Radio weekend

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Shelltoren A'dam in de lucht tydens lighthouse weekend

#16 Bericht door PA9X »

pd5sm schreef:Shelltoren Amsterdam doet mee tijdens LIGHTHOUSE WEEKEND​
Ik lees dat men mee doet tijdens en niet aan of met. Men claimt toch nergens een vuurtoren te zijn?

Nog plannen voor 10m, 20m en 40m? Dipooltje op zo'n hoogte doet het lekker.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Shelltoren A'dam in de lucht tydens lighthouse weekend

#17 Bericht door pa3kc »

Je call gebruiken op de 11m band?

Het activiteit wat jullie willen gaan doen is hartstikke goed! Jullie brengen de 11m band gebruikers in contact met radio zendamateurs. Misschien kunnen jullie dan ook zo werven voor de hobby. Ik vermoed ergens hier dat dat de insteek ook wel een beetje is.

Maar laat ham calls waar ze thuis horen. Het zal vast erg stoer staan voor je 11m radio vriendjes en vriendinnetjes maar ham calls horen daar niet.

Ik ben zelf 11m band piraat geweest. Maar om nu dan maar mijn call te gebruiken op de 11m band is gewoon belachelijk :?

Jezelf op 11m "De Shell toren" noemen past in mijn ogen beter op die band.

Either way, have allot of fun!

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: Shelltoren A'dam in de lucht tydens lighthouse weekend

#18 Bericht door PF1JM »

PA9X schreef:
pd5sm schreef:Shelltoren Amsterdam doet mee tijdens LIGHTHOUSE WEEKEND​
Ik lees dat men mee doet tijdens en niet aan of met. Men claimt toch nergens een vuurtoren te zijn?
Zo lust ik er ook nog wel eentje:
[zeikmodus aan] Waar doet de toren aan mee dan, tijdens het Lighthouse weekend? En kan een toren wel meedoen? Een toren doet toch niks, behalve er zijn? [zeikmodus uit]

@pd5sm: dank voor de aanvullende info, succes met het promoten van de hobby.
Smile.... Tomorrow will be worse!

Antenne2m
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 aug 2009, 12:16

Re: Shelltoren A'dam in de lucht tydens lighthouse weekend

#19 Bericht door Antenne2m »

Heren, tijdens het weekend is er ook een kunstmuseum geopend in de Shelltoren.
Wellicht gaan bezoekers ook naar de toren om te kijken naar zendamateurs en het uitzicht.
Dit laatste is nog in overleg. Er word uitgezonden op alle banden.

Gebruikersavatar
PD2ODR
Berichten: 93
Lid geworden op: 23 mei 2010, 11:49
Roepletters: PD2ODR
Locatie: Baarn

Re: Shelltoren A'dam in de lucht tydens lighthouse weekend

#20 Bericht door PD2ODR »

PA9X schreef:
pd5sm schreef:Shelltoren Amsterdam doet mee tijdens LIGHTHOUSE WEEKEND​
Ik lees dat men mee doet tijdens en niet aan of met. Men claimt toch nergens een vuurtoren te zijn?

Nog plannen voor 10m, 20m en 40m? Dipooltje op zo'n hoogte doet het lekker.
Toch nog iemand die het begrijpt!

Wat boeit het nou wie er achter de 11mtr doos gaat zitten. Of dat nou PA... PD... of jantje,pietje klaasje is doet er toch niet toe?
En hoe die persoon zicht noemt is al allerminst van belang. Hoe meer activiteit, hoe beter!
De keuze om 27mc er bij te zetten is simpel. Er zijn ook mensen zonder machtiging die verbinding willen maken met "ons"
of vanaf de toren naar...
Vervelend dat er altijd weer mensen zijn die het verhaal uit z'n verband proberen te rukken.

Er staat nergens dat we mee doen aan! Dit is een losstaand evenement, en dat het toevallig samenvalt met het lighthouse weekend is alleen maar meegenomen.

