Herijking N-amateurs

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Herijking N-amateurs

#46 Bericht door PA5COR »

PD4M schreef: Knip

Ik probeer naar het N-pakket sec te kijken en constateer dat het nog best moeilijk is op basis van de parameters (vermogen, banden, modulatietypen, interferentie etc.) te komen tot een Novice voorziening die recht doet aan allen en alles. Wanneer N ooit bedacht is als natuurlijke stapsteen naar F maar dat de meesten genoegen nemen met dat wat N biedt en niet doorstudeert voor F, dan faalt deze aanname. Als blijkt dat de meeste Novices de 25 watt niet zien als een drijfveer om voor F te gaan omdat ze toch lekker met 100 watt uitzenden dan faalt de vermogensbeperking. Zeker als er niet op gecontroleerd kan worden of anderszins gehandhaafd wordt. Een dergelijke discussie zou (nog even) los moeten staan van wat F gelicenseerden ervan denken. Initiële uitgangspunten voor N zouden moeten worden getoetst op basis van wat vele jaren verder de dagelijkse praktijk is geworden. Daar hoort ook het fenomeen bij dat er steeds een ontsporende N/F discussie ontstaat. Niet alleen hier op dit forum overigens. Dit geeft een ongenoegen aan bij N die met weinig moeite meer of anders wil en F die moeite heeft N meer te gunnen. Onder watersporters heb ik nooit een discussie gezien over het vaarbewijs I vs het vaarbewijs II. Ik had het hier overigens duidelijk over voorbeelden in de hobbysfeer. Zendamateurs bedrijven een hobby!

Maar goed...
Over het algemeen zitten er leuke elementen in deze discussie.
Dat sommige mensen de N niet gebruiken als opstap ligt niet aan het pakket mogelijkheden geschapen voor de N maar aan de mensen zelf die niet meer willen doorleren, maar blijkbaar genoeg hebben aan de verruimde mogelijkheden die de N nu bied, misschien is het N pakket te ver doorgeschoten in mogelijkheden?.

Als mensen met een N machtiging 100 watt gebruiken overtreden ze de machtigings voorwaarden en is het hun fout, niet van de machtigings voorwaarden.
Net als er F mensen zijn met 2 KW.... en die soms ook gebruiken.
Tenslotte worden we geacht ons zelf aan de voorwaarden te houden in een zelf regulerende amateur gemeenschap, of moet het A.T. constant achter je staan als je zend om dat te controleren of hebben we genoeg zelfdiscipline om je aan de licentie voorwaarden te houden?

We kunnen doorgaan met de N telkens een stukje meer te geven en daarmee de drang naar de F licentie nog meer te gaan onderdrukken, maar dat kan niet de bedoeling zijn.

Er is in dit land gekozen voor 2 licenties N en F met elk hun eigen bepalingen en beperkingen.
Dat er voor de Novice machtiging in andere landen een andere situatie bestaat is voor velen een reden om harmonisatie te vragen of als reden meer te willen met de N.
Die harmonisatie kan ook met minder mogelijkheden uitvallen...

En ja, ook ook ben met 6 D kanalen begonnen in 1977, met 10 watt output in de antenne...in FM.
Voor de verandering maar de F gehaald, ik was klaar met 2 & 70, ook nog voor de verruiming naar de nieuwe N licentie.

F gelicenseerden die N niks gunnen? haal de F en je bent van het probleem af, niks gunnen is een aanname die nogal vreemd is...
Ook F gelicenseerden willen meer, denk aan de 160 meter band tot 2000 KHz... maar dat is voorlopig nog een utopia, dus zeur ik er niet over mijn voorkeur band.

Gebruik wat je hebt en mag, wil je meer, ga voor de F als N gelicenseerde.
De tijd en moeite die aan de tig discussies hier en op de frequenties is gevoerd had ook aan leren kunnen worden besteed.

Vaarbewijs 1 en 2? simpel, iemand die een vaarbewijs 2 nodig heeft haalt die gewoon.
Net als iemand een groot rijbewijs haalt als hij die nodig heeft.
Daar accepteert iedereen de beperkingen van een lager rij/vaarbewijs, of haalt het hogere indien nodig, wat hierook zou moeten gelden.

Maar goed, dat is mijn 2 Eurocent bijdrage.... :wink:
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Herijking N-amateurs

#47 Bericht door pd1ahm »

Ze moesten ergens medio 2005 'iets' met de Novice, zoals ik het begrijp, om internationale redenen/afspraken uitbreiden met banden. Maar waar het mij steekt is waarom er toen niet voor een Europese Novice klasse gekozen is. Dus 1 pakket waar iedereen zich in alle landen aan moet houden. het gedoe van in dit land mag je dit en in het ander land mag je dat is vragen om ellende. Als je het mij vraagt hebben wij (ja ik ben ook N) meer dan genoeg gekregen.

