Opnieuw gemiste kansen voor de N mannen en vrouwen.

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Opnieuw gemiste kansen voor de N mannen en vrouwen.

#76 Bericht door PE1PQX »

PA3DAT schreef:
Bij mijn weten ben je als registratiehouder zelf verantwoordelijk dat jouw signaal niet op frequenties waarneembaar is (althans, voldoende onderdrukt) waar je niet mag zenden. Zo ook bij repeatergebruik.
Interessant.

Dus als ik een qso tussen 2 N-amateurs op VHF beluister, en ik zend dat weer uit op 80m (zoals vroeger
wel gebeurde met sommige rondes) dan zijn die N-amateurs daar zélf verantwoordelijk voor?
Verschil tussen 'willens en wetens' of het niet kunnen weten.
Als je op een 23cm repeater zit met een uitgang op 13cm weet je wat er gebeurd.
Als je niet weet dat er een repeater actief is is het een ander verhaal.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Opnieuw gemiste kansen voor de N mannen en vrouwen.

#77 Bericht door PA3HMP »

[quote=pe1br]
Ik blijf nog steeds van mening dat mijn voorstel zeker geen smoes is om N amateurs op 23 cm toe te laten, er is wel degelijk een technisch probleem en dat probleem heb ik geprobeerd zo goed mogelijk te onderbouwen.
Helaas blijven onze meningen erg verdeeld, het is duidelijk dat je vooral niet wilt dat er een uitbreiding voor de N amateurs komt en je daar zoveel mogelijk andere argumenten voor zoekt die naar mijn mening technisch veel ingewikkelder zijn dan de 23 cm vrijgeven.
Technisch gezien denk ik nog steeds niemand er echt last van zal hebben als ook de N amateurs gebruik gaan maken van de 23cm band, zo druk is het er niet en er is ruimte genoeg voor meerdere ATV signalen naast elkaar.
Het argument om dit niet te doen is dus vooral gebaseerd op emotie.[/quote]

dat is het wel, zoals aangegeven digitale atv kan prima voor novice, tuurlijk je moet er moeite voor doen, maar ja als je er geen moeite voor wil doen dan kun je beter stoppen met de hobby.

dus de beargumentatie wat in het voorstel staat 'het is praktisch niet meer mogelijk geen storing te veroorzaken laat staan storingsvrij te ontvangen in de 70cm band.' klopt van geen kant, wij veroorzaken geen storing maar doen een legale uitzending en wij hebben nooit een garantie op storingsvrij ontvangst en we kunnen digitale atv doen op 70cm daarnaast als je een atv repeater hebt met een ingang op 70 kun je het signaal gewoon terugzien op 23cm met iedere goedkope sat tuner iedereen mag namelijk alles ontvangen wat er uitgezonden wordt.

ook het argument van als atv'er storen wij lpd en krijgen daarom een zendverbod of beperking opgelegd klopt niet, wat er bij die bewuste amateur allemaal afgespeeld heeft is niet duidelijk maar volgens AT zelf hebben lpd'ers geen enkele rechten ook niet onder het mom algemeen belang, sterker nog AT heeft er zelf een brochure over uitgebracht dat de lpd gebruiker niet mag/kan klagen letterlijk wordt er gezegd 'omdat deze app. vergunningsvrij is kan AT geen actie ondernemen'
https://www.agentschaptelecom.nl/onderw ... an-de-auto
zou dit dus voor een rechter komen dan is een zendverbod niet te onderbouwen door AT, ze zouden dan immers tegen hun eigen regels ingaan.

dus mijn reactie is niet gebaseerd op emotie of wat dan ook maar op feiten, ik heb er dus niks bij verzonnen maar enkel jouw beargumentatie weerlegd omdat deze niet klopt.

dus ja het is een leuke poging om gratis meer banden erbij te krijgen voor de novice maar meer dan dat is het niet.

almenaar
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 dec 2015, 12:37
Roepletters: pe9kkm

Re: Opnieuw gemiste kansen voor de N mannen en vrouwen.

