Herijking N-amateurs

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#16 Bericht door PA3HMP »

al geruime tijd verbaas ik me over het geroep van een paar lieden die novice uit willen breiden, argumenten van we willen de hele 40 meter band anders gaan we gewoon bewust jt65 zitten doen waar het niet thuishoort, we willen de 23 cm band want op 70cm atv kennen we geen ongestoord ontvangst, terwijl iedereen die zich verdiept in atv weet dat 70cm op atv repeaters wordt gebruikt als ingang en de uitgang hoger zit waar iedereen, zelfs mensen zonder licentie, het signaal mogen ontvangen en als je datv op 70cm doet er veel meer mogelijk is.

ik noem het wel eens gekscherend rupsje nooittevree, naar het kinderboek, wat als ten onrechte de hele 40 meter band voor novice vrij gegeven wordt en welja doe er ook maar de hele 23cm band bij als we toch bezig zijn, en gooi die vermogensbeperking er ook maar af want ik denk dat we allemaal wel novice amateurs kennen die een hele grote lineair hebben staan inclusief een blad met bijbehorende smoesjes waarom ze het hebben, wat is het volgende, alle banden ? ik hoor nu al een aantal mensen roepen ja meteen, ik zeg rupsje nooittevree.

ik heb al bewezen dat ik in een stoel van een vrachtwagen pas, dus dan nu ook maar iedereen met een autorijbewijs een vrachtwagen rijbewijs geven ?

ik gooi de knuppel in het hoenderhok en zeg een extra soldeerproef en iedere amateur die niet fatsoenlijk kan solderen terug naar de ouderwetse 6 kanalen D :mrgreen:

ik blijf me verbazen, en nu ga ik even in de stoel zitten en pak er een bak popcorn bij............

pe5ed
Berichten: 280
Lid geworden op: 11 jan 2009, 21:13
Locatie: Haarlem

Re: Herijking N-amateurs

#17 Bericht door pe5ed »

De opmerking van de TS over 'geen' discussie er even bij-pakkend, wil ik het verzoek indienen om over de Novices geen nieuwe onderwerpen meer te starten.
Het blijft maar oprakelen en af-fakkelen. Volledig onnuttig, en de reden dat ik dit forum steeds minder bezoek. Stelletje drammers, rupsjes-nooit-genoeg.
Ga gewoon van je hobby genieten, of haal een F. Je hebt duidelijk tijd genoeg over om je druk te maken over zaken.

Tot volgend jaar, dan kijk ik wel weer hoe de boel hier loopt, en of er zinvolle zaken langskomen.

Ik geef het fris en de popcorn weer even door.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#18 Bericht door PA3DAT »

SGIW schreef:Aloys,

Ontbreekt het dan "in dit jargon" aan verdraagzaamheid?
zuk6 in het Autotron
Robert, ik begrijp de vraag niet. Ik wilde slechts aangeven dat ik het onverstandig vind om
onderscheid te maken tussen N en F op basis van toegestaan vermogen. Dat onderscheid
hoeft niet van mij, want dat wordt toch niet gecontroleerd (of kan praktisch gezien totaal
niet worden gecontroleerd).

Geef N dus ook gewoon 100W (of meer), de transceivers (de koopdozen) zijn daar immers
standaard al voor gemaakt?

Die 25W voor N vind ik gewoon een vergissing. Dat heb ik de verenigingen toendertijd ook
geschreven, maar daar kwam geen reactie op.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pe1rxq
Berichten: 362
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Herijking N-amateurs

#19 Bericht door pe1rxq »

PA3DAT schreef:
SGIW schreef: Geef N dus ook gewoon 100W (of meer), de transceivers (de koopdozen) zijn daar immers
standaard al voor gemaakt?
Ben je er dan ook voorstander van om zelfbouw door N te verbieden? Zolang dat mag kun je je namelijk niet verschuilen achter 'koopdozen'.
Ik zelf vind de zef(ver)bouw nu net het mooiste aan de hobby. Verbindingen maak ik nauwelijks, en dan nog voornamelijk om te testen of het bouwsel werkt....

Misschien is er wel een markt voor twee soorten Novice:
- Een verbindingen vergunning waarmee je met alleen koopdozen (Verzegeld?) op wat typische contest bandjes kunt werken.
- Een experimenteer vergunning op genoeg banden voor zo'n beetje alle modes (b.v. ook 23cm/13cm) maar met beperkt vermogen om storingen te voorkomen.

