Examen N 28 mei

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
PD8RK
Berichten: 166
Lid geworden op: 11 jan 2015, 17:08
Roepletters: PD5RK
Locatie: Bergen nh

Examen N 28 mei

#1 Bericht door PD8RK »

Goeiemorgen!

Wie gaat er 28 mei net als ik op voor het N examen..? :D
== Robert / PD8RK ===
TYT TH-7800 (op 4x rubber :) ), zastone d9000 met Diamond X200 op 9m ASL op QTH, Radioditty GD77 en een Baofeng UV82 voor de fiets ;-)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Examen N 28 mei

#2 Bericht door PE2AAB »

Waar is het examen? Veel succes alvast!
Hoop dat we weer een hoop nieuwe amateurs mogen verwelkomen op de banden!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Re: Examen N 28 mei

#3 Bericht door PE1RXU »

Ik hoorde vandaag dat er dan ook 2 collega's op gaan voor het N. ( F doen ze misschien ooit nog wel HI )

Ben benieuwd.

succes voor allen die opgaan :D
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

PD8RK
Berichten: 166
Lid geworden op: 11 jan 2015, 17:08
Roepletters: PD5RK
Locatie: Bergen nh

Re: Examen N 28 mei

#4 Bericht door PD8RK »

Toch moet ik wel zeggen dat ik de N nog best ver vind gaan. Ik ben helemaal niet van plan zelf iets te gaan bouwen, dus waarom zou ik in hemelsnaam iets moeten weten over zenerdiodes bv? Of serie kringen? Begrijp me niet verkeerd- vond t best interessant maar ga met de helft helemaal niets doen.

Leer mij hoe ik een antenne goed moet afregelen, wat daar belangrijk is en waarom. Operating practise, ofwel hoe voer je een fatsoenlijk qso. Ofwel een O(perator) licence.
Ofwel alles wat je nodig hebt als je je spullen gewoon in de winkel koopt.

Dan kun je zeggen 'dat is niet de hobby', maar dat maakt een ieder voor zich uit natuurlijk. Ik heb voorheen met heel veel plezier de 27mc gedaan zonder alle kennis uit t N examen.

Maar dat zit er voorlopig niet in zeker...?
== Robert / PD8RK ===
TYT TH-7800 (op 4x rubber :) ), zastone d9000 met Diamond X200 op 9m ASL op QTH, Radioditty GD77 en een Baofeng UV82 voor de fiets ;-)

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Examen N 28 mei

#5 Bericht door PC1TK »

Ook ik wens elk succes straks !
En vooral Bram onze mede cursist van vorig jaar !! Die het helaas niet gehaald heeft . Maar we hebben goede hoop dat hij het nu wel haalt !
Hij word gemist tijden onze QSO's ..

MikevdM
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 apr 2015, 07:47

Re: Examen N 28 mei

#6 Bericht door MikevdM »

Goedemorgen!

De 28e ben ik ook van de partij.
Ben ongeveer 4 / 5 weken geleden gestart met de online cursus van de DLZA en moet zeggen dat ik er aardig wat vertrouwen in heb dat het op die dag zal gaan lukken.
Hoe verwacht jij jouw kansen?

Wat je zegt, er komt aardig wat technische kennis bij kijken ookal ben je niet van plan om die te gaan gebruiken.
Maaaaaar als ik die kennis dan toch al eigen heb gemaakt zal de drempel om te gaan experimenteren toch wat lager liggen.
Mogelijk zal er dan toch eens een zelfbouw projectje volgen.

73s

Mike CTH Den Haag

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3362
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Examen N 28 mei

#7 Bericht door Juul - PE0GJG »

Rdkraker schreef:Toch moet ik wel zeggen dat ik de N nog best ver vind gaan. Ik ben helemaal niet van plan zelf iets te gaan bouwen, dus waarom zou ik in hemelsnaam iets moeten weten over zenerdiodes bv? Of serie kringen? Begrijp me niet verkeerd- vond t best interessant maar ga met de helft helemaal niets doen.

Leer mij hoe ik een antenne goed moet afregelen, wat daar belangrijk is en waarom. Operating practise, ofwel hoe voer je een fatsoenlijk qso. Ofwel een O(perator) licence.
Ofwel alles wat je nodig hebt als je je spullen gewoon in de winkel koopt.

Dan kun je zeggen 'dat is niet de hobby', maar dat maakt een ieder voor zich uit natuurlijk. Ik heb voorheen met heel veel plezier de 27mc gedaan zonder alle kennis uit t N examen.

Maar dat zit er voorlopig niet in zeker...?

