Opnieuw gemiste kansen voor de N mannen en vrouwen.

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Opnieuw gemiste kansen voor de N mannen en vrouwen.

#61 Bericht door PA3HMP »

Apae schreef:Ik ben vooral verbaasd over de stelling " omdat er geen N-amateurs in de zaal waren, hebben we het voorstel afgewezen".
Dat lijkt erop dat de aanwezige F-amateurs voorstellen afwijzen omdat ze niet ten gunste van henzelf zijn, en we zouden vooral als amateurs moeten oordelen of een voorstel nuttig is, de hobby bevordert, en goed onderbouwd is.
Dit voorstel is, of lijkt, goed onderbouwd, en onze afdeling heeft dan ook in meerderheid voor gestemd. Het lijkt erop dat de in het verleden gemaakte keuzes in het bandplan hier achterhaald worden door de ontwikkelingen, en dan moet je dus handelen.
lijkt goed onderbouwd voor degene die niet bekend zijn met ATV, degene die er wel bekend mee zijn prikken snel door de kolder heen en zien dat het niks anders is dan een poging voor novice meer banden te krijgen zonder er iets voor te doen, ik moet zeggen het is de meest creatieve poging die ik tot nu toe heb gezien.

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Opnieuw gemiste kansen voor de N mannen en vrouwen.

#62 Bericht door PA3LS »

Wat is nu eigenlijk de reden waarom N-amateurs minder banden hebben dan F-amateurs? (even europese regelgeving buiten beschouwing gelaten)

Ik kan me voorstellen dat een minder ervaren of minder vaardige zendamateur sneller overlast kan veroorzaken. Daarom mogen N-amateurs minder vermogen gebruiken. Geen toegang op banden waar amateurs secundaire status hebben, zou ik ook nog snappen. Tot zo ver vind ik het logisch. Maar in hoeverre kan een N-amateur op 40/20/10/2/70 minder storing of overlast veroorzaken dan op de overige banden waar amateurs primaire status hebbben?
Logischer vind ik om zelfbouw voor N-amateurs niet toe te staan zonder keuring (niet dat ik ooit met zo'n voorstel zou instemmen, dat zou mezelf in de vingers snijden zijn). N-amateurs hebben immers minder technische kennis als je af gaat op wat er getoetst wordt.

De beperking in welke banden een N-amateur mag gebruiken komt op mij over alsof het willekeurig besloten is, puur op basis van 'verschil moet er zijn'.

almenaar
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 dec 2015, 12:37
Roepletters: pe9kkm

Re: Opnieuw gemiste kansen voor de N mannen en vrouwen.

#63 Bericht door almenaar »

Het hele mensdom is gebouwd op(verschil)
Haal het competitieverband uit het mens zijn, en uiteindelijk zal de mensheid ophouden
te bestaan,simpeler gesteld een mens moet een uitdaging hebben om iets te willen te
bereiken in het leven.Daarom moet je alles toch een beetje als uitdaging zien,anders kunje beter op
een stoel gaan zitten en dagen gaan tellen.Het zendamateurisme is een hobby,(je hoeft het niet te
doen).En als je het F examen niet kunt,of wilt halen,of als je tevreden bent met wat je met je N
machtiging kan doen,Prima.
Haal nooit de stimulans uit een hobby,want dan heb je geen doel meer om naar te streven!
IK ken een aantal amateurs die uiteindelijk na diverse keren gezakt te zijn,hun F haalden.
Zo trots als een aap met twee l....n.(mooie uitdrukking).En dan de voldoening om het halen!.
Maar nogmaals,een hobby is geen noodzaak.Vandaar dat je toch wel een vorm van een uitdaging moet
inbouwen.
Vroeger had je maar liefs 4 uitdagingen.(enig sarcasme kan bevrijdend werken).
73" pe9kkm

pe1br
Berichten: 618
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Opnieuw gemiste kansen voor de N mannen en vrouwen.

#64 Bericht door pe1br »

