Opnieuw gemiste kansen voor de N mannen en vrouwen.

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 480
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: Opnieuw gemiste kansen voor de N mannen en vrouwen.

#46 Bericht door PA0MJM »

+1
Top!
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Opnieuw gemiste kansen voor de N mannen en vrouwen.

#47 Bericht door PC1TK »

sottezero schreef:Ik heb een N licentie, en van mij hoeft het ook niet.
Ik heb gekozen toendertijd om voor beide op te gaan, voor F had ik 1 vraag teveel fout. Gewoon niet goed genoeg dus.
Sindsdien heb ik er geen moeite meer in gestopt.

Voor wat ik wilde was het goed genoeg, simpel 2m en 70cm gebruik op beperkt vermogen. Geen probleem.

Wil ik meer, moet ik effe wat examenvragen gaan oefenen en de stof weer van de stof afhalen.

Er is niets mis mee met 2 gradaties hebben. Niet dat de ene beter is maar ik vind het logisch dat voor meer mogelijkheden, meer frequenties en dus meer verantwoordelijkheid er meer kennis tegenover moet staan.
Ook al hoef je dat maar te bewijzen met multiple-gok en 1 keer in je leven.

Verder mogen van mij N amateurs best met ATV bezig zijn maar als het niet lukt in de licentie-structuur, ga maar gewoon F halen.
Als je een TV zender in elkaar kunt schroeven, kun je ook wel F halen lijkt me.
Ik ga ook dit jaar weer veder .. Heb groenlicht gekregen van mijn behandelende artsen en heb me al gemeld voor de volgende cursus . Ik kan het thuis zeker niet doen . Ik heb zo een leermeester nodig die mij verteld hoe een en ander werkt . En dan heb ik nog een oldmen in mijn kennissen kring die mij wil helpen . Leuke van deze cursus is dat er veel minder druk op licht als bij het N examen . Ik mag al zenden op de voor mij toe gewezen banden . Hoger op (23cm) trekt mij niet 80 meter zal hem ook niet vlot worden . Dus de winst van f is voor mij minimaal .Dat laatste stukje op 20 daar heb ik dan wel zin in . Maar de kennis die ik er hoop er bij te krijgen . Dat trekt mij het meeste aan . En je zult zien dat al die ander banden wat mij nu nog niet trekt wellicht op eens toch interessant worden .

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Opnieuw gemiste kansen voor de N mannen en vrouwen.

#48 Bericht door PA3HMP »

almenaar schreef:Beste pa3hmp,
Ik doe zelf al jaren aan ATV,ook op 70cm,en tegenwoordig uitsluitend digitaal,mijn vermogen is zeker 10db.
minder als vroeger, gebruikt in de analoge mode!.
Je kunt dus stellen dat atv op 70cm geeneens tot storing hoeft te leiden,gezien de bandbreedte ,frequentiekeuze,
vermogen.Dus je hebt een punt door te stellen dat je om atv te willen bedrijven geen23cm of hoger nodig hebt!!!!.
Dus de indieners van dit voorstel,er van uitgaande,dat ze inderdaad dit als argumentatie gebruiken, je rustig kunt
kunt stellen dat een opfriscursus niet verkeerd zou zijn .
Zie bandplan.Als je een discussie voert,wel op juiste gronden,en niet iets bedenken wat jou beter uitkomt!
Of n amateurs ook op23cm of hoger mogen werken wordt dan een andere discussie.
73" pe9kkm
ja de beargumentatie van hun was letterlijk 'het is praktisch niet meer mogelijk geen storing te veroorzaken laat staan storingsvrij te ontvangen in de 70cm band.' iets wat natuurlijk kolder is maar op die manier draaien ze andere amateurs die geen kaas van atv gegeten hebben een rad voor de ogen in de hoop veel ja stemmers te krijgen.

Frankyboy
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Opnieuw gemiste kansen voor de N mannen en vrouwen.

#49 Bericht door Frankyboy »

PA3HMP schreef: ...
en frankie boy als je mij quote doe het dan wel volledig (ik heb mijn quote daarom maar even volledig gemaakt)
Sorry weer niet volledig :wink: maar dit houdt het topic beter leesbaar dan al die lange quotes

Even van mij een uitleg over onzinnig voorstel.

