Examen N 28 mei

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Examen N 28 mei

#31 Bericht door PD7CW »

Ik krijg de indruk dat het de algemene gewoonte is veel examenopgaven uit te werken om voor een examen te slagen. Mijn opmerking hierover was van algemene aard.

Cees
PD7CW

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Examen N 28 mei

#32 Bericht door PF9ZX »

elsinga schreef:Mijn ervaring met veel examens maken als oefening is dat sommige vragen me op het examen zo bekend voorkwamen dat het wel een heel snel feestje werd. Detail: ik deed een examen dat een half jaar eerder ook al zo werd afgenomen, gelijk op de datum na. En dat examen was een half jaar daarvoor ook al eens afgenomen. En laat ik dat examen de avond ervoor nog als voorbereiding hebben gemaakt... :mrgreen: 8)

Overigens heb ik ook de methode gebruikt om examens te maken en bij elk fout antwoord dan wel twijfel of ik de vraag wel snapte dit op te zoeken. Zo heb je na een tiental examen eigenlijk alle gaten in de kennis wel gevuld.

Gelijk mijn methode. Het (be)studeren van de dingen die niet duidelijk of geheel duidelijk waren dus. :wink:

Achterstevoren studeren kan je dit noemen.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

jan58
Berichten: 449
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Examen N 28 mei

#33 Bericht door jan58 »

PD7CW schreef:Je kunt je natuurlijk afvragen of het maken van vele oude examenopgaven werkelijk studeren is.



Cees
PD7CW

Maakt dat wat uit?
Als je maar slaagt daar gaat het toch om????

Gr Jan

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Examen N 28 mei

#34 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

jan58 schreef:
PD7CW schreef:Je kunt je natuurlijk afvragen of het maken van vele oude examenopgaven werkelijk studeren is.



Cees
PD7CW

Maakt dat wat uit?
Als je maar slaagt daar gaat het toch om????

Gr Jan
En zo verdwijnt het experimentele in onze hobby.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Examen N 28 mei

#35 Bericht door PD7CW »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:
En zo verdwijnt het experimentele in onze hobby.
Ik zou willen stellen, zo verdwijnt onbedoeld het experimentele in onze hobby omdat het herhalend maken van oude examenopgaven een algemeen geaccepteerde methode is.

Cees
PD7CW

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Examen N 28 mei

#36 Bericht door elsinga »

Tja, we kunnen ook terug naar de goede oude tijd, waar je een eigengebouwde transceiver moest laten keuren. Waarbij ook veel transceivers gerecycled werden... ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Examen N 28 mei

#37 Bericht door PD7CW »

elsinga schreef:Tja, we kunnen ook terug naar de goede oude tijd, waar je een eigengebouwde transceiver moest laten keuren. Waarbij ook veel transceivers gerecycled werden... ;)

Wat bedoel je hiermee?

''Waarbij ook veel transceivers gerecycled werden... ;)''

en met name de smilie erachter?

Cees
PD7CW

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Examen N 28 mei

#38 Bericht door elsinga »

Het verhaal gaat/ging dat de transceiver die de ene amateur gebruikte voor goedkeuring even later ook door anderen werd gebruikt voor hetzelfde doel. Ook toen was kennelijk zelfbouw niet voor iedereen weggelegd. Dus nu roepen dat door het gebruiken van historische examens de hobby achteruit gaat, da's dus al iets dat al veel langer speelt. En toch gebeurt er nog heel veel innovatiefs. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Examen N 28 mei

#39 Bericht door PD7CW »

Ahh, nu begrijp ik het 'recyclen', :wink:

Het zal altijd wel zo zijn (geweest) dat zendamateurs ook werkelijk wel of geen zelfbouwer zijn. Misschien is het tóch nog een goede aanwijzing dat als een beginnend amateur zich aangetrokken voelt tot zelf bouwen een werkelijke studie beter is dan het maken van examenopgaven om tot resultaten te komen. Er is momenteel natuurlijk zeer veel informatie voorhanden, niet alleen boeken maar ook internet.
Ik heb indertijd veel profijt gehad van mijn groene 'bijbel', een soort grote, dikke paperback uitgegeven door de VRZA speciaal uitgebracht als studieboek voor zendamateurs, alle onderwerpen stonden erin en werden uitgebreid behandeld. In feite een naslagwerk om ook te ontwerpen.

Genoeg over deze zijstap, ik wens eenieder veel succes met het examen.

Cees
PD7CW

Gebruikersavatar
PE2P
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 apr 2015, 16:10
Roepletters: PE2P
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Examen N 28 mei

#40 Bericht door PE2P »

Succes mannen die op examen gaan morgen in Vlaardingen.
73' Henk
Kenwood TS-2000 * TYT th-9800 * baofeng uv-5r * 2x baofeng uv-3r mkII * uniden bearcat 200xlt * Commtel Com205 * diamond X50 * diamond X200 * HyEndFed 4 band * Sirio SD - 1300 N *

PD8RK
Berichten: 166
Lid geworden op: 11 jan 2015, 17:08
Roepletters: PD5RK
Locatie: Bergen nh

Re: Examen N 28 mei

#41 Bericht door PD8RK »

Dank!!
Om half twee die kant op. Zal rapport uitbrengen nadien :-)

Heb zelf DLZA gevolgd, maar de proefexamens geven wel aan welke stof voor examen echt relevant is en waar de hiaten zitten. IMO gaat de DLZA ruim verder dan de examenstof. Zelfbouwen is (nog?) zeker niet mijn doel maar ik accepteer dat ik een deel van de kennis daarvoor heb moeten opdoen als onderdeel van de N.
== Robert / PD8RK ===
TYT TH-7800 (op 4x rubber :) ), zastone d9000 met Diamond X200 op 9m ASL op QTH, Radioditty GD77 en een Baofeng UV82 voor de fiets ;-)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Examen N 28 mei

#42 Bericht door PE2AAB »

Spannend! Ben benieuwd naar de uitkomsten.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PD8RK
Berichten: 166
Lid geworden op: 11 jan 2015, 17:08
Roepletters: PD5RK
Locatie: Bergen nh

Re: Examen N 28 mei

#43 Bericht door PD8RK »

Geslaagd!!! 3 fout op 40. Nu wachten onder de brievenbus :)
== Robert / PD8RK ===
TYT TH-7800 (op 4x rubber :) ), zastone d9000 met Diamond X200 op 9m ASL op QTH, Radioditty GD77 en een Baofeng UV82 voor de fiets ;-)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Examen N 28 mei

#44 Bericht door PA3DAT »

Van harte gefeliciteerd!!

Afbeelding

:mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Examen N 28 mei

#45 Bericht door elsinga »

Gefeliciteerd! Iemand enig zicht op het aantal geslaagden?
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie