Herijking N-amateurs

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Willem-PA5WK
Berichten: 181
Lid geworden op: 13 jul 2015, 13:30
Roepletters: PA5WK
Locatie: Fryske wâlden

Re: Herijking N-amateurs

#136 Bericht door Willem-PA5WK »

PA3DAT schreef:Heeft mijn collega gedaan. In de jaren '90, nog voor we een mobieltje hadden, leek het ons wel handig als
hij ook een Condor mobilofoon in de auto zou hebben. De avond voor zijn N-examen heeft hij de vragenbundel
doorgelezen en hij is geslaagd. :D
,,,

ik zou ook niet weten wat daar mis mee is , ik bedoel als je niet in de techniek bent geintreseerd
maar alleen dx werken o.i.d of totaal niet wilt solderen nou prima toch .
het gaat er tenslotte om dat er nieuwe aanwas bij komt , en dat je de vragen uit het hoofd leert maakt in mijn ogen niets uit .
tegenwoordig met de set aan de computer en digi mode of kleven aan een praatpaal hoef je
ook geen technische kennis te hebben ,,
ALLEEN ACTIEF OP DE BELANGRIJKSTE BANDEN DIE ER ZIJN .... HF ...

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Herijking N-amateurs

#137 Bericht door Bert_1 »

Willem-PA5WK schreef: ik zou ook niet weten wat daar mis mee is
Nou, bijvoorbeeld dat het de bedoeling is om met een examen je kennis te testen lijkt me. Voldoe je daar niet aan dan mag je er ook geen gebruik van maken, daar is CB bijvoorbeeld voor.
Bert

Gebruikersavatar
Willem-PA5WK
Berichten: 181
Lid geworden op: 13 jul 2015, 13:30
Roepletters: PA5WK
Locatie: Fryske wâlden

Re: Herijking N-amateurs

#138 Bericht door Willem-PA5WK »

heb je wel gelijk in natuurlijk maar lullen via een praatpaal van uit de luie stoel met een porto
daar hoef je echt geen raketgeleerde voor te zijn , maar dat is weer een andere discusie hi
ALLEEN ACTIEF OP DE BELANGRIJKSTE BANDEN DIE ER ZIJN .... HF ...

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#139 Bericht door PA3DJS »

Je kunt wel hogere aantallen genereren door de kennis te verlagen, eventueel tot 0 zoals voor CB, maar...

Je legt dan meteen een bom onder het bestaansrecht van de Amateur(satelliet)dienst. Dan zitten we vroeger of later met grote aantallen amateurs, maar geen spectrum, of spectrum waar je niets meer mee kunt.

Oh ja, als land zou je het in je eentje kunnen doen, maar weer vroeger of later wordt onze F dan niet meer gelijkgesteld met HAREC, en dan zit je in dezelfde situatie als België met zijn Basisvergunning die nergens als N wordt erkend.

De amateur(satelliet)dienst wordt gevormd door mensen met aantoonbaar zeker kennisniveau die hun kennis ook buiten de hobby gebruiken (denk aan noodcommunicatie, of (door)ontwikkeling nieuwe technieken). Als die kennis er niet meer is, kom je nergens meer aan tafel.

Ik zou er overigens geen probleem mee hebben als er naast de 40 CB kanalen nog wat lager HF spectrum beschikbaar komt voor vergunning-/registratievrij gebruik (oh ja, natuurlijk wel PLT vrij). Dat is niet om meer geregistreerde zendamateurs te krijgen, maar gewoon omdat ik weet dat die behoefte bestaat.

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Herijking N-amateurs

#140 Bericht door SWL nl 5321 »

Hallo rakkers

Deze uitspraken en gevoelens druisen aardig tegen menige opvatting van de serieuze Radioliefhebber in en bereiken in hoge mate het niveau van defloratie van de minder bedeelden in kennis, kunde en empathie.
Veel plezier morgen in Apeldoorn

73
Robert

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Herijking N-amateurs

#141 Bericht door Bert_1 »

SWL NL 5321 schreef:Hallo rakkers

Deze uitspraken en gevoelens druisen aardig tegen menige opvatting van de serieuze Radioliefhebber in en bereiken in hoge mate het niveau van defloratie van de minder bedeelden in kennis, kunde en empathie.
Veel plezier morgen in Apeldoorn

73
Robert
Hoe bedoel je dat, het eerste deel lijkt mij in tegenspraak met het tweede deel, en de aanhef weer in tegenstrijd met het eerste deel en het tweede deel lijkt me zichzelf ook weer tegen te spreken. En dat allemaal in één zin :)
Bert