PA3HMP schreef: ja de argumentatie van hun was letterlijk 'het is praktisch niet meer mogelijk geen storing te veroorzaken laat staan storingsvrij te ontvangen in de 70cm band.' iets wat natuurlijk kolder is maar op die manier draaien ze andere amateurs die geen kaas van atv gegeten hebben een rad voor de ogen in de hoop veel ja stemmers te krijgen.
Ik woon zelf in enschede en ik hoor de DMR repeaters van Hengelo en Groenlo continu uitzenden omdat er zoals boven gezegd altijd wel iets op DMR te doen is, op moment dat ik mijn ATV zender aan zet veroorzaak ik dus storing voor de mensen die naar die repeater luisteren in de richting waar ik uitzend.
Ook het ontvangst van ATV signalen wordt verstoord omdat deze repeaters op hoge locaties staan in de richting noordwest en zuidwest (vanaf Enschede gezien dus zo'n beetje heel Nederland).
Iemand die verder richting het midden van Nederland woont zal dit in alle richten hebben (zie het overzicht van locaties van DMR repeaters).
PA3HMP schreef: in het kort kun je dus samenvatten dat:
JA je mag en kan nog steeds ATV doen op 70cm
Klopt het vademecum stelt alleen: Voor AM-ATV worden de beschikbare microgolffrequenties aanbevolen.
PA3HMP schreef: NEE een storingsvrij ontvangst is nooit een garantie, maar dat is NOOIT voor geen enkele mode en band.
JA je kunt ook nog bijvoorbeeld Digitaal ATV doen op 70 cm wat een aantal voordelen heeft, het argument dat je wel eens hoort van ja maar dan moet ik nieuwe spullen maken of kopen slaat kant nog wal want dat moet je voor 23 cm ook, een andere mode ? het is en blijft amateur televisie, anders zou je AM amateur televisie en FM amateur televisie ook als een andere mode kunnen zien.
Een storingsvrij ontvangst is inderdaad zeker geen garantie, Een niet storingsvrij ontvangst is wel een garantie als een landelijk dekkend netwerk continu uitzend op de frequentie waar jij wilt ontvangen.
Nu je toch de aanschaf van nieuwe spullen aanhaalt wil ik daar nog even op inhaken, Digtaal ATV is veel duurder dan analoog ATV, vertel eens wat jou setup heeft gekost en wat je er verder bij nodig hebt ?
PA3HMP schreef: dus er is voor Novice totaal GEEN noodzaak om de 23cm band vrij te geven, dat is dus iets wat totaal haaks staat op hetgene wat in het voorstel gesuggereerd wordt, het aanhalen van een amateur die last had van lpd gebruikers haal je nu ineens niet meer aan ?
Klopt het is geen Noodzaak, er gaat niemand dood als dit voorstel niet doorgaat, toch zou ik graag mijn collega N amateurs weer werken op de amateur banden en met de huidige setup is dat volgens het bandplan niet mogelijk.
DATV is inderdaad de enige uitzondering daarop, ik blijf echter van mening dat het vrijgeven van 23cm voor novice een betere oplossing is dan DATV op 70cm.
Naar mijn idee is DATV nog steeds een vrij hoge instap waarbij je niet alleen kennis (of kennissen) nodig hebt van radio techniek maar ook van computers, iq modulatie etc.

Het feit dat LPD gebruikers last hebben van onze ATV signalen ligt wat mij betreft vast, het AT heeft dit bij meerdere amateurs vastgesteld.
Dat wij in dat deel van de band primaire status hebben zegt niets wanneer het AT alsnog een zendbeperking gaat opleggen op basis van algemeen belang.
PA3HMP schreef: Dat er geen ingangen zijn op 70cm heeft daar dus weinig mee te maken, een rechtstreekse verbinding is altijd mogelijk, helemaal als het zoals jij beweerd waar is dat je met een groepje vlak bij elkaar zit, en voor ingangen op 70 moet je bij de repeaterbeheerder zijn (aangezien er weinig gebruikers waren op 70cm is het hier in de buurt helaas niet meer mogelijk).
Ik heb het hier over mijn regio omdat ik daar ervaring mee heb, dat dit een klein groepje vlak bij elkaar is wil ik daarmee niet zeggen.
De repeaters die hier in de buurt staan zijn PI6TWE (enschede) en PI6ATR (aalten).
Als dekkingsgebied spreken we dus over heel twente en een groot stuk van de achterhoek, de eerstvolgende zijn PI6ANH (Arnhem) en PI6MEP (meppel).
Overleg met de repeater beheerders is zeker mogelijk en wil ik hier niet uitsluiten.
PA3HMP schreef: dus is het verstandiger om ipv smoesjes te verzinnen om (gedeeltelijk) de 23cm band vrij te geven voor novice te kijken welke bijvoorbeeld digitale atv mogelijkheden je wilt stimuleren op 70cm, geef ze bij jou in de buurt een opfris cursus wat er WEL mogelijk is op de banden die beschikbaar zijn voor novice of stimuleer ze door te leren voor F.
Ik blijf nog steeds van mening dat mijn voorstel zeker geen smoes is om N amateurs op 23 cm toe te laten, er is wel degelijk een technisch probleem en dat probleem heb ik geprobeerd zo goed mogelijk te onderbouwen.
Helaas blijven onze meningen erg verdeeld, het is duidelijk dat je vooral niet wilt dat er een uitbreiding voor de N amateurs komt en je daar zoveel mogelijk andere argumenten voor zoekt die naar mijn mening technisch veel ingewikkelder zijn dan de 23 cm vrijgeven.
Technisch gezien denk ik nog steeds niemand er echt last van zal hebben als ook de N amateurs gebruik gaan maken van de 23cm band, zo druk is het er niet en er is ruimte genoeg voor meerdere ATV signalen naast elkaar.
Het argument om dit niet te doen is dus vooral gebaseerd op emotie.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Opnieuw gemiste kansen voor de N mannen en vrouwen.