Ander leuk detail, is dat er een ATV zender in de lucht zal staan op 80 meter hoogte (434.250) met daarop de hele dag
reportages en verslagen van de activiteiten aldaar met ondergetekende als operator!
Enige probleem is het internet.
In het pand ligt helemaal niets. Zelfs de electriek doen we via een noodoplossing.
We zijn nog aan het kijken om een oplossing te vinden, anders is het direct aanbieden van het atv signaal naar een stream op internet geen probleem.

Otto

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Shelltoren A'dam in de lucht tydens lighthouse weekend

#21 Bericht door elsinga »

Je zou toch zeggen dat er in de omgeving wel een Wifi accesspoint te vinden is dat gebruikt kan (en mag) worden? Even een 2.4GHz buitenantenne eraan en je bent online. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Shelltoren A'dam in de lucht tydens lighthouse weekend

#22 Bericht door PA3BAS »

Is er anders niet iemand binnen het ontvangstgebied die een stream op internet kan zetten. Voor gewoon internet....niemand met een iphone of android die een persoonlijke hotspot aan kan zetten? (wel even je databundel in de gaten houden)
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PD2ODR
Berichten: 93
Lid geworden op: 23 mei 2010, 11:49
Roepletters: PD2ODR
Locatie: Baarn

Re: Shelltoren A'dam in de lucht tydens lighthouse weekend

#23 Bericht door PD2ODR »

pa3bas schreef:Is er anders niet iemand binnen het ontvangstgebied die een stream op internet kan zetten. Voor gewoon internet....niemand met een iphone of android die een persoonlijke hotspot aan kan zetten? (wel even je databundel in de gaten houden)
zelf heb ik een nokia c3 waar het mee zou kunnen. Internetbundel heb ik niks mee te maken omdat ik mn abo stilzwijgend iedere maand laat doorlopen onder de oude voorwaarden zodat het nog onbeperkt is. Probleem is echter dat de upload niet stabiel genoeg is vanaf een telefoon.
Daar komt bij.... Dat als ik in een dusdanige kwaliteit moet gaan streamen zodat de upload niet volloopt en je alleen maar blokjes ziet.... Dan laat ik het liever.

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Shelltoren A'dam in de lucht tydens lighthouse weekend

#24 Bericht door johnvdpas »

Dat is eigenlijk wel een leuke, de 27 mc. Mag muziek draaien met 4 watt, officeel? Volgens mij ben je dan ook een piraat. Al mag vrijwel alles op de 27mc, over politiek praten enz enz.

Maar goed, volgens mij mag je gewoon je call gebruiken op 27mc, maar nuttig is het allerminst. Ik zit me trouwens van alles te bedenken, stel ik neem een call van een andere zendamateur, die ik gebruik op 27 mc, is dat strafbaar? En als een niet zendamateur dat doet, hoe strafbaar is dat?

Zit je te luisteren op 11 tijdens dat weekend, he das mijn call, krijg je een mooi qsl kaartje thuis haha. Dat is dan opzich wel een leuke, als je een amateur kent die erg tegen 11 meter is, die op zijn call te werken dat die een mooi qsl kaartje voor 11 krijgt... Maar zoals ik al zei, ik heb ergens het vermoede dat het niet strafbaar is. Hetzelfde is namelijk op 11 meter sos sos roepen, nutteloos dan. Dan mag ook. Daarbij als het al mag is het allerminst aardig...

Maar goed, ja dit is 19at2679 voor pd6shell haha, tja. Ik zag trouwens wel staan, in de electron actief op 11,2,4 en 70cm. En 4 meter dat mag niet met pd6shell al zit er een f amateur achter, maar ze hebben nu ook een pa call, en dan mag het natuurlijk wel.

Ik denk dat er in Rotterdam redelijk wat 27mc actief is, en proberen kan nooit kwaad, wellicht gaat het er nog best sirieus aan toe, wie weet!
Maar, eerlijk is eerlijk, dit was vroeger NOOIT in de electron gekomen dat 11 meter gebeuren, netzo als dat pd3hot gebeuren. Ja, en moeite heb ik er niet mee, en andere amateurs hoor ik daar ook niet over klagen.

