14.205 mhz

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

14.205 mhz

#1 Bericht door PC1TK »

Van uit Nepal word er gewerkt op 14,205mhz .
Men heeft moeite om verbindingen te legen tussen hulpverleende instanties .
Omdat men herhaaldelijk bv gewoon gaat intunen op deze frequentie of doodleuk om een rapportje of QSO bevestiging vraagt .
Een van de stations roept herhaaldelijke de hulp in van alle Europese amateurs ( zend en luisteraars ) om via elke te benaderen media duidelijk te maken deze frequentie open en met rust te laten ..

Dus bij deze op zijn verzoek in gegaan ... meeste zullen er vast wel mee bekend zijn .

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: 14.205 mhz

#2 Bericht door PE9H »

Niet alleen 14.205, ook 14.215 is actief voor noodverkeer.
Er zijn nog meer frequenties die gebruikt (kunnen) worden, zie details op:
http://www.amateurradiodx.com/earthquak ... emergency/
Graag vrijhouden dus.
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: 14.205 mhz

#3 Bericht door PE2AAB »

Op 14.205 ook herhaaldelijk RTTY verkeer om te etteren. Ik schaam mij diep! Ik schaam mij dat ik ham radio operator ben. ik schaam mij voor die ene RTTY kwal! Wat een conjo ben je als je dat doet echt waar wat een hele grote conjo!

Bah!! Nogmaals; ik schaam mijzelf voor het zendamateur schap!!!

Sorry voor mijn taalgebruik maar er zijn dus echt lieden die ondanks alle aankondigingen, waarschuwingen en vermeldingen toch de boel moeten verzieken

Bah, bah en nog eens BAH!!!!

RTTY guy on 14.205 MHz; Be ashamed! Shame on you !!! Baddedst ham radio operator in years!!! If 205 is a emergency freq or not; it is point out to be by Nepalese authorities.

Shame On You!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: 14.205 mhz

#4 Bericht door PC1TK »

PE2AAB schreef:Op 14.205 ook herhaaldelijk RTTY verkeer om te etteren. Ik schaam mij diep! Ik schaam mij dat ik ham radio operator ben. ik schaam mij voor die ene RTTY kwal! Wat een conjo ben je als je dat doet echt waar wat een hele grote conjo!

Bah!! Nogmaals; ik schaam mijzelf voor het zendamateur schap!!!

Sorry voor mijn taalgebruik maar er zijn dus echt lieden die ondanks alle aankondigingen, waarschuwingen en vermeldingen toch de boel moeten verzieken

Bah, bah en nog eens BAH!!!!

RTTY guy on 14.205 MHz; Be ashamed! Shame on you !!! Baddedst ham radio operator in years!!! If 205 is a emergency freq or not; it is point out to be by Nepalese authorities.

Shame On You!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
Zat op dit forum een vind ik leuk en delen knop .... !!!
Dan had ik die aan geklikt ..



De andere genoemde frequenties waren mij ook al bekend . 14.300 zou de algemene nood frequentie zijn werd mij verteld . Heel veel frequenties mee gekregen gisteren . Dus beperkte mij effen tot deze . Waar van ik zeker wist dat die in gebruik was . Op 14,300 iets gehoord gisteren . Zat er effen naar te luisteren en op eens bikkel hard er over heen .. sq contest sq contest
En oooola oooooooooooola oooooooooola .... ook veelvuldig gehoord op 205 .

Ik zou met een kameraad wat experimenteren van de week op deze band .. Maar zo belangrijk kan dat niet zijn .
Laat dat maar effen . Wil niet eens het risico lopen om ze te storen . Hoorde ze gisten ook op 14,125 . En zo juist meld men dat die nog steeds in gebruik is . Men schuift denk ik nog wat heen en weer over deze band . Zo heel perfect is mijn antenne zeker niet door ruimte gebrek . Zo wat zijn ik hoor hun niet en klets er vrolijk op los ! Moet je niet willen .... Mijn tijd om die rare antenne te proberen komt wel ! Het maar een hobby voor mij .

PS dank voor de link . Die pagina was mij nog niet bekend !

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: 14.205 mhz

#5 Bericht door PA2LO »

Op 14.205 ook herhaaldelijk RTTY verkeer om te etteren. Ik schaam mij diep! Ik schaam mij dat ik ham radio operator ben. ik schaam mij voor die ene RTTY kwal! Wat een conjo ben je als je dat doet echt waar wat een hele grote conjo!

Bah!! Nogmaals; ik schaam mijzelf voor het zendamateur schap!!!
Rick, ik snap je emotie, alleen een verkeerde insteek volgens mij. Wees trots op die amateurs die zo snel na de aardbeving een net op hebben gezet en in samenwerking met amateurs uit Nepal (en India) gezorgd hebben (en nog steeds zorgen) voor een mogelijkheid om informatie en hulpvragen uit te wisselen. Sommige amateurs inmiddels voor de derde dag op rij, bijna onophoudelijk. Dat is in de geest van het echte zendamateurisme! Die enkele galbak heeft NIETS met zendamateurisme te maken.

Overigens is bovenstaande iets anders dan het antwoord op de vraag of zendamateurs in deze ramp een belangrijke rol spelen én of de wijze waarop een "emergency-net" kundig wordt uitgevoerd. Na vele uren monitoren is mijn conclusie dat de amateurgemeenschap / de zelfbenoemde netleiders hier nog wel iets (bij) te leren hebben.

73, Gert

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: 14.205 mhz

#6 Bericht door PE9H »

PA2LO schreef:Overigens is bovenstaande iets anders dan het antwoord op de vraag of zendamateurs in deze ramp een belangrijke rol spelen én of de wijze waarop een "emergency-net" kundig wordt uitgevoerd.
Tja, de kundigheid kun je over discussiëren, dit wordt ook niet echt geoefend op deze schaal.
Zelf ook vele uren geluisterd, vind dat de structuur bij mij redelijk georganiseerd over komt.

Het is wel degelijk nuttig, er zijn al vele mensen die contact met bezorgde familieleden hebben kunnen leggen, iets wat voor de overheid en pers totaal geen prioriteit heeft.
Satlinks zijn veel te duur voor berichten van "gewone" mensen, triest maar waar. Gelukkig zijn er nog vrijwilligers die op deze manier hun bijdrage leveren, daarom ben ik wél trots op die radio amateurs!
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: 14.205 mhz

#7 Bericht door PE2AAB »

PD9H schreef:
PA2LO schreef:Overigens is bovenstaande iets anders dan het antwoord op de vraag of zendamateurs in deze ramp een belangrijke rol spelen én of de wijze waarop een "emergency-net" kundig wordt uitgevoerd.
Tja, de kundigheid kun je over discussiëren, dit wordt ook niet echt geoefend op deze schaal.
Zelf ook vele uren geluisterd, vind dat de structuur bij mij redelijk georganiseerd over komt.

Het is wel degelijk nuttig, er zijn al vele mensen die contact met bezorgde familieleden hebben kunnen leggen, iets wat voor de overheid en pers totaal geen prioriteit heeft.
Satlinks zijn veel te duur voor berichten van "gewone" mensen, triest maar waar. Gelukkig zijn er nog vrijwilligers die op deze manier hun bijdrage leveren, daarom ben ik wél trots op die radio amateurs!
Klopt! Ik ben daar ook trots op. Gert heeft natuurlijk helemaal gelijk als hij zegt dat het slechts een klein groepje rotte appels is.
Ik wond me er gisteren gewoon even over op na het luisteren naar het net wat me heel gestructureerd en georganiseerd overkwam.

