Dit jaar laatste DvdRA??

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Dit jaar laatste DvdRA??

#1 Bericht door PA0ETE »

Tijdens de Dag voor de RadioAmateur (28 oktober 2023) sloegen twee dingen in als een bom: de Dag voor de RadioAmateur 2023 was de laatste in de IJsselhallen in Zwolle, maar ook de laatste jaarlijkse dag in deze vorm.

[....]

Remy Denker PA0AGF meldde in zijn openingstoespraak van de dag dat de Dag van de RadioAmateur in deze vorm volgend jaar niet terugkeert. De IJsselhallen in Zwolle worden binnenkort gesloopt om plaats te maken voor een woonwijk. Andere locaties zijn momenteel voor de VERON onbetaalbaar.

Hoe de dag in de volgende jaren vorm gaat krijgen is nog niet helemaal duidelijk. Het idee van het hoofdbestuur is komend jaar een kleiner evenement te houden, en het jaar daarop weer een groot evenement elders in het land. “We weten nog niet precies hoe dat vorm moet krijgen,” zegt Remy later. “Maar wel dat we samen met de evenementencommissie ons uiterste best doen om volgend jaar ook iets moois van de grond te krijgen. Verder zijn we al op zoek naar een locatie voor 2025, maar gezien de torenhoge prijzen is dat niet makkelijk. Zeker is dat we een vorm van de Dag voor de RadioAmateur laten voortbestaan.”

Zie:
https://www.veron.nl/nieuws/hans-remeeu ... ioamateur/
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Dit jaar laatste DvdRA??

#2 Bericht door PA4WK »

Erg jammer dit, vooral de radiorommelmarkt vond ik altijd leuk, na Rosmalen is dit de tweede grote markt die ter ziele gaat.
Een optie is om de toegangsprijzen (fors) te verhogen, maar dan gaan de mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten weer klagen.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Roy pd8rw
Berichten: 494
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Dit jaar laatste DvdRA??

#3 Bericht door Roy pd8rw »

Misschien is het inderdaad wel het juiste moment om het in een andere setup te doen . Kleiner hoeft niet slechter te zijn zijn .
Ik vond de ijsselhallen in zwolle eigenlijk nog zeer ruim voor het gene wat er in stond .

En als je dan van insiders in de organisatie hoort wat de voorzieningen en huur etc kost .. dat kan niet uit . Als we dan ook nog met zn alle gaan klagen en schimpen dat we niet gaan omdat het te “duur” word snap ik wel dat het lastig is om het tot een succes te brengen

73

Gebruikersavatar
PD2HVT
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 sep 2023, 13:28
Roepletters: PD2HVT
Locatie: JO21eu Hoogvliet RT

Re: Dit jaar laatste DvdRA??

#4 Bericht door PD2HVT »

Ik ving iets op over een combinatie samen met het Pinkstercamp?

pe1hzg
Berichten: 924
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Dit jaar laatste DvdRA??

#5 Bericht door pe1hzg »

Ik ga doen wat ik anderen verwijt - aan de zijkant staan en opmerkingen maken. Ik begin dan ook met het maken van excuses aan de organisatoren.

Dat gezegd hebbend:
  • De DVDA probeert "alles voor iedereen" te zijn. Een vlooienmarkt. Ceremonieen. Vonkenboer. Lezingen. Handelaren. Clubstands. Zelfbouwtentoonstelling.
  • Hierdoor beperk je de locaties waar zo iets mogelijk is, want je hebt een grote locatie nodig met een hoop zalen
  • De markt voor conferentielocaties in Nederland is beperkt. Er is een bedrijf wat bijna alle locaties runt. En inderdaad, "ze weten er wel raad mee". Dat gezegd hebbend, je hebt behoorlijke kosten als je mensen in dienst hebt die op rare tijden, weekenden, zeer laat, zeer vroeg, zo'n locatie willen bemannen. Dat maakt het uitbaten niet eenvoudig en laten we niet vergeten dat zo'n ding gewoon gerund moet worden als een bedrijf. Ook de schoonmakers, de broodje-kroket mensen enzo willen gewoon betaald worden.
  • Ook het runnen van een dergelijke locatie is niet eenvoudig. Denk aan wat een gebouw lijdt van dit soort activiteiten, stook, ...
  • Zo'n eventlocatie is ook zeer gewenst voor woningbouw, hij moet namelijk bereikbaar zijn, en met de huidige woningcrisis zijn de ijsselhallen niet de eerste locatie waar we weg moesten omdat het gebouw ophield te bestaan. Ik denk aan het Turfschip.
En dus snap ik wel dat dit lastig wordt. En "een tientje entree" is een schijntje als je bijvoorbeeld de treinkosten meerekent om er te komen.