Het ging meer om de toonzetting dan om de inhoud. Wanneer je een voorstel direct afschiet als onzinnig voorstel, sla je de discussie dood en denkt een inbrenger wel twee keer na om ooit zo iets weer te doen.

Persoonlijk vind ik dat niet in een discussie passen.

Een net inhoudelijk antwoord op het voorstel dat je het er niet mee eens bent, en ook niet eens met de gronden waarop het voorstel is ingebracht is veel beter in mijn ogen.
Dat doe je ook in jou antwoord nu, je geeft aan waarom het in jou ogen niet klopt en brengt de redenen daarvoor naar voren.

Dat is mijn punt, het plat slaan met woorden als onzinnig enz. hoort in mijn ogen niet in de discussie thuis.
Vandaar de quote met de nadruk op onzinnig.

Vaak lokt woordgebruik op die manier weer een felle tegenreactie uit en voor je het weet loopt men weer op het digitale speelveld elkaar voor rotte appels uit te maken en dat is zonde. Daar wordt sowieso niemand wijzer van.

Het geld ook twee kanten op, wanneer jij b.v. een goede en juiste reden hebt om tegen te zijn, mag de inbrenger natuurlijk ook jou geen omhoog gevallen F amateur vinden. Dat gebeurd ook helaas te vaak.

Het blijft lastig, digitale discussies.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Opnieuw gemiste kansen voor de N mannen en vrouwen.

#50 Bericht door pa1bvm »

heel simpel .. als je per se iets wil ... dan neem je zelf het heft in handen ...
je gaat toch niet zitten wachten tot iemand je iets geeft terwijl het met inspanning gewoon te " pakken" is .

dan kan je gewoon weer ATV gaan doen op 23 of een groot stuk van de 40 meter band pakken
..je kan ook gaan zitten wachten ..maar dat zou nog wel eens lang kunnen duren

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Opnieuw gemiste kansen voor de N mannen en vrouwen.

#51 Bericht door pe1br »

PA3HMP schreef:
almenaar schreef:Beste pa3hmp,
Ik doe zelf al jaren aan ATV,ook op 70cm,en tegenwoordig uitsluitend digitaal,mijn vermogen is zeker 10db.
minder als vroeger, gebruikt in de analoge mode!.
Je kunt dus stellen dat atv op 70cm geeneens tot storing hoeft te leiden,gezien de bandbreedte ,frequentiekeuze,
vermogen.Dus je hebt een punt door te stellen dat je om atv te willen bedrijven geen23cm of hoger nodig hebt!!!!.
Dus de indieners van dit voorstel,er van uitgaande,dat ze inderdaad dit als argumentatie gebruiken, je rustig kunt
kunt stellen dat een opfriscursus niet verkeerd zou zijn .
Zie bandplan.Als je een discussie voert,wel op juiste gronden,en niet iets bedenken wat jou beter uitkomt!
Of n amateurs ook op23cm of hoger mogen werken wordt dan een andere discussie.
73" pe9kkm
ja de argumentatie van hun was letterlijk 'het is praktisch niet meer mogelijk geen storing te veroorzaken laat staan storingsvrij te ontvangen in de 70cm band.' iets wat natuurlijk kolder is maar op die manier draaien ze andere amateurs die geen kaas van atv gegeten hebben een rad voor de ogen in de hoop veel ja stemmers te krijgen.
Ik heb het voorstel ingediend en heb natuurlijk eerst het vademecum geraadpleegd:

Voor analoog ATV geld dit wel degelijk, volgens het bandplan mag je ATV maken vanaf 434 MHz, je video burst komt dan in de 438 MHz en dat is precies waar de digitale repeaters tegenwoordig zitten.

Voetnoot uit het bandplan:
c (1) Voor AM-ATV worden de beschikbare microgolffrequenties aanbevolen. Het gebruik van de 430 MHz-band blijft echter toegestaan. In het geval van storing heeft echter het verkeer via een satelliet voorrang.
c (2) AM-ATV in de 430 MHz band moet plaatvinden binnen 434,000 -440,000 MHz. De beelddraaggolf moet zich onder de 434,500 MHz of boven de 438,500 MHz bevinden. Voor Nederland wordt hiervoor 434,250 MHz aanbevolen.