ON5ZZ
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 mei 2011, 19:55

Re: Herijking N-amateurs

#20 Bericht door ON5ZZ »

Of het F examen wat makkelijker maken!Is maar een ideetje uit Belgie
Hf:Icom 7300 ant endfed 8band
VHF/UHF :Icom 9700 ant v2000
Mobiel: tyt 9800
Portable: baofengs
CW freak
APRS ON5ZZ-9

pe1rxq
Berichten: 362
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Herijking N-amateurs

#21 Bericht door pe1rxq »

Als je het F examen makkelijker maakt zal de rest van de wereld stoppen met het erkennen ervan.
Dat lijkt me nou niet echt de bedoeling....

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#22 Bericht door Randy »

Een aantal zaken passeren de orde. Waarom het geen goed idee is om:

- "N+ x jaar = F"
Als je na een aantal jaren daadwerkelijk de theoretische kennis opgedaan hebt om Full amateur te zijn, dan is het een makkie om ook het examen te doen. Wanneer je Novices op basis van een Novice examen en wat 'ervaringsjaren' een Full machtiging gaat geven, dan degradeer je de waarde van deze Full machtiging. Het resultaat zal zijn dan andere landen de Nederlandse Full machtiging niet meer herkennen en gastgebruik uitgesloten wordt. Immers, de examens zijn vastgelegd in een syllabus. Daar staat aan welke theoretische eisen een Full of Novice geëxamieerd moet worden. Deze eisen worden niet op landelijk niveau gesteld door de verenigingen, noch Agentschap Telecom.

- "Transceivers doen af fabriek 100 Watt, dus Novice moet 100 Watt kunnen gebruiken"
Er zijn ook zenders die af fabriek 200 Watt doen. Meteen het vermogen maar verhogen naar 200 Watt? De OM2500 eindversterker doet 2.500 Watt. Meteen Novices om die reden maar 2.500 Watt geven? Bij de laatste voorzie ik in ieder geval heel veel problemen in woonwijken met postzegeltuinen (ook bij Full amateurs) die de zendamateur in zijn algemeen (F of N) in diskrediet zal brengen en AT een hoop werk geeft. Een non-argument dus.

- "Het F-examen makkelijker maken"
Het antwoord hierop is al gegeven in de eerste vraag. De exameneisen staan in een syllabus. Wil je die aanpassen, moet je dit in internationaal verband doen. Een oplossing zou kunnen zijn om het F-examen in een aantal modules af te nemen, maar dit geeft hogere kosten voor iedereen die examen wil afnemen. En aangezien de laatste cijfers van SRE laat zien dat 75%+ tegenwoordig slaagt voor F ligt hier voor het grosso modo niet het probleem.

- "Europees harmoniseren van N-mogelijkheden"
Hier ben ik wel een voorstander van. Misschien stopt het gezeur dan eens. Mensen die dit roepen bedoelen eigenlijk "Kijk naar België. Daar mag alles. Dat wil ik ook". Als excuus wordt gebruikt "We willen met andere Novices kunnen communiceren". Moeten Full amateurs eens doen. "CQ Full amateur only" roepen. Het hek zal van de dam zijn... Dat Europees harmoniseren negatief zal uitpakken wordt vaak vergeten, blind starend naar België (De basisvergunning die Internationaal niet erkend wordt, al is dit op te lossen door deze gelijk te trekken aan de nieuwe Foundation licentie, die in CEPT verband gedefinieerd is en in landen als Engeland en de VS wel gevoerd worden). Harmonisatie kan ook Minder... minder... minder... betekenen, kijkend naar de 60-meter band die van 100 kHz naar 15 kHz gaat. Al is dit prima te verantwoorden omdat Nederlandse zendamateurs, tijdelijk en vooruitlopend op een WRC besluit, toegang kregen tot deze band.
Europese harmonisatie voor Novices gaat - samengevat - inhouden dat de DX banden 20/40 ingeruild gaat worden voor 80/15. Ik denk niet dat de meeste Novices hier op zitten te wachten.
Een ander leuk voorbeeld van harmonisatie: Binnen ons eigen Koninkrijk (BES-eilanden) mogen Novices enkel op 144 en 430 MHz uitzenden. En daar zwaait Agentschap Telecom met de scepter, al besteed ze dit uit aan Bureau Telecom Curaçao. Harmoniseren anyone? :D

Nog meer non-argumenten die ik verder man onderbouwen?