#65 Bericht door PE1PQX »

Even een hersenspinsel:

Er zijn ATV repeaters die een ingang hebben op 23cm, en een uitgang op 13cm. Deze repeaters zouden, mocht het voorstel door AT uitgevoerd gaan worden, voor de N-amateurs automatisch verboden terrein worden want die hebben geen toegang gekregen tot de 13cm band.

Aan de andere kant zou AT zich meer moeten gaan inzetten (vind ik!!) om het ISM (auto-sleutels, weerstationnetjes, draadloze koptelefoons enz) gebruik op 70cm te beperken mede omdat 'wij' zendamateurs daar van 430MHz tot 436MHz een primaire status hebben. Het maatschappelijk belang lijkt mij hierin totaal ondergeschikt.
ISM betekend 'Industrial, Scientific & Medical', dus industrieel, wetenschappelijk en medisch. Autosleutels vallen naar mijn idee niet onder industrieel, medisch of wetenschappelijk maar onder 'gebruiksgemak'. (Ik denk zelfs dat de OM die een beperking opgelegd heeft gekregen een goede kans maakt hier vanaf te komen met de kreet "gebruiksgemak draadloze autosleutel is geen maatschappelijk belang van meer dan één gebruiker", maar dit terzijde)
De opmerking 'in verband met het maatschappelijk belang' klinkt naar mijn idee het zelfde als Artikel 5 van de weg- en verkeerswet, de beruchte kapstokregel.
ISM-gebruik zou je verder kunnen beperken tot gebouwen met een stalen kooi er in verwerkt, de kooi van Faraday dus. Dit werkt dan weer 2 kanten op: de zendamateur heeft geen last van de ISM signalen, en de industrie, ziekenhuizen en onderzoekscentra hebben geen last van de zendamateur. Een win-win situatie.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Opnieuw gemiste kansen voor de N mannen en vrouwen.

#66 Bericht door pa3kc »

PE1PQX schreef:Even een hersenspinsel:

Er zijn ATV repeaters die een ingang hebben op 23cm, en een uitgang op 13cm. Deze repeaters zouden, mocht het voorstel door AT uitgevoerd gaan worden, voor de N-amateurs automatisch verboden terrein worden want die hebben geen toegang gekregen tot de 13cm band.
Incorrect. De repeater zend uit op 13cm, niet diegene die op 23cm zend.

almenaar
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 dec 2015, 12:37
Roepletters: pe9kkm

Re: Opnieuw gemiste kansen voor de N mannen en vrouwen.

#67 Bericht door almenaar »

je zend wel op 13cm.het signaal wordt bewust gerelayeerd van 23 naar 13cm.
73" pe9kkm

almenaar
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 dec 2015, 12:37
Roepletters: pe9kkm

Re: Opnieuw gemiste kansen voor de N mannen en vrouwen.

#68 Bericht door almenaar »

Nog een aanvulling,de repeaterbeheerder is dan verantwoordelijk.
De oude pi6alk heeft daar nog mee te maken gehad volgens mij?.
73" pe9kkm

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Opnieuw gemiste kansen voor de N mannen en vrouwen.

#69 Bericht door PE1PQX »

pa3kc schreef: Incorrect. De repeater zend uit op 13cm, niet diegene die op 23cm zend.
Incorrect: de zendamateur is volledig zelf verantwoordelijk voor wat hij de ether in stuurt, als hij weet dat zijn signaal door een repeater op een andere voor hem 'verboden' frequentie her-uitzend mag hij bij mijn weten niet uitzenden, ook al heeft hij de bevoegdheid op de primaire frequentie wel.
Een repeater maakt geen onderscheid tussen een ATV signaal uitgezonden door een N amateur of door een F amateur.

Maar goed, dit is een ander onderwerp.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

almenaar
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 dec 2015, 12:37
Roepletters: pe9kkm

Re: Opnieuw gemiste kansen voor de N mannen en vrouwen.

#70 Bericht door almenaar »

Volgens mij kwam dit op het zelfde neer.
73" pe9kkm

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Opnieuw gemiste kansen voor de N mannen en vrouwen.

#71 Bericht door pa3kc »

Je zou denk dat het zo is, maar het is anders.

Je bent als registratie houder niet fout bezig als je een cross band repeater activeert die op een andere band iets doorstuurt waar je geen rechten op hebt om op uit te komen.

Zolang je als registratie houder (klinkt dat raar, vroegah vergunning) uitzend op de jou toegestane frequenties is er niets aan de hand.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Opnieuw gemiste kansen voor de N mannen en vrouwen.

#72 Bericht door PE1PQX »

In geval van cross-band ATV-repeaters (23cm -> 13cm) zouden de ATOF houders verantwoordelijk zijn voor het blokkeren van N-amateurs. Is dat eigenlijk wel zo??
Hoe wil je dat technisch bereiken? Het is onmogelijk een N/F filter te bouwen om N amateurs te weren.
Dit bereik je alleen door de N-amateurs geen toegang te geven tot de frequenties waar de ATV-repeaters hun ingangen hebben op 23cm.

Bij mijn weten ben je als registratiehouder zelf verantwoordelijk dat jouw signaal niet op frequenties waarneembaar is (althans, voldoende onderdrukt) waar je niet mag zenden. Zo ook bij repeatergebruik.

Als ik een ATOF zou hebben voor een ATV repeater (23cm in-> 13cm out) wil ik niet verantwoordelijk zijn voor het feit dat een N-amateur een signaal kan zetten op 13cm waar hij niet mag uitkomen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Opnieuw gemiste kansen voor de N mannen en vrouwen.

#73 Bericht door PA3DAT »

Bij mijn weten ben je als registratiehouder zelf verantwoordelijk dat jouw signaal niet op frequenties waarneembaar is (althans, voldoende onderdrukt) waar je niet mag zenden. Zo ook bij repeatergebruik.
Interessant.

Dus als ik een qso tussen 2 N-amateurs op VHF beluister, en ik zend dat weer uit op 80m (zoals vroeger
wel gebeurde met sommige rondes) dan zijn die N-amateurs daar zélf verantwoordelijk voor?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Opnieuw gemiste kansen voor de N mannen en vrouwen.

#74 Bericht door pa3kc »

PE1PQX schreef:In geval van cross-band ATV-repeaters (23cm -> 13cm) zouden de ATOF houders verantwoordelijk zijn voor het blokkeren van N-amateurs. Is dat eigenlijk wel zo??
Hoe wil je dat technisch bereiken? Het is onmogelijk een N/F filter te bouwen om N amateurs te weren.
Dit bereik je alleen door de N-amateurs geen toegang te geven tot de frequenties waar de ATV-repeaters hun ingangen hebben op 23cm.

Bij mijn weten ben je als registratiehouder zelf verantwoordelijk dat jouw signaal niet op frequenties waarneembaar is (althans, voldoende onderdrukt) waar je niet mag zenden. Zo ook bij repeatergebruik.

Als ik een ATOF zou hebben voor een ATV repeater (23cm in-> 13cm out) wil ik niet verantwoordelijk zijn voor het feit dat een N-amateur een signaal kan zetten op 13cm waar hij niet mag uitkomen.
Je zegt het zelf al, als registratie houder ben je verantwoordelijk voor je eigen signaal.

Je bent niet verantwoordelijk voor wat een omzetter er mee doet. Die kan het zelfs via internet in een andere land eruit gooien.

Er wordt nu heel erg gehamerd op een omzetter voorbeeld 23cm > 13cm inzake de N.

Maar laten we eens een echt voorbeeld erbij pakken (bijvoorbeeld PI6ASD):

Omzetters die van 70cm <> 23cm werken in Nederland daar mogen de N mannen en vrouwen gewoon gebruik van maken, mits zij gewoon op hun toegestane 70cm frequentie blijven zenden.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Opnieuw gemiste kansen voor de N mannen en vrouwen.

#75 Bericht door PE1PQX »

Dat zou dan betekenen dat de ATOF houder verantwoordelijk is voor het feit dat een N-amateur een signaal kan zetten op 13cm , ook al is dat via een omzetter met een ingang op 23cm.
Ik zou die verantwoordelijkheid niet willen hebben....

Vooropgesteld dat dit voorstel door de VERON aan AT wordt voorgelegd. Ik vraag me dan sterk af of AT hier wel op in gaat, juist met het oog op repeater gebruik (23cm in, 13cm uit)
Beter is dan: wil je ATV op 23cm?? Doe F-examen!
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie