Aanmelders DLZA-N DLZA-F en DLZA-CW cursus wederom welkom.

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
pa3gv
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 feb 2006, 03:20

Aanmelders DLZA-N DLZA-F en DLZA-CW cursus wederom welkom.

#1 Bericht door pa3gv »

Digitale Leeromgeving Zend Amateurisme afgekort D.L.Z.A.

Er zijn overal in het land mensen welke graag zendamateur willen worden, maar hun weg niet vinden omdat goede cursus begeleiders of een cursus locaties schaars zijn, mede hierdoor is er de laatste jaren een terug lopend aantal kandidaten voor het F & N examen, voor de D.L.Z.A. is dit een reden om hier iets aan te doen.

Luister-amateurs moesten voorheen een cursus-lokaal bezoeken om aan een cursus deel te kunnen nemen, dat hoeft nu niet meer omdat er ondertussen meerdere middelen voorhanden zijn om aan dit probleem een einde te maken. Met de komst van internet samen met het Voice over IP programma als TEAMSPEAK kunnen we de tegenhangers van de digitale communicatie laten zien dat er veel meer mogelijk is. Het initiatief van zend-amateurs en TEAMSPEAK is een van die middelen die het mogelijk maakt om de cursisten die verspreid over het hele land en eigenlijk gehele wereld mee te laten doen aan deze opzet. We gaan nu al voor de 4e keer cursisten gaat opleiden voor het N & F examen.

Het was regelmatig zo dat cursisten vooraf afhaakten omdat ze te veel kilometers moesten afleggen om bij een cursus aanwezig te kunnen zijn, de reistijd die voorheen verloren ging kan nu gebruikt worden om mee te doen aan deze cursus. Als je net even 20 minuten tijd beschikbaar hebt om iets aan de cursus te doen dan kan dat nu, gewoon de computer aan en via internet de cursus volgen. Geen E-mailtje sturen voor huiswerk controle, nee gewoon 100% mondelinge ondersteuning op de TeamSpeak server van de Delta-India-Golf DX groep met een van de beschikbare docenten.

Deze docenten zijn zend-amateurs die het fel begeerde papiertje al in hun bezit hebben en sommige hebben de les-stof zo goed begrepen dat ze nu meehelpen in het geven van de zo hard nodige mondelinge ondersteuning. Deze ondersteuning wordt gegeven op de voor onmogelijk gehouden tijdstippen, van vroeg in de morgen tot zelfs laat in de nacht. Heb je na een tijdje een bepaalde docent voorkeur dan ga je voor uitleg met deze docent naar een van de privé rooms op TeamSpeak voor een praatje.

Weer of geen weer, je kan gewoon lekker thuis met je eigen koffie en koekie deze DLZA-cursus volgen vanuit je eigen luie stoel achter je eigen computertje. Zo heeft elke cursus opzet voor en nadelen maar van deze opzet blijken de voordelen wel erg veel naar voren te komen. Een ander voordeel van deze cursus is dat deze cursus geheel gratis is, geen boeken kopen geen bijkomende brandstof kosten maar heeft als nadeel het bezit van een computer en een internet aansluiting.

De docenten zullen je op de voet volgen bij het maken van de lessen en de testen, zei kunnen ook zien welke lessen en testen je al wel of nog niet hebt gelezen of gemaakt, ze controleren de antwoorden en ook de eventuele voortgang. Maak je onnodig veel foutjes dan zullen ze op de TeamSpeak server graag aan je uitleggen wat een betere aanpak zou kunnen zijn, gaat alles goed dan luister je gewoon lekker mee in de studeer kamer op de TeamSpeak server, alleen de cursisten en docenten kunnen in deze kamers een praatje maken, alle andere kunnen slechts alleen luisteren, storen is onmogelijk. De docenten bepaalden wie wel of juist niets kan zeggen.