Jammer van die paar ellendelingen, goed dat er een hele hoop amateurs zijn met goede intenties en een opvoeding ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: 14.205 mhz

#8 Bericht door PC1TK »

"Na vele uren monitoren is mijn conclusie dat de amateurgemeenschap / de zelfbenoemde netleiders hier nog wel iets (bij) te leren hebben. "

Ik lees of hoor dit of zo wat niet voor het eerst .. en eigenlijk verbaast mij dat telkens weer .
Gekscherend meen ik dat we / zei daarom ook amateurs worden genoemd .
Er werd mij gisteren verteld dat het zendamateur gebeuren ook nog eens vrij jong is al daar .

Maar ik stel mij voor dat de wereld zo als ik die ken en in leeft totaal in elkaar stort . En de doden aantal alleen bij een half duizend te gelijk geschat kan worden . Het is gokken of elk die je kent nog wel leeft . Geen idee hebt wat de toekomst je zal brengen maar honger dorst en ziektes liggen op de loer . Ik probeer mij dat voor te stellen . Want een idee wat dat is heb je pas al je der mee geconfronteerd word .

En dan moet ik als amateur een netwerk op zetten . Voor al de eerste uren . Gisteren diep in de nacht nog gehoord hoeveel vragen er gesteld worden . Hoe gaat het met .... Ik vind al die amateurs stuk voor stuk helden . Ik zit hier thuis met een gevulde koelkast en een warm bed die op mij wachtte . ik weet precies hoe het met mijn familie en kennissen gaat . En als der wat gebuurt binnen deze kring dan gaat al hier de telefoon . Mijn grootste zorg ?? kan ik alle luxe over 10 jaar nog wel betalen . Iets wat begon toen ik mijn voeten onder de tafel van mijn ouders weg trok .

Vind het zeer knap dat ze überhaupt in staat zijn wat op te zetten . Laat staan dat het provisioneel werkt .
Wil wel eens zien ,, na ja liever ook niet natuurlijk . Hoe dat hier zou verlopen .

Tja .. helden zei ik en meen dat ook . en ja over je helden kan je natuurlijk ook geen kwaads zeggen !
Hoop dat ze het bij geleerde van deze ramp nooit weer in praktijk hoeven brengen .

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: 14.205 mhz

#9 Bericht door EA5JEX »

Ik ben zelf in Nepal geweest en heb daar vanaf het station 9N1AA gewerkt, dat ging op een accu.
In Kathmandu is namelijk zelfs onder normale omstandigheden slechts een paar uur per dag elektriciteit.

De mobiele telefoon werkt alleen maar met een Nepalese SIM kaart en het net is niet erg stabiel.

Dus onder deze omstandigheden is het helemaal een probleem om te communiceren, vooral omdat in de bergen vaak geen dekking is en daar zitten vele toeristen en klimmers.

Kees

Gebruikersavatar
PA1WES
Berichten: 198
Lid geworden op: 02 mar 2014, 18:11
Roepletters: PD1WES

Re: 14.205 mhz

#10 Bericht door PA1WES »

ik zag deze frequentie, evenals 40/20/10 meter frequenties al langskomen op verschillende clusters, met de vraag deze vrij te houden voor noodverkeer.

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: 14.205 mhz

#11 Bericht door PA1WBU »

fre0n - PD1WES schreef:ik zag deze frequentie, evenals 40/20/10 meter frequenties al langskomen op verschillende clusters, met de vraag deze vrij te houden voor noodverkeer.
Ze lijken over de band te 'zwerven', gister heb ik ook 14.300 gezien. Waarom ontgaat me een beetje, de kans dat "je elkaar (onbedoeld hopelijk) in de weg gaat zitten" neemt er alleen maar door toe.

PH1Z
Berichten: 249
Lid geworden op: 25 jan 2012, 21:26
Roepletters: PH1Z

Re: 14.205 mhz

#12 Bericht door PH1Z »

VLGS mij is er een contest dit weekend, vandaar dat ze iets verschoven zijn.
Transceivers : Icom 781 | Icom 7700 | Icom 7100 |
Broadcasting : Heil 781 | Heil Pro-Set Elite 6

Plaats reactie