Dank je wel, Stichting Radio Examens!

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
pe1hzg
Berichten: 924
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Dank je wel, Stichting Radio Examens!

#1 Bericht door pe1hzg »

Morgen, 21 juni, houdt Stichting Radio Examens (SRE) voor de allerlaatste keer een radio-examen. Per 1 juli, zoals je elders in het forum kunt lezen, gaat dit via het CBR.

De "toestand rondom de examens" kent een behoorlijke historie. Vroeger (mijn callsign is uit deze tijd) waren deze examens staatsexamens, waarvoor de jaarbeurshal werd afgehuurd en mensen met duidenden tegelijk examens deden. De RCD (zo heette dat toen), gaf roepletters alfabetisch uit en verbruikte een letter ongeveer in een jaar, dat wil zeggen dat ze van PE1IAA naar PE1IZZ in een jaar "verbruikten". Er waren zendamateurs betrokken bij de examens (als ik me goed herinner was het Flip PA0AD die mijn blok examentafels surveilleerde) maar het ging allemaal via de RCD. Het was een massaal gebeuren in die tijd

Jaren later, toen telefoon, trein en weet ik wat geprivatiseerd werden, gebeurde dat ook met "de examens". Examens werden afgenomen door partijen die gecertificeerd en goedgekeurd waren door de RCD (nee HDTP, of was het al AT-EZ?), maar het waren deze partijen die met stoelen sjouwden en dingen regelden.
Het idee was dat er "meerdere partijen waren met concurrentie" maar dat bleek vooral te spelen voor marifonie-examens. Als ik me goed herinner hebben we voor radiozendamateurexamens een korte periode twee partijen gehad (volgens mij deed "dirksen" dit ook?) maar de belangstelling van de markt bleek zeer beperkt en stopten anderen hier na een korte tijd weer mee.

Omdat RCD/HDTP/AT-EZ/RDI ook geen examens meer afnam, was de enige mogelijkheid om examens af te nemen via de enige partij die overbleef, SRE. Ik weet niet of mensen zich realiseren dat alleen door het vele vrijwilligerswerk van Henk, Gert en de anderen we in Nederland ueberhaupt zendexamen konden doen, en dat is vele-vele jaren zo geweest. We moeten de mensen van het SRE dankbaar zijn dat ze ervoor gezorgd hebben dat examen-doen mogelijk is geweest, voor de afgelopen 15 jaar.
(zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Stichting_Radio_Examens)

Ik hoop dat, nu SRE morgen voor de laatste keer "aan de bak moet", we allemaal deze mensen laten weten dat we het werk waarderen. DANK JULLIE WEL voor het vele werk, vele jaren, dank je wel voor de vele mensen die dank zij jullie nu van de hobby genieten. Binnen onze Scoutinggroep zijn er alleen al een dozijn mensen die jullie aan roepletters geholpen hebben.
Ik hoop dat er nu wat tijd komt om de soldeerbout te gaan stoken (okee, als het weer wat beter is) en jullie ook weer van andere dingen in de hobby kunnen gaan genieten.

DANK JE WEL SRE!

Geert Jan

PA2WN
Berichten: 136
Lid geworden op: 11 jun 2022, 21:14
Roepletters: PA2WN

Re: Dank je wel, Stichting Radio Examens!

#2 Bericht door PA2WN »

Ook ik ben nog van de RCD tijd (ex PE1CCG), maar desondanks +1
73 de PA2WN, Theo

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2568
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Dank je wel, Stichting Radio Examens!

#3 Bericht door PA5COR »

Idem, PD0DBH voorjaar 1977 :mrgreen:
Goede post.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3131
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Dank je wel, Stichting Radio Examens!

#4 Bericht door elsinga »

Zeker bedankt!
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PH7R
Berichten: 1147
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Dank je wel, Stichting Radio Examens!

#5 Bericht door PH7R »

Als alles goed gaat merk je niet wat er achter de schermen allemaal bij komt kijken om examens in goede banen te leiden. Ook een groot dank je wel van mijn kant!
Examen van recente datum (N maart en F mei 2021).
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

PA0AA
Berichten: 386
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Heelsum - Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Dank je wel, Stichting Radio Examens!

