Senegal

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Senegal

#16 Bericht door PE4BAS »

Sucses Willy, ik hoop dit keer wel echt een QSO met je te kunnen maken op 60m. Ondanks dat ik een QSL kaart van je heb ontvangen heb ik vorig jaar echt geen QSO gemaakt. Misschien dat iemand anders zo enthousiast was om met mijn call uit te komen om mij op één of andere manier te helpen :-(. Dat is vaak goed bedoeld maar gaat natuurlijk niet werken.

Nog even een tip. Probeer zo hoog mogelijk in de band te zenden. Dus als je de radio op 5357 hebt staan rond de 3000-3200Hz. Ik zag die truc gisteren door FG/F6ITD uitgevoerd en dat werkte fantastisch. Mocht je niet zo een wijd filter in de set hebben zet hem dan op 5358 en zend rond de 2000Hz uit. Het voordeel is dat je daar minder stations hebt en minder QRM dus. De zwakkere stations hebben dan ook een kans. Zodra je gespot word weten ze je toch wel te vinden ;-)

Tot werkens...

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Senegal

#17 Bericht door on4avt »

Bas, ik probeer wat ik kan,het is ,was een stormloop. Als ik zie dat er tot 2 kw gebruiken dan is het soms hopeloos.
Ik moet je toch ergens gezien hebben dat je in lijn log book staat,hi!.
Ik haal er het beste uit.Ik hoop je te werken, en nog vele andere natuurlijk.
Het word vast weer leuk,dit is een pile up die ik de baas kan, anders dan in cw.
Ook ssb natuurlijk.Hoop dat de propagatie beetje goed is. Het word voor mij veel in het donker werken.
Er de opening naar de US er is draait het rond middernacht in Senegal.
Tot ziens,horens.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Senegal

#18 Bericht door PE4BAS »

Ik ontvang je goed op het moment op 60m Willy. Maar helaas jij mij nog niet....misschien lukt het later....

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Senegal

#19 Bericht door on4avt »

hey tnx for replay, voor rapport over de antenne; deze namiddag op gehangen ,38 c en een hete wind, hi, daarna in zwembad.
Heb al een NL station, antenne misschien in goede richting dan. ik over weeg om F/H te doen,
om sneller te kunnen gaan.
willy
ik hou je in de gaten, heb je nu niet gezien

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Senegal

#20 Bericht door PE4BAS »

Willy, je was hier ongeveer -14dB op piek. Dat is prima hoor. F/H is een optie ja...maar dan op een andere freq.? TR8CA werkte op 5760 F/H.
Heb helaas mijn antennemast/antenne op lage stand staan vanwege de wind anders was het misschien gelukt. Zag dat je PA7TWO werkte...maar ging ook met moeite. We blijven het proberen...

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Senegal

#21 Bericht door PE4BAS »

Willy, ik hoop dat je dit leest. Je was weer prima te nemen deze avond. Zelfs -8dB decodes gezien. Helaas voor jou riep half europa naar jou en had ik het idee dat je door de QRM eigenlijk maar een paar QSO's kon maken. Misschien is F/H een optie? Zou ik niet op 5357 doen maar op 5360 of hoger...ik hoop dan ook eens succes te hebben...

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Senegal

#22 Bericht door on4avt »

Hallo,Bas, ja ga ik doen deze avond. Ook zijn er verschillende die maar blijven aanroepen,zoals TWO , die weet dat hij in de log staat en toch weer aanroepen. Zo heeft iemand anders de kans niet.
Ik laat het hier weten.
ps ik werkte gisteravond 35 stations

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Senegal

#23 Bericht door on4avt »

on4avt schreef:Hallo,Bas, ja ga ik doen deze avond. Ook zijn er verschillende die maar blijven aanroepen,zoals TWO , die weet dat hij in de log staat en toch weer aanroepen. Zo heeft iemand anders de kans niet.
Ik laat het hier weten.
ps ik werkte gisteravond 35 stations
Bas voor de goede orde ,ben ik hound of Fox;
Ik wil het goed doen, nog niet deze optie gebruikt.
Ik meen dat het dx station zend boven de 1000 en niet onder de 1000 kan, dan ben ik de Hound,

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Senegal

#24 Bericht door PE4BAS »

Ook zijn er verschillende die maar blijven aanroepen,zoals TWO
Hij, en een aantal anderen zijn daar niet zo zeker van. Ik heb je gisterenavond een beetje gevolgd en zag dat je bij meer dan de helft van de stations geen 73 of RR73 gaf als bevestiging dat je hun rapport had ontvangen. Logisch dat men dan toch blijft aanroepen. Mijn buurstation PA4O was er o.a. 1 van. Ook al zegt jouw programma dat het station gelogd staat (pop-up?) dan nog is het wel verstandig de cyclus te laten doorlopen. Dus volledig QSO.

F/H ofwel fox/hound is misschien verstandig om de handleiding op dit gebied een beetje te lezen. Jij bent de fox en wij zijn hound. De honden moeten dus op de vos jagen ;-)

Hoe het werkt? Tja, ik mag de F/H mode niet gebruiken en heb het nog nooit getest. Ik denk gewoon proberen...iedereen maakt fouten. Daar leer je weer van...

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Senegal

#25 Bericht door on4avt »

PE4BAS schreef:
Ook zijn er verschillende die maar blijven aanroepen,zoals TWO
Hij, en een aantal anderen zijn daar niet zo zeker van. Ik heb je gisterenavond een beetje gevolgd en zag dat je bij meer dan de helft van de stations geen 73 of RR73 gaf als bevestiging dat je hun rapport had ontvangen. Logisch dat men dan toch blijft aanroepen. Mijn buurstation PA4O was er o.a. 1 van. Ook al zegt jouw programma dat het station gelogd staat (pop-up?) dan nog is het wel verstandig de cyclus te laten doorlopen. Dus volledig QSO.

F/H ofwel fox/hound is misschien verstandig om de handleiding op dit gebied een beetje te lezen. Jij bent de fox en wij zijn hound. De honden moeten dus op de vos jagen ;-)

Hoe het werkt? Tja, ik mag de F/H mode niet gebruiken en heb het nog nooit getest. Ik denk gewoon proberen...iedereen maakt fouten. Daar leer je weer van...
Oke maar TWO heeft me een mail gestuurd en daar heb ik op geantwoord dat hij in de log staat, dus, maar ok,
ik let erop dat het vlotter verloopt;
Ik dacht na de popup dat het goed was, maar ik zet de qso in clublog,staat op qrz.com aangegeven.
Ik krijg de popup nadat ik van het tegenstation De 73 heb ontvangen,dan moet het toch oke zijn.
ben wel een lange tijd niet met ft8 bezig geweest, maar het komt wel weer, :D
20200220_084808_resized.jpg

- PD2SKZ -
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Senegal

#26 Bericht door - PD2SKZ - »

Ik zag je net op 40 meter voorbij komen een aantal keer ! Jammer dat ik geen QSO met je kon maken, ik zie net op de reporter dat je QSY naar 60 meter bent. Succes daar !

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Senegal

#27 Bericht door PE4BAS »

Willy, bedankt voor het QSO op 60m :D . Eindelijk toch gelukt. Mooie vakantie shack heb je daar. Leuk de foto te zien ervan. Je signaal varieerde hier van -11 to -18dB. Over het algemeen ben je gewoon zeer goed te ontvangen.

73 en nog veel plezier daar...

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Senegal

#28 Bericht door on4avt »

Bedankt Bas voor de replay.ja je zat er ineens tussen, hi!Had je direct gezien.
Ik ga morgen mijn antenne hier eens proberen op te zetten.

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Senegal

#29 Bericht door pa4o »

Tnx qso Willy.

Peter PA4O

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Senegal

#30 Bericht door on4avt »

pa4o schreef:Tnx qso Willy.

Peter PA4O
:D

Plaats reactie