Wat ik me wel afvraag is of de manier waarop we met dit probleem omgaan, handig is. Ik verwacht niet (maar hoop wel!) dat er iemand is die kan roepen "bij mij in de buurt is een conferentie-ding, en de prijzen zijn anders". De vraag is ook of al deze activiteiten moeten, want het zorgt dat je veel zalen nodig hebt en dat beperkt je. Met excuses aan Remy, geen haar op mijn hoofd die eraan denkt dat ik na een lange, dure treinreis een uur naar toespraken ga luisteren. Ik had de 1953 lezing van Peter graag gehoord maar hoop dat er een opname van gemaakt is.

Vroeger stonden alle handelaren op de DvdA en ze hadden kortingen, je moest wel. Fnuikend werd het event DvdI genoemd.
Een tijd geleden waren er handelaren die publiceerden "we zijn niet op de beurs niet maar hebben die week wel korting" en men sprak er schande van. En tegenwoordig, zou ik echt een IcoYaeWood op de beurs kopen en dan de hele dag met die grote doos slepen, of dit een probleem maken van PostNL/DPD/UPS en het ding websjoppen? En daarmee valt de inkomstenbron van commerciele stands voor de organisatie weg.

Wat ik in de discussie mis is een enquete (beladen woord de laatste tijd, maar goed). "Je gaat naar de DvdA, wat ga je doen". En wat ga je NIET doen? In plaats van een jack-of-all-trade, maak een event waar minder dingen tegelijk moeten. En plotseling zijn de eisen lager, want je hebt minder oppervlak nodig, minder verschillende zalen.

Er zijn in Nederland nog best plaatsen waar een DvdA kan, denk aan het MECC in maastricht, ik heb daar jaren geleden een event gedaan wat veel groter was als de DvdA. Maar denk aan kosten, vervoer, bereikbaarheid en er zijn andere issues.

Maar laten we eerst eens uitzoeken wat we nou eigenlijk willen. En realiseren dat, ja, het zo is dat niet alles meer kan.

(en realiseer je dat de Nederlandse amateurmarkt zwaar, zwaar ongezond is: terwijl in ons omliggende landen de amateurtijdschriften vol staan met advertenties van verkopers, ontbreken in de Nederlandse amateurtijdschriften (meervoud) de meerderheid van de leveranciers. Ja, "advertenties zijn vervelend" maar als 't goed is helpen ze het tijdschrift publiceren. Behalve in Nederland!)

Geert Jan

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dit jaar laatste DvdRA??

#6 Bericht door PA0ETE »

Nee, niet weer een enquete, toch? :lol:

En het MECC is leuk, als je de boze reacties uit het noorden over bereikbaarheid voor lief neemt.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Dit jaar laatste DvdRA??

#7 Bericht door PE1PQX »

Locatie is één ding waar het meeste commentaar op geleverd wordt...
Ga je naar Groningen zijn de mensen beneden de lijn Enschede-Amsterdam boos, ga je naar Maastricht de mensen boven die lijn chagrijnig....
Iedereen tevreden en blij houden is onmogelijk.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Dit jaar laatste DvdRA??

#8 Bericht door PH2LB »

Ik zou het jammer vinden als er geen alternatieve (betaalbare) locatie gevonden kan worden.

Voor mij was het een echt dagje uit en als regelmatige deelnemer van de zelfbouw tentoonstelling ook een uitgelezen kans weer eens te kletsen met andere soldeerbout liefhebbers. En tevens gelegenheid de shack voorraden weer aan te vullen met componenten, curiosa en andere hobby gerelateerde zaken.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Dit jaar laatste DvdRA??

#9 Bericht door PA1AIS »

Ik kan er niet echt om treuren dat de dag voor de handelaar stopt.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dit jaar laatste DvdRA??