Ook is het mogelijk om met de docenten gewoon even privé te gaan in een van de beschikbare privé-kamers, daar kun je dan ongestoord je probleem uitleggen, of gewoon vrijelijk praten over je antwoord keuzes zodat andere cursisten dit niet mee kunnen horen. Kortom mogelijkheden te over om allemaal in dit DLZA promotie verhaaltje samen te pakken.

De cursus is al beproefd en kent al meerdere groepen geslaagde die je op de amateur-banden al kunt horen, sommige cursisten hadden nul ervaring met elektronica of een andere cursus, zei lopen nu met dat zogenaamde fel begeerde papiertje rond.

De cursussen DLZA-N, DLZA-F, en DLZA-CW zijn klaar en uiteraard rest nu alleen nog het verfraaien en verbeteren daar waar nodig. Soms is een ander plaatje net even iets mooier dan de oude, of is een betere uitleg voor bepaalde lesstofdelen aan vernieuwing toe. De cursus is eigenlijk nooit klaar omdat aanpassen van internet bestanden eigenlijk heel direct kunnen plaatsvinden. Het probleem van nieuwe druk kosten is ons gelukkig onbekend, al moeten we vermelden dat vele cursisten wel de nodige inkt-patronen gebruikt hebben om de cursus uit te printen voor eigen gebruik uiteraard.

Operating practise komt ook aan bod omdat er op TeamSpeak praatjes gemaakt kunnen worden, dit is voor de aankomende zendamateur ook belangrijk. Sommige hebben dit deels al geleerd op de 27mc of LPD/PMR frequenties. Op TeamSpeak slingeren de zendamateurs met opzet met de Q-codes wetende dat de cursisten deze toch moeten leren.

Wil je mee doen?
Dat kan lees dan de Aanmelding procedure A t/m Y die op de web-site te vinden is onder DLZA, daar wordt duidelijk uiteengezet wat te doen.
http://www.delta-india-golf.com/readart ... icle_id=39

Met vriendelijke groeten het DLZA-Team
-------------------------

Het bovenstaande artikel is onze actuele DLZA-promo tekst en kan door iedereen doorgestuurd worden om andere er op te wijzen dat er iets bestaat als een Digitale Leeromgeving Zend Amateurs die er voor zorgt dat er nieuwe amateurs bijkomen op de amateur-banden voordat deze verdwijnen naar de commerciële stations die er grof geld voor willen betalen.

Om ze te behouden hebben we nog een reden, de amateur-banden zijn nu voor ons gratis te gebruiken en door dit project ook gratis te behouden. Stuur het bericht a.u.b. door naar elke zend en/of luister-amateur die je kent, om te voorkomen dat het een bom email wordt het verzoek het slechts maar één keer door te sturen naar de luister of zendamateurs die je kent.

Je kunt dit artikel ook gebruiken voor eventule ronde-info, club-bladen of uitprinten en ophangen in je clubhuis.

Vriendelijk groeten namens het DLZA-Team en bij voorbaat onze dank.
http://www.delta-india-golf.com

DELETED

#2 Bericht door DELETED »

DELETED

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

#3 Bericht door PF1JM »

Ik heb het donkerbruine vermoeden dat eenieder die dit forum bezoekt wel weet hoe zendamateur te worden. Vermoedelijk bereik je meer potentieel geïnteresseerd publiek door deze hele lap tekst (die ik overigens niet gelezen heb, want promo-materiaal. Doet me altijd denken aan die grapjassen die je tijdens het eten bellen omdat zogenaamd de kans groot is dat ik teveel betaal voor m'n hypotheek, lening, energierekening, verzekering, etc. en dat zij dat voor veel minder kunnen. Niet dus...) op een electronica- of computerforum te plaatsen.

Voor wat het waard is....

DELETED

#4 Bericht door DELETED »

DELETED

Gebruikersavatar
PH7CW
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 aug 2006, 14:18

#5 Bericht door PH7CW »

Leuk dat de begeleiding nu ook via internet kan.