#6 Bericht door PA0AA »

PA2WN schreef: 21 jun 2023, 05:40 Ook ik ben nog van de RCD tijd (ex PE1CCG), maar desondanks +1
Hier nog één. Van 1972, met als call PA0RNI. Toen was het examengeld fl. 5,-
en voor dat geld kreeg je er nog een kopje koffie bij. :wink:
Alle examens waren toen nog mondeling in het RCD gebouw in Den Haag.

73, Ruben, PA0AA.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Dank je wel, Stichting Radio Examens!

#7 Bericht door pe1rea »

PE1rea, nog uitgedeeld gekregen, examen in Nieuwegein meen ik...
Was nog RCD voor zover ik weet...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Dank je wel, Stichting Radio Examens!

#8 Bericht door PA4WK »

Heb ook nog zitten klappertanden achter een klaptafeltje in een koude jaarbeurs PD0EDN
Ja ook nog zo'n stickertje gehad, PTT-RCD AM-zender stond er op, moest op alle zenders die ik in huis had zei de RCD dus gehoorzaam als ik ben heb ik er op de magnetron ook een geplakt.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

sottezero
Berichten: 816
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Dank je wel, Stichting Radio Examens!

#9 Bericht door sottezero »

nog van de blokhut tijd in nieuwegein met hordes mensen van veron en vrza die je als lid wilde hebben...

ik ben wel blij dat er nog mensen de moeite namen om examens af te nemen... jammer dat ik er geen tijd voor heb.

sre, thanks .

Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Re: Dank je wel, Stichting Radio Examens!

#10 Bericht door Charles_ »

Dank Geert Jan voor de achtergrondinformatie. Daarover hoor en lees je gewoonlijk nooit iets.
Ook opmerkelijk zijn de naamswijzigingen die in de loop van de tijd plaatsgevonden hebben. De laatste wijziging is nog geen half jaar geleden...

Mijn examen was voorjaar 1980 en kreeg enkele weken later mijn eerste roepletters: PD0LHE
Niet heel veel later voor C opgegaan en... gezakt met 1 teveel foutief beantwoorde vraag. Is bij het eerstvolgende examen alsnog goed gekomen, mede dankzij een goede cursusleider in Hilversum (PA3BMV).
Voor de examens moest men in Nieuwegein zijn en het was schriftelijk, meerkeuze antwoorden.
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 420
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: Dank je wel, Stichting Radio Examens!

#11 Bericht door PD2EW »

.

Dankjewel, Geert Jan (PE1HZG) voor het aanslingeren van dit onderwerp.
Ik wil de pluim geven met een wat langer epistel..

Ik heb in 2013 radioexamen gedaan en mijn opgave hiervoor ging op een heel fijne maar aparte manier. De naam van de persoon met wie ik over die opgave voor dat examen telefonisch overlegd heb weet ik niet meer, maar de gang van zaken staat me nog wel bij en ging ongeveer als volgt:

Ik kreeg begin 2013 van slag op stoot een gezondheidsdiagnose die niet veel goeds voorspelde, mijn conditie en gezondheid gingen in korte tijd met rasse schreden achteruit. Ik realiseerde mij dit terdege en hield me in gedachten met een hobby voor de toekomst bezig, mocht ik fysiek achteruit gaan na behandeling (en die kans was best wel groot). Zo kreeg ik dan ook interesse in een radiozendamateurexamen.

Met die 'gezondheidsboodschap' op zak en ook de bagage van 'vroeger' (de MTS in Deventer) heb ik de examencommissie gebeld en mijn gezondheidssituatie uitgelegd. Ook vertelde ik dat een paar weken daarna mijn behandeling zou starten en dat er voor mij voorlopig dan geen mogelijkheden meer zouden zijn om een examen te kunnen doen. Na een korte overweging werd telefonisch toegestemd dat ik bij hoge uitzondering mocht toetreden tot het volgeboekte examen, dat een paar weken erop zou plaatsvinden. Dat examen bleek dan wel voor 'N' te zijn, want 'F' was toen al echt helemaal volgeboekt. Maar om dat er ook nog bij te doen bleek achteraf voor mij en qua conditie al helemaal geen optie meer.

In een propvol examenlokaal van het Amersfoortse hotel werd bij de toegangsdeur van het zaaltje nog net tafeltje nr. 37 geplaatst en daaraan mocht ik examen doen. Nadien heb ik de begeleiding en examinatoren achter de tafel daar nog wel hartelijk voor bedankt en PD2EW werd daar dus een feit. Inmiddels waren bij mij 'de knollen' na dat examen echt helemaal op en ik moest vanuit Amersfoort ook weer terug naar huis. Op de terugweg ben ik nog nooit zo vaak gestopt…

In de tijd daarna heb ik me geconcentreerd op behandeling, gezondheid en herstel en na jaren is nu alles redelijk onder controle. Qua licentie heb ik het maar gewoon bij 'N' gelaten, ook omdat ik nog niet een praktiserend radiozendamateur kon zijn.

De radiohobby heb ik daarna nog niet in de praktijk kunnen beoefenen, maar uiteindelijk heb ik toch die draad weer opgepakt. Met een bezoek aan Noorwegen (een vriend van mij woont daar en is enthousiast SWL) heb ik het gebruik van de HF banden weer herontdekt en mijn ouwe Icom 706 ook maar eens uitgebreid getest. Ik ben toen dus echt aangestoken door het radiovirus.

Een andere elektronicahobbyvriend was toevallig en nét voordat mijn gezondheidsproblemen zich aandienden, ook nog eens gestart met de RTL-USB stick icm. de SDR-Sharp software. Hij las erover in een computerblad (tja, die had je toen nog...) en wilde naar zweefvliegtuigen luisteren. Ik wist van het bestaan van die RTL-USB stick en zocht wat om me vanwege die gezondheidsproblemen toch nog een beetje 'bezig te houden'.

Dat lezen hierover heeft mij deels ook door die tijd van behandelingen en gezondheidsproblemen heen geholpen en later bij de JOTA's bleek er ook nog eens interesse voor te zijn. Naar aanleiding daarvan ben ik op het Z.A. forum een topic gestart met diezelfde naam (RTL-USB stick icm. de SDR-Sharp software). Ik vond dat een leuke naam, waar ik veel afleiding aan heb gehad (en nog heb) en ook heb ik een internetsite gemaakt over deze RTL-USB materie... en de rest 'is history'...

Zonder toelating als de nummer 37 en dat extra tafeltje was ik met de radiohobby waarschijnlijk nooit zover gekomen en hadden jullie er minder over kunnen lezen... ;-)

Jullie begrijpen het nu: ook van mij een diepe buiging en een dikke pluim!


.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Dank je wel, Stichting Radio Examens!

#12 Bericht door Juul - PE0GJG »

pe1hzg schreef: 20 jun 2023, 22:32 Morgen, 21 juni, houdt Stichting Radio Examens (SRE) voor de allerlaatste keer een radio-examen. Per 1 juli, zoals je elders in het forum kunt lezen, gaat dit via het CBR.

De "toestand rondom de examens" kent een behoorlijke historie. Vroeger (mijn callsign is uit deze tijd) waren deze examens staatsexamens, waarvoor de jaarbeurshal werd afgehuurd en mensen met duidenden tegelijk examens deden. De RCD (zo heette dat toen), gaf roepletters alfabetisch uit en verbruikte een letter ongeveer in een jaar, dat wil zeggen dat ze van PE1IAA naar PE1IZZ in een jaar "verbruikten". Er waren zendamateurs betrokken bij de examens (als ik me goed herinner was het Flip PA0AD die mijn blok examentafels surveilleerde) maar het ging allemaal via de RCD. Het was een massaal gebeuren in die tijd

Jaren later, toen telefoon, trein en weet ik wat geprivatiseerd werden, gebeurde dat ook met "de examens". Examens werden afgenomen door partijen die gecertificeerd en goedgekeurd waren door de RCD (nee HDTP, of was het al AT-EZ?), maar het waren deze partijen die met stoelen sjouwden en dingen regelden.
Het idee was dat er "meerdere partijen waren met concurrentie" maar dat bleek vooral te spelen voor marifonie-examens. Als ik me goed herinner hebben we voor radiozendamateurexamens een korte periode twee partijen gehad (volgens mij deed "dirksen" dit ook?) maar de belangstelling van de markt bleek zeer beperkt en stopten anderen hier na een korte tijd weer mee.

Omdat RCD/HDTP/AT-EZ/RDI ook geen examens meer afnam, was de enige mogelijkheid om examens af te nemen via de enige partij die overbleef, SRE. Ik weet niet of mensen zich realiseren dat alleen door het vele vrijwilligerswerk van Henk, Gert en de anderen we in Nederland ueberhaupt zendexamen konden doen, en dat is vele-vele jaren zo geweest. We moeten de mensen van het SRE dankbaar zijn dat ze ervoor gezorgd hebben dat examen-doen mogelijk is geweest, voor de afgelopen 15 jaar.
(zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Stichting_Radio_Examens)

Ik hoop dat, nu SRE morgen voor de laatste keer "aan de bak moet", we allemaal deze mensen laten weten dat we het werk waarderen. DANK JULLIE WEL voor het vele werk, vele jaren, dank je wel voor de vele mensen die dank zij jullie nu van de hobby genieten. Binnen onze Scoutinggroep zijn er alleen al een dozijn mensen die jullie aan roepletters geholpen hebben.
Ik hoop dat er nu wat tijd komt om de soldeerbout te gaan stoken (okee, als het weer wat beter is) en jullie ook weer van andere dingen in de hobby kunnen gaan genieten.

DANK JE WEL SRE!

Geert Jan

Hoi Geert Jan,

"staatsexamen" ? Waar leid je dat uit af ?

En je vergeet een hele groep die voor jou examen deed en bijv. in 1975 net als ik , 1 nov 1975, die hun roepletters zelf mochten uitzoeken en PE0xxx kregen.
In Den Haag. En daarna met doorstromen werd het PA2xxx. Uiteindelijk werd het PE1xx. De groep die nog PE0xxx heeft is niet zo groot meer. Dus ik blijf lekker PE0GJG. Zeldzaam dus en ook nog met m'n "naam"

Maar verder chapeau SRE.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Dank je wel, Stichting Radio Examens!

#13 Bericht door PE1PQX »

Ik heb in totaal 3x examen gedaan in Nieuwegein. Bij mijn weten georganiseerd door RCD/RDR/AT-EZ/RDI (of welke naam ze droegen destijds).
1x voor wat nu N (PD0RJH gekregen toen) is en 2x voor wat nu F (toen al PE1PQX) is. Dit was de eerste helft van de jaren '90 van de vorige eeuw.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

celal
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jun 2011, 23:22

Re: Dank je wel, Stichting Radio Examens!

#14 Bericht door celal »

Beste amateur (s) ik zou graag een cursus N licentie willen volgen in groep of digitaal. Waar zou ik dit eventueel kunnen volgen. Ik kom uit de buurt van Zwolle. Alvast bedankt voor de reacties. Mvg 73!!

PH7R
Berichten: 1147
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Dank je wel, Stichting Radio Examens!

#15 Bericht door PH7R »

celal schreef: 24 dec 2023, 22:28 Beste amateur (s) ik zou graag een cursus N licentie willen volgen in groep of digitaal. Waar zou ik dit eventueel kunnen volgen. Ik kom uit de buurt van Zwolle. Alvast bedankt voor de reacties. Mvg 73!!
Zoek even op DLZA, digitaal of IWAB wekelijks online in een groepje. Daarnaast lokale Veron/VRZA afdeling in Zwolle.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Plaats reactie