PA3DAT schreef:PH2LB schreef:... de Vortrag van Peter Zenker, DL2FI "Was tut sich in der QRP-Welt?" bij te wonen.
Doe je daar nog verslag van? Klinkt interessant!
Zoals belooft een klein verslag van Peter DL2FI :
De aanwijzingen naar de Vortrag lokalen waren van dien aard dat ik en XYL 5 minuten te laat in de les kwamen (zijn we gelukkig niet op aangekeken)
De klas zat al mooi vol
en Peter was op dat moment het een en ander aan het uitleggen, na wat ik er zo van begreep (viel er halve wegge in) over een nieuw ontwerp transciever wat als alles meezit volgend voorjaar bij QRPProject te koop zal zijn. Het zal een 8 banden 10W SSB/CW/PSK tranciever bouwkit zijn (vermoedelijk de banden 160,80,40,30,20,17,12,10) die bestaat uit 3 gestackte printen welke elk een afmeting hebben van 10 x 10 cm, slechts enkele cm dik incl display en bediening op de bovenste print (denk hierbij aan de KX lijn, maar dan minder fancy beeldscherm). Deze printen zullen in tegenstelling tot hun huidige bouw kits veel SMD onderdelen bevatten i.v.m. het steeds moeilijk te verkregen van thru-hole componenten. De layout zou dus danig ruim zijn (pats iets ruimen dan voor industrie bestukking) en hij legde uit dat hij ondanks zijn bibberende handen (een biertje en/of een sigaretje deden wonderen) prima te doen was. Hij gaf daarbij ook enkele montage tips (het verhoogde dienblad als #1 tip). De vraag vanuit het publiek hoeveel het ging kosten, paradeerde hij met humor door te zeggen dat er bij QRP project monoband CW trancievers werden verkocht voor euro 80,00 dus een SSB monoband ongeveer 160 zou kosten. Dat maal 8 kanalen . . . . nou ja je kunt nagaan hoe het publiek daar op reageerde (volgens mij trapte er slecht 1 persoon in). De richtprijs zou tussen de 400 en 500 euro komen te liggen (afhankelijk van de mogelijkheid tot inkoop van onderdelen en materialen).
Persoonlijk wacht ik met spanning af want na de bouw van enkele CW en een SSB tranciever zie ik een 8 banden 10W kit tranciever wel zitten.
Vervolgens vertelde hij zijn visie op een stukje geschiedenis van de QRP voor het grote publiek, waarbij hij met enige lof over de introductie en mogelijkheden van de Yaesu FT817 sprak die daar volgens mij het start schot had gegeven. Want in eens was er een QRP tranciever die er uitzag als een tranciever en naast HF (160 tot 10m ook nog VHF en UHF kon). Dat dit naar zijn mening niet kon resulteren in de beste ontvangst kwaliteit mogen bekend zijn (hij heeft er niet zo'n hoge pet van op). Maar dat de QRP en met name de compact QRP tranciever markt booming is stond vast. We moesten denken aan Elecraft die begon met kleine CW only QRP kits (K1, KX1), maar omdat niet alle operators CW willen doen na de K2 in eens was met de KX3 met naar zijn mening zeer goede ontvanger en laag stroom verbruik had dat vuur nog verder op gewakkerd. En dan de introductie van de KX2 dit jaar. Nog kleiner en nog lager energie verbruik. De perfect SOTA rig (als je tenminste niet zelf je tranciever wou bouwen, maar dat gat hopen ze volgend jaar op te vullen).
Wat hij ook aanhaalde was zijn ervaringen met de enkel chinese QRP setjes waar na zijn mening vaak problemen in zaten door gebrek aan hands-on practice van de ontwerpers. Wijzende op bijvoorbeeld een fixed side-toon van 1000Hz of een 3W eind tor die tot 4W werd uitgeknepen. Een tranciever van meer dan 60 euro die geen mogelijkheid had tot het persoonlijk instellen van de sidetoon was voor hem enkel geschikt als onderdelen donor of als press-papier.
Ook vertelde hij over een bezoek aan de grote hamradio beurs in de US waar hij een voordracht had gedaan over QRP . Voor het beurs bezoek had hij het idee dat de US operators, te zien op de diverse foto's op QRZ pagina's, allemaal gigantische torens met beams in de achtertuin staan en altijd gebruik maken van de maximum legal limits. Dit beeld werd ruw verstoord na dat hij enkele gesprekken had gehad met diverse operators welke in de grote steden woonden, waarbij vaak geimproviseerde antenne's werden gebruikt om verbindingen te maken (het is leuk wonen in een apartementen complex maar antennes op het dak zetten of uit het raam steken was een no-go). Het was voor hun vaak onmogelijk op die manier echt DX te werken en moesten dan ook vaak uitwijken naar club stations. Dat er operators waren dien nog nooit een Duits stations hadden gewerkt verbaastt hem dan ook heel erg.
Na enkele verhalen over zijn "fiets mobile" ervaring en zijn tijd in Berlijn waar hij op VHF en UHF het een en ander gedaan was het tijd voor het vragenrondje. Maar niet voor dat hij voor sommigen wel de beste tip van de dag gaf. Als tip gaf hij dat als je veel verbindingen wilt maken met QRP je het beste kon meedoen aan een van de veel verschillende activatie programma's zoals SOTA, WWF etc. Volgens hem hebben veel, met name QRO, operators alle DX's al gewerkt en toe zijn aan nieuwe uitdagingen. Door QRP uit te komen voor een van deze programma's is het vaak pile-ups gegarandeerd (als je daar tenminste zin in hebt).
Tot zover wat ik mij kan herinneren van de voordracht van Peter DL2FI (door de warmte zal ik vast wel een paar dingen vergeten zijn)
En natuurlijk is een bezoek aan de DNAT niet compleet zonder koffie en taart, braadworst en een biertje maar vooral snuffelen op de onderdelen markt. Want het is natuurlijk weer de uitgelezen mogelijkheid de grijpvoorraad aan te vullen en/of uit te bereiden