Mijn mening en ervaring: "afzien" in de vorm van reizen of andere zaken die niet direct met het leren of de hobby te maken heeft, hoeft niet noodzakelijk te zijn om van de hobby te kunnen genieten of iets te kunnen presteren.

Dus DLZA-Team: ga zo door
73,Erik

Gerlo
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 dec 2007, 22:47
Locatie: Regio 03 (Amersfoort)

#6 Bericht door Gerlo »

De één geeft de voorkeur aan klassikale begeleiding, de ander aan zelfstudie en voor weer een ander is de digitale leergang een prima methode.

Ik denk dat de DLZA (maar ook PA0VRO) het gat dat VERON en VRZA hebben laten liggen uitstekend heeft ingevuld. Eigenlijk is het treurig om te moeten constateren dat de grote clubs nog steeds geen mogelijkheid hebben om digitaal te leren (a lá DLZA). Treurig omdat wel continue steen en been geklaagd wordt over de afnemende belangstelling van de hobby. Als ik dan van de voorzitter van een van de grote clubs op PI4AA hoor vertellen dat hij zo blij is dat de club financieel zo gezond is en dat er zelf geld overblijft, dan denk ik: investeer dan eens echt in vooruitgang.

Enthousiastelingen als PA0VRO en de mensen achter de DLZA mogen we dankbaar zijn voor hun innovatieve vermogen: die zorgen ervoor dat de hobby blijft leven / gaat leven bij mensen die nieuwsgierig zijn naar het radiozendgebeuren !

DELETED

#7 Bericht door DELETED »

DELETED
Laatst gewijzigd door DELETED op 06 mei 2008, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.

pa3gv
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 feb 2006, 03:20

Het geeft te denken.

#8 Bericht door pa3gv »

Wim vraagt naar de resultaten, alsof de D.L.Z.A. deze wil verbergen. Het is geen wedstrijd met andere en bescheiden blijven siert dan. Het geeft voor Wim te denken dat ze er niet bij staan. Het Najaar van 2006 hadden we slechts 11 cursisten waarvan er maar 10 slaagde. Maar ook het voorjaar 2007 was de score net boven het landelijk gemiddelde 83%. Nee de DLZA score in het najaar-examen 2007 was slechts 90% en het voorjaars-examen 2008 83% geslaagd voor F en helaas maar 90% voor N.

Kijk Wim dat geeft wellicht iets meer te denken, zoek je zelf even naar het landelijke gemiddelden. Let wel het is geen wedstrijd maar je wilde het weten, dan behoor je netjes antwoord te krijgen zolang je het verdient.

De doelstelling van het DLZA-Team wordt elk half jaar goed bereikt, de promo is juist om nieuwe cursisten aan te trekken omdat de geslaagde verdwijnen naar de amateurbanden. Grote groepen niet geslaagde maakt een de promo overbodig omdat de cursisten dan juist langer blijven hangen. Dat je daar niet aan gedacht hebt geeft voor mij weer te denken, je lijkt wel tegen nieuwe en jonge aanwas.

Amateurgroeten Gerry PA3FBL

Gebruikersavatar
hunter
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 jun 2007, 19:38
Locatie: Eindhoven

#9 Bericht door hunter »

Ik ben 1 van die geslaagden van de DLZA en ik ben erug blij dat ik die stap gemaakt hebt om bij de DLZA/dig te gaan leren! :P :D Ik kan het aan iedereen aanraden om deze manier van leren te doen. De kans dat je slaagt via de DLZA is zeer groot. Ik zit hier geen luchtkastelen te verkopen/te vertellen.

Sommige lui hier en in de nieuwsgroepen posten onder een alias om hun identiteit te verbergen en dan gaan ze de DLZA dissen en claimen dat het niet veel voorstelt en wat niet meer. Maar de feiten liegen er niet om. De DLZA brengt zendamateurs voort. En niet 1 of 2 maar tientallen tegelijk. En wat hebben jullie zelf gedaan he? Hoeveel zendamateurs hebben jullie voort gebracht? Behalve slap lopen kankeren en de DLZA dissen op het net?

