beelden, of van wat ze inhouden? Komen de beelden van een omroep of is het een andere club?

Zonder de inhoud prijs te geven kan je er best iets over zeggen volgens mij.
.... But will it blend?

Theo

Re: Facebook Feestje in Haren 21-09-2012

#13 Bericht door Theo »

Dit zijn gewoon straal verbindingen, land land.
De inhoud vind ik schokkend, bij een verjaardags feest stel ik me geen ziekenwagen voor waar mensen voor staan en er aan staan te trekken
En waar tuinen bewerkt worden door feestgangers :D
Mensen die met een gezichts bedekking rond lopen, en met met spullen gooien richting de politie.
Dat is schokkend.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Facebook Feestje in Haren 21-09-2012

#14 Bericht door Juul - PE0GJG »

Randy schreef:Moche je een breedband-ontvanger op VHF hebben, tussen 180 en 210 Mhz zitten alle reportagezenders voor de radio. Met 5-10 Watt WFM portable tot 10 km goed te ontvangen. De stationaire zenders hebben vaak een 4-elements antenne. Deze verbindingen heb ik voorheen zelf altijd wel werkend gekregen op een 20km met redelijk lage antennes (2x 4 elements op ~12 meter).

Retour audio gaat in UHF. 429,975 wordt vaak gerbuikt alsmede enkele frequenties in de 450 en 460 Mhz. Vanuit wagen of studio het veld in, dus een redelijk groot berei, normale smalband FM (15-20 km). Volgens de licentievoorwaarden 10 Wat (ERP?) op maximaal 18 meter hoogte.

Toen ik nog bij de radio werkte werkten ze met een watt of 10 in de hoge FM band. Veel last van piraten hadden we wel vaak. In de repo wagens hadden we Philips Lotus mobilofoons. Heb er hier nog 1 die werkt nu op 145 mHz.

We noemden die draagbare setjes "een WZ"..........

Maar tegenwoordig is alles anders, de tijd vliegt.

Toen hadden we nog geen "social media" , "A-social media" zul je bedoelen.
Ik ben gelukkig Face book vrij.

Juul - PE0GJG


Afbeelding
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Facebook Feestje in Haren 21-09-2012

#15 Bericht door PA2EFR »

Mijn post ging natuurlijk in eerste instantie over de techniek, mede gezien het gemoedelijke karakter gisterenmiddag.
Dat het uit de hand is gelopen hebben jullie allemaal kunnen zien. Wij zaten de hele avond aan TV_Noord gekluisterd en hoorden in de verte het gejoel en het vuurwerk. Nee, ik ben niet naar de vuurlinie gegaan...

Vanmorgen ben ik wel het dorp in geweest. Daar werd heel hard gewerkt om de rommel op te ruimen. Nooit zag ik zoveel burgers gezamenlijk met de bezem op straat!
Verder was er veel ME en politie, om de ramptoeristen in het gareel te houden. Die trokken langzaam in een trage file door het dorp, ook Duitsers zaten er tussen.
De geplunderde AH wat trouwens gewoon open, met dichtgespijkerde winkelruit.

Nog wat foto's van vanmorgen 10.00:

http://sterremuur.freehostingcloud.com/ ... ningafter/

Plaats reactie