#10 Bericht door PA0ETE »

Dag van de Handelaar of dag van de radio importeur wordt vaak gebruikt als denigrerend. Het stamt nog uit de tijd dat mensen die hun apparatuur (deels) kochten als slechte amateurs werden gezien. Het is een beetje flauw. Mij is toen ik voor RAM schreef meermaals verweten dat ik dat als betaald werk deed. Amateurs hoorden volgens die mensen niet aan de hobby te verdienen. Nou ik schreef ook nog voor 10 andere bladen, als er daar ook zo over gedacht werd dan kon je niet meer van het werk leven. De mensen die transceivers leveren doen dat ook niet zonder winst te maken. Kunnen dat ook niet doen.

De laatste tijd hoor ik daar niet zo heel veel kritiek meer op, behalve dat over de dag van de importeur/handel, maar zonder die handelaren (importeurs) zou de zendhobby snel ophouden te bestaan? En ja, ik ben zeker in staat om een moderne transceiver te bedenken, ontwikkelen en er eentje van te bouwen ook. Maar de vraag is of ik die voor mijn tachtigste klaar heb als ik al mijn beschikbare uren daaraan zou besteden. De houdige apparaten worden gemaakt door hele teams. Een zendontvanger jaren 70 stijl voor een paar banden heb ik in drie maanden zeker werkend voor me staan. Ik heb echter in de jaren 70 al het wijze besluit genomen om spullen die ik kan kopen en betalen gewoon aan te schaffen en de zelfbouw te reserveren voor dingen die je niet zomaar kunt kopen als een ATV-zender, of een repeater voor een frequentie waar je die niet zo voor kunt kopen.

Het is echter toch niet fout dat je spullen kunt kopen die nagenoeg alle amateurs nodig hebben om hun hobby te bedrijven? En als het wel fout is, leg me dan graag uit hoe dat zit zodat ik het ook kan begrijpen.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: Dit jaar laatste DvdRA??

#11 Bericht door PA0MJM »

Hi hi, stekker amateur werd het ook wel genoemd. 😉
Maar ik vermoed dat iedereen nu wel koop spullen heeft staan. Het goedkope Alie spul zeker.

Wat ik in de vorige bijdragen mis: het sociale aspect. Ik vind (lees: vond) het net een reunie. En even lekker de contacten opfrissen van buiten de afdeling.
Jammer hoor. We worden nu steeds meer in onze shacks 'opgesloten'. 😒
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dit jaar laatste DvdRA??

#12 Bericht door PA0ETE »

Poll over de Dag van de Radio Amateur:

viewtopic.php?f=12&t=27272
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA0AA
Berichten: 386
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Heelsum - Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Dit jaar laatste DvdRA??

#13 Bericht door PA0AA »

PA0ETE schreef: 19 nov 2023, 16:54 .... En het MECC is leuk, als je de boze reacties uit het noorden over bereikbaarheid voor lief neemt ......
Dat ben ik helemaal met je eens. Bovendien is de omgeving ook prachtig. Plus goedkoop benzine tanken, winkelen in Duitsland, enz.enz.
Daarom ben ik alvast die richting op verhuisd. 8)

73, Ruben, PA0AA.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Dit jaar laatste DvdRA??

#14 Bericht door PH2LB »

PA0MJM schreef: 20 nov 2023, 01:43 Hi hi, stekker amateur werd het ook wel genoemd. 😉 Maar ik vermoed dat iedereen nu wel koop spullen heeft staan. Het goedkope Alie spul zeker. Wat ik in de vorige bijdragen mis: het sociale aspect. Ik vind (lees: vond) het net een reunie. En even lekker de contacten opfrissen van buiten de afdeling.
Spijker op zijn kop.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 321
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Dit jaar laatste DvdRA??

#15 Bericht door Ron01 »

PH2LB schreef: 19 nov 2023, 22:43 Ik zou het jammer vinden als er geen alternatieve (betaalbare) locatie gevonden kan worden.

Voor mij was het een echt dagje uit en als regelmatige deelnemer van de zelfbouw tentoonstelling ook een uitgelezen kans weer eens te kletsen met andere soldeerbout liefhebbers. En tevens gelegenheid de shack voorraden weer aan te vullen met componenten, curiosa en andere hobby gerelateerde zaken.
Helemaal mee eens, maarrr:
Als je (in mijn geval) 2 uur naar de locatie moet rijden, dan €15 entree en parkeren moet betalen, en nog plm €12 voor een broodje en frisdrankje. Dan wordt het een duur uitje.
In mijn geval ben ik dan al €30 kwijt voordat ik binnen ben.
Natuurlijk ben ik me daar bewust van en heb een leuke dag, maar toch.
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Plaats reactie