Laf vind ik het. Want deze mensen verspreiden onwaarheden over de DLZA. Al is een leugen nog zo snel, de waarheid achterhaald hem wel. Ik denk dat het in deze ook het geval zal zijn.

Maar goed, ik ga genieten van mijn N machtiging :mrgreen:

greetsel,
Jurgen Vergaj

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

#10 Bericht door johnvdpas »

Ik had het hier al zien staan maar iedereen leert op zn eigen manier.

Mensen die weten dat ze niet goed zullen zijn met internet of het leren via internet gaan ook geen internetcursus volgen...

Er zullen altijd nog mensen zijn idd die gebaat zijn bij een klassieke aanpak. Dus gewoon onderwets lessen volgen in een groep/ klas achtig systeem.

Al is het wel zo, dat voor de meeste mensen deze cursus via internet zeker een uitkomst is.

Maar niet voor iedereen, omdat iedereen op een andere manier leert, dromer, doener denker, ed... En niet bij elke leerstijl past nu echt een internetcursus en die mensen zullen er meer bij gebaat zijn een aanpak te krijgen die meer op hun is afgestemt.

Ik denk dat deze cursus 90% kan helpen van de mensen die zendamateur willen worden en 10% niet... Ongeveer ook het zak percentage, maar je moet er ook bij denken dat mensen die weten dat ze niets met zo,n cursus kunnen via internet het ook niet gaan doen...

DELETED

#11 Bericht door DELETED »

DELETED

DELETED

#12 Bericht door DELETED »

DELETED

Gebruikersavatar
PH7CW
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 aug 2006, 14:18

#13 Bericht door PH7CW »

dutch_ham schreef: Ja, als je echter niet uit een cursusboek kunt leren en alles mondeling voorgeschoteld moet krijgen onder begeleiding, dan is dat helaas een doodlopend pad.
Hangt er van af wat je met je zendregistratie wilt doen: als je een set wilt kopen en alleen maar QSO's in SSB wilt maken dan denk ik dat je niet persé een studiebol hoeft te zijn. Maar als je slecht bent in leren denk ik dat je beter niet een all band tranceiver kunt gaan ontwerpen. :roll: Daarnaast hebben we ook gehandicapten onder de zendamateurs waarvan een aantal slecht of niet kunnen zien ........ doodlopend pad? Gelukkig niet in deze wereld :D
dutch_ham schreef: De meest ondoenlijke methode om kennis en inzicht te vergaren is deelnemen aan een forum. Je weet als vragensteller namelijk niet wie zinvolle dingen zegt en wie zand in de raderen strooit met onzin prietpraat.
Ze hebben wel een forum maar geven vooral les. Dus de opmerking over informatie uit een forum halen gaat hier in dit draadje naar mijn idee niet op.
Ook heb je geen garantie dat de leraar, of het nu online of voor de klas is, de juiste informatie geeft. Ook de leraar kan het weleens fout hebben. Dus van wie de informatie ook komt, denk zelf na of het wel klopt.

Zelf hou ik het erop dat een ieder zelf moet kijken wat de beste leermethode is om zijn doel te bereiken. Het hang van de persoon af of het de klassieke methode moet zijn, zelfstudie (in mijn geval) of via internet. Alles heeft z'n voor en nadelen.
Ik denk wel dat je niet per definitie kunt stellen dat bepaalde leermethoden niet kunnen werken.
73,Erik

Gerlo
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 dec 2007, 22:47
Locatie: Regio 03 (Amersfoort)

#14 Bericht door Gerlo »

Je kunt dus eigenlijk het standpunt verdedigen dat de heren van het DLZA team de zaak hebben opgehouden omdat de verenigingen dat initiatief niet meer konden overnemen toen zij buiten verenigingsverband hun initiatieven ontplooiden.
Altijd gedacht dat VERON en VRZA verenigingen waren met leden die op vele fronten innovatief zijn: dat is toch een van de eigenschappen van een amateur die zich bezighoudt met experimenteel onderzoek? Luister op een willekeurige ronde en de helft van de tijd gaat over internet- en overige pc-toepassingen. Ik kan me niet voorstellen dat áls de verenigingen digitaal leren echt als goede lesvorm zouden zien, ze niet in staat zouden zijn om, met meer voortvarendheid dan het kleine team dat zich DLZA noemt, een leeromgeving in elkaar te zetten.

Ik heb geen idee of VRZA of VERON met DLZA in gesprek is/is geweest om te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om tot een gezamenlijk initiatief te komen. Het enige wat ik lees is dat VERON de mogelijkheid onderzoekt om een digitale leergang te ontwikkelen. Of er hierbij gesprekken plaatsvinden met DLZA, geen idee. Misschien dat OM PA3FBL daar iets over kan roepen. Overigens is het bericht dat VERON e.e.a. wil onderzoeken al van geruime tijd geleden. Follow-up is mij niet bekend, niets over gelezen in recente verslagen van de vereniging. In CQ-PA heb ik wel een artikel gelezen over DLZA, VRZA lijkt dan de DLZA wel serieus te nemen.

Mijn stelling is dat áls VRZA/VERON een digitale leeromgeving met ondersteuning zal aanbieden dit veel studenten bij DLZA zal weghouden. Gewoonweg omdat VRZA/VERON bekender zijn bij (beginnende) amateurs dan DLZA. Gezien de opkomst bij verenigingsactiviteiten vrees ik echter dat het VERON/VRZA niet zal lukken om dagelijkse mondelinge ondersteuning te geven, iets wat DLZA wel lukt (met dus dat kleine team). Of DLZA een blijvertje is zal natuurlijk moeten blijken, maar als het ze lukt om een deel van hun cursisten door te laten stromen als docent gaat ze dat zeker lukken.

De resultaten die OM PA3FBL noemt -ik kan ze niet controleren, maar welk belang zou de man hebben om er niet de waarheid over te spreken?- vind ik indrukwekkend. DLZA biedt blijkbaar een degelijke opleiding.

Ik ben afgelopen woensdag zelf aanwezig geweest in Nieuwegein bij de examens en geconstateerd (gewoon door met diverse kandidaten te praten) dat bij de F inmiddels 10% van de kandidaten de studie bij DLZA hebben gedaan en bij de N was dit zelfs 15-20% van de kandidaten. Voor zover ik heb begrepen was dit de eerste maal was dat de F-stof door DLZA werd onderwezen. Eind van het jaar dus ook voor de F procentueel meer cursisten van de DLZA in de examenzaal?

Hiermee lijkt DLZA één van de (nieuwe) hofleveranciers in de aanwas van HAM-operators in Nederland te gaan worden en daarmee zouden we ook moeten onderzoeken hoe we (vanuit VRZA/VERON) dit initiatief kunnen ondersteunen. Wij hebben er immers allemaal belang bij dat we meer amateurs op de banden krijgen en onze radiohobby verder ontwikkelen.

Samen staan we sterker, ik moedig dan ook ieder initiatief aan dat nieuwe amateurs oplevert. Ongeacht of dit initiatief van een gevestigde of van een nieuwe organisatie is.

73
Gerlo

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

#15 Bericht door johnvdpas »

Het heeft er niks mee te maken dat die mensen die niet via zo,n cursus kunnen leren dom zijn. Voor hun en dat is maar een klein % is zo,n cursus niet de manier om het het snelst en effectiefs te leren...

Omgedraaid is dat bij klassiekaal ook zo. Er zullen weer mensen zijn die het veel sneller leren via een internet cursus....

Plaats reactie