Lid worden van een vereniging maar welke?

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#31 Bericht door Bert_1 »

Ik denk dat Chantal ondertussen wel begrijpt hoe de zendamateurwereld in Nederland in elkaar zit, waarom zou je daaraan mee willen doen als je ook gewoon zonder enige vorm van verenigen kunt?
Bert

-Verwijderd account

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#32 Bericht door -Verwijderd account »

PA3DAT schreef:
PE1KVL schreef:
chantal31 schreef:Je kan toch beter 1 vereniging hebben dan sta je ook sterker tegen over instanties.
Dat is het idee waarmee DKARS is opgestart, die wilde gewoon alles verenigen.
Een nieuwe club (stichting) oprichten om alles te verenigen? :roll:
Is dat niet net zoiets als een nieuwe godsdienst bedenken, om de bestaande geloven te verenigen?
Dát gaat van zijn leven niet lukken, en dat zie je dus ook bij DKARS...
Oei, om nu het geloof als voorbeeld te gaan noemen :oops:
Daar worden juist heel veel oorlogen om gevoerd, wereldwijd.

En wat DKARS wil, gaat inderdaad ook niet lukken. Het lukt DKARS niet eens om zèlf een vereniging te gaan worden :mrgreen:
Het probleem hier in dit land is dat iedereen zijn/haar eigen groepje wil hebben. Een gevolg van de verzuiling die we hier decennialang gekend hebben. Daarom bestaan er ook zoveel omroepverenigingen in dit land. Moeten we die dan ook gaan samenvoegen tot één landelijke omroepvereniging?

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#33 Bericht door Juul - PE0GJG »

PE2CH schreef:
PA3DAT schreef:
PE1KVL schreef:
chantal31 schreef:Je kan toch beter 1 vereniging hebben dan sta je ook sterker tegen over instanties.
Dat is het idee waarmee DKARS is opgestart, die wilde gewoon alles verenigen.
Een nieuwe club (stichting) oprichten om alles te verenigen? :roll:
Is dat niet net zoiets als een nieuwe godsdienst bedenken, om de bestaande geloven te verenigen?
Dát gaat van zijn leven niet lukken, en dat zie je dus ook bij DKARS...
Oei, om nu het geloof als voorbeeld te gaan noemen :oops:
Daar worden juist heel veel oorlogen om gevoerd, wereldwijd.

En wat DKARS wil, gaat inderdaad ook niet lukken. Het lukt DKARS niet eens om zèlf een vereniging te gaan worden :mrgreen:
Het probleem hier in dit land is dat iedereen zijn/haar eigen groepje wil hebben. Een gevolg van de verzuiling die we hier decennialang gekend hebben. Daarom bestaan er ook zoveel omroepverenigingen in dit land. Moeten we die dan ook gaan samenvoegen tot één landelijke omroepvereniging?

Wat betreft dat laatsteNEE, want ik heb 35 jaar gewerkt met de verschillende Omroepen. Er is wel degelijk verschil.
Maar typisch weer een kreet vanaf de zijlijn zonder je goed te verdiepen. Als ik jou zo volg heb je daar tijd genoeg voor.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Solostar
Berichten: 95
Lid geworden op: 16 jul 2015, 12:11

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#34 Bericht door Solostar »

De Ooievaars binnen de volksvertegenwoordiging zijn weer druk voor hun nakomelingen. :)

In Den Haag zijn ze slecht gevederd, staan hoog op de poten en hebben een grote snavel.
Ze klepperen dat het een lieve lust is, alleen niet altijd respectvol en laten wel vaak iets vallen..... :te pas en onpas.