Aangezien DMR een landelijk gekoppeld netwerk is is er bijna altijd wel iets te doen en staan die zenders dus continu aan.
Daar komt bij dat je als je je ATV zender aan zet je zelf niet meer kunt controleren of je DMR stoort.

Natuurlijk kun je Digitaal ATV maken op 70 cm en daarmee de bandbreedte beperken maar dit is een hele andere mode.
Je gaat ook niet roepen dat iedereen maar DMR of D-star moet gaan doen in plaats van FM.
Daar komt nog bij dat de meeste ATV repeaters (in elk geval in mijn regio) geen digitale ingang hebben op 70 cm.

Ik wil deze discussie verder niet op de man spelen maar die opfris cursus lijkt me heel interessant als je met de juiste argumenten komt.

Mijn persoonlijke mening:
Ik heb altijd met plezier verbindingen gemaakt met N amateurs op de ATV banden vanuit huis of met een Jota.
Helaas zie ik die jongens allemaal verdwijnen vanwege bovengenoemde redenen.
Ik ben techneut van beroep en zoek naar een goede technische oplossing voor problemen en ik denk dat dit een prima oplossing zou zijn om in vervolg weer op ATV te kunnen werken met mijn collega N amateurs.
Technisch gezien denk ik ook niet dat iemand er last van zal hebben als ook de N amateurs gebruik maken van de 23cm band, zo druk is het er niet en er is ruimte genoeg voor meerdere ATV signalen naast elkaar.

Alle discussies over N amateurs wel of niet meer ruimte geven en of ze dan maar hun F moeten halen ga ik verder niet op in, ik vind dat een persoonlijke mening die iedereen voor zichzelf bepalen.

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Opnieuw gemiste kansen voor de N mannen en vrouwen.

#52 Bericht door pe1br »

ter aanvulling: DMR frequenties zoals ze door het AT uitgegeven zijn.
Afbeelding

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Opnieuw gemiste kansen voor de N mannen en vrouwen.

#53 Bericht door PA3HMP »

Frankyboy schreef:
PA3HMP schreef: ...
en frankie boy als je mij quote doe het dan wel volledig (ik heb mijn quote daarom maar even volledig gemaakt)
Sorry weer niet volledig :wink: maar dit houdt het topic beter leesbaar dan al die lange quotes

Even van mij een uitleg over onzinnig voorstel.

Het ging meer om de toonzetting dan om de inhoud.

[KNIP]
.
Onzinnig is het omdat men met onwaarheden komt, dat heb ik in het eerste berichtje van mij ook al uitgelegd, en wat jij beleefd als toonzetting speelt zich af in jouw hoofd, ik hou het graag bij de feiten.
Laatst gewijzigd door PA3HMP op 19 mar 2016, 08:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Opnieuw gemiste kansen voor de N mannen en vrouwen.

#54 Bericht door PA3HMP »

pe1br schreef:
PA3HMP schreef:
almenaar schreef:Beste pa3hmp,
Ik doe zelf al jaren aan ATV,ook op 70cm,en tegenwoordig uitsluitend digitaal,mijn vermogen is zeker 10db.
minder als vroeger, gebruikt in de analoge mode!.
Je kunt dus stellen dat atv op 70cm geeneens tot storing hoeft te leiden,gezien de bandbreedte ,frequentiekeuze,
vermogen.Dus je hebt een punt door te stellen dat je om atv te willen bedrijven geen23cm of hoger nodig hebt!!!!.
Dus de indieners van dit voorstel,er van uitgaande,dat ze inderdaad dit als argumentatie gebruiken, je rustig kunt
kunt stellen dat een opfriscursus niet verkeerd zou zijn .
Zie bandplan.Als je een discussie voert,wel op juiste gronden,en niet iets bedenken wat jou beter uitkomt!
Of n amateurs ook op23cm of hoger mogen werken wordt dan een andere discussie.
73" pe9kkm
ja de argumentatie van hun was letterlijk 'het is praktisch niet meer mogelijk geen storing te veroorzaken laat staan storingsvrij te ontvangen in de 70cm band.' iets wat natuurlijk kolder is maar op die manier draaien ze andere amateurs die geen kaas van atv gegeten hebben een rad voor de ogen in de hoop veel ja stemmers te krijgen.
Ik heb het voorstel ingediend en heb natuurlijk eerst het vademecum geraadpleegd:

Voor analoog ATV geld dit wel degelijk, volgens het bandplan mag je ATV maken vanaf 434 MHz, je video burst komt dan in de 438 MHz en dat is precies waar de digitale repeaters tegenwoordig zitten.