Nu is het zo dat de Novice internationaal wordt erkend en men mag dus over de grens gaan met zendapparatuur.Waarom ze er ooit korte golf aan toegevoegd hebben is mij een raadsel en de stok achter de deur om verder te gaan is weg. Men wijst graag naar landen waar meer mag, maar kijk eens naar een groot land in Europa, Frankrijk. Daar is de FØ-klasse. 10Watt en alleen 2 meter. Ik heb daar nog nooit iemand over gehoord. Ik moet er wel bij zeggen dat deze FØ niet over de grens mag reizen met zijn radio en ook niet als Novice wordt vergeleken. Maar dan nog, wat wil je nog meer? Je mag echt al veel meer dan wat er ooit was en ik denk dat de Novice zich flink in de handen mag wrijven. Mocht het ooit tot een verdere uitbreiding komen hoop ik dat het hier dan ook stopt. Een wens is wel dat ze nu de kans aangrijpen en het eens gelijk trekken met andere landen. Let wel, dat kan dus ook betekenen dat we minder krijgen dan sommigen willen.

Zelf ben ik al veel te lang Novice en dat ligt alleen aan mijzelf. Er is geen tijd door werk, familie en de dagelijkse beslommeringen in het leven. Ik weet dat als ik echt wil de F kan behalen. In 1997 dacht ik ook niet dat Novice haalbaar was, maar elke dag een boek voor je neus levert ook wat op, je moet er alleen wat meer tijd in steken.

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#48 Bericht door PD9CN »

PD4M schreef:Tot mijn verbazing las ik vandaag op Facebook dat de VRZA leden zoekt voor een werkgroep N-pakket. Dit in het kader van een herijking N-amateurs. Als Veron lid en Novice wist ik niet dat men hier mee bezig was. De basis lijkt een verslag van 94e Amateur Overleg dd. 26-10-2016, agendapunt 5.2. Volgens mij is dit het reguliere overleg tussen AT, VERON en VRZA.

Snap echt niet dat de VERON als grootste belangenvereniging hier niet actiever over publiceert en activiteiten onderneemt zoals VRZA. Voel mij hierin als lid eigenlijk gepasseerd. Kon na zoeken alleen dit vinden: https://www.veron.nl/nieuws/verslag-94e-amateuroverleg I
PD4M +1

Is snap dit ok niet dat de grooste belangenvereniging Veron hier niet meer over laat weten.
En activer mee bezig is apart!
De opzet van de VRZA met hun Novice werkgroep vind ik grandioos idee.
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Herijking N-amateurs

#49 Bericht door sottezero »

Toch zie ik te vaak het idee leven dat Novice gebruikers gezien worden als amateurs die nog niet ver genoeg zijn...
Ik vrees echter dat 90% van de N-ers het als eindstation zien.

Door gebrek aan tijd, geld, IQ, zin... enz.
Het beperken, knijpen, misschien wel treiteren van Novice bewerkstellig je helemaal niets, het is zeker geen motivatie om door te leren naar F.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Herijking N-amateurs

#50 Bericht door PA5COR »

Zou ik de 2e post op pagina 1 nog maar eens lezen...met name:
- het is de VERON geweest die uitbreiding van de mogelijkheden voor Novice op 40m en 23cm heeft aangekaart bij het Agentschap Telecom.
- het zijn de VERON en VRZA geweest die geëscaleerd hebben bij het Agentschap Telecom dat er nu eindelijk voortgang moet komen.
- het zijn de VERON en VRZA die nu gezamenlijk bezig zijn om te komen tot een, door de amateurgemeenschap gedragen, voorstel.
Zie ook verder post van PA2LO daarna.


Voor mij is elke amateur gelijk wat van licentie dan ook heeft, wat ik wel merk is dat bij belangrijke stemmingen bij de vereniging over de N deze er niet zijn.....
Begrijp me goed, als je tevreden bent met de N en niet verder wilt is dat je keus waaraan ik niet tornen wil.
Daar hoort dan ook bij niet sluipend proberen de N steeds verder "op te rekken" maar als je meer wilt de F te gaan halen.
Hoe verder de N word opgerekt des te minder zal er de wens zijn naar de F te gaan.
En ook ik ben lid van onder andere de VERON.
Toen ik "meer" wilde heb ik vrije tijd besteed aan, en moeite gedaan om de F te halen.
Die motivatie moet uit jezelf komen, gepest, geknijp? zoek ik een andere band of draai aan het VFO.
73,
Cor

PD9CN schreef:
PD4M schreef:Tot mijn verbazing las ik vandaag op Facebook dat de VRZA leden zoekt voor een werkgroep N-pakket. Dit in het kader van een herijking N-amateurs. Als Veron lid en Novice wist ik niet dat men hier mee bezig was. De basis lijkt een verslag van 94e Amateur Overleg dd. 26-10-2016, agendapunt 5.2. Volgens mij is dit het reguliere overleg tussen AT, VERON en VRZA.