Maar ik weet wel, dat er ook in het bestuur van de Veron, mensen zitten met een bepaalde mening ten opzichten van de 11 meter band... Kletsband, wil je als amateur eigenlijk niet mee vergeleken worden.
En daarom vind ik het juist positief dat dit gewoon gezegd mag worden. Vergeet niet, dat er best wel een aanzienlijk percentage amateurs eerst op 11 meter hebben gezeten....

Maar goed 11 meter. Daar moest je tot 10 jaar geleden niet mee aankomen bij de gemiddelde amateur, dat was geheit bonje... Dit idee zou gigantisch zijn afgeschoten toen.

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Shelltoren A'dam in de lucht tydens lighthouse weekend

#25 Bericht door PD7P »

maar aangezien de hoeveelheid zendamateurs nou niet echt groeit is elke aanwas welkom.
veel amateurs zijn op de 11 meter ooit eens begonnen met een superstar,galaxy of hAm international.boven de gewone 40 kanalen(of de 22)
was illegaal en dus spannend,kijken hoever je kwam met zo'n ding,later een beam eraan hangen en daar kwam je weer verder mee.
je hoort eens van "zendamateurs" en gaat je verder verdiepen in de materie.
en hop,weer een amateur erbij.

met andere woorden gezegd,die 11 meter jongens/mannen en meisjes/vrouwen zijn van harte welkom bij zo'n activiteit.

73 Paul

Gebruikersavatar
PD2ODR
Berichten: 93
Lid geworden op: 23 mei 2010, 11:49
Roepletters: PD2ODR
Locatie: Baarn

Re: Shelltoren A'dam in de lucht tydens lighthouse weekend

#26 Bericht door PD2ODR »

johnvdpas schreef:Dat is eigenlijk wel een leuke, de 27 mc. Mag muziek draaien met 4 watt, officeel? Volgens mij ben je dan ook een piraat. Al mag vrijwel alles op de 27mc, over politiek praten enz enz.

Maar goed, volgens mij mag je gewoon je call gebruiken op 27mc, maar nuttig is het allerminst. Ik zit me trouwens van alles te bedenken, stel ik neem een call van een andere zendamateur, die ik gebruik op 27 mc, is dat strafbaar? En als een niet zendamateur dat doet, hoe strafbaar is dat?

Zit je te luisteren op 11 tijdens dat weekend, he das mijn call, krijg je een mooi qsl kaartje thuis haha. Dat is dan opzich wel een leuke, als je een amateur kent die erg tegen 11 meter is, die op zijn call te werken dat die een mooi qsl kaartje voor 11 krijgt... Maar zoals ik al zei, ik heb ergens het vermoede dat het niet strafbaar is. Hetzelfde is namelijk op 11 meter sos sos roepen, nutteloos dan. Dan mag ook. Daarbij als het al mag is het allerminst aardig...

Maar goed, ja dit is 19at2679 voor pd6shell haha, tja. Ik zag trouwens wel staan, in de electron actief op 11,2,4 en 70cm. En 4 meter dat mag niet met pd6shell al zit er een f amateur achter, maar ze hebben nu ook een pa call, en dan mag het natuurlijk wel.

Ik denk dat er in Rotterdam redelijk wat 27mc actief is, en proberen kan nooit kwaad, wellicht gaat het er nog best sirieus aan toe, wie weet!
Maar, eerlijk is eerlijk, dit was vroeger NOOIT in de electron gekomen dat 11 meter gebeuren, netzo als dat pd3hot gebeuren. Ja, en moeite heb ik er niet mee, en andere amateurs hoor ik daar ook niet over klagen.