Voetnoot uit het bandplan:
c (1) Voor AM-ATV worden de beschikbare microgolffrequenties aanbevolen. Het gebruik van de 430 MHz-band blijft echter toegestaan. In het geval van storing heeft echter het verkeer via een satelliet voorrang.
c (2) AM-ATV in de 430 MHz band moet plaatvinden binnen 434,000 -440,000 MHz. De beelddraaggolf moet zich onder de 434,500 MHz of boven de 438,500 MHz bevinden. Voor Nederland wordt hiervoor 434,250 MHz aanbevolen.

Aangezien DMR een landelijk gekoppeld netwerk is is er bijna altijd wel iets te doen en staan die zenders dus continu aan.
Daar komt bij dat je als je je ATV zender aan zet je zelf niet meer kunt controleren of je DMR stoort.

Natuurlijk kun je Digitaal ATV maken op 70 cm en daarmee de bandbreedte beperken maar dit is een hele andere mode.
Je gaat ook niet roepen dat iedereen maar DMR of D-star moet gaan doen in plaats van FM.
Daar komt nog bij dat de meeste ATV repeaters (in elk geval in mijn regio) geen digitale ingang hebben op 70 cm.

Ik wil deze discussie verder niet op de man spelen maar die opfris cursus lijkt me heel interessant als je met de juiste argumenten komt.

Mijn persoonlijke mening:
Ik heb altijd met plezier verbindingen gemaakt met N amateurs op de ATV banden vanuit huis of met een Jota.
Helaas zie ik die jongens allemaal verdwijnen vanwege bovengenoemde redenen.
Ik ben techneut van beroep en zoek naar een goede technische oplossing voor problemen en ik denk dat dit een prima oplossing zou zijn om in vervolg weer op ATV te kunnen werken met mijn collega N amateurs.
Technisch gezien denk ik ook niet dat iemand er last van zal hebben als ook de N amateurs gebruik maken van de 23cm band, zo druk is het er niet en er is ruimte genoeg voor meerdere ATV signalen naast elkaar.

Alle discussies over N amateurs wel of niet meer ruimte geven en of ze dan maar hun F moeten halen ga ik verder niet op in, ik vind dat een persoonlijke mening die iedereen voor zichzelf bepalen.
in het kort kun je dus samenvatten dat:
JA je mag en kan nog steeds ATV doen op 70cm
NEE een storingsvrij ontvangst is nooit een garantie, maar dat is NOOIT voor geen enkele mode en band.
JA je kunt ook nog bijvoorbeeld Digitaal ATV doen op 70 cm wat een aantal voordelen heeft, het argument dat je wel eens hoort van ja maar dan moet ik nieuwe spullen maken of kopen slaat kant nog wal want dat moet je voor 23 cm ook, een andere mode ? het is en blijft amateur televisie, anders zou je AM amateur televisie en FM amateur televisie ook als een andere mode kunnen zien.

dus er is voor Novice totaal GEEN noodzaak om de 23cm band vrij te geven, dat is dus iets wat totaal haaks staat op hetgene wat in het voorstel gesuggereerd wordt, het aanhalen van een amateur die last had van lpd gebruikers haal je nu ineens niet meer aan ?

Dat er geen ingangen zijn op 70cm heeft daar dus weinig mee te maken, een rechtstreekse verbinding is altijd mogelijk, helemaal als het zoals jij beweerd waar is dat je met een groepje vlak bij elkaar zit, en voor ingangen op 70 moet je bij de repeaterbeheerder zijn (aangezien er weinig gebruikers waren op 70cm is het hier in de buurt helaas niet meer mogelijk).

dus is het verstandiger om ipv smoesjes te verzinnen om (gedeeltelijk) de 23cm band vrij te geven voor novice te kijken welke bijvoorbeeld digitale atv mogelijkheden je wilt stimuleren op 70cm, geef ze bij jou in de buurt een opfris cursus wat er WEL mogelijk is op de banden die beschikbaar zijn voor novice of stimuleer ze door te leren voor F.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Opnieuw gemiste kansen voor de N mannen en vrouwen.