Snap echt niet dat de VERON als grootste belangenvereniging hier niet actiever over publiceert en activiteiten onderneemt zoals VRZA. Voel mij hierin als lid eigenlijk gepasseerd. Kon na zoeken alleen dit vinden: https://www.veron.nl/nieuws/verslag-94e-amateuroverleg I
PD4M +1

Is snap dit ok niet dat de grooste belangenvereniging Veron hier niet meer over laat weten.
En activer mee bezig is apart!
De opzet van de VRZA met hun Novice werkgroep vind ik grandioos idee.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#51 Bericht door PD9CN »

Naar aanleiding van de publicatie eerder deze week, waarin de VRZA aangeeft hoe zij met de ‘Novice herijking’ om gaat zijn de nodige reacties binnen gekomen. De VRZA kiest er voor om een werkgroep samen te stellen die (voornamelijk) uit Novice amateurs bestaat om tot een tweetal pakketten te komen. Een pakket samengesteld door leden, dat zou moeten kunnen rekenen op voldoende draagvlak onder de belanghebbenden.

Op de website van de VERON komt het woord herijken niet voor in de nieuwsberichten. Een zoekopdracht laat zien dat het woord uitsluitend in een extern verslag van met Amateur Overleg te vinden is. De redactie heeft VERON-voorzitter Remy Denker gevraagd hoe de grootste landelijke vereniging om gaat met het dossier ‘Novice herijking’. Na twee dagen merken we dat het bericht meermaals gelezen en doorgestuurd is (Hamnieuws gebruikt een ‘pixel’ om e-mails te traceren, RtH) en vragen we opnieuw aan de VERON-voorzitter wat de status is, of dat er mogelijk geen pasklaar antwoord is.

Vandaag ontvangen we een e-mail. De voorzitter laat na ruim 4 dagen, weten ‘niet van deze vorm van communiceren gediend te zijn’ en Hamnieuws ‘een lage vorm van journalistiek te vinden’. Wel geeft hij antwoord op de vraag wat VERON doet. “Binnenkort verschijnt er een reactie van AT over dit onderwerp.”.

https://www.hamnieuws.nl/de-veron-over- ... /#comments
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Herijking N-amateurs

#52 Bericht door PD4M »

Kennelijk is er op een ander forum eenzelfde discussie gestart met een opmerking over de stilte rond de herijking van het N-pakket bij de Veron. Volgens Hamnieuws gaat het Veron bestuur erop terugkomen...en is enige kritiek op het bestuur voelbaar in de discussie 8)

PA5COR en PA2LO wijzen beiden naar alle activiteiten die VRZA en Veron hebben ondernomen om uitbreidingsmogelijkheden voor N te onderzoeken en aan te brengen bij het AT.
Dat mag dan zo zijn... mijn punt als topic starter is nu juist het feit dat VRZA actief novice leden uitnodigt mee te praten en dit kenbaar maakt via allerlei media. De Veron daarentegen rept met geen woord in publicaties (anders dan dat eerder aangehaalde AT overleg verslag uit 2016) over een dergelijke mogelijkheid tot meedenken en inspraak. Dat ik in notulen van allerlei afdelingen of overlegstructuurtjes moet gaan zoeken naar de info. Of dat ik had moeten aanschuiven in allerlei overleggen waar ik geen zin in heb en bovendien geen tijd. En begin nu niet over dat ik dan kennelijk geen gebruik wens te maken van mijn (democratische) rechten. Ik wens daar gebruik van te maken wanneer het mij direct raakt of interesseert. Maar dan moet je daar wel van op de hoogte kunnen blijven door goede informatie.

Ik ben lid van een tennisvereniging. Er zijn vele commissies, vergaderingen en toernooien. Mij interesseert vooral tennissen. Ik word echter heel goed op de hoogte gehouden door de club via mail (en aanmaningen wanneer ik wel ergens verplicht op had moeten reageren) en een informatieve website. En kan nooit klagen dat ik niet tijdig op de hoogte was van iets. Bij de Veron krijg ik dit gevoel dus helemaal niet.

Nu heb ik dus een persoonlijk belang waarbij ik goed geïnformeerd wens te worden en eventueel gebruik kan maken van inspraak. Dat ik via Facebook en de VRZA en hierna dit forum moet achterhalen dat de Veron kennelijk ook 'iets' hieraan doet zegt genoeg denk ik. Juist in het digitale tijdperk is het zo makkelijk iedereen te betrekken bij het vergaren van info en besluitvorming. Maar we hebben nog even voordat Veron (samen met VRZA) iets moet aanleveren.

Dus... waar moet ik zijn binnen de Veron om in te haken in de Veron N-pakket discussie?
Maarten
PD4M

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: Herijking N-amateurs

#53 Bericht door Adrian_ »

Je kunt die vraag misschien beter stellen via https://www.veron.nl/contact-opnemen/

Btw, bij dit soort onderwerpen hebben ook F-amateurs belang. VRZA maakt die fout ook.

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: Herijking N-amateurs

#54 Bericht door Adrian_ »

PD9CN schreef:Hamnieuws gebruikt een ‘pixel’ om e-mails te traceren, RtH
Beetje eng vind ik dit.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Herijking N-amateurs

#55 Bericht door PA5COR »

Lid zijn van een vereniging betekent ook actief zijn.
Vaak is er veel kritiek op de besturen, maar is er een opening voor een bestuurs functie dan is iedereen opeens niet thuis, ik heb diverse keren daarin ingesprongen.
Je kunt op je lokale afdeling ook even de vraag stellen aan het bestuur om meer informatie, bij onze ( kleine) afdeling is na het behandelen van het verenigings nieuws altijd de mogelijkheid vragen te stellen.

Verwachten dat een vereniging alles in hapklare brokken bij je aflevert? zou mooi zijn, als het niet allemaal vrijwilligers zijn die meer hebben te doen, en zoals we zien, ook nu, deze discussie altijd compleet verzand met meer of minder gefundeerde kritiek, terwijl de Veron juist als vereniging dit aangekaart heeft bij het A.T.

Een eventueel voorstel moet worden gedragen door beide verenigingen en alle zend amateurs en leden ongeacht hun licentie, en met het oog op wat het A.T. als redelijk zal aanvaarden.
Dat de Veron nog even het kruit droog houd zal echt wel een goede reden hebben, en zoals altijd staan de beste stuurlui weer aan de wal.

Hoe de Veron naar buiten wil communiceren is hun zaak, je kan daar commentaar op hebben, maar het is hun recht dat te doen zoals ze dat zelf willen.
Hamnieuws is een beetje populistisch bezig, en de Veron heeft alleen naar de eigen leden verantwoording af te leggen.
Net als met de andere N uitbreidingen is het altijd een lange weg geweest, met veel door de leden niet geziene hindernissen en overleg.
Als je al een voorstel wilt doen moet daar een redelijke kans van slagen zijn dat het A.T. daar mee eens is en beide verenigingen daar ook accoord mee gaan.
Bovendien zit je nog met internationale bepalingen en regels, kortom genoeg struikel blokken om op te lossen.

Geduld is een schone zaak ;)
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

pe5ed
Berichten: 280
Lid geworden op: 11 jan 2009, 21:13
Locatie: Haarlem

Re: Herijking N-amateurs

#56 Bericht door pe5ed »

korte historie van het laatste 'herijkings-verzoek' ;

De veron-ledenraad vond 2 jaar terug dat er weer meer uitbreiding moest komen van de mogelijkheden voor N.
Daar mocht het hoofdbestuur dus uitdrukking aan geven bij het AT.
Nou, dat is dus gebeurd.
Of het AT daar iets mee doet, en of het veron-hb daar (persoonlijk) achter staat, dat is een tweede.

Dat de VRZA wel iets doet met het 'herijken' van de Novice, tsja.
Wellicht tijd voor een 2-deling in de amateurwereld ;)

Hoe hamnieuws ermee omgaat, is niet zo ......

Solostar
Berichten: 95
Lid geworden op: 16 jul 2015, 12:11

Re: Herijking N-amateurs

#57 Bericht door Solostar »

Na al dit gekissebis moge het duidelijk zijn dat de bestuursleden van de verenigingen gehuld in witte boorden of overalls duidelijk verschillende meningen hebben over het omgaan met deze problematiek en de bejegening naar hun leden.
Een samengaan van beide verenigingen blijft een utopie,
Als Novice gemachtigde komt het mij als onwerkelijk voor dat de voorzitter van een van de clubs
zich zo laat gaan in zijn reactie. :roll:
Waarschijnlijk in een moment van onbedachtzaamheid.
De ongekunstelde operator Randy.....geeft zich zelf een brevet van onvermogen door zo hoog...... lands..over de repeater te praten :mrgreen:

73 Hannie

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Herijking N-amateurs

#58 Bericht door PD4M »

PA5COR schreef:Lid zijn van een vereniging betekent ook actief zijn.
Volgens Wikipedia:
Verenigingsleden
Lid zijn van een vereniging houdt in dat het lid het doel van de vereniging steunt. De leden van een vereniging hebben toegang tot de plenaire en algemene ledenvergadering van de vereniging.

Een lid dat niet enkel de ideeën van de vereniging steunt, maar tevens een bijdrage levert aan het doel van de vereniging in de vorm van inzet, wordt wel een actief lid genoemd [....].


Kortom ik steun het doel van de vereniging en ook belangrijk... ik heb een vehikel waarmee ik QSL kaarten kan versturen! Ik beoog geen actief lid te zijn, wat niet uitsluit dat ik kritisch volg of de vereniging biedt wat ik nodig heb en belangrijk vind. En mocht zij af gaan wijken van wat ik als mijn belang beschouw kan ik maatregelen nemen om mijn stem te laten horen. Door vragen te stellen, deel te nemen aan vergaderingen, werkgroepen en eventueel zitting te nemen in het bestuur.

Of... mijn mening hier te uiten, of naar de VRZA over te stappen.
Maarten
PD4M

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Herijking N-amateurs

#59 Bericht door PD4M »

AdrianSDR schreef:Btw, bij dit soort onderwerpen hebben ook F-amateurs belang. VRZA maakt die fout ook.
Uiteraard. Maar waarom zou niet eerst de N achterban gehoord kunnen worden? Hun ervaringen, wensen en eisen inventariseren. Op basis hiervan een plan of voorstel maken en dit ter discussie aanbieden aan andere belanghebbenden. Samen consensus bereiken, dit met de andere partijen (VRZA, DKARS) afstemmen en daarna inbrengen bij het overleg met het AT. VRZA maakt naar mijn mening geen fout. Zij maakt de keuze eerst de direct betrokkenen te polsen. Eigenlijk vanaf het begin van deze thread mijn frustratie dat Veron kennelijk haar leden niet zo wil betrekken.
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Herijking N-amateurs

#60 Bericht door PA5COR »

Ik doe niet aan witte boorden ;)
Noch aan stropdassen. :lol:
En elitair ben ik nog nooit geweest, gewoon mijzelf.

Lid van de Veron en Frag, beide totaal verschillend.
Waarom? omdat de Veron ons nationaal vertegenwoordigd en internationaal, qsl kaarten geef ik na 40 jaar aktief zijn niet veel meer om.Frag omdat dit een lokale vereniging is die zeer aktief is en gesteund moet worden in mijn optiek.
Persoonlijk ben ik meer gericht op zelfbouw en wat "rotzooien"met antennes en wat de hobby meer bied.

Geen probleem met de VRZA die ook een duidelijke functie heeft en tevreden leden heeft.
Wat jammer is dat de samenwerking wat minder is, we hebben allemaal dezelfde hobby, maar dat is historisch nu eenmaal zo.

Een vereniging heeft leden van waaruit de aktieve leden komen Maarten, welke de meestal ondankbare taken in het lokale en nationale bestuur innemen met alle voor/na delen vandien.
Zonder hun zou de vereniging niet bestaan, simpel.

En met persoonlijke ervaring, je kan het nooit goed doen als bestuurslid, er blijft altijd wel iemand die voelt dat hij/zij tekort komt, of dat reeel is of niet is een andere zaak.
Dat is niet alleen in onze hobby zo, ook in de andere verenigingen (o.a. schietclub) is dat zo.
Vaak wil de jeugd niet in een bestuur en komt het weer voor dat de ( gepensioneerde) ouderen weer in het bestuur komen omdat ze meer tijd hebben, je kan dat simpel veranderen, meer jeugd in de besturen.... maar die lopen niet warm, maar klagen wel. :roll:

Begrijp me niet verkeerd, ik huldig de VRZA in hun aanpak om de N licentie veranderingen aan te pakken, maar dat hoeft niet te gaan met gehak op de Veron die in eerste instantie de bal aan het rollen heeft gebracht.
En wel degelijk op de achtergrond met de zaak bezig is.
Je kan altijd als Veron lid vragen aan je lokale bestuur of via het landelijke bestuur wat de stand van zaken is.

73,
Cor
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gesloten