De verenigingen

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

De verenigingen

#1 Bericht door coolepascal »

In het April nummer van Electron schrijft een wat oudere amateur een artikeltje over zijn eerste ervaringen bij de Veron, en het feit dat de VRZA binnen zijn amateurkring wel iets heel fouts was.
Uiteindelijk komt het er op neer dat amateur in kwestie twee verenigingen niet meer van deze tijd vind.
Kek een maand later, een tegenreactie van een andere amateur die een soort gelijk verhaaltje schrijft waarin ten gunste van de VRZA de Veron het moet ontgelden.

Hoewel ik verwacht dat het nog wel even duurt voor beide verenigingen in een gezamelijke organisatie zullen opgaan ben ik daar niet zo erg mee bezig.
Wat ik wel heel grappig vond was te lezen hoe (zeker in die vroegere jaren waarin Zendamateurs nog deftige mensen waren) beginnende amateurs schoorvoetend hun eerste schreden binnen de verenigingen zette.

Welicht grappig om nog meer van die verhalen te horen.

Voor mij was het vrij eenvoudig.
Ik was al zeer vroeg (leten we zeggen sinds een jaar of zeven) geintereseerd in radiotechniek, en had een neef die zijn radiolicentie had.
Hij was toendertijd dus uiteraard mijn grote held, en nam mij toen ik een jaar of vijftien/zestien was mee naar de verenigingsavonden van de Veron A22 toen nog in een saai hotel in Valkenburg.
De avonden werden altijd goed bezocht, en het aantal driedelige kostuums was toen voor mijn begrippen nog redelijk hoog.
Heel duidelijk was dat er een aantal mensen waren waar je respect voor diende te hebben, zij hadden altijd gelijk.
Fijn was dat er elke maand wel een of andere lezing werd gegeven, zo leerde je eindelijk eens iets over een onderwerp dat wel interesant was, heel anders dan dat gezanik op school.
Bij de VRZA kwam ik niet, ik wist niet wat en waar dat was, het waren foute mensen, alen de VERON was goed zo leerde ik.
Tot het moment dat ik een aantal jaren later mijn C licentie haalde had ik nooit op de banden geluisterd, geen centen en kennis van zaken om een echte ontvanger te bouwen.
Toen ik lid werd van de vereniging, werd ik ook al vrij snel bestuurslid.
Hoewel in die jaren (hoogtij van de CB toeloop) de VRZA echt een ander publiek trok dan de VERON en ik mij zelf ook meer VERON dan een VRZA type voelde, was dat onderscheid natuurlijk allemaal flauwekul, maar dat wist ik toen niet.

Momenteel ben ik nergens meer lid van, maar notabene tegenover mijn woning hooeguit 30M verderop worden in een samenwerkingsverband tussen VERON en VRZA maandelijks lezingen georganiseerd.
Zelf heb ik daar ook al een paar lezingen binnengehaald en gegeven.
Niemand vraagt je vandaag de dag nog van welke club je bent.

Blij toe.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

pa1bjs
Berichten: 1138
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: De verenigingen

#2 Bericht door pa1bjs »

Ik denk dat het vooral historisch is.
Diverse mensen WAREN het niet eens met de gang van zaken bij de veron dus hebben ze zelf de VRZA opgericht.
Gelijk hebben ze trouwens, alleen er is ondertussen al zo veel tijd overheen gegaan dat er nog maar weinig mensen zijn die echt nog weten wat het probleem was.
Dit zijn ook weer de mensen die de samenwerking in de weg staan.
Op mijn "cluppie"zit alles door elkaar, en dat gaat prima!

Ik heb trouwens mijn keuze gemaakt door het blad, ik vind de CQPA erg onrustig. beetje van hot naar her artiekelen.
De Electron zit er in mijn ogen veel netter uit.

Alleen de artikelen van de CQPA zijn toch weer wat zinvoller, wat gemakkelijker na te bouwen en niet van die hoogdravende techniek of hopeloos verouderde techniek.
Ook komt er wat operator practice aan de bak, dat mis ik wel een beetje aan de Electron.
(Ik vind het blad van de RSGB eigenlijk nog wel het prettigst!)

groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: De verenigingen

#3 Bericht door coolepascal »

Hey Bas,
Ik vind de nieuwe CQ-PA in A4 formaat wel aardig uitzien (kom het niet zo vaak tegen maar ken het wel)
De Electron lees ik wel eens bij een bevriend amateur.
Zelf vind ik beide bladen wat aan de minder technische kant.
Kon de Notities van PA0SE en nu van PA3FWM wel waarderen maar in de meeste gevallen houdt het daar wat mij betreft dan ook op.
Zo zie je maar hoe je van mening kunt verschillen.
Over de inhoud van verenigingsbladen zouden we welicht ook nog wel een thread kunnen opzetten.
Hoe dan ook, het blijft allemaal liefdewerk oud papier.
Elke maand zo'n heel blad volklodderen is een forse opgave hoor, respect voor de redactie teams !
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: De verenigingen

#4 Bericht door Steef »

Schone kans om een bijdrage te leveren.
Lid of geen lid, gewoon insturen.

Altijd leuk om je eigen stukje terug te lezen.
Wie praat luistert niet

pa1bjs
Berichten: 1138
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: De verenigingen

#5 Bericht door pa1bjs »

Dubbel goed punt!
(ook al ben ik persoonlijk niet zo een schrijver 8) )
Er zou ook wat meer voor de beginnende amateur in moeten staan, iets van hints en tips enz.
Wat etiquette of wat operator practice.
De RSGB hebben dat naar mijn neming goed ondervangen, er staan vaak genoeg boeiende stukken in over bijvoorbeeld hoe een YAGI nu echt werkt en hoe je bijvoorbeeld split stations kunt herkennen en werken.
Ook mis ik een beetje de test van bijvoorbeeld de diverse (nieuwe) transceivers.

Groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: De verenigingen

#6 Bericht door coolepascal »

Steef schreef:Schone kans om een bijdrage te leveren.
Lid of geen lid, gewoon insturen.

Altijd leuk om je eigen stukje terug te lezen.
Steef zeker waar, ben ik ook al lang van plan, en ik heb ook wel enige concepten liggen.
Als ik die eens uitgewerkt heb zal ik eens kijken hoe dat spul aangeleverd moet worden.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

Re: De verenigingen

#7 Bericht door wbeekman »

Vergeet ook niet dat op internet, zoals in dit forum, veel wordt geschreven over amateurzaken.
Dit zie je dan niet terug in de bladen.
Ook de filmpjes op Youtube geven veel uitleg over beginnerszaken.
(Zie maar de Youtube filmpjes van K7AGE )

Wat de verenigingen betreft, veel wordt al samen gedaan en de verschillende regio's.
(maar nu nog de HB's van VRZA en VERON )

P.S. Zelf vind ik Funk-Amateur een goed blad, maar bedenk dat dit blad meer commercieeler is.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: De verenigingen

#8 Bericht door coolepascal »

Zo slecht zijn de verenigingsbladen ook niet.
Als ik kijk wat een gemiddeld computertijdschrift weet te bieden, dan is daar aleen maar plaats voor mensen zonder clue en voor verkooppraatjes.
Waneer er copy van enig niveau wordt aangeboden, hoeft het kenlijk niet meer.
Hoe dan ook ik zal proberen wat te dichten voor de verenigingsbladen.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Plaats reactie