Succes met het vinden van een juiste keuze morgen.... :roll:

chantal31
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 feb 2019, 19:05

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#35 Bericht door chantal31 »

PE1KVL schreef:
chantal31 schreef:Je kan toch beter 1 vereniging hebben dan sta je ook sterker tegen over instanties.
Dat is het idee waarmee DKARS is opgestart, die wilde gewoon alles verenigen.

chantal31 schreef: Welke vereniging heeft een getrapte democratie?
Een getrapte democratie is niet geheel transparant en neigt toch meer naar dictatoriale trekken?
Dat is de Veron en hier wordt ook vaak over geklaagd.
Oke dus de Veron heeft dus een getrapte democratie, hier ben ik totaal geen voorstander van, en het kan ook gevaarlijk zijn als je als vereniging hier niet zorgvuldig mee omgaat.
Want het gevaar bestaat uit dat als er binnen de vereniging "groepjes of vrienden van vrienden " ontstaat deze een vereniging compleet kunnen gijzelen door steeds weer de zelfde personen naar voren te schuiven voor bestuurs functies zij dat dit soort groepjes de totale controle/macht heeft over de gehele vereniging en zo hun wil en wat zij goed vinden tot uitvoer laten brengen door hun vrienden in het bestuur, en de rest het maar het nakijken heeft.

chantal31
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 feb 2019, 19:05

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#36 Bericht door chantal31 »

PE1KVL schreef:Ik denk dat Chantal ondertussen wel begrijpt hoe de zendamateurwereld in Nederland in elkaar zit, waarom zou je daaraan mee willen doen als je ook gewoon zonder enige vorm van verenigen kunt?
Ik heb het nu een beetje door hoe het werkt, het is net politiek, als iemand een vereniging niet meer leuk vindt of niet bij hem vindt passen zoekt hij gelijk gestemden en begint een vereniging/clubje voor zich zelf.

Waar ons het vooral om gaat is qsl post in de toekomst, en ja wij hebben een keus gemaakt door alles te lezen van de bevindingen/ervaringen van anderen.

Wij gaan ons richten op de Vrza wij denken dat deze het beste bij ons past, te meer om de open democratie, digitale magazine, afdeling in de buurt en verzekerd van qsl post.
Maar dit is de stap die wij gaan nemen als wij onze examens hebben gehaald, daar willen wij ons eerst op focussen, de rest komt later maar het is wel leuk zo om informatie in te winnen.

Beko
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 aug 2018, 23:22

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#37 Bericht door Beko »

Chantal, kun jij mij uitleggen wat er gevaarlijk is aan een getrapte democratie waarin kleine groepjes niet de mogelijkheid hebben om een vereniging een verkeerde kant op te dwingen tegen de wil van de meerderheid, terwijl bij zogenaamde directe democratie met een kleine groep de hele vereniging overgenomen kan worden?

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#38 Bericht door PA8MC »

Beko schreef:Chantal, kun jij mij uitleggen wat er gevaarlijk is aan een getrapte democratie...
Ik wacht met spanning op het antwoord. Als een "getrapte democratie" écht gevaarlijk is ga ik toch overwegen om lid te worden van een land zonder die gevaarlijke democratie.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#39 Bericht door Bert_1 »

PA8MC schreef:
Beko schreef:Chantal, kun jij mij uitleggen wat er gevaarlijk is aan een getrapte democratie...
Ik wacht met spanning op het antwoord. Als een "getrapte democratie" écht gevaarlijk is ga ik toch overwegen om lid te worden van een land zonder die gevaarlijke democratie.
DOESLIEF ;), een synoniem van gevaar is risico en de rest was al netjes vermeld lijkt me. Maar de keuze was gemaakt dus nu snel iedereen bedanken voor de input en een slotje er op Chantal :)
Bert

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#40 Bericht door pe1rxq »

