DLZA wederom cursus online

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD7DIG
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 okt 2006, 18:34
Locatie: Delft
Contacteer:

DLZA wederom cursus online

#1 Bericht door PD7DIG »

DLZA
Digitale Leeromgeving Zend Amateurisme.

Er zijn overal in het land mensen die graag zendamateur willen worden maar een goede cursusleider, cursuslokaal, of een cursus locatie is schaars, er is al sinds langere tijd weinig nieuwe aanwas in het amateurisme dus een reden te meer om hier iets aan te doen.

Er zijn immers meerdere middelen voorhanden om aan dit probleem een einde te maken, en het internet samen met het Voice over IP programma TEAMSPEAK kunnen we de tegenhangers van de digitale communicatie laten zien dat er veel meer mogelijk is. Het initiatief van zendamateurs en TEAMSPEAK is een van die middelen die het mogelijk maakt om de cursisten die verspreid over het gehele land zijn mee te laten doen aan deze nieuwe opzet.

Het was regelmatig zo dat cursisten vooraf afhaakte omdat ze meerdere kilometers moesten afleggen om bij een cursus aanwezig te kunnen zijn, de reistijd die voorheen verloren ging kan nu gebruikt worden om mee te doen aan de cursus. Als je net even 20 minuten beschikbaar hebt om iets aan de cursus te doen dan kan dat nu, gewoon de computer aan en via internet de cursus volgen. Geen E-mailtje sturen voor huiswerk controlle, nee gewoon 100% mondelinge ondersteuning op de TeamSpeakserver met een van de Docenten.

Weer of geen weer, je kan gewoon lekker thuis met je eigen koffie en koekie de cursus volgen vanuit je eigen luie stoel achter je eigen computertje. Zo heeft elke cursus opzet voor en nadelen maar van deze opzet blijken de voordelen wel erg veel naar voren te komen. Een ander voordeel van deze cursus is dat deze cursus geheel gratis is, geen boeken kopen geen bijkomende brandstof kosten maar als nadeel wel een internetaansluiting.

De docenten zullen je op de voet volgen bij het maken van de lessen, zei kunnenn ook zien welke lessen je al wel of nog niet hebt gelezen, ze controleren de antwoorden en ook je eventuele voortgang. Maak je onodig veel foutjes dan zullen ze op de TeamSeapk server graag aan je uitleggen wat een betere aanpak is, gaat alles goed dan luister je gewoon lekker mee in de Studeer kamer op de TeamSpeak server, alleen de cursisten en docenten kunnen in die room een praatje maken, alle andere doen dat een de vele andere beschikbare kamers.

Ook is het mogelijk om met de docenten gewoon even prive te gaan in een van de beschikbare prive kamers, daar kun je dan ongestoord je probleem uitleggen, of gewoon vrijelijk praten over je antwoord keuzes zodat andere cursisten dit niet mee kunnen horen. Kortom mogelijkheden te over om allemaal in dit promotie verhaaltje samen te pakken.

De cursus is al beproefd en kent al de eerste groep geslaagde die je op de amateurbanden al kan horen, sommige hadden echt nul ervaring met electronica of een andere cursus en lopen nu met het zogenaamde fel begeerde papiertje rond.

De 'Novice-vergunning' cursus is klaar en uiteraard rest nu alleen nog het verfraaien en verbeteren daar waar nodig. Soms is een ander plaatje net mooier en een betere uitleg als de vorige en zo wordt de cursus eigenlijk dagelijks verbeterd. Het probleem van nieuwe druk kosten is ons onbekend, al moeten we vermelden dat vele cursisten wel de nodige inktpatronen gebruikt hebben om de cursus uit te printen.

Op dit moment wordt er gewerkt aan de volgende cursussen;
N-Licentie klaar met meerdere cursisten al geslaagd score 90%

Wil je mee doen? http://www.delta-india-golf.com


Lees dan de Aanmeldings procedure A t/m Y
Te vinden onder DLZA, aldaar wordt duidelijk uiteengezet wat je moet doen.

Of klik op Aanmeldingsprocedure A t/m Y - D.L.Z.A.

Met vriendelijke groeten het DLZA-Team

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

KOMPLIMENTEN....

#2 Bericht door wbeekman »

Wil allen, die dit mogelijk maken, eens een kompliment geven voor dit initiatief van de toekomst.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

#3 Bericht door PA0MJM »

Hoezo wij gaan niet mee met de tijd?