Sta mij toe toch een opmerking te maken.

De eisen hebben we met z'n allen afgesproken. Zo gaat dat nu eenmaal.
En als je iets wilt in het leven moet je er toch wat voor doen, nietwaar?
Dus kom op, even diep adem halen en er voor gaan; ' Je kunt het.........'

Juul - PE0GJG
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1032
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Examen N 28 mei

#8 Bericht door PD5DJ »

Hier 1 collega, en een goede vriend van mij.
Beide gaan voor N

Mochten ze mee lezen: Succes Karel en Remco! :wink:
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Examen N 28 mei

#9 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

MikevdM schreef:Maaaaaar als ik die kennis dan toch al eigen heb gemaakt zal de drempel om te gaan experimenteren toch wat lager liggen.
Mogelijk zal er dan toch eens een zelfbouw projectje volgen.

73s

Mike CTH Den Haag
Dat is een goede houding Mike, succes 28 mei!
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PD8RK
Berichten: 166
Lid geworden op: 11 jan 2015, 17:08
Roepletters: PD5RK
Locatie: Bergen nh

Re: Examen N 28 mei

#10 Bericht door PD8RK »

Ik heb t ook met veel plezier gedaan, de cursus (ook via DLZA). :) !!

Maar ik vraag me af of t doel niet voorbij geschoten wordt. Zou t accent niet veel meer op operating practise moeten liggen?
Als ik voor mn rijbewijs ga, moet ik weten hoe ik de olie controleer maar vooral hoe ik me veilig door het verkeer beweeg. Niet hoe ik een oliefilter of een koppakking moet vervangen, of zelfs een eigen motor bouwen ;)

Maar goed, vol goede moed naar de 28e !! Hoe schat ik mn kansen... ? Hmm uit de testen op DLZA zit ik meestal rond een 8. Maar ook wel eens een 7 of een 9. Helaas ontbreekt bij nakijken soms een fatsoenlijke uitleg (of zelfs t goede antwoord....). Ik denk niet altijd 'Oh ja, natuurlijk'. Dus ben nog niet vol vertrouwen ;)
Heb ook geen electrotechnische achtergrond, iets wat veel amateurs wel hebben begin ik te geloven.

Maar als ik er gewoon rustig voor ga zitten- we hebben tenslotte alle tijd- moet t wel lukken denk ik :)

Heb alleen nog geen brief/mail met tijd en locatie gekregen, en op mn mail wordt niet gereageerd. Jullie al iets gehoord?
== Robert / PD8RK ===
TYT TH-7800 (op 4x rubber :) ), zastone d9000 met Diamond X200 op 9m ASL op QTH, Radioditty GD77 en een Baofeng UV82 voor de fiets ;-)

PA3RIS
Berichten: 833
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Examen N 28 mei

#11 Bericht door PA3RIS »

Succes allemaal. Zelfs zonder technische achtergrond is het goed te halen. Ik heb vorig jaar met 3 niet technische mensen de DLZA-N doorgenomen en ze zijn alle 3 geslaagd. En 1 van hen is doorgegaan met de full en die heeft hij ook gehaald.

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Examen N 28 mei

#12 Bericht door PF9ZX »

Ik heb ook nul komma niets achtergrond. N was heel moeilijk maar met behulp van een goede leraar destijds (2000) heb ik het met de hakken over de sloot gehaald.

In de loop van de jaren en toch wel iets meer interesse, wat ik toen geheel niet had, komen er toch steeds weer wat "owja" momentjes. Focussen op wat je wilt en dingen laten voor wat ze zijn ten behoeve van de studie en dan gewoon de gok wagen.

Het komt goed :mrgreen:
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Examen N 28 mei

#13 Bericht door pa5wil »

Ik heb nog geen bevestiging per brief gehad voor examen 28 mei. Klopt dit wel? Wel een email met bevestiging dat ik was ingeschreven voor examen.
Wil

PD8RK
Berichten: 166
Lid geworden op: 11 jan 2015, 17:08
Roepletters: PD5RK
Locatie: Bergen nh

Re: Examen N 28 mei

#14 Bericht door PD8RK »

Ook idd nog niets ontvangen. Moet mn werkagenda inplannen dus wordt wat lstig. Zou in principe 2 weken van te voren komen staat er...?
== Robert / PD8RK ===
TYT TH-7800 (op 4x rubber :) ), zastone d9000 met Diamond X200 op 9m ASL op QTH, Radioditty GD77 en een Baofeng UV82 voor de fiets ;-)

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Examen N 28 mei

#15 Bericht door pa5wil »

En net met de post komt de brief.
Wil

Plaats reactie