Randy
Die best vind dat Novice op heel 80/40/20/15/10 en 2/70/23* mag uitzenden.
* I.c.m. ene bandbreedtebeperking van 2,5 MHz op 70 voor *alle* amateurs, zodat niemand meer een Bergschenhoekje kan doen.Analoge AM ATV in een 10 MHz band is not done en niet van deze tijd.

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Herijking N-amateurs

#23 Bericht door PD4M »

Kijk daar was ik nu bang voor... Ontspoort toch weer. Ik zie toch weer elitair gedoe en trol gedrag. Jammer. Niet leuk en zeker niet constructief.

Deze eenvoudige N-amateur is een academisch gevormde, succesvolle organisatie-adviseur. Maar ook iemand met bijna nul aanleg voor technische zaken maar met een levenslange fascinatie voor alles HF. Mijn N heb ik domweg gehaald met alleen maar het uit mijn kop leren van alle eerder gestelde examen vragen. Maar ik snap van die techniek nog steeds bijna geen moer. En een lol dat ik heb met mijn hobby. Ik klooi met antenne's, leer morse. Doe mee met contests. Win geen zak met die 25 watt en beperkte antenne, maar het blijft een fascinerende hobby. Ik ben tevreden met N, met 25 watt. Ik zie N vooralsnog niet als opstap naar F zoals misschien destijds de bedoeling was. En kennelijk delen meerdere personen dit met mij.
Maar toch...

Het is denk ik vanzelfsprekend dat je na enige tijd wetgeving, regelingen en voorzieningen evalueert? Doen we met wetgeving en regelingen ook. Denk aan wetgeving over orgaandonatie en euthanasie. Dus ook de Novice constructie mag best geëvalueerd worden. Biedt het ons, zendamateur gemeenschap, nog steeds dat wat we nodig hebben. Daarbij mag je ook factoren zoals het behoud van de hobby, tegengaan van vergrijzing, enthousiasmeren van de jeugd en dus nieuwe aanwas bij beschouwen. Tot en met maatregelen voor het behoud van CW als cultureel erfgoed. Maatschappelijke ontwikkelingen en ook het gebruik van de N in de praktijk dwingen ons om te kijken of het nog voldoet. Harmonisatie in Europees verband kan ook een drijfveer zijn.

Het probleem is dat wij opleidings- of kennisniveau koppelen aan rechten en mogelijkheden die bovendien moeilijk in de praktijk controleerbaar zijn. Ik kan zo snel niets bedenken in de hobbysfeer waar dit nog meer speelt. Bij de hengelsport mag je tegen betaling meer. Vakkundigheid en kennis speelt hier geen rol. Het vaarbewijs I en II, en marifoon bediening zou een andere kunnen zijn. Je mag pas op zee of groot water met een Vaarbewijs II. Aan de andere kant mag iedereen gewoon met een roeiboot, surfplank, kayak, eenvoudig motorbootje of zeilboot de plas op, of zelfs de zee. Hier zijn de criteria, omvang van het vaartuig, de locatie waar je mag varen en vermogen (snelheid) bepalend.

Het zijn dus lastige parameters waar we mee te maken hebben. Er is nog veel speelruimte tussen rupsje nooit genoeg en een iets meer logisch deel van een band toegewezen krijgen. Ik heb vermogen (25 watt meer dan zat) nooit als een belemmering ervaren. Wel het feit dat ik met CW meer zou willen en alleen in de 20 meter band daar legitiem mijn gang kan gaan. QRP frequenties idem.

De Denen komen op mij over als heel weldenkende, rustige mensen. Misschien moeten we hun systeem maar omarmen... Zei iemand popcorn? Zout graag! :P
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#24 Bericht door PE2AAB »

Ik had Vaarbewijs I en wilde graag het Ijsselmeer op. Consequentie? De boeken in, leren navigeren en nu trotse bezitter van Vaarbewijs II.

Ik had geen hogere wiskunde nodig maar gewoon wilskracht. ;-)

Maar goed. Het wordt inderdaad weer een beetje een N/F discussie, mijn reactie incluis.

Sorry!!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#25 Bericht door elsinga »

Ik denk dat er wel meer zaken zijn waar je meer mag als je meer kennis en kundigheid laat zien: rijbewijzen, de (medische) zorg en piloten, om maar eens een paar te noemen. ;)

En harmoniseren zou leuk zijn, maar inderdaad hoeft dat niet de som van alle mogelijkheden van de deelnemende landen te betekenen. Het kan ook grootst gemene deler zijn en dat is minder, minder, minder.

Ik heb de indruk dat de huidige Novice mogelijkheden bedoeld zijn om verstoringen tegen te gaan. Minder kennis is inherent meer kans op fouten en dus verstoring, bij dezelfde mogelijkheden als met meer kennis. En om die verstoringen te verminderen draai je aan knoppen zodat de verstoring bij grotere kans op voordoen minder wordt. Is vooral vermogen (25W tegen 400/125W), maar ook bandgebruik (harmonischen, de nauwkeurigheid waarmee instellingen gemaakt moeten worden). Vandaar mijn idee om vermogen te beperken (en ja, controle is lastig...) en gebruik te beperken tot banden waarvoor voldoende koop apparatuur is en/of zelfbouw minder kritisch komt.

[mod] En het moet inderdaad niet uitmonden in een N/F discussie zoal we die eerder zagen, dan gaat de boel op slot. Onderbouwde stellingen met nette argumenten en daarover met respect naar elkaar en weer met nette argumenten discussieren is uiteraard prima. ;) [/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#26 Bericht door PA2LO »

PA3DAT schreef: "Geef N dus ook gewoon 100W (of meer), de transceivers (de koopdozen) zijn daar immers standaard al voor gemaakt?
Die 25W voor N vind ik gewoon een vergissing. Dat heb ik de verenigingen toendertijd ook geschreven, maar daar kwam geen reactie op."
Nieuwe ronde, nieuwe kansen Aloys: tijdens de aanstaande VR van de VERON mag de vergadering stemmen over een voorstel uit het hoge noorden:
De afdeling 19 van de VERON vraagt de VR het HB te verzoeken om in het overleg met AT maar voren te brengen en er op aan te dringen om de N-amateurs toe te staan om met maximaal 100 Watt PEP uit te mogen komen op de aan N-amateurs toegekende delen van de 40 en 20 meter banden en de volledige 10 meterband, evenwel met de beperking van uitsluitend de Mode A3J (LSB en USB). HB: Het HB legt dit zonder verder commentaar aan de vergadering voor.
Het voorstel op dit moment ter stemming brengen is in mijn ogen nutteloos. (let op: ik zeg hier het voorstel inbrengen en zeg dus niets over of ik vind of 100 Watt vermogen voor N-amateurs toegestaan zou moeten worden of niet). Reden waarom het nutteloos is: wat gevraagd wordt is nu exact een onderwerp dat al in de herijking meegenomen wordt. Je kan aan het HB vragen om nu separaat hierover nog een keer met het AT praten, maar de verenigingen hebben al een duidelijke opdracht ontvangen om te komen met een voorstel voor een nieuw N-pakket. Binnen het voor te stellen nieuwe N-pakket zal de combinatie van alle aspecten, zoals toegestane banden, modulatievormen en uitgangsvermogen worden meegenomen. Met het vanuit deze herijking volgende voorstel zullen de verenigingen met het AT afstemming zoeken. Kortom: het is een voorstel waarvan de uitwerking reeds onder handen is. De afdeling Groningen zou er verstandig aan doen om dit voorstel in te trekken.

73, Gert PA2LO

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Herijking N-amateurs

#27 Bericht door SWL nl 5321 »

Brave borst moderater Robert

Ik lees in je bericht dat Radiozendamateurs dus mensen...met minder opleiding en kennis MEER storing veroorzaken omdat dit inherent is aan......
Waaruit maak jij op dat de storing uit de sets van genoemde categorie wordt uitgezonden?
Ben je er van overtuigd dat dit bij de hoger geleerden nooit het geval is?
De door jou gemaakte bemerking is een aanname en niet gestoeld op feiten en omstandigheden.
Het riekt naar een geval van uitbanning van de novices c.s. discriminatie in voller omvang.

Mijn inbreng heeft geen voeding voor de vermeende strijd tussen de twee categorieën.
Laat anderen meedenken en hun idee ventileren.

Het gaat niet WEER terug naar eerdere strijd enz.
Dus een slotje is overbodig zolang het met wederzijds respect gebeurt

Een prettige avond allemaal

Robert
Luistervink NL 5321 sinds 1960.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#28 Bericht door PA3DAT »

Randy schreef:- "Transceivers doen af fabriek 100 Watt, dus Novice moet 100 Watt kunnen gebruiken"
Er zijn ook zenders die af fabriek 200 Watt doen. Meteen het vermogen maar verhogen naar 200 Watt? De OM2500 eindversterker doet 2.500 Watt. Meteen Novices om die reden maar 2.500 Watt geven? Bij de laatste voorzie ik in ieder geval heel veel problemen in woonwijken met postzegeltuinen (ook bij Full amateurs) die de zendamateur in zijn algemeen (F of N) in diskrediet zal brengen en AT een hoop werk geeft. Een non-argument dus.
Je loopt wat te hard van stapel. Je vergeet gemakshalve dat het gebruik van 2,5KW in Nederland volkomen illegaal is.
Dus hoezo "Meteen Novices om die reden maar 2.500 Watt geven?"

Wat ik bedoel is dit: men heeft ooit bedacht dat een N-amateur max. 25W mag gebruiken. Dus heb je als N-amateur
een mooie transceiver waar 100W (of 200W) uit komt, moet je dat ding terug gaan draaien naar 25W. En wat doe je
dan wanneer je een DX-station aanroept en je komt er maar niet door, door die pile-up? Precies, een beetje meer sap
maken. En dat neem ik ook niemand kwalijk.
Maar nu laat de overheid het afweten: wie controleert er nu of de N-amateur zich wel houdt aan die 25W? Niemand!
Dus zeg ik (al tientallen jaren): bedenk geen regels die je onmogelijk kunt controleren. Houd gewoon op met die 25W
flauwekul, of controleer en trek de licenties in van amateurs die zich daar niet aan houden. Maar hoe controleren? :roll:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#29 Bericht door elsinga »

SGIW schreef:Brave borst moderater Robert

Ik lees in je bericht dat Radiozendamateurs dus mensen...met minder opleiding en kennis MEER storing veroorzaken omdat dit inherent is aan......
Waaruit maak jij op dat de storing uit de sets van genoemde categorie wordt uitgezonden?
Ben je er van overtuigd dat dit bij de hoger geleerden nooit het geval is?
De door jou gemaakte bemerking is een aanname en niet gestoeld op feiten en omstandigheden.
Het riekt naar een geval van uitbanning van de novices c.s. discriminatie in voller omvang.
Ik heb het over:
elsinga schreef:Minder kennis is inherent meer kans op fouten en dus verstoring, bij dezelfde mogelijkheden als met meer kennis.
Let even op de woorden "kennis", "kans" en "dezelfde mogelijkheden". De stelling is dus dat iemand met het kennisnivo van een Novice (volgens het examen minder kennis nodig) met dezelfde mogelijkheden (vermogen bijvoorbeeld) meer kans op storing heeft.

Ik zeg dus zeker niet dat een Novice minder kennis *heeft*. Mocht een Novice net zoveel kennis hebben als een Full amateur, dan is de kans op storing net zo groot. Sterker nog, er zijn genoeg Novice amateurs die minder storen dan sommige Full amateurs. Het is dus zeker niet zo dat Novice gelijk staat aan storing.

Zou een Novice trouwens evenveel kennis hebben als een Full dan zou de Novice ook het Full examen moeten kunnen halen, maar niet iedereen wil dit. Da's prima, maar dan wordt je dus wel behandeld alsof je net zoveel kennis hebt als het examen aantoont. Analogie: je kunt misschien een vrachtauto kunnen besturen als iemand met rijbewijs C, maar als je alleen rijbewijs B hebt gehaald gaat elke agent er van uit dat je niet (voldoende veilig) een vrachtauto kunt besturen en krijg je een prent.

De wetgever redeneert exact zo: minder kennis aangetoond, dan minder mogelijkheden. Zegt niks over het werkelijke kennisnivo. Sterker nog, hierboven vertelt iemand dat'ie het N examen heeft gehaald door alle historische vragen uit het hoofd te leren vanwege moeite met de techniek. Strikte genomen is dat natuurlijk niet de bedoeling (van de wetgever), want die veronderstelt na het halen van het examen bepaalde technische kennis en die is hier niet aanwezig. Wel kon de amateur toevallig goed dingen onthouden. ;)

Goed lezen is in elk geval handig in dit draadje. Net zoals het respecteren van degenen waarop je reageert. jouw aanhef komt bij mij alleen niet echt over als respecteren, ik ervaar dat als sneer uit de pan. En wat mijn rol als moderator er dan bij doet snap ik ook niet, je reageert op mijn (deel van het) bericht dat niet over modereren ging. Volgende keer graag wat minder op die toer, scheelt vast in de sfeer hier in dit draadje.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: Herijking N-amateurs

#30 Bericht door Adrian_ »

Vergeet niet dat ook N-amateurs, al vanaf 12-jarige leeftijd, zelf mogen bouwen. (Dit is, net als veel andere zaken, al genoemd in eerdere discussies maar bij deze toch nog maar even herhaald).

Gesloten