VERON VR 2020

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: VERON VR 2020

#61 Bericht door PA4WK »

En dat zal niet snel veranderen, de VERON is niet zo van het veranderen.
Helaas voor hen pikken veel mensen dat tegenwoordig niet meer, en terecht democratie is een heel groot goed.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: VERON VR 2020

#62 Bericht door pe1rxq »

Zijn er dan werkelijk zoveel VR voorstellen die op afdelingsniveau onterecht sneuvelen? Dat is in onze afdeling zeker niet het geval.
Want dat is zo'n beetje het enige verschil. Verder is het vooral smaak.
Directe democratie klinkt leuk, maar in de praktijk zul je altijd een laag ertussen moeten hebben, al was het maar omdat je de leden niet continu kunt lastig vallen met alle beslissingen. Dat is de reden dat alle verenigingen (ook VRZA en DARU) een dagelijks bestuur hebben. Zij doen het dagelijkse werk en worden daar 1x per jaar op afgerekend.
Alle verenigingen zijn dus 'getrapt', het verschil zit hem in het aantal treden.

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 480
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: VERON VR 2020

#63 Bericht door PA0MJM »

Nog steeds volledig off topic:
Ook bij directe democratie in een vereniging komt maar 2 tot 10% van de leden naar de jaarvergadering. En dat is dan ook een minderheid die de meerderheid bestuurd.
Ik zie het verschil niet.
Maar het gaat mij primair om de versplintering, waardoor we geen gemeenschappelijke vuist kunnen maken, maar 3 of 4 knuistjes, waarvan maar 2 mogen slaan. (VERON en VRZA).
En dat allemaal om dat we heel hollands vasthouden aan ons gelijk.
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: VERON VR 2020

#64 Bericht door PA4WK »

Laatste reacties.
@PA0MJM Als je bij de VRZA niet naar de jaarvergadering gaat is dat je eigen keuze, net zoals je de vrijheid hebt om wel of niet te gaan stemmen bij de 2e kamer verkiezingen, alleen moet je dan niet zeuren dat het volgens jou anders moet dan had je maar van je stemrecht gebruik moeten maken.
@PE1RXQ Het gaat het mij er niet om of er veel of weinig voorstellen sneuvelen, het gaat om het democratisch grondbeginsel.
Maar goed, dat is mijn mening, iedereen mag daar van mij anders over denken.
@PA0MJM DARU streeft 1 nationale unie na, of ze dat ooit zal lukken weet ik niet, maar ik wens ze veel succes.
Binnen kort zal ook DARU bij het amateur overleg aan tafel zitten, er is namelijk geen reden meer om dat te weigeren.
Tenslotte, ik ga na dit gezegd hebbende maar stoppen met de hele discussie, we gaan er toch nooit uitkomen, we zijn het in ieder geval over 1 ding eens , namelijk dat we het niet met elkaar eens zijn, maar dat hoeft ook niet. Iedereen moet maar lid zijn van de vereniging die hem of haar het meest aanspreekt, dat is dan wel weer een voordeel van de verdeeldheid.
Gelukkig zijn we ondanks alles allemaal amateurs en lekker bezig met onze mooie hobby, ook ieder op zijn eigen manier.
73 Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: VERON VR 2020

#65 Bericht door pe1rxq »

Welk democratisch grondbeginsel dan?
Je noemt zelf de 2e kamer. Dat is nu net een mooi voorbeeld van een getrapt bestuur. 150 afgevaardigden die namens ons het voor het zeggen hebben. Is dat dan ook in strijd met dat grondbeginsel?
Volgens mij niet.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: VERON VR 2020

#66 Bericht door PA2RU »

pe1rxq schreef:Zijn er dan werkelijk zoveel VR voorstellen die op afdelingsniveau onterecht sneuvelen? Dat is in onze afdeling zeker niet het geval.
Als een VR voorstel op lokaal niveau geen draagvlak heeft wil dat nog niet zeggen dat het landelijk ook zo zou moeten zijn : met andere woorden zou deze meegenomen moeten worden.
Zou dat erg raar vinden dat een dergelijk voorstel de VR niet eens zou halen , want dan draai je de democratie op lokaal vlak al de nek om
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: VERON VR 2020

#67 Bericht door PA3DAT »

Dan loop je wel het risico dat de VR bedolven wordt onder maffe ideeën, die op afdelingsniveau al zijn 'afgeschoten'.
Zou dat dan democratischer zijn?
Dient de afdeling wat dat betreft ook niet als een soort filter?
Anders wordt die VR een meerdaagse aangelegenheid, waarbij de betrokkenen in hotels moeten worden ondergebracht! :D

Als je lid bent van een politieke partij krijg je toch ook niet al jouw ideeën in de Tweede Kamer? Zou niet best zijn.

En die directe democratie zoals bij de VRZA is eigenlijk een slechte zaak, dat heeft zich in het verleden toch al eens bewezen? Een groep gelijkgestemden zag kans het hele bestuur aan de kant te zetten en zelf een alternatief bestuur te vormen. Toen had de VRZA opeens een dubbel bestuur, omdat de oude bestuursleden weigerden af te treden!

Als je bijvoorbeeld met 100 man naar de VRZA jaarvergadering gaat en je vindt dat de exameneisen moeten worden versoepeld en dat vervolgens piraten die een machtiging halen ook toestemming moeten krijgen om Nederlandstalige muziek uit te zenden in de amateurbanden, dan wordt dat voorstel bij meerderheid van stemmen aangenomen en moet het VRZA-bestuur zich hier hard voor gaan maken bij het Agentschap Telecom.
Of zie ik nu iets over het hoofd? :D
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 02 mar 2020, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: VERON VR 2020

#68 Bericht door PA2RU »

Dan zou het al een heel maf voorstel moeten zijn waarvan men op voorhand al weet dat het niks word..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: VERON VR 2020

#69 Bericht door PA3DAT »

Je moet je ideeën dus eerst inbrengen in de eigen afdeling. Goed voorbereiden,
mede-afdelingsleden van te voren bezoeken en overtuigen van je standpunt.
Daarna kan er in de afdeling over worden gestemd. Zijn ze voor, dan zou je
nog steun kunnen vergaren bij andere afdelingen.

Dat lijkt op ideeën die worden ingebracht bij een politieke partij. Je moet eerst
de rest van je eigen partij meekrijgen. Als die het al niet zien zitten dan kun je
het wel schudden (of je zit bij de verkeerde partij :D )

Het lijkt mij allemaal heel democratisch...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: VERON VR 2020

#70 Bericht door PA2RU »

PA3DAT schreef:Je moet je ideeën dus eerst inbrengen in de eigen afdeling. Goed voorbereiden,
mede-afdelingsleden van te voren bezoeken en overtuigen van je standpunt.
Daarna kan er in de afdeling over worden gestemd. Zijn ze voor, dan zou je
nog steun kunnen vergaren bij andere afdelingen.

Dat lijkt op ideeën die worden ingebracht bij een politieke partij. Je moet eerst
de rest van je eigen partij meekrijgen. Als die het al niet zien zitten dan kun je
het wel schudden (of je zit bij de verkeerde partij :D )

Het lijkt mij allemaal heel democratisch...
Waar het mij omgaat is dat als je voorstel binnen je eigen afdeling geen draagvlak heeft terwijl dat landelijk gezien wel zo kan zijn.
Alleen daarom zou ik dat erg zuur vinden als het op lokaal niveau al strand nog voor dat het landelijk podium heeft bereikt...immers heeft dat de rest van de leden in den lande niet bereikt en zijn dus niet in de gelegenheid om voor of tegen te stemmen.
73 René PA2RU

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: VERON VR 2020

#71 Bericht door Bert_1 »

PA3DAT schreef:of je zit bij de verkeerde partij :D )
En daarom is wat keuze tussen meerdere verenigingen niet zo verkeerd :)

Ook ben ik benieuwd hoe een referendum-achtig iets het zou doen en dan via internet. Dat is transparant. Het zou denk ik het proberen waard zijn voor een korte periode om eens te zien of het werkt of dat het al snel net zo'n zooitje wordt als anders.
Bert

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: VERON VR 2020

#72 Bericht door PE1PQX »

Om even terug te komen op het hoofdstukje 'auteursrecht', dat vervalt automagisch 70jaar na publicatie. Tenzij (!!!!) de feitelijke auteur nog leeft, en dat kan volgens mij de VERON zelf niet zijn, maar iemand die het geschrevene aangeboden heeft, een rechtspersoon dus en dat is een vereniging bij mijn weten niet.

Zie https://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/vvv/duur/

Verder heb ik me niet zo heel erg verdiept in de werkwijze van de VERON op bestuurs- en VR niveau, maar ik weet wel door mijn ervaring als bestuurslid bij een reddingsbrigade dat je veel kunt veranderen zolang je de tijd neemt.
Wegens tijd en verschuiven van interesse stop ik dit voorjaar met die bestuursfunctie (PR en Waterhulpverlening), tijd voor 'vers bloed'.

Samengevat: wil je verandering binnen de vereniging, meld je als bestuurslid of lid van de VR en doe iets met je mening en stem. DAN pas kun je veranderingen bewerkstelligen.
Loop dus niet te miepen als je zegt dat de zaken niet juist verlopen, maar onderneem actie om er wat aan te doen. Wacht niet 'een ander regelt het wel', want dat gebeurt gewoon niet.

Zo heb ik dat binnen de reddingsbrigade in Emmen ook gedaan. Op WHV gebied is er wat veranderd ten (vind ik) goede van de club.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: VERON VR 2020

#73 Bericht door pe1rxq »

PA2RU schreef:Waar het mij omgaat is dat als je voorstel binnen je eigen afdeling geen draagvlak heeft terwijl dat landelijk gezien wel zo kan zijn.
Alleen daarom zou ik dat erg zuur vinden als het op lokaal niveau al strand nog voor dat het landelijk podium heeft bereikt...immers heeft dat de rest van de leden in den lande niet bereikt en zijn dus niet in de gelegenheid om voor of tegen te stemmen.
Als er landelijk draagvlak voor is zal er ook wel een afdeling te vinden zijn waar men het met je eens is. (Voor een landelijke meerderheid zullen er toch op zijn minst meerder afdelingen in meerderheid voor moeten zijn)

Maar het blijft een redelijk theoretisch probleem wat je noemt. Ik heb nog steeds geen voorbeelden gezien van realistische voorstellen die niet door de 'afdelings barriere' kwamen.

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: VERON VR 2020

#74 Bericht door Rene - pg3r »

PE1PQX schreef:Tenzij (!!!!) de feitelijke auteur nog leeft, en dat kan volgens mij de VERON zelf niet zijn, maar iemand die het geschrevene aangeboden heeft, een rechtspersoon dus en dat is een vereniging bij mijn weten niet.
Een vereniging is juist wel een rechtspersoon.

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: VERON VR 2020

#75 Bericht door PA1WBU »

PA2RU schreef:
PA3DAT schreef: Dat er auteursrechten op rusten betekent niet automatisch dat ze dan NIET digitaal aan de leden verspreid zouden mogen worden. Maar de buitenlandse ontvanger van die digitale Electrons heeft niet het recht om ze bijvoorbeeld ter download op zijn website aan te bieden.
Dat je een tijdschrift elektronisch ontvangt, als PDF-bestand, betekent niet dat er geen auteursrechten meer op zitten en dat jij er mee mag doen wat je wilt!

Dus zo hypocriet is dat niet. Beetje zwaar aangezet René... :wink:
Het gaat mij er om dat je met het digitaal verspreiden aan buitenlandse leden de kat op het spek bind en dus feitelijk illegale verspreiding uitlokt.
Want wie controleert dat??
Geen mens uiteraard. :mrgreen:

Plaats reactie