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Herijking N-amateurs

#142 Bericht door SWL nl 5321 »

PE1KVL schreef:
SWL NL 5321 schreef:Hallo rakkers

Deze uitspraken en gevoelens druisen aardig tegen menige opvatting van de serieuze Radioliefhebber in en bereiken in hoge mate het niveau van defloratie van de minder bedeelden in kennis, kunde en empathie.
Veel plezier morgen in Apeldoorn

73
Robert
Hoe bedoel je dat, het eerste deel lijkt mij in tegenspraak met het tweede deel, en de aanhef weer in tegenstrijd met het eerste deel en het tweede deel lijkt me zichzelf ook weer tegen te spreken. En dat allemaal in één zin :)
Goede avond Bert,

Ik ben niet zo'n Neerlandicus maar bedoel "met 1 woord"
Matennaaiers.

73

Robert.
Luistervink NL 5321 sinds 1960.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#143 Bericht door PA3DJS »

SWL NL 5321 schreef:
PE1KVL schreef:
SWL NL 5321 schreef:Hallo rakkers

Deze uitspraken en gevoelens druisen aardig tegen menige opvatting van de serieuze Radioliefhebber in en bereiken in hoge mate het niveau van defloratie van de minder bedeelden in kennis, kunde en empathie.
Veel plezier morgen in Apeldoorn

73
Robert
Hoe bedoel je dat, het eerste deel lijkt mij in tegenspraak met het tweede deel, en de aanhef weer in tegenstrijd met het eerste deel en het tweede deel lijkt me zichzelf ook weer tegen te spreken. En dat allemaal in één zin :)
Goede avond Bert,

Ik ben niet zo'n Neerlandicus maar bedoel "met 1 woord"
Matennaaiers.

73

Robert.
Robert, wees eens iets duidelijker. Ik krijg nu het idee dat je gewoon aan het trollen bent. Ik zie namelijk niemand die iemand anders benadeelt, of ergens voor op laat draaien ter eigen gewin.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Herijking N-amateurs

#144 Bericht door Bert_1 »

SWL NL 5321 schreef: Ik ben niet zo'n Neerlandicus maar bedoel "met 1 woord"
Matennaaiers.
Het wordt al duidelijker nu, je vind dat iedereen van alles moet kunnen zonder er moeite voor te doen? Of zijn matennaaiers nu juist diegenen die een examen van zijn waarde willen beroven waar zijn maten wel op hebben gezwoegd :?
Bert

Solostar
Berichten: 95
Lid geworden op: 16 jul 2015, 12:11

Re: Herijking N-amateurs

#145 Bericht door Solostar »

PE1KVL schreef:
SWL NL 5321 schreef: Ik ben niet zo'n Neerlandicus maar bedoel "met 1 woord"
Matennaaiers.
Het wordt al duidelijker nu, je vind dat iedereen van alles moet kunnen zonder er moeite voor te doen? Of zijn matennaaiers nu juist diegenen die een examen van zijn waarde willen beroven waar zijn maten wel op hebben gezwoegd :?


:roll: :cry:
...............
Ik heb ook onmeetbaar gezwoegd in 1980 beste OM..
Hannie.
Hij of zij, die de ogen sluit naar het verleden, is blind voor de toekomst.

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Herijking N-amateurs

#146 Bericht door PD7CW »

Interessant deel uit de openingstoespraak van de VERON DvdRA 2017 door algemeen voorzitter Remy Denker PA3AGF


Er is uitgebreid gesproken over contributie verhoging van de verenigingen aan de IARU organisatie. De UBA en de VERON waren daar op tegen en bij de stemming over dit onderwerp is overeengekomen om de contributie niet te verhogen. Later kregen we te horen dat de VERON haar standpunt ten voeten uit had verdedigd.

Dat klopt; we laten niet over ons heen lopen.

Het gevolg van dit besluit is dat de VERON naar haar leden toe geen contributieverhoging hoeft door te voeren. Zij hebben nu meer geld over voor experimenten.

Onderwerpen die niet bij een specifieke commissie thuis horen worden in een algemene commissie ondergebracht. We hebben getracht zoveel mogelijk vergaderingen van deze commissie bij te wonen.
De VERON heeft drie voorstellen ingebracht
• Harmonisatie van de N-licentie in Europa,
• het plaatsen van een DXCC lijst op de IARU pagina
• en het verzoek aan de verenigingen om zich in te zetten voor een erkenning in het land waar morse beschouwd wordt als een immaterieel cultureel erfgoed.

Alle VERON voorstellen zijn aangenomen.



Goed zo Remy……. ja, gaan jullie je er na al die jaren eens voor inzetten dat de meest elementaire vorm van informatieoverdracht, morse, door de Novice amateur mag gaan worden toegepast op de banden die daarvoor in Nederland aangewezen zijn.
Als dát dan voor elkaar is dan zal ìk eens beoordelen of ik hobbybudget beschikbaar wil stellen om óók eens een Dag van de RadioAmateur bij te wonen of…….. zelfs misschien nog eens lid wordt van een vereniging.
Zoals het tot op heden allemaal gaat ziet het er nog niet naar uit.

Cees

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Herijking N-amateurs

#147 Bericht door Bert_1 »

PD0JIG schreef:
:roll: :cry:
...............
Ik heb ook onmeetbaar gezwoegd in 1980 beste OM..
Hannie.
Misschien lijkt het alsof ik denk dat N'ers niet gezwoegd hebben maar dat is toch echt niet zo. Ik zie alle amateurs als maten, ik maak geen onderscheid.

Bert
Bert

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 308
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Herijking N-amateurs

#148 Bericht door Ron01 »

PE1KVL schreef:
PD0JIG schreef:
:roll: :cry:
...............
Ik heb ook onmeetbaar gezwoegd in 1980 beste OM..
Hannie.
Misschien lijkt het alsof ik denk dat N'ers niet gezwoegd hebben maar dat is toch echt niet zo. Ik zie alle amateurs als maten, ik maak geen onderscheid.

Bert
Dank je voor deze woorden Bert.
Dit is zeker op mij van toepassing, alles wat ik 30-40 jaar aan elektronica geleerd heb zit nog in het hoofd. Helaas moet ik door gezondheidsklachten medicatie gebruiken die het leren moeilijk maakt en het opnemen van alle nieuwe informatie belemmerd.
Toch wil ik graag mijn N licentie behalen. Waarom? Omdat ik het een geweldige hobby vind en N waarschijnlijk het hoogste is wat ik kan bereiken.
Ik wens ook niet afgezeken te worden door F amateurs die het op een presenteerblaadje aangereikt hebben gekregen.
Mijn passie voor deze hobby is zèker zo groot als van anderen.
Mvg Ron
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Herijking N-amateurs

#149 Bericht door Bert_1 »

Dank je voor deze woorden Bert.
Dit is zeker op mij van toepassing, alles wat ik 30-40 jaar aan elektronica geleerd heb zit nog in het hoofd. Helaas moet ik door gezondheidsklachten medicatie gebruiken die het leren moeilijk maakt en het opnemen van alle nieuwe informatie belemmerd.
Toch wil ik graag mijn N licentie behalen. Waarom? Omdat ik het een geweldige hobby vind en N waarschijnlijk het hoogste is wat ik kan bereiken.
Ik wens ook niet afgezeken te worden door F amateurs die het op een presenteerblaadje aangereikt hebben gekregen.
Mijn passie voor deze hobby is zèker zo groot als van anderen.
Mvg Ron
Tja wat kan ik daar nog aan toevoegen? Iedereen, ook een F amateur, die een ander belachelijk wil maken maakt vooral zichzelf belachelijk. Ik heb het niet uitgezocht (ik heb andere hobbies :) ) maar mijn ervaring is dat afzeikerds meestal niet de slimsten zijn en je hebt groot gelijk dat je hun niet jouw hobby laat verpesten. Dat geldt voor iedereen, F met morse vs F zonder morse vs N vs luisteramateurs en ga zo maar door.
Bert

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Herijking N-amateurs

#150 Bericht door pe1br »

PD7CW schreef: Het gevolg van dit besluit is dat de VERON naar haar leden toe geen contributieverhoging hoeft door te voeren. Zij hebben nu meer geld over voor experimenten.
We houden er helemaal niet meer geld aan over want vorig jaar moesten we precies hetzelfde betalen dus houden we hetzelfde over.
Zo proberen ze ons te laten geloven dat we elk jaar meer geld over houden (het lijkt wel Prinsjesdag).
En hoezo ledengeld verhoging als we meer moeten betalen aan de IARU, ze zouden ook de begroting er op aan kunnen passen en ergens anders bezuiniging om op hetzelfde te blijven.
Ik las trouwens net dat we dat geld aan het AT weer kwijt zijn maar dat is een ander draadje op dit forum http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=12&t=19049

Gesloten