Ballonvossenjacht 2015

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Ballonvossenjacht 2015

#1 Bericht door Randy »

De organisatie van de Ballonvossenjacht heeft vandaag de datum voor 2015 bekend gemaakt. Dit jaar zal de ballonvos, uiteraard weer voorzien van FM-transponder, ATV zender en baken, op zondag 13 september 2015 de lucht in gaan, zo maakt de organisatie bekend.
Tijdens de jaarlijkse ballonvossenjacht wordt met medewerking van het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut, het K.N.M.I., een met helium gevulde stratosfeerballon opgelaten. Deze ballon zal een radiosonde omhoog brengen welke door radiozendamateurs gebouwd is. De ballon wordt opgelaten vanaf het terrein van het K.N.M.I. in De Bilt.

De vluchtleiding is ook in 2015 te gast bij Radio Club ‘t Gooi, gevestigd te Hilversum. Vanuit dit commando centrum zullen de landelijke 2 meter repeater PI3UTR en 70 cm repeater PI2NOS worden aangestuurd. Daarnaast zal de informatievoorziening verlopen via via de kortegolf, ATV en Internet. Dit zogenaamde commando centrum zal dienen om de jagers te voorzien van informatie waarmee zij de ballon kunnen vinden.

Meer informatie is te vinden op de website ballonvossenjacht.nl.

Gebruikersavatar
PA1WES
Berichten: 198
Lid geworden op: 02 mar 2014, 18:11
Roepletters: PD1WES

Re: Ballonvossenjacht 2015

#2 Bericht door PA1WES »

mooi evenement, ik kijk er nu al naar uit. Waarschijnlijk wordt wel weer vanuit de shack volgen, ik heb geen peilontvanger/dopplergeval :p

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: Ballonvossenjacht 2015

#3 Bericht door PA1LH »

Was leuk om eens te volgen. Zag er goed uit, bijna professioneel :)
Moet ongetwijfeld veel tijd in hebben gezeten om dit zo te organiseren. Erg leuk om te zien.
Tot volgens jaar!
Leon - PA1LH.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Ballonvossenjacht 2015

#4 Bericht door pa1bvm »


Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3364
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Ballonvossenjacht 2015

#5 Bericht door Juul - PE0GJG »


Voor de historische juistheid, hij landde in "Oosterzee" en niet in "Oostzee", zoals je op de "Tube" schrijft. Maar wel leuk om te zien.

Ik heb wat naar 70 (PI2NOS) zitten luisteren, maar de QSO's of wat daar voor moest doorgaan dat was wel een beetje zooitje. Door elkaar heen brullen, en waarom eigenlijk?

Maar het initiatief was erg leuk weer. Ik was aanwezig bij de 1ste Ballon jacht. Uiteindelijk is het gestart door oud NOS collega Hans Janssen - PE1CRC - †. Maar zijn naam kom ik dan weer nergens tegen en da's jammer. ( http://www.ballonvossenjacht.nl ) Klik op "achtergrond" .
Is Hans dan zo snel vergeten? Hij is een aantal jaren geleden in Frankrijk overleden. ( † 2003 ).
Hans deed Hobbyscoop-Ballonjacht samen met Lidy de xyl van Peter - PA2PME. Zij was de producer van Hobbyscoop.

Zo even een stukje geschiedenis over o.a. de Ballonjacht.
Laatst gewijzigd door Juul - PE0GJG op 13 sep 2015, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA9J
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 sep 2015, 16:28
Roepletters: PA9J

Re: Ballonvossenjacht 2015

#6 Bericht door PA9J »

Hier in Peize kon ik de sonde met een simpele porto-antenne heel lang ruisvrij ontvangen.

Het was onwijs druk de hele dag inderdaad met inmeldingen, in tegenstelling tot de 40 m. Wellicht ook die grote drukte vanwege de ruime omvang van het repeaternet? Neemt niet weg dat het toch jammer was dat men bleef roepen, zelfs toen de operator om radiostilte vroeg.
Toch was het informatief mee te luisteren met de updates.

Bedankt voor die geschiedenis Juul; wist ik niet.
--... ...-- -.. . .--. .- ----. .---

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Ballonvossenjacht 2015

#7 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ik heb bijna tot het laatst de ballon op 145.450 kunnen volgen. Op ongeveer 1200 meter hoogte verloor ik het signaal hier in Nieuwegein.
Helaas was het op de repeaters utr/nos wat chaotisch.

Mijn gebruikte antenne was een Moxon beam die ik zoveel mogelijk de gewenste richting op probeerde te draaien.