Maar ik weet wel, dat er ook in het bestuur van de Veron, mensen zitten met een bepaalde mening ten opzichten van de 11 meter band... Kletsband, wil je als amateur eigenlijk niet mee vergeleken worden.
En daarom vind ik het juist positief dat dit gewoon gezegd mag worden. Vergeet niet, dat er best wel een aanzienlijk percentage amateurs eerst op 11 meter hebben gezeten....

Maar goed 11 meter. Daar moest je tot 10 jaar geleden niet mee aankomen bij de gemiddelde amateur, dat was geheit bonje... Dit idee zou gigantisch zijn afgeschoten toen.
Muziek draaien op 11 meter mag niet, je schend nog altijd de auteursrechten, losstaand van het feit dat muziek op 2,4kc breedtte niet zo best klinkt.

Andermans roepletters gebruiken is ten alle tijden illegaal!

We zitten daar straks in de toren met 70cm atv HF 2mtr 11meter
Hoe meer aktiviteit hoe beter toch;)

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Shelltoren A'dam in de lucht tydens lighthouse weekend

#27 Bericht door Aeolus »

Ik mag dan degene zijn die begon over het gebruik van een amateurcall op de 11m band, en hetgeen wat ik daarover zei was voornamelijk gericht op de regelgeving en hetgeen wat je geleerd wordt. Persoonlijk vind ik het hartstikke prima dat men het callsign op de 11m inzet, en nog mooier vind ik het dat de 11m band erbij betrokken wordt. Zo gebruik ik m'n call ook regelmatig op hamsphere, en officieel is dat ook not done, maar geen haan die er naar kraaien zal.
maar aangezien de hoeveelheid zendamateurs nou niet echt groeit is elke aanwas welkom.
Ongetwijfeld is de groei niet meer zo groot als ie geweest is, maar als ik een schatting mag maken voor wat er opgegaan is in mei dit jaar, ligt dit voor N en F bij elkaar opgeteld toch wel zo rond de 80 man... dus dat het niet echt groeit, dat zou ik dan weer niet willen stellen.
Hoe meer aktiviteit hoe beter toch;)
Amen :)

Theo

Re: Shelltoren A'dam in de lucht tydens lighthouse weekend

#28 Bericht door Theo »

Mooi je was het dus met me eens?
Al noem je je Bea, maakt niet uit.
Maar de boodschap die je hebt, dat moet het verschil maken.

Ik ben voor radio, ik hou van HF.
Ik hou van dikke vermogens, en van zelf maken.
Zo iets zou je moeten uitdragen, dat mag je allemaal doen als de zendamateur bent.
Wel de F dan :mrgreen: (dikke vermogens en frequenties die echt de zelfbouw vergen)
Zelfs met Wifi maak ik mensen warm met onze hobby.

Maar draadloos wat doen, dat moet het virus zijn.

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Shelltoren A'dam in de lucht tydens lighthouse weekend

#29 Bericht door Aeolus »

nou, om nu maar gelijk openlijk toe te geven dat ik het met je eens ben gaat me ook wel wat ver hoor :mrgreen:

maar misschien is het stiekem toch wel zo ja.... :lol:

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Radio weekend

#30 Bericht door Aeolus »

Hoe het dan ook vervolgens kan lopen, dat je op de site gaat kijken en dit verhaal ziet staan :
Beste zendamateurs,



Het Shelltoren weekend gaat niet meer door sinds zondagochtend. Als

deelnemers de aanwijzigingen van organisatie of beheerder niet opvolgen,

dan is het eind zoek. Zonder veiligheidsgordels aan de railing op het dak foto's te maken. Niemand mocht het dak betreden tenzij men toestemming

had van de beheerder. Het maken van foto's op het dak is een normale

zaak voor sommige mensen, terwijl daar strenge regels gelden. Aanspreken werkte averechts. Ook het bijna omverlopen van de gebouwbeheerder

kan natuurlijk niet. Beheerder was witheet over de gang van zaken. De lift

mocht zonder goederen met 'alleen' een persoon niet gebruikt worden. Iemand zegt het nog. En dan toch de lift nemen 'doen waar je zin in hebt'.



De KLPD uit Driebergen wilde het weekend komen met de 16 meter lange

vrachtwagen van 35ton (verbinding/commando voertuig). Echter was de

entree te smal. De vrachtwagen moest achter een hek staan (voorwaarde).

Dat had ik ook geregeld, men wilde in 2013 komen, maar zie daar van af,

gezien wat er voorgevallen is.


De relatie tussen de repeater beheerders van A'dam 70cm en 23cm en de

gebouwbeheerder is tot het weekend altijd goed geweest. En dat wil ik zo

houden.



Vorig jaar zijn/is (een) zendamateur(s) in staat geweest om een werkgever

van een repeater beheerder te bellen en ook AT te informeren. Niet alleen

de locatie in Amsterdam kreeg bezoek van AT maar ook daar buiten. Dit

omdat hij zich bemoeide met zaken waar hij niets mee te maken had.



Vorig jaar zijn er toestanden geweest rond de D-star repeater in A'dam.

Deze stond op de Shelltoren. Ik heb toen de groep ontbonden door de Dstar

repeater te verwijderen. Ik heb daardoor de Shelltoren kunnen behouden.

Toen was de gebouwbeheerder het ook zat en wilde de locatie sluiten.



Nu dit weer, voor mij is de maat vol. Het is onbegrijpelijk dat mensen zich niet kunnen gedragen, met privé zaken van anderen bemoeien, bemoeien

met repeater locaties waar zij helemaal geen band mee hebben.


Ik ben er klaar mee, als mijn referentie word beschadigd door collega's.

Zo moeilijk ben ik niet, ieder weet waar of zij voor komt en kan zijn gang gaan. Er zijn zat zendamateurs die boven willen zitten als zij tijd hadden.



Er werd in de ochtend van alles neergezet bij de toren op begaande grond. De marktkramen waren er, drinken, etc. De binnen ruimte was netjes,

dat ieder aan een tafel kon zitten. Dat ging goed tot een aantal mensen de

zender/antenne's kwamen installeren.



Dan kom je als deelnemer aan, en kritiek uiten naar PD1S dat de lift nog niet werken en omdat men staat te wachten. Echter weten deze mensen dat de gebouwbeheerder daar over gaat en zal je moeten wachten tot hij er is. Er volgt een discussie over zaken boven die men met de beheerder beneden had kunnen bespreken, tenslotte sta je daar en hoeft dat niet via via te doen.



Er is geen stroom in het pand, de diesel aggregaat moet opgestart worden.

Dus simpel even naar boven is het niet, maar met geduld komt alles. Het

is iedereen van te voren bekend gemaakt hoe en wat met de lift en dat er

regels zijn die de beheerder bepaald. Dit staat ook in de vergunning die

door de gemeente is afgegeven.



De repeaters staan (gelukkig) nog op de Shelltoren, dit had ook anders kunnen aflopen. De locatie is deze maand ruim 2 jaar in gebruik en de

stroom is gratis dankzij de gemeente. Dit wil ik graag zo houden en ben

de gemeente dankbaar, tenslotte staan deze voor alle zendamateurs.


De 70cm repeater is de laatste maanden een belangrijke schakel

geworden voor metname mobiele stations tussen Denhaag en Alkmaar.
​​

Aan deze site zal niets meer worden gedaan, ben erg teleurgesteld hoe

het verlopen is dit weekend en ben niet van plan meer om nog iets te ondernemen.



Nu word ik voor de zwarte piet aan gezien, het zal helaas niet anders zijn.

Mijn excuses voor de mensen die ik moet teleurstellen. Ieder die nog van

plan was om een steentje bij te dragen, ook mijn dank daarvoor.


PD1S.



Als er mensen zijn die denken wel iets gezamenlijk op poten te kunnen

zetten in Amsterdam zonder problemen in 2013, mail en overtuig mij maar.
Zo zonde dat bezoekers er zo'n bende van kunnen maken van een leuk initiatief....

Gesloten