ILLW 2017

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

ILLW 2017

#1 Bericht door -Verwijderd account »

Dit voorbije weekend was het weekend van de ILLW 2017.
Heb slechts een handjevol deelnemers gehoord op VHF/UHF. Zonder uitzondering zaten die enkel op 2M in FM-mode.
Het is mij gelukt om met een viertal deelnemers een geslaagde verbinding te maken, waarvan er eentje was op 70cm in USB :D Maar deze verbinding was pas mogelijk na een verzoek van mij aan de betreffende operator...
Het ging dan ook om een echte lokale verbinding over 6,5km afstand met PA6SCH/LH Volgens de operator was dit de eerste (en waarschijnlijk ook de enige) verbinding op 70cm. Voor mij een unieke mogelijkheid om eens een verbinding te maken met mijn Icom IC-402, op batterijvoeding. Deze transceiver wordt slechts sporadisch gebruikt wegens gebrek aan activiteiten op 70... en in SSB zijn activiteiten al helemaal een zeldzaamheid. Mijn signaal was niet sterk, geen meteruitslag meldde het tegenstation PA6SCH/LH, maar wel prima modulatie.
Het zendvermogen van mijn IC-402 schat ik op 2W. Als ik fluit slaat de RF-meter volledig uit, maar bij modulatie komt ie ongeveer halverwege.
Voor de volledigheid: de IC-402 staat voor mijn neus op de plank met een rubberduckje erop :)
Beslist geen slechte prestatie zo vanuit huis deze verbinding.

Wel was de klacht van de deelnemende stations dat er zo weinig activiteit was op VHF. Ze maakten elk slechts enkele tientallen verbindingen, tegen enkelen honderden verbindingen op HF.


Charles - PE2CH

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: ILLW 2017

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Charles, volgens mij woon jij nogal hoog.

Probeer eens een statief met een antenne. HB9CV of klaverblad voor 70cm. De resultaten moeten dan nog veel beter zijn.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

-Verwijderd account

Re: ILLW 2017

#3 Bericht door -Verwijderd account »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Charles, volgens mij woon jij nogal hoog.
Volgens de papieren 13-hoog, volgens wegwijzer in het complex 12e woonlaag. In elk geval betreft het de bovenste woonlaag van deze flat :D
Volgens eigen metingen en berekingen kwam ik uit op 36 meter boven straatnivo, wat gelijk zou staan aan 38 meter boven NAP.
Ik heb sowieso al een prima uitzicht over de stad en het Haagse Bos :D
PA3GNZ, Tjeerd schreef:Probeer eens een statief met een antenne. HB9CV of klaverblad voor 70cm. De resultaten moeten dan nog veel beter zijn.
Een geschikte antenne heb ik al :) KLIK
Als ik vooraf geweten had dat mijn signaal zo zwak zou zijn bij mijn tegenstation, dan had ik absoluut deze kans benut voor een vergelijking. PA6SCH/LH wat dus mijn tegenstation was op 70, werkte met een X30 en een 897D met daartussen ruim 30 meter RG213. Mogelijk dat mijn signaal daardoor gedempt werd, want ik had een betere signaalsterkte verwacht over deze korte afstand.


Charles - PE2CH

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: ILLW 2017

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Lijkt mij goed die antenne te gaan gebruiken.

Als ik mij goed herinner zit er een wat afwijkende chassisdeel voor de antenneaansluiting op de 402. Probeer dit te vervangen door BNC. Voor een N is volgens mij niet zoveel ruimte.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Plaats reactie