#78 Bericht door almenaar »

Vroeger(klinkt dat oud)ten tijde van bijv.de 6 d kanaaltjes,was het een doodzonde als je als a/b/c/ gelicenseerde
op de achtergrond daar een qso kon horen van een d gelicenseerde!.
De desbetreffende amateur kreeg de wind van voren!.
IK was indertijd die desbetreffende amateur, mij van geen kwaad bewust.
Ook in nederland is er (onteigentlijk )gebruik van repeaters bekend,die ik niet zal noemen,waar
AT wel moeite mee had.
Als je bewust gebruik maakt van de mogelijkheid om via 23cm opbijv: 3cm uit te komen.
Daar is wel een oplossing e.v.t. voor te vinden,is al in gebruik bij een atv repeater,je kunt via
internet permissie krijgen om ontvangers,antenne's te schakelen,en je kunt ook zien wie er geschakeld heeft!!!!!!!.
73" pe9kkm

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Opnieuw gemiste kansen voor de N mannen en vrouwen.

#79 Bericht door PA3DAT »

Ik denk (want ik weet niet niet, net zo min als jullie), dat je als N-amateur wél op 23cm mag uitkomen
wanneer dat gebeurt via een omzetter van 70cm - 23cm die eigendom is van een F-amateur. Ik denk
dat er dan wettelijk niets aan de hand is.

Immers, de N-amateur zendt op 70cm (legaal) en de omzetter zendt dit uit op 23cm (legaal).
N-amateurs mogen toch ook wel via transponders van satellieten werken?

Wie vraagt het even aan AT, dan zijn we eruit!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Opnieuw gemiste kansen voor de N mannen en vrouwen.

#80 Bericht door PE1PQX »

Ik weet het ook niet absoluut de juiste regeltjes om dit onderwerp. Maar ik kan me voorstellen dat AT 23cm niet vrij geeft voor N amateurs om te voorkomen dat diezelfde OM's een signaal hebben (ook al is het via een repeater) op 13cm.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

almenaar
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 dec 2015, 12:37
Roepletters: pe9kkm

Re: Opnieuw gemiste kansen voor de N mannen en vrouwen.

#81 Bericht door almenaar »

Je kunt ,ongeacht of je het wilt,dit voorkomen,Er is een atv repeater waar je via een aangevraagd password
alles kunt schakelen,dus een N amateur krijgt geen toestemming om de repeater te gebruiken,alleen of
je deze rompslomp wilt?.
73" pe9kkm

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: Opnieuw gemiste kansen voor de N mannen en vrouwen.

#82 Bericht door dxhunter »

Het voorstel zal niet gesteund worden door de afdeling waar ik lid van ben. (democratisch weggestemd op laatste clubavond).
De rede is dat het N examen technisch inhoudelijk onvoldoende is om met al dan niet zelfgebouwde spullen uit te gaan zenden op 23cm. De kans dat men primaire dan wel andere gebruikers zal storen is te groot. Er zullen best N vergunninghouders zijn die deze verantwoording kunnen overzien maar het gaat er hierbij om wat er in het examen staat.

pe1br
Berichten: 618
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Opnieuw gemiste kansen voor de N mannen en vrouwen.

#83 Bericht door pe1br »

PE1PQX schreef:Ik weet het ook niet absoluut de juiste regeltjes om dit onderwerp. Maar ik kan me voorstellen dat AT 23cm niet vrij geeft voor N amateurs om te voorkomen dat diezelfde OM's een signaal hebben (ook al is het via een repeater) op 13cm.
Het AT heeft tot nu toe ook niets gezegd van de ATV repeaters met een ingang op 70cm analoog en een uitgang in een van de hogere banden (bijvoorbeeld hier in Twente 3cm).
Ik zou niet weten waarom dat voor 23 cm ineens anders zou moeten zijn ?

Plaats reactie