#55 Bericht door pa3kc »

Dat niemand hier nog aan gedacht heeft:

Hoeveel ATV'ers zijn er eigenlijk?

Al die heisa om een paar mensen die nu niet meer ATV kunnen doen :o

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Opnieuw gemiste kansen voor de N mannen en vrouwen.

#56 Bericht door PA3HMP »

pa3kc schreef:Dat niemand hier nog aan gedacht heeft:

Hoeveel ATV'ers zijn er eigenlijk?

Al die heisa om een paar mensen die nu niet meer ATV kunnen doen :o
hier bij mij in de kempen op 70cm, volgens mij ben ik de enige die heel soms een test signaal op 70cm in de lucht zet, daarom zijn er hier ook geen ingangen meer op70cm.

almenaar
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 dec 2015, 12:37
Roepletters: pe9kkm

Re: Opnieuw gemiste kansen voor de N mannen en vrouwen.

#57 Bericht door almenaar »

Ook hier heel,heel,weinig 70cm atv.Als hier in de omgeving al een 70cm atv signaal geproduceerd wordt
is het meestal digitaal DVBs of DVBt.
De repeater in de buurt kan op 70cm analoog,DVB.S,DVB,t ontvangen,zelf in te stellen via internet,
als je de code krijgt. zit NIET op dmr! of op analoge uitgangen van phonerepeaters.DUS????.
Ook geen storing van pmr. en visa versa.
Dus nogmaals ongestoorde ontvangst is nog steeds mogelijk.
Dus als je n amateurs opbijvoorbeeld 23cm wilt laten werken,moet je nogmaals een andere gedogreden
bedenken!.
En ik heb nog steeds niet gezegd of ik voor of tegen gebruik van n amateurs ben op bijv:
23cm of hoger.
73" pe9kkm

Apae
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 feb 2012, 18:12
Roepletters: PA1PAE
Locatie: JO22RM

Re: Opnieuw gemiste kansen voor de N mannen en vrouwen.

#58 Bericht door Apae »

Ik ben vooral verbaasd over de stelling " omdat er geen N-amateurs in de zaal waren, hebben we het voorstel afgewezen".
Dat lijkt erop dat de aanwezige F-amateurs voorstellen afwijzen omdat ze niet ten gunste van henzelf zijn, en we zouden vooral als amateurs moeten oordelen of een voorstel nuttig is, de hobby bevordert, en goed onderbouwd is.
Dit voorstel is, of lijkt, goed onderbouwd, en onze afdeling heeft dan ook in meerderheid voor gestemd. Het lijkt erop dat de in het verleden gemaakte keuzes in het bandplan hier achterhaald worden door de ontwikkelingen, en dan moet je dus handelen.

almenaar
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 dec 2015, 12:37
Roepletters: pe9kkm

Re: Opnieuw gemiste kansen voor de N mannen en vrouwen.

#59 Bericht door almenaar »

Inderdaad,de techniek is nu voorhanden,je kunt nu digitaal op 70cm zenden.
Dit was een tijdje geleden nog niet mogelijk!.dus resumerend n amateurs kunnen op 70 dus wel
atv bedrijven.In jouw bewoording betekent dat dus dat N amateurs geen uitbreiding behoeven.
Of ga je het nu weer anders bewoorden?.
Aangaande je opmerking,Je hebt de vrijheid om ZELF te mogen stemmen.
Als je dat niet doet,ga je gewoon opeens een stelling deponeren dat iemand anders zo
moet stemmen dat een ander dat gunstig uitkomt,(wel een verrassende stellingaaname!).
Je bent ZELF verantwoordelijk voor je eigen winkeltje,niet een ander!.
73" pe9kkm

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Opnieuw gemiste kansen voor de N mannen en vrouwen.

#60 Bericht door pa1bvm »

stel dat er in het " voorstel " zou staan :

alleen maar uitzenden met ATV op dat stukje in de 23 cm band ...

hoeveel amateurs gaan er dan met ATV over van 70 naar 23 ???

10 , 100 , 1000 ???

Plaats reactie