Pet af en een diepe buiging :!:



73's
Martin
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#4 Bericht door wbeekman »

PA0MJM schreef:Hoezo wij gaan niet mee met de tijd?
73's
Martin
Martin, tuurlijk gaan wij wel mee met de tijd, dat is het niet. Maar ik krijg heel sterk de indruk dat dit soort initiatieven beslist NIET te verwachten zijn vanuit het VERON-bestuur.
(geen moderne helikopterview om het maar eens in zakelijke termen te noemen)

Vandaar mijn komplimenten naar de initiatiefnemers.

P.S. Kijk maar eens wat er gebeurt met b.v. de VERON bieb. Er wordt geen geld uitgetrokken om te moderniseren. Hele oude boeken raken snel in verval.
ALs VERON zou ik actief een plan van aanpak maken om dit b.v. zo snel mogelijk te digitaliseren.
Het hele gebeuren zoals bij DARES is een aanpak, die mi ook zou moeten gelden voor het radio-amateurisme in Nederland. Maar als ik mij goed herinner, zit daar iemand achter die zijn sporen in het bedrijfsleven dik heeft verdient.

P.S. Dit is mijn persoonlijke visie en kritiek...
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

#5 Bericht door PA0MJM »

Wim,

Het is maar wat je verwacht van een bestuur en wat je verwacht van de vereniging.

Naar mijn bescheiden mening is de VERON een platvorm om initiatieven te ontwikkelen. Dat wil niet zeggen (weer naar mijn mening) dat een bestuur dat moet doen. De vereniging ontwikkelt initiatieven; het bestuur draagt o.a. zorg voor een platvorm, waarin initiatief en belangstellenden elkaar kunnen ontmoeten. Het bestuur kan ook vanuit haar helicopterview initiatieven ondersteunen of ontmoedigen. Bijvoorbeeld als zij het gemeenschappelijk belang schaden. In de belangenbehartiging naar buiten toe heeft het bestuur wél een hele zware rol.

Dat e.e.a. niet loopt naar ieders particuliere wens, is o.a. in dit forum in vele toonaarden gemeld. Maar het loopt wel naar de wens van de vereniging en dat is de gemeenschappelijke vector uit een (grote) verzameling van particuliere wensen. Consequentie is dat er daardoor ook enige massatraagheid in zit. Het particuliere initiatief is tenslotte ALTIJD sneller.

Kort-door-de-bocht: het bestuur heeft niet de rol van activiteiten commissie. Wij zijn de vereniging! En dus is dit een perfect initiatief.
Maar daar waren we het wel over eens. :D

Het zou (weer naar mijn mening) een heel goed VR voorstel zijn om dit initiatief in brede zin door het bestuur te laten ondersteunen met PR, middelen (o.a. webspace), maar ook zorgen dat het initiatief niet omvalt als de 1e starter(s) er mee ophoudt/ophouden: continuiteit dus.

Een hele preek, Wim. Maar je stond op de tenen van mijn stokpaardje :wink:

73's
Martin
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#6 Bericht door wbeekman »

PA0MJM schreef:Een hele preek, Wim. Maar je stond op de tenen van mijn stokpaardje :wink:

73's
Martin
Martin,

Zie dit zeker niet als een preek hoor, maar gewoon een andere opvatting.
(Wat soms ook wel eens verhelderend kan werken )

Ik heb van dichtbij meegemaakt hoe het is gelopen met de VERON bieb. Heb daar grote zorgen over.
Zelf denk ik dat samenwerking moet worden gezocht met een professionele organisatie om de gescheidenis van het radio-amateurisme voldoende te waarborgen voor later.
(Denk hierbij aan het museum voor beeld en geluid in Hilversum. Zij hebben vaak de dure middelen etc...)

Mijn verwachting van het VERON bestuur is, dat zij op een actieve manier meedenken aan oplossingen voor dit soort problemen.
(Raad vragen aan de besturen van de verschillende afdelingen voor mogelijke ideeen of oplossingen)
Misschien lezen ze wel mee in dit forum om aan ideetjes te komen.
Wat te denken van een top-10 van zaken, die het VERON-bestuur dit jaar zal gaan aanpakken. Dit via de afdelingen ook bekend maken.

Martin, fijn dat je jouw visie geeft vanuit jouw ervaringen. Stel het zeer op prijs.

Groet,
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

#7 Bericht door PA0MJM »

Wim,


Ik ben zelf actief in een afdelingsbestuur. Van daaruit weet ik ook dat het HB bij de afdelingen te rade is geweest voor hulp bij PI4AA en de Bieb, althans zeker in Twente. Ook in de regiobijeenkomsten zijn deze onderwerpen ter sprake gekomen.

Dus vanuit mijn optiek is er door het HB best met deze zaken 'geleurd', alleen op PI4AA is een respons gekomen. Die draait weer. Maar de Bieb is niet opgepakt in de afdelingen.
Het probleem moet dus door leden opgepakt willen/kunnen worden. Het HB kan niet alles alleen oplossen. We dichten met zijn allen dergelijke instanties nogal eens toverstafjes toe. En die zijn er niet.

Je zorg begrijp ik overigens heel goed en deel die ook. Je historie weggooien of zien verrotten is niet leuk. Maar wie o wie steekt het HB de helpende hand toe?

73's
Martin
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

pa3gv
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 feb 2006, 03:20

Hallo medeamateurs

#8 Bericht door pa3gv »

Hallo medeamateurs,

Even voorstellen; ik ben maar Gerry pa3fbl een van de lesstof verzamelaars en makers van de Digitale Leeromgeving Zend Amateurs, de N-licentie cursus is nu al een beproeft project. Op 8 November (najaar 2006) had het project de eerst geslaagden en we waren niet tevreden met de 90% score, want juist de teleurgestelde persoon viel het meest op binnen de groep. Uiteraard begrijpen we maar al te goed dat we zeer blij moesten zijn met de behaalde resultaten. Sommige reactie’s hier zie ik als off topic maar eigenlijk ook weer niet, het klinkt zo bekend in de oren als er geschreven staat;

“quote”
Het zou (weer naar mijn mening) een heel goed VR voorstel zijn om dit initiatief in brede zin door het bestuur te laten ondersteunen met PR, middelen (o.a. webspace), maar ook zorgen dat het initiatief niet omvalt als de 1e starter(s) er mee ophoudt/ophouden: continuïteit dus.
“end quote”

We zijn uiteindelijk gestart met een veel grotere groep, iedereen uit de omgeving van R25 wilde dolgraag mee doen, alleen jammer sommige schitterde al gauw in het afwezig zijn en liepen te zwaaien met de vlag van de andere, zoals dat altijd gaat bij vele clubs en verenigingen. Wij gooide die personen er gewoon uit, heel simpel. Niet mee werken dan gewoon ophoepelen want ze kunnen gemist worden. Ze hadden allemaal smoesjes druk met de auto druk met de trein druk met het werk druk met het gras, druk druk druk maar de tijd om te melden dat ze bij het project betrokken waren hadden ze wel.

De meerderheid van de groep wipte ze gewoon aan de kant, het houd alleen maar op. Dat soort mensen kunnen allemaal om begrijpelijke redenen niet hun steentje bijdragen, maar meld je dan ook niet aan om aan een project deel te nemen. Het werkt alleen maar tegen voor die personen die zo graag wel willen. Dat zie je bij vele projecten die landelijk lopen bij wat voor verenigingen dan ook vele malen terug.

Uiteraard zijn we blij met alle PR die we kunnen krijgen, heel erg leuk want het verdient de aandacht van A t/m Z wat ons betreft. Toch vreemd te moeten melden dat we maar moeizaam in de eventuele club bladen terecht komen, (tegenwerking) we mogen maar hopen van niet.

Al staan we wel sterk in het zoeken van de aandacht, de personen die helaas zullen zakken op het examen krijgen van ons ook dit jaar weer allemaal een flyer waar ze terecht kunnen voor een andere aanpak, mits ze dit zelf willen uiteraard. De vermelding dat het gratis is geeft wel een meerwaarde maar gratis heeft ook een minpunt. We hadden in de laatste groep vele aanmelders die er gewoon met de pet na gooiden omdat het toch gratis was, de docenten besteden ook vele uren aan de mondeling ondersteuning aan deze personen. Een klein geldbedrag vragen geeft dan net even een extra drempel, daarom gebruiken we nu een soort borgbedrag. Stopt de cursist ermee dan is hij dat borgbedrag gewoon kwijt, gaat hij gewoon door en ook nog op examen dan krijgt hij het bedrag op de examen dag gewoon terug, want ja wij gaan gewoon mee naar Nieuwegein aldaar zien we de blije gezichten van de personen die wel slaagde voor het examen. En geloof ons maar het is echt het beste wat je voor je werk kan terugkrijgen, dan hoeft niemand meer bedankt te zeggen want de gezichten spreken allemaal voorzich. De koste zijn zo laag dat we de website wel uit eigen zakken kunnen betalen, donateurs dragen allemaal hun steentje bij. Wat we niet goed kunnen begrijpen zijn de handelaren, waar wij allemaal onze sets en antennes moeten halen. Wij de (www.Delta-India-Golf.com) Groep schreven een tijd geleden deze handelaren aan (E-mail) voor sponsering met uiteraard een vermelding naar hun winkel of website. Te gek voor woorden dat er geen enkele voor te strikken was, wetende dat elke nieuwe zendamateur die er bijkomt er voor gaat zorgdragen dat zijn spullen nog aan de man te brengen zijn. Het zijn en blijven middenstanders !!

Gelukkig zijn de bedragen die overschieten voldoende voor de website ruimte die we nu voor de Digitale Leeromgeving Zend Amateurs gebruiken, de website van www.Delta-India-Golf.com draait ook op die ruimte, de gemaakte kosten hebben nu een beter rendement. Komen we er geld aan tekort dan lappen we het gewoon allemaal uit eigen zak bij want die vrolijke gezichten op de examendagen mogen ons wel wat kosten.

Met vriendelijke groeten namens de vrijwilligers die dagelijks werken en zorgen voor de broodnodige nieuwe aanwas, wij bedanken u alvast voor het promoten van dit initiatief van de toekomst om met de woorden van Wim PA3AGZ af te sluiten.

p.s. En we wisten ook Ton de Ridder te strikken voor het promoten van dit initiatief, Ton de Ridder verdient namens de Delta-India-Golf DX Group een warme douche. Te zien op http://www.delta-india-golf.com/news.php?readmore=67

Wie ook een warme douche verdient is Willem PA3GWA die uren met die knapen bezig is op de Teamspeak server om de personen met raad en daad bij te staan, maar dat bericht is nog in de maak en wordt op 4 April geplaatst op de al eerder genoemde website.
Groeten allen.

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#9 Bericht door pa7wwo »

Hallo amateurs en in wording zijnde amateurs.

Hartstikke mooi dat initiatief van de DIG groep en de DLZA.

Een heel mooi initiatief.

En wat moderne helicopterview betreft dat zal zeer moeilijk worden.
Iedere keer als jonge leden hier van de club trachten via moderne middelen de boel te updaten bij de VERON dan worden deze voorstellen zo verschrikkelijk hard tegengewerkt door de oude conservatieve garde.

Niet zozeer zelfs door het HB maar wel de eigen leden (een groot deel tenminste wat op de VR een ruime meerderheid heeft), willen alles bij het oude laten want het gaat zo al 30 jaar enorm goed (goed te merken aan de enorm toegenomen hoeveelheid kandidaat zendamateurs op de examens ieder jaar???) dus niets veranderen en de kop indrukken die vernieuwingsdrang.

Lekker bij het oude laten en zeker niet moderniseren is het motto van velen binnen de Veron.

Ik heb daar nu genoeg van gehad en ik denk nu ik doe mijn ding wat ik leuk vind help de cursisten hobby wat in de shack en voor het overige, gaat heen en vergrijst u.

We hebben ook gevraagd inderdaad om digitalisering van de cursusboeken en dat was niet mogelijk.

Gelukkig was er de nieuwe cursus voor N van PA0VRO digitaal gratis compact en zonder overtollige bagage.
Voor mij een zeer geslaagd initiatief van hem.

En ook de afdeling Oss kon in Nieuwegein ook een paar gelukkige gezichten zien op de geslaagde cursisten en inderdaad het doet erg zeer om de mensen te zien die niet geslaagd zijn, ik had ook veel liever gezien dat iedereen geslaagd was.

We hopen binnenkort weer te starten met een nieuwe cursus voor N, als er voldoende interesse is, en we hebben gelukkig ook nog een stuk of 5 cursusgevers hier dus die last is ook mooi verdeeld.

Groetjes en daar in regio 25 aan onze buren in ieder geval zeer veel succes met jullie mooie moderne cursus en digitale scholingsinitiatieven.
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

Plaats reactie