Bedankt organisatie voor dit leuke evenement!
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pa4o
Berichten: 799
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Ballonvossenjacht 2015

#8 Bericht door pa4o »

Mee eens Tjeerd, je hoorde vaak dezelfden. Ruimte laten voor anderen is er niet "meer" bij.
Had aan 1 qso genoeg en dat is me gelukt.

Peter

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ballonvossenjacht 2015

#9 Bericht door Randy »

Volgend jaar de ingang op 23cm, is dat probleem ook opgelost :)

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 490
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: Ballonvossenjacht 2015

#10 Bericht door PE9DX »

Ach dan gaat men weer klagen dat het zo rustig is en dat er geen activiteit is Randy.
Dus er is altijd wel wat.....

Ik heb me er gisteren prima mee vermaakt, ook aangezien hier in het noorden alles mooi te volgen is via 2NOS met de nieuwe mogelijkheid in Hoogersmilde. :D

Johan-Drieborg-Noord Oost Nederland.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

Gebruikersavatar
PA1WES
Berichten: 198
Lid geworden op: 02 mar 2014, 18:11
Roepletters: PD1WES

Re: Ballonvossenjacht 2015

#11 Bericht door PA1WES »

Jammer dat de condities voor 40 slecht waren, dat had t wel extra interessant gemaakt als daar wat meer activiteit op te vinden was. Op de 2/70 hadden de operators er een flinke klus aan maar ze deden dat wel heel goed naar mijn mening. Ook qua ruimte laten voor echolinkers wat toch wel gelukt is zo nu en dan.

Zelf heb ik ook vrij snel een qso voor t log kunnen maken, 2x aanroepen was voldoende. De eerste keer was ik zelf iets te laat, de tweede keer werd ik er direct uitgehaald. Misschien komt dat ook wel door de nieuwe ontvanger in het Haagsche.

Ik hoorde dat er op een tweetal locaties nogal wat storing veroorzaakt werd. Zijn de veroorzakers van die vertoringen nog aangetroffen overigens?

Volgend jaar maar eens met 2 setjes actief zijn, eentje voor verbinding met de ballon en eentje voor de repeaters :)

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Ballonvossenjacht 2015

#12 Bericht door pa1bvm »

tja... qua operating practice leek het wel een beetje op een sporadische E-opening op 144 Mhz
ach die komen ook niet vaak voor ...

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Ballonvossenjacht 2015

#13 Bericht door PG7VG »

Ik heb het vanachter de PC deels kunnen meemaken, het was heel leuk om te volgen.
Zag er allemaal professioneel uit en zo klonk het voor mij ook.
Op 40 meter gezocht maar daar niets kunnen vinden.

En inmelden in een ronde enzo...je moet waarschijnlijk erg vlug zijn..?? De operator gaf daar toch heel bewust ruimte voor. Helaas kreeg ik met mijn porto geen verbinding.
73, Peter.

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 549
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Ballonvossenjacht 2015

#14 Bericht door pd1ahm »

Wanneer doet een zendamateur het goed op een landelijke transponder?
Het is eigenlijk nooit goed, ben je qrv en maak je wat verbindingen = niet goed.
Ben je niet qrv = niet goed.
Ben je actief en doe je lekker mee = je geeft een ander geen kans.
(zucht)

De opmerking van Randy is misschien wel de beste, gewoon alles op 23 cm.
Het grootste deel van de problemen opgelost!

Ik vond het juist beschamend dat er zendamateurs aan het zenden zijn terwijl de tweede zendontvanger op de achtergrond staat rond te zingen.
Ik denk dan iets van 'dat hoor je toch!' Door gebruik te maken van een hoofdtelefoon was dat probleem opgelost.
Dat schort in mijn ogen aan ervaring en komt het qso niet ten goede.

Maar ik schaarde mijzelf tot de actievere lieden op de transponder.
Korte verbindingen zodat juist een ander ook een kans krijgt. (call, rapport, locator)
Maar dat is dus niet goed...ik geef een ander geen kans..
Dus laat ik de ballon in het vervolg maar rechts liggen. (hangen)
Er zijn gelukkig nog genoeg andere dingen die me als zendamateur ook plezieren :D

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ballonvossenjacht 2015

#15 Bericht door Randy »

De condities op 40-meter waren minimaal. Ik denk dat er slechts een 25-tal verbindingen in het log staan. Voornamelijk grondgolf, en heel even ging de band open en konden we wat buitenlandse stations loggen. Dat was allemaal in de ochtend. Op PI3UTR en PI2NOS zijn meer dan 600 QSO's gelogd. Er is ieder kwartier ruimte gelaten voor Echolink stations.

Op de transponder is vanuit PI4RCG niet geluisterd.

Randy (Operator PI4RCG/Ballonvossenjacht)

Plaats reactie