PA3DAT schreef: Bij de Veron gaan de voorstellen waarover gestemd moet worden eerst naar de afdelingen. Die afdelingen
kunnen dat bespreken, samen tot een oordeel komen en die sturen per afdeling 2 afgevaardigden naar de
jaarvergadering. Die twee stemmen daar namens de afdeling. Zo kan in principe iedereen meestemmen,
als je tenminste op die afdelingsavond aanwezig was.
Nadeel: niet alle afdelingen zijn even groot, maar ze hebben wel allemaal een even grote stem.
Dat klopt niet helemaal: De afdelingen krijgen bij de VR een aantal stemmen gebaseerd op het aantal leden.
Grotere afdelingen hebben dus ook een grotere stem. (Het gaat per deel van 25 leden, dus een kleine afdeling met 26 leden heeft 2 stemmen en heeft dus relatief gezien iets meer stem per lid dan bijvoorbeeld een afdeling met 250 leden welke 10 stemmen heben)

Overigens heeft een getrapte democratie ook wel voordelen behalve het eerder gemelde 'overdonderd worden door een meute':
In een afdeling worden de voorstellen besproken en wordt een afvaardiging gekozen door de leden die een stemadvies mee krijgen.
Op die manier kun je dus al best veel invloed hebben zonder zelf naar de ALV te hoeven gaan.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#41 Bericht door PA3DAT »

Dank voor je aanvulling, dat wist ik niet!
En ik zie ook niet zoveel kwaad in getrapte democratie. Een referendum, als een vorm van directe democratie,
is ook leuk :roll: ! Vooral sinds we social media hebben. Kijk maar naar Engeland en de brexit! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Beko
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 aug 2018, 23:22

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#42 Bericht door Beko »

Ik ben ook benieuwd of de voorstellen die op de ALV van de VRZA worden aangenomen of afgewezen zijn besproken met de leden in de afdelingen.

Of is het mogelijk daar op de ALV beslissingen te nemen door het bestuur die niemand eerder buiten de zaal heeft gezien?

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 972
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#43 Bericht door PA0BAK »

Beko schreef:Ik ben ook benieuwd of de voorstellen die op de ALV van de VRZA worden aangenomen of afgewezen zijn besproken met de leden in de afdelingen.

Of is het mogelijk daar op de ALV beslissingen te nemen door het bestuur die niemand eerder buiten de zaal heeft gezien?
Een voostel dient van te voren (ik dacht 1 week) schriftelijk ingediend te worden.
Deze wordt/werd dan op de ALV voorgelezen, waarna de aanwezige leden mogen stemmen.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Beko
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 aug 2018, 23:22

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#44 Bericht door Beko »

En die voorstellen kunnen door een individueel lid worden gedaan zonder dat in de verste verten anderen daar hun gedachten over hebben laten gaan?

SWL NL5321 - 1965
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 mar 2018, 15:53

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#45 Bericht door SWL NL5321 - 1965 »

chantal31 schreef:
PE1KVL schreef:
chantal31 schreef:Je kan toch beter 1 vereniging hebben dan sta je ook sterker tegen over instanties.
Dat is het idee waarmee DKARS is opgestart, die wilde gewoon alles verenigen.

chantal31 schreef: Welke vereniging heeft een getrapte democratie?
Een getrapte democratie is niet geheel transparant en neigt toch meer naar dictatoriale trekken?
Dat is de Veron en hier wordt ook vaak over geklaagd.
Oke dus de Veron heeft dus een getrapte democratie, hier ben ik totaal geen voorstander van, en het kan ook gevaarlijk zijn als je als vereniging hier niet zorgvuldig mee omgaat.
Want het gevaar bestaat uit dat als er binnen de vereniging "groepjes of vrienden van vrienden " ontstaat deze een vereniging compleet kunnen gijzelen door steeds weer de zelfde personen naar voren te schuiven voor bestuurs functies zij dat dit soort groepjes de totale controle/macht heeft over de gehele vereniging en zo hun wil en wat zij goed vinden tot uitvoer laten brengen door hun vrienden in het bestuur, en de rest het maar het nakijken heeft.

Dit gedeelte riekt naar wijsheid van een goed ingelicht en doorspekt bestuurslid binnen een vereniging waar de oudheid een lange baard heeft...... :)

pd0hdf

Plaats reactie